Gå til innhold

Diskusjon rundt evolusjonsteorien

Gjest Gjest_Hans_*

Anbefalte innlegg

Svaret på dette er jo selvfølgelig at det ikke nødvendigvis finnes noen motivasjon, idet dette bare er en beskrivelse av hva som skjer i naturen: De som overlever, de overlever, og de som dør i hopetall, de dør. Sånn er det, og dette fører på (lang) sikt til at arter endres, til at nye arter dannes, og at andre arter dør ut.

Det er imidlertid ikke noe problem å tolke dette inn i en religiøs verdensforståelse, da man f.eks. kan forestille seg at det står en guddommelig kraft bak som har bestemt at artsdannelse skal foregå på denne måten fordi man da jo er sikret at de ulike artene består av best mulige individer. Og det er nok sånn majoriteten av norske kristne tenker også (det er jo tross alt en veldig liten og marginal gruppe som tviholder på at skapelsesberetningen skal leses bokstavelig - noe som forøvrig er helt absurd ettersom så å si alle mennesker i Norge kan lese og skrive, samt har gjennomgått grunnleggende skolegang).

Og det kan de takke de kristne for.

Det er fortsatt ikke alle land som har fått gjennomført dette for alle sine innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi som ikke har noen gudetro behøver i det minste ikke lyve. Vi kan forholde oss til realitetene uten å få dårlig samvittighet ovenfor "autoritetene".

Jeg foretrekker å tenke litt selv.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Alle vil bli omtalt som svindel og løgn, av de som ikke tåler en slik sannhet.

Du er jo bare ikke sann.

Det kunne jo vært interessant å høre om noen av dere (evolusjonstroende)har noen formening om hvordan denne trangen kom inn i et dødt materiale som plutselig fikk liv.

Eller var det livet som kom først, og så denne trangen?

"Evolusjonstroende", haha! Den var ny. Du forsøker med andre ord atter igjen å redusere vitenskap til tro.

Forøvrig, og som du jo har blitt forklart utallige ganger før (uten at det ser ut til å ha hjulpet nevneverdig): Naturvitenskapene dreier seg ikke om Gud vs ikke-Gud, eller religion vs sekularitet. De har dermot sitt veldefinerte, avgrensede studiefelt, som i grove trekk går ut på å observere fenomener i naturen, for så å forklare disse på best mulige måte. Gud, kristendommen, buddha, islam eller whatsoever er helt irrelevant her. Slike ting hører jo dessuten til helt andre fagfelt, og da primært innenfor humaniora, men også tildels innenfor samfunnsvitenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan de takke de kristne for.

Det er fortsatt ikke alle land som har fått gjennomført dette for alle sine innbyggere.

Utdyp gjerne. Det finnes nemlig mer enn nok "kristne" land hvor folk sliter med å lese og skrive. Og Norge er et av verdens mest sekulære land, over 90% innrømmer at de ikke er innom en kirke oftere enn en gang i måneden, mens 50% enten aldri går i kirken eller kun drar dit på julaften og andre religiøse helligdager. Selv jeg drar i kirken på julaften for å gjøre bestemor glad, så det vitner ikke akkurat om et land som kan kalles kristent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo bare ikke sann.

"Evolusjonstroende", haha! Den var ny. Du forsøker med andre ord atter igjen å redusere vitenskap til tro.

Forøvrig, og som du jo har blitt forklart utallige ganger før (uten at det ser ut til å ha hjulpet nevneverdig): Naturvitenskapene dreier seg ikke om Gud vs ikke-Gud, eller religion vs sekularitet. De har dermot sitt veldefinerte, avgrensede studiefelt, som i grove trekk går ut på å observere fenomener i naturen, for så å forklare disse på best mulige måte. Gud, kristendommen, buddha, islam eller whatsoever er helt irrelevant her. Slike ting hører jo dessuten til helt andre fagfelt, og da primært innenfor humaniora, men også tildels innenfor samfunnsvitenskapene.

Vel, kjenner du til om det er noen som tror på evolusjonen, som ikke tror på det påståtte big bang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kjenner du til om det er noen som tror på evolusjonen, som ikke tror på det påståtte big bang?

Kjenner du en person som tror på evolusjon som ikke tror på tyngdekraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdyp gjerne. Det finnes nemlig mer enn nok "kristne" land hvor folk sliter med å lese og skrive. Og Norge er et av verdens mest sekulære land, over 90% innrømmer at de ikke er innom en kirke oftere enn en gang i måneden, mens 50% enten aldri går i kirken eller kun drar dit på julaften og andre religiøse helligdager. Selv jeg drar i kirken på julaften for å gjøre bestemor glad, så det vitner ikke akkurat om et land som kan kalles kristent.

Siden du ikke har lært dette på skolen, kan jeg fortelle deg at det var kirkens folk som fikk igjennom at almuen skulle få opplæring i å lese og skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du en person som tror på evolusjon som ikke tror på tyngdekraft?

Kjenner du til noen som ikke har sett at tyngdekraften fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk som benekter at jorden er rund, noe som er grunnleggende for teorien om tyngdekraften. Men samtidig, det samme gjelder egentlig for Big Bang og evolusjon, det er enkelt å vitne hvis man vet hva man skal se etter. Problemet er at enkelte tror at med mindre en and blir til en hund så finnes ikke evolusjon, fordi de ikke klarer mer avanserte teorier enn som så.

Vi er vitne til evolusjon hver dag, vi kan se det i fossiler og vår forståelse av evolusjon er det som gjør at vi i dag kan bekjempe svineinfluensa. Jeg er egentlig for at enhver som ikke tror på evolusjon ikke får Tamiflu, så kan de heller be til Gud om å bli kvitt feberen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk som benekter at jorden er rund, noe som er grunnleggende for teorien om tyngdekraften. Men samtidig, det samme gjelder egentlig for Big Bang og evolusjon, det er enkelt å vitne hvis man vet hva man skal se etter. Problemet er at enkelte tror at med mindre en and blir til en hund så finnes ikke evolusjon, fordi de ikke klarer mer avanserte teorier enn som så.

Vi er vitne til evolusjon hver dag, vi kan se det i fossiler og vår forståelse av evolusjon er det som gjør at vi i dag kan bekjempe svineinfluensa. Jeg er egentlig for at enhver som ikke tror på evolusjon ikke får Tamiflu, så kan de heller be til Gud om å bli kvitt feberen.

Nå kan jeg jo fortelle deg at Gud har lagt ned i oss et naturlig immunforsvar mot det meste, også mot den menneskelagde svineinfluensaen, som det er mange færre dødsfall av her i landet enn det vanligvis er av en vanlig influensa.

Men selvfølgelig finnes det også menneskelagde årsaker til at immunforsvaret ikke alltid virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil bli omtalt som svindel og løgn, av de som ikke tåler en slik sannhet.

Nei, men det har seg altså slik at de ER svindel og løgn. Svindlerne har jo tilogmed innrømmet det, og endatil Answersingenesis fraråder sine tilhengere å snakke for mye om dinosaurspor og menneskespor sammen, nettopp av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant at selv den største kreasjonistsiden og en av hovedkildene til Hans er blant "de som ikke tåler en slik sannhet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at selv den største kreasjonistsiden og en av hovedkildene til Hans er blant "de som ikke tåler en slik sannhet."

Man tåler alltid sannheten, men det er nå lite som tyder på at evolusjonsteorien virkelig ER sannheten.

Ikke at jeg tror du er typen til det, men jeg vil anbefal å sjekke ut disse artiklene for å få en god oppsummering på hvorfor evolusjonsteorien ikke er korrekt: http://www.changinglivesonline.org/evolution.html

http://www.jesus-is-savior.com/Evolution%20Hoax/proof.htm

http://www.aboundingjoy.com/molecular-fs.html

Og denne artikkelen, som tar for seg emnet solen og evolusjonen, er også å anbefal: http://www.creationresearch.org/crsq/artic...6/26_2/sun.html

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg tar for meg hver av artiklene du har postet og viser deg feilene, kommer du til å delta i en diskusjon med meg om artiklene? Hvis du lover å forholde deg til det jeg skriver, innrømme feil der de kommer frem eller motargumentere dem hvis du mener de ikke er feil, og ikke bare linke til en ny artikkel fra www.jesus-is-savior.com, så er jeg ville til å delta. Jeg har lest noen av artiklene og ser at det for det meste er ting vi allerede har bevist er løgn, misforståelser eller logiske glipp, så jeg er veldig klar for denne diskusjonen. Du må bare love meg at du har tenkt å delta, og ikke bare slenge ut nye linker eller ignorere det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ignorer ikke det noen skriver, og jeg har ingen problemer med å innrømme at det har vært en del kreasjonistiske løgner oppigjennom, men det mangler heller ikke på løgner fra den andre siden av debatten(apemenneskene er det klareste eksempelet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ignorer ikke det noen skriver, og jeg har ingen problemer med å innrømme at det har vært en del kreasjonistiske løgner oppigjennom, men det mangler heller ikke på løgner fra den andre siden av debatten(apemenneskene er det klareste eksempelet).

Var det et svar på det jeg skrev? Jeg må nesten be deg forholde deg til alt jeg skrev. Les innlegget mitt på nytt igjen og se hva jeg ber deg gjøre. Du må love å delta i debatten, og ikke gjøre som du gjorde med innlegget jeg siterer hvor du kun forholde deg til en liten del av innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det faktisk ingen som har gjort. Tyngdekraften er usynlig. Man observerer at ting skjer i tråd med gravitasjonsteorien, men ingen har faktisk direkte observert tyngdekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...