Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Jeg er helt idiot når det gjelder å kle meg... Jeg klarer ikke dette med farger, og ender som regel opp med å gå i svart fra topp til tå. Noe jeg egentlig er ganske lei av. Jeg har fått med meg at man visstnok ikke skal bruke brune sko til svart bukse. Men kan man bruke en brun topp til svart bukse? Er det noen andre "fargeregler" som gjelder? Hva med mørkeblått og svart? Er det noe man absolutt ikke bør bruke sammen, og er det noe som er spesielt fint sammen?
Babyrus Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Noe man absolutt ikke bør bruke sammen er brun og svart, med mindre det er noe veldig spesielt. Om brunfargen er veldig lys nesten som beige, kan den gjerne brukes sammen med svart, men ikke så lenge den er mørk. Andre fargeregler som gjelder er ikke rosa og grønt sammen, og så lite rosa som mulig når man er eldre enn 10 år... Ikke svart på svart, da ser det ut som man skal i begravelser og ikke grått sammen med brunt! Ellers tror jeg det meste skal gå fint
Frk Johansen Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Jeg har brukt en beigeaktig bukse og sort genser, nå er ikke jeg så veldig opptatt av mote og farger så det er mulig det er helt feil, men jeg synes det ser greit ut. Men er det skikkelig "møkkete" brun så er vel ikke sort noe fint til. Det som jeg synes er fint til brunt er rødt! Eller cremefarge/off-white. Bruker mye brune bukser om høsten med rød genser til, det får jeg mye skryt for nettopp fordi vi har så lett for å kle oss i mørke farger.
Quirky Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Jeg HATER brunt og svart sammen- de som bruker disse fargene sammen burde bli fengslet og ikke sluppet ut igjen før de har utviklet et minimum av estetisk sans.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 I foelge babyros skal man ikke bruke rosa naar man er eldre enn 10 aar, lurer paa hvorfor net a porter har flere sider med rosa kjoler, jakker etc det er neppe en nett butikk for barn. Det samme med brunt og svart. Oscar de la renta har noen fantastiske kjoler i nettopp denne farge kombinasjonen. Det samme har chloe. Rosa og groennt gikk igjen i erdem vaar og sommer kolleksjon..... Saa fargereglene til babyros, quirky og froeken johansen ser ikke ut til aa gjelde for de som lager mote!
Quirky Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 I foelge babyros skal man ikke bruke rosa naar man er eldre enn 10 aar, lurer paa hvorfor net a porter har flere sider med rosa kjoler, jakker etc det er neppe en nett butikk for barn. Det samme med brunt og svart. Oscar de la renta har noen fantastiske kjoler i nettopp denne farge kombinasjonen. Det samme har chloe. Rosa og groennt gikk igjen i erdem vaar og sommer kolleksjon..... Saa fargereglene til babyros, quirky og froeken johansen ser ikke ut til aa gjelde for de som lager mote! Rosa har jeg ikke sagt noe om- og antallet kjente designere som har brukt brunt og sort sammen de siste sesongene har vært forsvinnende lite i forhold til antallet som har det. Jeg går igjennom catwalk-slideshowene på Style.com under og etter de store moteukene, og jeg reagerer hvis det blir brukt brunt og svart- så jeg tør påstå at en del av "de som lager mote" også har en averasjon mot brunt og svart sammen. Det er forresten ikke bare designere som "lager mote". De designer riktignok plaggene i kolleksjonene, men f.eks Anna Wintour (sjefsredaktør i Vogue) kan gjøre en trend til noe alle må ha, men også drepe den. Også de mektige kvinnene i ELLE (US og UK spesielt), InStyle og til en viss grad Marie Claire har makt til å "make or break" en trend, en hel kolleksjon, til og med en designer. I tillegg har vi trendsettere på gaten, de som havner i streetstyle- bloggene til f.eks. Facehunter- de kan ofte skape trender som havner i Vogue uten at noen kjent designer har vært involvert. Og de mest populære bloggerene, som nevnte Facehunter, har veldig stor makt. Kjente og populære stylister som Rachel Zoe må også komme inn under kategorien "de som lager mote"- det må også kjendiser som Kate Moss og Agyness Deyn.
LukaFrost Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 (endret) Jeg synes ikke at du skal bry deg om gammeldagse fargeregler. Brunt og svart kan være fint sammen det! Ja, mørkebrunt og svart. Det er ikke bare fargen som avgjør, men også mønsteret og hvilken tone fargene er i.. Iblant bør man bryte alle fargeregler. Endret 27. juli 2009 av LukaFrost
Megana Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Bare tull med klassiske "regler" som sier at brunt og sort ikke kan brukes sammen, punktum. Ser da flere som bruker f.eks sjokoladebrunt sammen med sort, jeg ser ikke noe galt med det og skulle likt å vite hvorfor dettet er fy fy
Gjest Sandbekken Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Hei ts! Jeg må innrømme at jeg er ganske opptatt av klær, og ser på det som en egen kunstform. Det er som med billedkunst, ingen kan like alt.. Men hvorfor ha regler for hva man kan gå med bare fordi ikke alle liker alt? Man har ingen regler innenfor billedkunsten som er funnet opp fordi noen ikke likte en spesiell strek eller fargekombinasjon.. Brunt og sort kan vere kult sammen, men kunsten er å balansere elementene slik at det blir en harmoni over det. Her er en link til et eksempel der jeg synes brunt og sort går sammen
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Brunt og sort kan gå svært bra sammen, og det finnes vel knapt et motehus som ikke har brukt kombinasjonen. Disse fargereglene er fullstendig utdaterte.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Brunt/beige/svart utrolig bra sammen. Det finnes faktisk motehus som har blitt meget kjent på grunn av den fargekombinasjonen. Tenk burberry!
Gjest GjestLilleMeg* Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Brunt og svart er begge basisfarger (i likhet med marine og mørkegrått) og bør etter min mening brukes hver for seg. Unntaket er hvis brunfargen er ganske lys. Er brunfargen mørk kan det fort bli veldig tungt og da kræsjer det helt og føles feil. Mørkegrått og svart kan brukes sammen, de ligger jo på samme fargeskala. Brunt og svart gjør ikke det.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #13 Skrevet 28. juli 2009 Fargeregler når det gjelder mote er utdatert og gammeldags. Se på Kate Moss for eksempel. Kikk i noen moteblader (f.eks Costume) så får du fort noen idéer. Men er man usikker kan man godt følge noen enkle regler. Jeg synes man bør tenke stilmessig sammenheng mer enn farger. Det vil si at man ikke bruker pumps til allværsjakke, for eksempel. Eller at man ikke tar et pyntet belte over en joggebukse (hvis det ikke er helt klart meningen). Noe av det styggeste jeg personlig ser er sorte pumps til jeans, gjerne med litt for høye hæler. Smak og behag.. Sorte nylonstrømper i lyse sko er også grusomt. Men se på Chloe Sevigny, hun kan gå med alt og det er like kult. Men brunt og sort går helt fint sammen. Det er faktisk veldig fint! Og grått og brunt er også fint. Mørkeblått og sort likeså, det er en typisk fransk kombinasjon. Rosa og grønt sammen, vel det kommer an på helheten. En søt kjole kan godt ha disse fargene. Men jeg ville neppe kledd meg i en rosa bukse og valgt grønn genser til. Skjønner?
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #14 Skrevet 30. juli 2009 Brunt og svart kan fint brukes sammen, det kommer mest an på hvilken nyanse brunfargen er i. Det kan også være stilig hvis man har noe mønstrete med brun- eller svartfargen og andre farger, for eksempel et skjerf, til.
Vera Vinge Skrevet 30. juli 2009 #15 Skrevet 30. juli 2009 (endret) Fargeregler når det gjelder mote er utdatert og gammeldags. Se på Kate Moss for eksempel. Kikk i noen moteblader (f.eks Costume) så får du fort noen idéer. Men er man usikker kan man godt følge noen enkle regler. Jeg synes man bør tenke stilmessig sammenheng mer enn farger. Det vil si at man ikke bruker pumps til allværsjakke, for eksempel. Eller at man ikke tar et pyntet belte over en joggebukse (hvis det ikke er helt klart meningen). Noe av det styggeste jeg personlig ser er sorte pumps til jeans, gjerne med litt for høye hæler. Smak og behag.. Sorte nylonstrømper i lyse sko er også grusomt. Men se på Chloe Sevigny, hun kan gå med alt og det er like kult. Men brunt og sort går helt fint sammen. Det er faktisk veldig fint! Og grått og brunt er også fint. Mørkeblått og sort likeså, det er en typisk fransk kombinasjon. Rosa og grønt sammen, vel det kommer an på helheten. En søt kjole kan godt ha disse fargene. Men jeg ville neppe kledd meg i en rosa bukse og valgt grønn genser til. Skjønner? Jeg er helt enig med deg (bortsett fra at jeg gjerne bruker svarte strømper i lyse sko ). Jeg tenker at fargeregler er utdaterte. Det handler mer om hvilke nyanser som passer enn hvilken fargekategori det er, noe som for meg vil si at alle farger potensielt kan passe sammen om de tilhører riktig nyanse i forhold til hverandre. Og jeg er helt enig med gjesten over at det er viktigst at ting passer stilmessig (da inkluderer jeg å bruke ting sammen som bryter med hverandre stilmessig, så lenge man forstår at det er en tanke bak). Grønt og rosa syns jeg forresten kan være en kjempefin/morsom kombinasjon. Men jeg heller velger ikke rosa genser og grønn bukse. Jeg vil heller ha kombinasjonen i en kjole, eller rosa plagg med grønt tilbehør eller evt. også en slik kombinasjon i singlet og skjørt (syns det er lettere å slippe seg løs når det er snakk om kjole/skjørt enn bukse og overdel). Og så til hovedspørsmålet: Ja, jeg bruker svart og brunt sammen. Men jeg syns det kommer an på plaggene, brunnyansen og hvordan det kombineres. Det er en fargekombinasjon som lett kan bli kjedelig/pregløs, men jeg syns ikke det trenger å være det. Endret 30. juli 2009 av Vera Vinge
Gjest m Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 Brunt skinn/lær passer ypperlig til sorte klær - særlig belter, sko, vesker ol. Er enig i at de fineste kanskje er litt lysere varianter, men som vist over i en link kan det være veldig stilig å matche disse fargene. Jeg kjøper ofte slike tilbehør som jeg bruker sammen med mange basisklær i sort, mørkeblått og grått. Det genererer ihvertfall mange komplimenter. Som flere andre har nevt synes jeg man heller skal se på stoffkombinasjoner og snitt - og ellers synes jeg at det er slitsomt å se på folk som har svært mange farger i samme antrekk, det holder mer enn nok med 2 eller 3 for meg. I tillegg kommer jo hud, øye og hårnyanser...
TanteBrun Skrevet 30. juli 2009 #17 Skrevet 30. juli 2009 Jeg tilhører den gruppen som ikke liker de to fargene sammen. Jeg får rent magevondt når jeg ser de sammen. Har fått høre at jeg er sær. Liker det uansett ikke. Det er som en over her sier, brunt og sort er begge basefarger, og det er så mange andre farger som passer bedre til de enn at de skal stå sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå