Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 24. juli 2009 #21 Del Skrevet 24. juli 2009 Så inviterer jeg søppelet til å stoppe på første bensinstasjon e.l. og "diskutere" saken. Jaja, noe rævslikker er du i hvert fall ikke - det skal du ha for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gamlegode10na Skrevet 24. juli 2009 #22 Del Skrevet 24. juli 2009 Generelt sett så irriterer jeg meg over alle som leker politi overfor andre. Herregud, det er da INGEN som leker politi overfor andre i debatten her. Du er tydeligvis blant de heldige som fremdeles har lappen, og som dundrer avgårde i den hastigheten DU selv synes er ok. Håper for din del at du virkelig "våkner" en dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 24. juli 2009 #23 Del Skrevet 24. juli 2009 En 60-sone betyr følgende: Maks. tillatt hastighet 60 km/t. Altså, det er lov å kjøre under fartsgrensen. Skal man være helt _korrekt_ bør man faktisk ligge RETT UNDER fartsgrensen for ikke å komme over. Det er stor forskjell på å kjøre litt under og mye under. Uansett - dette problemet er mikroskopisk i forhold til alle som kjører idiotisk farlig fort og uaktsomt. Jeg var nylig til og fra Bergen, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange idioter som finnes på veiene. Biler med campingvogner som kjører midt i veien, forbikjøringer i tunneller etc. I en del av tilfellene hadde jeg sannsynligvis begått grov vold, eller ihvertfall en på trynet, overfor noen av disse hvis jeg hadde fått tak i dem. Veiene er fulle av retards som tror det er farligere om noen som er usikre kjører i 70 i 80-sonen enn om de som tror de er den beste sjåføren i verden kjører i 150 i 80-sonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 24. juli 2009 #24 Del Skrevet 24. juli 2009 Herregud, det er da INGEN som leker politi overfor andre i debatten her. Du er tydeligvis blant de heldige som fremdeles har lappen, og som dundrer avgårde i den hastigheten DU selv synes er ok. Håper for din del at du virkelig "våkner" en dag Jeg snakket ikke om dem i debatten her. Jeg mente de som leker politi i samfunnet og passer på at alle andre følger reglene til punkt og prikke. Jeg sier ikke at det er greit å bryte loven, men det er politiet sin oppgave å passe på dette. Jeg holder for øvrig fartsgrensen, og hvis jeg kjører forbi i venstre felt så legger jeg meg inn i høyrefeltet igjen med en gang det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 24. juli 2009 #25 Del Skrevet 24. juli 2009 I dag skulle jeg rekke ferjen på lauvvik. Fartsgrensen på veien er 80kmt en lang svingete vei med kun to forbikjøringsmuligheter. to pølsetyskere kjører foran meg i 40-50kmt i alle svingene og når forbikjøringsmuligheten kommer så gasser de på til 80-90kmt. Køen bak meg var garantert på 40-50 biler. Slikt gjør meg irritert. Det heter at du skal ikke være til hindring i trafikken, så slipp forbi bilene som ligger på hengerfeste ditt. Hvis jeg ligger i venstre filen og kjører forbi biler og så legger en fra høyre filen seg ut i venstre filen og jeg har vesentlig større fart, da slipper jeg gasspedalen og venter til jeg er oppi ræven på bilen foran for å se om han legger seg til høyre eller gasser på. Gjør han ikke noe så slakker jeg farten og eventuellt legger meg i høyre hvis jeg blir et irritasjonsmoment for bilene bak. Forbikjøring i høyre feltet har jeg gjort flere ganger der anledningen har vært umulig å passere i venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #26 Del Skrevet 24. juli 2009 I dag skulle jeg rekke ferjen på lauvvik. Fartsgrensen på veien er 80kmt en lang svingete vei med kun to forbikjøringsmuligheter. to pølsetyskere kjører foran meg i 40-50kmt i alle svingene og når forbikjøringsmuligheten kommer så gasser de på til 80-90kmt. Køen bak meg var garantert på 40-50 biler. Slikt gjør meg irritert. Argh!!!! Det rykker i gassfoten av ren irritasjon når jeg leser dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juli 2009 #27 Del Skrevet 24. juli 2009 For ikke å snakke om så kjekt det ville vært om man faktisk la til rette for bilkjøring i dette landet... Selv ligger jeg vanligvis på fartsgrensen, -og danner kø. Greit nok, jeg legger meg så pent inn mot siden som jeg bare kan slik at de som vil får slippe forbi, men ser faktisk ingen grunn til at jeg stadig vekk skal stoppe på avkjørsler for å slippe forbi dem som kjører over fartsgrensen så lenge jeg selv holder max tillatt hastighet. Da samler det seg jo bare ny kø mens jeg prøver å komme opp i marsjfart igjen etter stansen. En annen sak er at hvis jeg av en eller annen grunn velger å kjøre under fartsgrensen (har hatt gammel bil i mange år ) så er det en selvfølge at jeg kjører ut og slipper forbi. Men tenk om vi hadde hatt veier etter det svenske systemet, enten med veiskulder som er bred nok til at man kan legge seg skikkelig ut til siden og slippe forbi raskere biler uten å stoppe helt opp, eller veier der forbikjøringsfeltet bytter side med et par km mellomrom, slik at man alltid vet man får en mulighet til å kjøre/slippe forbi annen trafikk. *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 25. juli 2009 #28 Del Skrevet 25. juli 2009 Du vet vel strengt tatt ikke noe som helst om hvor gamle vi andre er, eller hvor mye vi kjører? Tviler på de fleste kvinnfolka her inne er yrkessjåfører... Sambo står og ler av mange av deres utsagn her inne under bil, hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 25. juli 2009 #29 Del Skrevet 25. juli 2009 I dag skulle jeg rekke ferjen på lauvvik. Fartsgrensen på veien er 80kmt en lang svingete vei med kun to forbikjøringsmuligheter. to pølsetyskere kjører foran meg i 40-50kmt i alle svingene og når forbikjøringsmuligheten kommer så gasser de på til 80-90kmt. Køen bak meg var garantert på 40-50 biler. Slikt gjør meg irritert. Da legger du deg ganske enkelt på hornet til du får dem til å kjøre til siden eller stoppe. Idéellt sett, ihvertfall. Man bør ikke være så redd for å fortelle folk som oppfører seg farlig hvor skapet står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 25. juli 2009 #30 Del Skrevet 25. juli 2009 Når det gjelder å leke politi etc.: Det er riktig at det er politiet som har ansvaret for å følge opp at lover og regler, deriblant trafikkreglene, blir fulgt, og at det er de som skal ta affære når det begås lov/regelbrudd. MEN - hvis en annen i nærheten av meg kjører farlig og dermed setter MEG og MINE i fare, så påberoper jeg meg retten til å gjøre det som står i min makt, innenfor rimelighetens og forsvarlighetens grenser, for å hindre dette. Det finnes nesten ikke politi på veiene i Norge - de er stort sett kun å se når det er radarkontroller. Hvis noen blir tatt for idiotisk og/eller livsfarlig kjøring, så hører det med til unntakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelloKjersti Skrevet 27. juli 2009 #31 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg kan telle på en hånd de gangene "sinker" har irritert meg i trafikken, men har mistet tellingen over de tullingene som absolutt mener deres tid er så mye mer verdifull enn min. Feks i helgen kjørte vi ned mot sørlandet, E18 nedover der består hovedsakelig av to felt. Relativt mye trafikk begge veier og et nek i BMW-SUV legger seg helt oppi røven på oss, og slenger seg støtt og stadig ut for å sjekke om hun kan kjøre forbi... til hvor? Foran oss igjen lå bilene tett i tett, og samme i motsatt kjørefelt. Hadde vi måttet bråbremse, hadde ikke hun hatt avstand nok til å stanse i tide. Jeg ekke veldig keen på å (i "beste" fall) få bilen mosa bare fordi et nek ikke har vett nok til å kjøre fornuftig. Det er alt for mange som legger igjen hjernen hjemme når de setter seg i bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #32 Del Skrevet 30. juli 2009 Hva med å stresse litt ned og heller nyte at verden går litt sakte en stund i stedet for å foreta en halsbrekkende forbikjøring? Hvis det er "livsviktig" å f.eks. rekke en ferge eller et fly, må man ta høyde for eventuelle forsinkelser før man starter kjøreturen og beregne god tid. I forbindelse med møter og lignende setter i hvert fall jeg større pris på at, og har større respekt for, folk kommer ti minutter for sent enn at de skrenser inn på parkeringsplassen i det møtet skal starte og skryter av hvor fort de har kjørt. Jeg skriver som gjest akkurat nå av hensyn til de pårørende, men i løpet av denne uken har jeg vært en av de første på skadestedet og involvert i redningsarbeidet etter det som viste seg å ende som en dødsulykke. Hva som førte til at det gikk så galt, er det vel kanskje aldri noen som får vite, men at farten var alt for høy tror jeg det er liten tvil om... Tror du alt går bra hvis du sitter i en moderne bil med beltestrammere og airbager? Vel, det gjør ikke det... Mennesker, eller det vil si det som er igjen av dem etter å ha kollidert i høy hastighet, er et grusomt syn! Og det verste med å finne dem i moderne biler er at de er ikke døde ennå! Enda verre må det være å våkne og finne seg selv fastklemt og knust i et bilvrak mens redningsmannskapene jobber på spreng rundt deg. Det verste må likevel være å overleve en slik ulykke og kanskje måtte innse at man hadde det meste av skylden selv og kanskje drepte andre i tillegg til at man selv er kvestet for livet. Sinkene dreper ingen, det er farten og irritasjonen til dem som kjører forbi som gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 30. juli 2009 #33 Del Skrevet 30. juli 2009 Hva med å stresse litt ned og heller nyte at verden går litt sakte en stund i stedet for å foreta en halsbrekkende forbikjøring? Hvis det er "livsviktig" å f.eks. rekke en ferge eller et fly, må man ta høyde for eventuelle forsinkelser før man starter kjøreturen og beregne god tid. I forbindelse med møter og lignende setter i hvert fall jeg større pris på at, og har større respekt for, folk kommer ti minutter for sent enn at de skrenser inn på parkeringsplassen i det møtet skal starte og skryter av hvor fort de har kjørt. Jeg skriver som gjest akkurat nå av hensyn til de pårørende, men i løpet av denne uken har jeg vært en av de første på skadestedet og involvert i redningsarbeidet etter det som viste seg å ende som en dødsulykke. Hva som førte til at det gikk så galt, er det vel kanskje aldri noen som får vite, men at farten var alt for høy tror jeg det er liten tvil om... Tror du alt går bra hvis du sitter i en moderne bil med beltestrammere og airbager? Vel, det gjør ikke det... Mennesker, eller det vil si det som er igjen av dem etter å ha kollidert i høy hastighet, er et grusomt syn! Og det verste med å finne dem i moderne biler er at de er ikke døde ennå! Enda verre må det være å våkne og finne seg selv fastklemt og knust i et bilvrak mens redningsmannskapene jobber på spreng rundt deg. Det verste må likevel være å overleve en slik ulykke og kanskje måtte innse at man hadde det meste av skylden selv og kanskje drepte andre i tillegg til at man selv er kvestet for livet. Sinkene dreper ingen, det er farten og irritasjonen til dem som kjører forbi som gjør det! Utrolig velskrevet innlegg! Jeg legger alltid inn ekstra tid når jeg skal rekke noe, og selv om jeg kjører sakte av forskjellige grunner, slipper jeg andre forbi. Hvis alle bare hadde tatt hensyn til hverandre kunne vi nok unngått både irritasjon og dødsulykker i trafikken. Jeg har prøvd å havne utfor veien på dårlig vinterføre (tykt sørpelag på glatt føre), og takk og pris for at jeg var pysete og kjørte saktere enn fartsgrensa! Jeg hadde ca 50 km/t når jeg traff et tre i veikanten og den smellen kjente jeg godt! Jeg ble sendt med ambulanse til sykehus for observasjon fordi de mistenkte indre blødninger. Kroppen min verket i flere dager etterpå og jeg var knapt gangfør. Hadde jeg ligget i 80 km/t hadde jeg nok ikke kommet så heldig fra det som jeg gjorde... Jeg er nå en hensynsfull sinkekjører (kjører stadig ut på busstopp o.l. for å slippe andre forbi), især på dårlig vinterføre. Det koster så lite å stresse ned, ta hensyn til andre på veien og ikke minst være et godt forbilde for barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 31. juli 2009 #34 Del Skrevet 31. juli 2009 Nå liker ikke jeg gjesteinnlegg, men her var det jo en relevant grunn til det. Et sjeldent velskrevet og intelligent innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også gjest Skrevet 31. juli 2009 #35 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg har prøvd å havne utfor veien på dårlig vinterføre (tykt sørpelag på glatt føre), og takk og pris for at jeg var pysete og kjørte saktere enn fartsgrensa! Jeg hadde ca 50 km/t når jeg traff et tre i veikanten og den smellen kjente jeg godt! Jeg ble sendt med ambulanse til sykehus for observasjon fordi de mistenkte indre blødninger. Kroppen min verket i flere dager etterpå og jeg var knapt gangfør. Hadde jeg ligget i 80 km/t hadde jeg nok ikke kommet så heldig fra det som jeg gjorde... Vi ble påkjørt av en som ikke tilpasset farten i lignende føre. Vi rakk å bremse ned til full stopp, det gjorde ikke han som hadde mistet totalt kontrollen over bilen... Det var "bare" 50km/t, men det var vi som fikk den smellen, ikke han... Det var rett og slett en utrolig guffen opplevelse. De sier at å kræsje i 50km/t er tilsvarende å dette rett i bakken fra en meters høyde, uten å ta seg for... det kjenner du godt. Vi slapp "billig" fra det, forslåtte og øre, men relativt hele. At kneet mitt fortsatt ikke er fullstendig i orden blir liksom ikke så nøye når man vet om de som faktisk ikke overlever. Allikevel er det surt fordi det var en som ikke tok hensyn til føret som forårsaket det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ty_pennington Skrevet 31. juli 2009 #36 Del Skrevet 31. juli 2009 men hva med å ta en titt i speilet og se den gigantiske køen du lager ??? og kanskje la oss slippe forbi oss som ønsker å holde fartsgrensen??? å, for en frustrasjon! jeg måtte bare få det ut.. bruk speilet og vettet!! Det er mange som aldri bruker bakspeilet (det i frontruten). Man ser jo daglig biler av typen stasjonsvogn/hatchback der bakruten er helt tilsmusset og bakruteviskeren aldri har vært påslått... Ganske sjokkerende egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #37 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg har prøvd å havne utfor veien på dårlig vinterføre (tykt sørpelag på glatt føre), og takk og pris for at jeg var pysete og kjørte saktere enn fartsgrensa! Man har plikt til å tilpasse farten etter føret, og fartsgrensen gjelder dermed ikke nødvendigvis hvis det er dårlig føre. Det er en helt annen situasjon enn dem som alltid ligger GODT under fartsgrensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 31. juli 2009 #38 Del Skrevet 31. juli 2009 Man har plikt til å tilpasse farten etter føret, og fartsgrensen gjelder dermed ikke nødvendigvis hvis det er dårlig føre. Det er en helt annen situasjon enn dem som alltid ligger GODT under fartsgrensen. Ja jeg synes også det er stor forskjell på "pysete" kjøring på dårlig vinterføre og ren skjær sneglefart på tørr asfalt i god sikt, uten å slippe folk forbi. Likevel er det verdt å nevne at mange kjører bastant i fartsgrensa eller høyere, selv om det er et elendig vinterføre. Så lenge de har ny god bil og føler seg som verdens beste sjåfører, tror de at de er tilnærmet udødelige og skånet for alt av ulykker/uhell. I tillegg irriterer de seg over at ikke andre er like tøff i trynet og foretar uforsvarlige forbikjøringer. Jeg ble forresten forbikjørt i vill fart av en tulling i SUV rett før jeg kjørte av veien, så det er ikke alle som kjører etter forholdene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kari_* Skrevet 31. juli 2009 #39 Del Skrevet 31. juli 2009 Uff, kjenner jeg blir mektig irritert bare av å lese om dette. Jeg kjører selv mye, både vinter og sommer. På vinterføre kan jeg godt forstå at flere velger å ligge under fartsgrensen, noen mer enn andre, og lar meg i de fleste tilfeller ikke irritere over dette. MEN så kommer sommeren; solen skinner, asfalten er tørr, og FORTSATT putres det 10 km (om ikke mer) under fartsgrensen, I TILLEGG til de kilometerne speedometeret viser feil, som mange (de fleste?) biler gjør. Og nei, det er ikke snakk om få av dere heller! S P E S I E L T dere med campingvogn på slep/campingbiler, andre søndagskjørere og usikre (gjerne eldre) trafikanter. Og selv om dere helt sikkert har en grunn til å ta det mer rolig enn oss andre, så bruk speilet, vis hensyn og slipp oss andre forbi! Må også få kommentere dette innlegget hvor personen forventer at bilen bak skal blinke eller vise andre tegn for å vise at de ønsker å komme forbi. Når jeg har liggi å putra bak en bil i 80 sona, som ligger i 60 og fortsatt bremser når det kommer en slak venstresving, DA er jeg fristet til å legge meg på tuta og slenge finger'n opp og ut av soltaket. Men jeg gjør det da ikke. Og jeg kan bare tenke meg hvor irriterte de er, de stakkars stakkars trafikantene som havner bak deg! Og til dere som skriver at jo, dere slipper forbi køen dere skaper når dere får muligheten til det, så benytter jeg anledningen til å TAKKE, det gjør meg SÅ GLAD når dere hjelper oss forbi! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustert Skrevet 31. juli 2009 #40 Del Skrevet 31. juli 2009 Ts her. nå har jeg fått roet nervene mine litt jeg hadde nett kjørt over Hardangervidden, og der var det mange sinkere! men bare så det er sagt mente jeg de som er sinkere på tørr god asfalt, hvor det ikke er problem å holde fartsgrensen. og er det veier som de ikke er trygg på , må de klare å slippe den lange køen de lager forbi.. ble seriøst overrasket av hvor få som bruker speilet.. (el virker som da..) Men bare så det er sagt så har jeg full forståelse for at folk er mer forsiktig i vinterføre, det er jeg og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå