Gå til innhold

Sinkere i trafikken

Gjest frustert

Anbefalte innlegg

Gjest frustert

Og til dere som skriver at jo, dere slipper forbi køen dere skaper når dere får muligheten til det, så benytter jeg anledningen til å TAKKE, det gjør meg SÅ GLAD når dere hjelper oss forbi! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener så mange at det at man ikke ønsker å ligge bak en som kjører 10-20 km/t under fartsgrensen, er synonymt med at man selv vil råkjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener så mange at det at man ikke ønsker å ligge bak en som kjører 10-20 km/t under fartsgrensen, er synonymt med at man selv vil råkjøre?

Hvis du uansett ikke har tenkt å overskride fartsgrensen, så er det vel begrenset hvor mye tid du sparer? Har du forresten tenkt på hvilken risiko det utgjør at f.eks. en bil med tung henger/campingvogn skal svinge av og på veien igjen på uoversiktlige steder for at du skal spare et par minutter?

Hvorfor er forresten akkurat disse minuttene så viktige for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som skriver at jo, dere slipper forbi køen dere skaper når dere får muligheten til det, så benytter jeg anledningen til å TAKKE, det gjør meg SÅ GLAD når dere hjelper oss forbi! :-)

jeg (ts) underskriver denne :)

Hjelper dere forbi til hva? Hvilken uhyre viktig oppgave er det du er på vei til siden et kvarter eller en halvtime åpenbart spiller en vesentlig rolle?

Tulling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper dere forbi til hva? Hvilken uhyre viktig oppgave er det du er på vei til siden et kvarter eller en halvtime åpenbart spiller en vesentlig rolle?

Tulling!

nei det kan jo kanskje være jobben ol. det da.. sjefen min hadde fått hetta hvis jeg hadde vært et kvarter eller en halvtime forsinket på jobb, noe som faktisk er ganske mannge minutter....

også synes jeg bare det er fryktelig forbanna irriterende å ligge bak sinker som for pokker ikke kjører fortere enn en snegle og det er umulig å kjøre forbi..selvom jeg kanskje ikke har noe veldig viktig å rekke alltid er det like vel rimlig irriterende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du uansett ikke har tenkt å overskride fartsgrensen, så er det vel begrenset hvor mye tid du sparer? Har du forresten tenkt på hvilken risiko det utgjør at f.eks. en bil med tung henger/campingvogn skal svinge av og på veien igjen på uoversiktlige steder for at du skal spare et par minutter?

Hvorfor er forresten akkurat disse minuttene så viktige for deg?

Hvor skrev jeg noe om at jeg ville de skulle svinge av og på veien på uoversiktlige steder? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kari_*

Tulling!

Hva formålet med min kjøring er, er hakket likegyldig!! Tidspress eller ikke, det er vanvittig slitsomt å ligge bak en bil som kjører både ujevnt og tregt. Og at folk ikke greier å holde de satte fartsgrensene er ikke MITT problem. Men når det gjør at JEG blir forsinket, eller må regne lengre kjøretid, blir det MITT problem! Når jeg kjører minst 2,5 time hver dag, så begynner de kvarterene og halvtimene å spille en rolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er å kjøre til hytta vår i Eggedal. Der er det mange svingete partier hvor folk ligger laaaaaangt under fartsgrensen og hva som er nødvendig, og så fort det kommer en slette hvor det er mulig å kjøre forbi finner disse sneglene ut at de skal leke Petter Solberg og durer avgårde i høy hastighet og jeg tar dem igjen i neste svingete parti... IDIOTER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Nå skrives dette innlegget litt i frustrasjonens øyeblikk. men hva er det med folk som er sinker trafikken??? Som kjører 20- 30 km under fartsgrensen??? å herlighet, hvor jeg irriterer meg på dette!! jeg blir sprø! jeg forstår at en del folk kan være usikre på bla vestlandsveiene her i landet, men hva med å ta en titt i speilet og se den gigantiske køen du lager ??? og kanskje la oss slippe forbi oss som ønsker å holde fartsgrensen??? å, for en frustrasjon! jeg måtte bare få det ut.. bruk speilet og vettet!!

Jeg kjører selv i fartsgrensen eller 10 km over (unntatt i 70 eller lavere). Hvis jeg formodentlig skulle lage kø kjører jeg selvsagt av veien og lar de andre passere. Jeg har selv opplevd bilister som ikke ser i speilet og på den måten fremprovoserer hasardiøse forbikjøringer som av og til kan skremme vannet av de fleste. Nok av ganger har jeg selv måttet bråbremse fordi en av de andre bilene har presset seg inn foran meg pga motgående trafikk. Dette hadde vært unngått hvis sinkeren hadde kjørt til siden.

Det andre jeg misliker er når jeg selv vil forbi en slik sinke og denne begynner å speede opp slik at jeg enten må kjøre mye fortere eller legge meg bak igjen. Dette er en uting og kan også fremprovosere enorm irritasjon og masse banneord fra min side. På en side vil jeg ikke kjøre veldig mye over fartsgrensen, på den andre siden vil jeg ikke ligge 20 km under fartsgrensen og sakke enda mindre av i svinger. Av og til hjelper det å være litt mindre egoistisk i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært på bilferie i Italia, og har sett at vi gjør det jo helt feil i dette landet... Der nede er det helt OK å kjøre sakte hvis man vil det, og ingen legger seg oppi rumpa på gamlemor/-far og stresser dem. Mange eldre kjører ganske sakte - men de kjører langt ut til siden. Der det er mulig (med stiplet linje) kjører de delvis på veiskulderen, slik at andre bilister slipper forbi. De andre bilistene på sin side tar hensyn ved å ikke vrooome forbi så fort de kan. Det er også helt i orden å ligge i venstre felt - så lenge man holder høy fart. Å ligge i 100 - 120 hjelper ikke når det kommer en ny Mercedes e.l. opp bak - da er det bare å legge seg i høyre fil og slippe ham forbi - så koster de forbi, langt over fartsgrensen. Om de kjører for fort er ikke opp til andre bilister å regulere - det har man politi til. Alle som er litt trege på avtrekkeren eller ikke pleier å sjekke speilene ofte og regelmessig burde ta seg en kjøretur i Italia - da lærer man seg disse tingene kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at folk ikke greier å holde de satte fartsgrensene er ikke MITT problem.

Hvis du ikke har lagt merke til at skiltene som angir fartsgrensene er forbudtskilt og ikke påbudtskilt burde du kanskje levere inn førerkortet?

Det verste jeg vet er å kjøre til hytta vår i Eggedal. Der er det mange svingete partier hvor folk ligger laaaaaangt under fartsgrensen og hva som er nødvendig, og så fort det kommer en slette hvor det er mulig å kjøre forbi finner disse sneglene ut at de skal leke Petter Solberg og durer avgårde i høy hastighet og jeg tar dem igjen i neste svingete parti... IDIOTER!!!

Mange svingete partier på landsbygda i Norge er 80-sone, men for en som er dårlig kjent på veien, og spesielt på vinterføre i mørke, er dette en uforsvarlig høy hastighet. Ferdes man i et typisk weekendbesøkende-/turistområde kan det vel også være greit at bestemor fra Oslo kan få lov til å ta seg en tur i Micraen sin på de anbefalte piggfrie uten at vi i de to - tre-tonns firehjulstrekkerene våre med lastebilpigg plager livet av vedkommende med de ytterst ulovlige lysene våre?

Jeg kjører selv i fartsgrensen eller 10 km over (unntatt i 70 eller lavere). Hvis jeg formodentlig skulle lage kø kjører jeg selvsagt av veien og lar de andre passere.
Spørsmålet er da hvor du kjører av veien. Hvis forbikjøringer er vanskelige/umulige, så betyr det at du befinner deg på en svingete og/eller uoversiktelig veistrekning. Din av- og påkjøring på veien utgjør dermed også en stor risiko.

Jeg har nettopp vært på bilferie i Italia, og har sett at vi gjør det jo helt feil i dette landet... Der nede er det helt OK å kjøre sakte hvis man vil det, og ingen legger seg oppi rumpa på gamlemor/-far og stresser dem. Mange eldre kjører ganske sakte - men de kjører langt ut til siden. Der det er mulig (med stiplet linje) kjører de delvis på veiskulderen, slik at andre bilister slipper forbi. De andre bilistene på sin side tar hensyn ved å ikke vrooome forbi så fort de kan. Det er også helt i orden å ligge i venstre felt - så lenge man holder høy fart. Å ligge i 100 - 120 hjelper ikke når det kommer en ny Mercedes e.l. opp bak - da er det bare å legge seg i høyre fil og slippe ham forbi - så koster de forbi, langt over fartsgrensen. Om de kjører for fort er ikke opp til andre bilister å regulere - det har man politi til. Alle som er litt trege på avtrekkeren eller ikke pleier å sjekke speilene ofte og regelmessig burde ta seg en kjøretur i Italia - da lærer man seg disse tingene kjapt!

Italienerene er jo aldri alene på veien. Desverre er det alt for mange nordmenn som tror de kan ture frem i sitt eget tempo og at verken trafikkregler eller fartsgrenser gjelder dem.

Det er nok bare noen minutter å spare på på kjøre Oslo - Trondheim godt over fartsgrensen med forbikjøringer så snart muligheten byr seg fremfor å ligge i fartsgrensen, f.eks. bak et norskregistert vogntog gjennom Østerdalen og over Kvikne. H*n i vogntoget kjører nemlig sannsynligvis strekningen ofte og når vi f.eks. møter elg som krysser vet sjåføren av vogntoget det ofte, av erfaring, på forhånd og har tilpasset hastigheten etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å tilpasse seg hverandre. Jeg liker heller ikke å ligge bak sinker,av den enkle grunn at jeg vil fram. Er ikke nødvendigvis fordi jeg har det så innmari travelt, men jeg foretrekker å bruke tiden min på andre ting enn å sitte i bilen. Jeg liker heller ikke hasardiøse forbikjøringer og derfor blir jeg liggende bak disse sinkene i timesvis hvis vi skal samme vei. Er det så vanskelig å forstå at det kan være irriterende hvis det er dårlig med trygge forbikjøringsmuligheter?

Kjørte selv en tung varebil jeg ikke følte meg helt komfortabel med i sommer og syns ikke det var noe problem å slippe forbi de bak meg. Mange busslommer og rasteplasser å stoppe på der jeg kjørte i allle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...