Gå til innhold

Jeg blir oppriktig lei meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kun 2 dager : 3 åring omkommet i nedbrent båt, og 12-åring savnet i Lysakerelva. Jeg er selv pappa og det verker inni hjerterota når jeg hører om disse ulykkene. Hvorfor kan ikke foreldre bli flinkere med oppsyn til barn ?? Det er bare så utrolig trist at barns liv skal gå til spille fordi foreldre ikke gjør jobben sin. Jeg skal selvfølgelig være forsiktig med å dømme her, men vi som foreldre har et klart definert ansvar for barna i alt de foretar seg vel ? Ihvertfall innenfor denne aldersgruppen. Hva synes andre ???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig er det trist, veldig trist. Men at 12-åringer er ute og farter alene...det må de vel få lov til. Så kunne de kanskje hatt forbud mot å ferdes langs elva, men de fleste i den alderen har vel nogenlunde frie tøyler. Kanskje forbud mot å dra inn til sentrum alene, evt.

At en 3-åring leker alene ved en båt og ved vann, derimot, synes jeg høres merkeligere ut. Men samtidig; her vet vi for lite om omstendighetene rundt.

Av og til kan man sikkert si at man burde passet på bedre. Samtidig kan man ikke tjore fast ungene sine. Ulykker skjer, det vil aldri bli annerledes.

Gjest strykebrett
Skrevet

Man kan ikke fotfølge en 12-åring døgnet rundt. Og en treåring kan fint sove i båten mens foreldrene drikker kaffe på dekk. Ufattelig triste ulykker skjer noen ganger, men man kan ikke legge opp hele livet rundt en 110% sikring av alt hele tiden. Da blir det ikke noe liv igjen og leve.

Vi vet ikke hva nøyktig som har skjedd i disse sakene og det er ikke noe poeng i å sitte på nettforum å spekulere og dele ut skyld.

Tror ikke foreldrene til disse barna har vært uforsiktige, men vi kan alle ha et uoppmerksomt øyeblikk nå og da. Det er ikke det samme som at foreldrene ikke har tatt ansvar.

Gjest farge
Skrevet

De fleste ulykker og dødsfall skjer faktisk i hjemmet.12 åringen i elva er ikke noe foreldrene kan lastes for,livet er skjørt og ofte dør barn uten at noe som helst kunne vært gjort annerledes.

Barn som dør alene i biler...1 og 2 åringer på vandring langt fra hjemmet(minnes en grusom togulykke for noen år siden,vor en toåring forvillet seg ut på togskinnene)derimot,undres jeg over.Sånn skal ikke skje.Men jeg syns vi skal være ytterst forsiktig uansett med å kritisere hvorvidt foreldre har kontroll.

Ting skjer pga misforståelser...mor trodde far /besteforeldre..osv fulgte med,de andre trodde noe annet.Det er lett å si at man burde følge bedre med,men de færreste tar høyde for at tragedien kan ramme de selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er lett å si at man burde følge bedre med,men de færreste tar høyde for at tragedien kan ramme de selv.

vel, jeg kan si for min egen del at jeg aldri i livet ville latt en treåring være alene i en båt... jeg ville heller ikke latt en ettåring eller hvilket som helst annet barn være med på båttur uten redningsvest, (saken i moss i fjor hvor en ettåring druknet fordi han ikke hadde redningsvest). en 12åring kan jeg ikke kontrollere på samme måten.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

At en 12 åring "vandrer fritt" har jeg full forståelse for. Dersom et så stort barn måtte passes på av foreldrene, så hadde det nok vært sett på som sært.

At en treåring er alene i en båt derimot - det er helt uforståelig.

Foreldrene har det nok helt grusomt nå - men de kan faktisk delvis lastes for ulykken. Man lar rett og slett ikke et så lite barn vandre ved sjøen uten at man har de under oppsyn.

Jeg bor rett ved sjøen selv og har barn på 3 og 4 år. Med dem har jeg vært veldig streng når det gjelder vann, og de vet godt at det er strengt forbudt å gå til vannet uten voksne. Klart det er travelt å passe dem, men det må gjøres. Jeg stoler ikke blindt på redningsvesten!

Innlegget er endret iht KGs regler.

Bond, mod

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Det er nå en gang sånn at verden ikke er helt barnesikret, og ulykker skjer fra tid til annen. Vi kan velge mellom å ta den risikoen eller leve i en gummiert verden. De fleste foreldre passer på barna sine, og spør du meg er det massevis av ganger hvor det virkelig kunne skåret seg, men det går jo bra.

Jeg har selv vokst opp ved Lysakerelva og badet der alle somre i oppveksten. Det gjorde alle andre unger også, kan ikke huske at det har skjedd alvorlige ulykker tidligere. Ja, det er skitbratt der så det holder, men vi så an vannmengden, og hadde det regnet for mye så lot vi være.

Jeg tror heller ikke det er så vanlig at en 3 åring på helt eget initiativ klarer å ta seg ombord i en båt. Det er for vondt til å være sant. Og ting kan skje utrolig fort.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Bond, mod

Endret av Bond
Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg vil bare nevne at det er forskjell på oppsyn og tilsyn. :)

Skrevet
Jeg vil bare nevne at det er forskjell på oppsyn og tilsyn. :)

Ok skjønner, men var det ditt bidrag ??? Beklager min forkludring av begrepene isåfall !!

Skrevet

Tror det er mye vi ikke vet som ikke kommer fram i media.

Men JA- det er mye rart rundt om kring.....unger som overlates til seg selv i hjemmet fra de er små o.l

Kanskje har disse foreldrene hatt det "fritt" når de var små......

Vi har også en barnefamilie i nabolaget. Mor og far jobber skift og ungene må klare seg selv- ofte timer av gangen.

De yngste er ofte overlatt alene hjemme en time eller to.

Men da jeg hørte 4-åringen si at hun skulle "hjem og koke seg nudler" tok jeg henne inn noen timer. Jeg tenker at foreldrene har hatt flaks så langt.

Så jeg tar dem inn til middag og sånt når jeg ser at de er alene....

Da er det lett å dømme mamma`n og pappa`n. Si at de ikke tar ansvar for ungene sine- og kan skylde seg selv om noe skjer!

Men de er gode foreldre som bare sliter vanvittig økonomisk. De må ta det de får av arbeide. Ikke kan de betale noen for å passe barna og ikke har de besteforeldre som kan stille opp flere ganger i uka.

Lett å si at de bare er dårlige foreldre...

men veldig ofte er ting mye mere nyansert enn som så.

VG er vel ikke den mest pålitelige kilden heller :)

Skrevet

Selvfølgelig har du rett i at bildet er mer nyansert, og selvfølgelig er IKKE VG noen pålitelig kilde heller (sjelden min preferanse, heller ikke her).

Jeg ville bare så gjerne høre andres syn på saken, og det har jeg fått....

Gjest Gjest
Skrevet
Tror det er mye vi ikke vet som ikke kommer fram i media.

Men JA- det er mye rart rundt om kring.....unger som overlates til seg selv i hjemmet fra de er små o.l

Kanskje har disse foreldrene hatt det "fritt" når de var små......

Vi har også en barnefamilie i nabolaget. Mor og far jobber skift og ungene må klare seg selv- ofte timer av gangen.

De yngste er ofte overlatt alene hjemme en time eller to.

Men da jeg hørte 4-åringen si at hun skulle "hjem og koke seg nudler" tok jeg henne inn noen timer. Jeg tenker at foreldrene har hatt flaks så langt.

Så jeg tar dem inn til middag og sånt når jeg ser at de er alene....

Da er det lett å dømme mamma`n og pappa`n. Si at de ikke tar ansvar for ungene sine- og kan skylde seg selv om noe skjer!

Men de er gode foreldre som bare sliter vanvittig økonomisk. De må ta det de får av arbeide. Ikke kan de betale noen for å passe barna og ikke har de besteforeldre som kan stille opp flere ganger i uka.

Imponerende at det fortsatt finnes slike nabokjerringer som deg i omløp :klappe:

Men hva med stedet for å satse på at du får huket tak i de, snakke med foreldrene og gi beskjed om at du kan hjelpe til innimellom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...