Gå til innhold

Budsjett


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg prøvde meg tidligere med å sette opp et budsjett, men regnskapet ble så deprimerende at jeg ga opp. ;)

Nå skal jeg gjøre et nytt forsøk, og lykkes.

Jeg er en person som fort "roter bort" penger på småtterier, og er ikke så veldig flink til å beholde oversikten ("Tomt?! :o Nå?!).

Derfor har jeg lyst på tips fra dere.

Fra helt konkrete råd ang. å holde orden på PC'n:

Hva slags kategorier bruker dere? Hvor mye i "svinn"?

Og så videre, til råd om hvordan man skal klare å holde seg til budsjettet.

Alle tips og forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Nja, hvordan holde seg til budsjettet: Lag et "overkommelig budsjett", og gi deg selv en liten belønning om du klarer å følge det! (funker bare dersom du ikke gir deg selv små belønninger uansett til en stadighet da (derav mye "svinn")

Har svææææært liten kategori "annet" (det du kaller svinn) jeg. Kategoriserer etter husleie, strøm, telefon/mobil/internett, mat, lånekassen, buss, forsikring, klær&sko, gaver, ferie og den lille "annet". Vel, og den faste posten til PLAN hver måned da. Jeg regner ikke noe til direkte SVINN, for det har vi egentlig ikke råd til, så svinent blir lite ret og slett fordi der ikke er mer penger enn vi trenger. Vel, litt går det ta, for sambo tipper litt, og lotto, samt at de få gangene vi betaler noe for å gå på fotballkamper (gjelder stort sett bare bortekamper, og dem er vi ikke så ofte på) "generell shopping" der pengene forsvinner, det eksisterer rett og slett ikke... Men hva du velger å kategorisere etter, det avhenger vel av hva du bruker penger på. Kategorien "klær og sko" kunne vært slettet for min del, den har i løpet av de siste to åra ikke overskredet 500 kroner sammenlagt, så det hadde jeg tålt på "annet"....

Du må prøve å være litt streng med deg selv. Opprett en sparekonto som du overfører et beløp til hver måned. Dette beløpet er inntekten din fratrukket de budsjetterte utgifter. Det hever terskelen for å bruke penger, når du må overføre dem fra en annen konto først, kanskje?

Lykke til!

MITT problem med dette med budsjetter er ikke å sette opp budsjettet, ei heller å vite at vi sånn ca følger det (rett og slett, er der penger til å handle siste uka før lønning, så har vi jo klart det denne måneden også, og det er det alltid) men REGNSKAPET, der svikter vi. Nemlig, det der med å spare på kvitteringer, sørge for få med kvitteringer, skrive opp hva vi bruker på småting... der er vi ikke flinke. Dermed har jeg vel aldri klart å føre regnskap for en hel måned (etter at det ikke lengre bare var MIN lommebok jeg skulle holde oversikten over, men også min samboer) men jeg vet at vi mer eller mindre holder oss til det budsjettet jeg har satt opp. Budsjettet er jo basert på hva jeg VET vi bruker, sånn ca. Og det er akkurat slik at det går rundt på et vis....

Håper du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsbudsjettet setter du øverst.

Så deler du kostnadsbudsjettet i 2:

Første del:

Sett opp budsjettet slik at de første postene er faste utgifter: lån, evt. husleie, strøm etc. Se på fjorårets regninger så vet du når de kommer og ca hvor store de er. Alt du får av regninger som skal betales legger du inn her (jeg har også f.eks. bensin her, da jeg bruker bensinkort og får månedsregning på dette).

Kostnadsstyring første del:

Lag en kolonne hvor du legger sammen for hele året, og deler på 12, så finner du gjennomsnittlige faste kostnader hver måned. Opprett en regningskonto (gjerne i Skandiabanken hvor det ikke koster deg noe og du får en grei rente), og overfør det gjennomsnittlige månedsbeløpet dit. De første månedene må du sjekke at du ikke har høyere utgifter enn snittet, etter noen måneder, trenger du aldri å bekymre deg for en regning igjen - du har alltid pengene på kontoen din (om du ikke har glemt den i regnskapet da... :blunke: )

Lag en rad med inntekter minus faste kostnader (månedsgjennomsnittet), og du ser hva du har å bruke til "andre ting" hver måned. Det er også det beløpet som står på lønnskontoen din, så du kan ikke gå over uten å vite det.

I perioder når jeg har hatt dårlig råd, har jeg også delt dette beløpet i fire deler, og overført 3/4-deler til regningskontoen ved lønningsdag. Deretter har jeg "ukelønnet" meg selv hver uke - overført tilbake til lønnskonto. På denne måten kan du også belønne deg selv, har du noe igjen fra forrige uke, kan du med god samvittighet bruke det på hva som helst - det gjør deg ikke blakk før neste lønn allikevel.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...