Gå til innhold

Sinkere i trafikken

Gjest frustert

Anbefalte innlegg

Gjest frustert

Nå skrives dette innlegget litt i frustrasjonens øyeblikk. men hva er det med folk som er sinker trafikken??? Som kjører 20- 30 km under fartsgrensen??? å herlighet, hvor jeg irriterer meg på dette!! jeg blir sprø! jeg forstår at en del folk kan være usikre på bla vestlandsveiene her i landet, men hva med å ta en titt i speilet og se den gigantiske køen du lager ??? og kanskje la oss slippe forbi oss som ønsker å holde fartsgrensen??? å, for en frustrasjon! jeg måtte bare få det ut.. bruk speilet og vettet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

For ikke å snakke om de som holder fartsgrensen i venstre fil, og som synes det er deres borgerplikt å holde alle andre bak seg.

Hvis politiet kunne aksjonere mot alle som ligger under fartsgrensen på veier med én fil, og bilister som ikke legger seg tilbake i høyre fil etter forbikjøring, så er jeg villig til å sponse lønnstillegget deres av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn sa til meg en gang : "pappa, pass deg for gamle damer og menn med hatt i trafikken !" - ja, jeg tror noe ligger der faktisk. I denne kategorien er det verst......(min erfaring).

Å "trykke" i venstrefila under fartsgrensen :nei: og rett og slett : det å ha førerkort er ingen menneskerett !! Har prøvd å lære meg å bli mindre opphisset av andre i trafikken også, ække bra det heller......(svarte far til sin sønn :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For ikke å snakke om de som holder fartsgrensen i venstre fil, og som synes det er deres borgerplikt å holde alle andre bak seg.

Det er ingenting som sier at man MÅ ligge over fartsgrensen i venstre fil, og dersom det er mye trafikk med masse trailere som ofte kommer ned i 60 km/t i oppoverbakker i høyre fil, så tar jeg meg retten til å ligge i 100 km/t i venstre fil. Legge seg opp i ræva på meg og blinke og blunke hjelper ikke da med mindre du kjører et uttrykningskjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Det er ingenting som sier at man MÅ ligge over fartsgrensen i venstre fil, og dersom det er mye trafikk med masse trailere som ofte kommer ned i 60 km/t i oppoverbakker i høyre fil, så tar jeg meg retten til å ligge i 100 km/t i venstre fil. Legge seg opp i ræva på meg og blinke og blunke hjelper ikke da med mindre du kjører et uttrykningskjøretøy.

Ehh... og poenget ditt er? Venstre fil er for å kjøre forbi, og hvis du holder 100 mens du passerer et par trailere, så gjør nå gjerne det - det er nettopp den type kjøring venstre felt er ment for.

Men, når man er ferdig med forbikjøringen, så legger man seg tilbake i høyre fil - og i hvert fall hvis når det kommer noen bakfra, uavhengig av om de blinker med lys eller ei.

Hvis det er mye trafikk, og _køen_ i venstre fil holder 100, så er det jo selvfølgelig også helt greit å ligge der.

Det er en stor forskjell på disse scenariene og toskene som ligger i venstre fil, gjerne 10 under fartsgrensen, uten knapt å skjønne at de gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvis politiet kunne aksjonere mot alle som ligger under fartsgrensen på veier med én fil, og bilister som ikke legger seg tilbake i høyre fil etter forbikjøring, så er jeg villig til å sponse lønnstillegget deres av egen lomme.

Du skal holde fartsgrensen også i venstre fil. Det er like ulovlig å kjøre for fort i venstre fil som i høyre fil. Det samme gjelder forbikjøringer: du skal ikke kjøre fortere enn fartsgrensen.

Jeg bor på vestlandet, langs fjorden, med smale veier og masse svinger. Det er ikke mulig å gjøre tryge forbikjøringer, man er avhengig av at sinkene kjører inn på de mangfoldige møteplassene, eller busslommene eller bensinstasjonene, eller en eller annens innkjørsel. Det er bare det at sinkene ikke gjør dette. Det er så forgremmandes irriterende.

Like ille er det når man kjører på veier hvor det en og annen plass er mulig å kjøre forbi. DA durer plutselig sinkene opp i hundre, så du ikke kan komme deg forbi dem uten å ligge i hundreogførti. Og så står de på bremsen ved første sving. For ikke å snakke om noe så skummelt som tuneller - der er det best å ligge i førti, uansett fartsgrense.

Politiet aksjonerer mot sinkene, men bare på de mest trafikerte veistrekningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom er jeg ei sinke i trafikken. Eneste jeg kan gjøre da er å legge meg så ofte som mulig inn til siden for å slippe bilene bak meg forbi. Men jeg legger meg ikke ut dersom jeg bare har et par biler bak meg. Kun dersom de har ligget bak meg et lengre stykke, vurderer jeg å kjøre inn til siden. Men da får de hversågod blinke med lysene ol for å vise at de vil forbi.

Jeg akter ikke å bytte ut min veteranbil med noe nymotens greie bare fordi enkelte irriterer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bussene i fellesferien er slitsomme. De kjører i 40 fordi de ikke skal stoppe på noen holdeplasser, og de kan ikke komme fram før tiden.

Etter å ha ligget bak en i 4 km, uten forbikjøringsmuligheter, da blir jeg "elektrisk". Hvorfor kan de ikke bare stoppe i en lomme, og vente litt/slippe oss andre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Innimellom er jeg ei sinke i trafikken. Eneste jeg kan gjøre da er å legge meg så ofte som mulig inn til siden for å slippe bilene bak meg forbi. Men jeg legger meg ikke ut dersom jeg bare har et par biler bak meg. Kun dersom de har ligget bak meg et lengre stykke, vurderer jeg å kjøre inn til siden. Men da får de hversågod blinke med lysene ol for å vise at de vil forbi.

Jeg akter ikke å bytte ut min veteranbil med noe nymotens greie bare fordi enkelte irriterer seg...

Hvorfor i all verden tror du det er ok å ikke kjøre inn til siden bare fordi det kun er to biler det er snakk om? Det er da like irriterende for de to bilene å ligge bak deg i en halvtime enn det er for ti biler å ligge bak deg. Og man skal faktisk ikke måtte blinke med lysene for å få kjøre forbi. Du har plikt til å kjøre inn til siden helt av deg selv. Å blinke med lysene er uhøflig, og kan være svært irriterende for motgående trafikk som får blinkingen i øynene.

Ha veteranbil alt du vil. Det er ikke bilen din som er problemet, det er det at du ikke viser hensyn og slipper andre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Du skal holde fartsgrensen også i venstre fil. Det er like ulovlig å kjøre for fort i venstre fil som i høyre fil.

Jada, mamma. Men la nå ikke det bli din jobb å passe på at alle andre holder fartsgrensen.

Jeg bor på vestlandet, langs fjorden, med smale veier og masse svinger.

Noe sier meg at det er sjelden du har mulighet til å ergre deg over sinker i venstre fil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører under farstgrensen og har biler bak deg, bør du faktisk være såpass høflig at du slipper dem forbi uten at de er nødt til å blinke med lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jada, mamma. Men la nå ikke det bli din jobb å passe på at alle andre holder fartsgrensen.

Noe sier meg at det er sjelden du har mulighet til å ergre deg over sinker i venstre fil...

Tro det eller ei, men det hender jeg kjører utenfor hjembygda også ;) Til tider helt til Bergen, til og med. Og der er det nok av muligheter til å irritere seg over folk som legger seg under fartsgrensen i venstre fil. Folk som ligger på fartsgrensen er det ikke noen grunn til å irritere seg over, ettersom jeg kjører på fartsgrensen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av og til sinke i trafikke, når jeg kjører campingbilen vår. Men da kjører jeg tilside så fort jeg får anledning, for å slippe folk forbi. For når jeg kjører personbilen, blir jeg forbannet når jeg må ligge bak biler som ikke kan holde fartsgrensen.

Man skal ikke være nødt til å blinke med lysene for at sinker skla skjønne at de må kjøre til side. Det bør sinkene skjønne av seg selv når det ligger biler bak!

Eneste jeg som sinke skulle ønske meg, er at busskiltene på holdeplasser ikke sto gjemt inn i skogen, slik at man ikke ser avkjøringen før det er for sent....

Og da jeg kjøre opp, lærte vi at det er høyrekjøring i Norge, og det gjelder også for flerfeltsvei... Men av og til virker det som om reglene er endret... Utrolig mange kjører like godt i venstre fil selv om det ikke er noen i høyre felt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett så irriterer jeg meg over alle som leker politi overfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden tror du det er ok å ikke kjøre inn til siden bare fordi det kun er to biler det er snakk om? Det er da like irriterende for de to bilene å ligge bak deg i en halvtime enn det er for ti biler å ligge bak deg. Og man skal faktisk ikke måtte blinke med lysene for å få kjøre forbi. Du har plikt til å kjøre inn til siden helt av deg selv. Å blinke med lysene er uhøflig, og kan være svært irriterende for motgående trafikk som får blinkingen i øynene.

Ha veteranbil alt du vil. Det er ikke bilen din som er problemet, det er det at du ikke viser hensyn og slipper andre forbi.

Hvis du kjører under farstgrensen og har biler bak deg, bør du faktisk være såpass høflig at du slipper dem forbi uten at de er nødt til å blinke med lysene.

Hadde dere hatt bry til å lese innlegget mitt, hadde dere sett at jeg faktisk slipper forbi der det er mulig... Men hvis ikke bilen/e bak virker som om de ønsker å kjøre forbi, ser jeg ikke grunn til å stoppe. Jeg har sansynligvis flere mil bak rattet enn de fleste av dere her inne. Så jeg tror jeg leser trafikken bedre enn søndagskjørere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Hadde dere hatt bry til å lese innlegget mitt, hadde dere sett at jeg faktisk slipper forbi der det er mulig... Men hvis ikke bilen/e bak virker som om de ønsker å kjøre forbi, ser jeg ikke grunn til å stoppe. Jeg har sansynligvis flere mil bak rattet enn de fleste av dere her inne. Så jeg tror jeg leser trafikken bedre enn søndagskjørere.

Jeg leste innlegget ditt, og der leste jeg at du ikke gadd slippe forbi med mindre man blinket med lysene. Og da er du faktisk et irritasjonsmoment. Du skal gi bilene mulighet til å kjøre forbi selv om de ikke blinker med lysene. Å blinke med lysene er bare noe man gjør når man er skikkelig, skikkelig irritert allerede. Du skal slippe forbi før dette skjer. Og hva om bil nr 2 bak deg vil forbi? Hvordan skal du se om han blinker med lysene?

Du vet vel strengt tatt ikke noe som helst om hvor gamle vi andre er, eller hvor mye vi kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 60-sone betyr følgende: Maks. tillatt hastighet 60 km/t.

Altså, det er lov å kjøre under fartsgrensen. Skal man være helt _korrekt_ bør man faktisk ligge RETT UNDER fartsgrensen for ikke å komme over. Det er stor forskjell på å kjøre litt under og mye under.

Uansett - dette problemet er mikroskopisk i forhold til alle som kjører idiotisk farlig fort og uaktsomt. Jeg var nylig til og fra Bergen, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange idioter som finnes på veiene. Biler med campingvogner som kjører midt i veien, forbikjøringer i tunneller etc. I en del av tilfellene hadde jeg sannsynligvis begått grov vold, eller ihvertfall en på trynet, overfor noen av disse hvis jeg hadde fått tak i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre fil, på veier med to filer i kjøreretningen, ER FOR FORBIKJØRING. D.v.s. at hvis du ikke kjører forbi bilene i høyrefilen, så har du ingenting i venstre fil å gjøre.

En annen ting er om andre biler mener at du ikke kjører forbi FORT NOK. Disse provoserer meg voldsomt - hvis jeg er i ferd med å kjøre forbi i venstre fil og det kommer en eller annen halvveis tilbakestående tulling i A5, BMV eller noe annet fjås og legger seg oppi ræva på meg. Da er det ofte at jeg bremser ned til jeg har nøyaktig samme fart som bilene i høyrefilen, slik at svinet ikke slipper forbi. Så inviterer jeg søppelet til å stoppe på første bensinstasjon e.l. og "diskutere" saken.

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at først når de har lagt bak deg en lang stund, så vurderer du å slippe dem forbi. Hold styr på hva du skriver, er du snill. :)

Forresten så vet vel ikke du noe om hvor mye vi andre kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...