Gjest Gjest_Jenna_* Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Jeg orker ikke å ha to tlf og lurer på om jeg kan skaffe et kontantkort med nr som jeg kan bruke i min mobil, til bruk for foreninga jeg er leder for? Eller er det umulig? Vil ikke bruke private penger til ringing for foreninga. Tenker det kanskje er lettere å føre regnskap om jeg kjøper kontantkort til det bruket. Noen som vet?
feuerstein Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Hvorfor uregistrert? Det må nok registreres enten på deg eller på foreningen, eller på hva du eventuelt måtte ha liggende av falsk id... Så lenge mobilen din ikke er operatørlåst er det teknisk sett tut og kjør å sette inn et kontantkort av og til, jeg har praktisert det selv for å slippe å bruke norsk abonnement i utlandet ved lengre opphold. Har hørt rykter om at SE-telefoner blir litt grinete og sletter innhold når de startes opp med nytt SIM-kort (telefonen tror den har blitt stjålet/solgt og sletter forrige brukers filer), men med Nokia var det ikke noe problem. Jeg ville nok heller satset på en ekstra telefon, du får dem for 279 kr, om ikke enda billigere, så slipper du å bli utilgjengelig på ditt private nummer når du er aktiv for foreningen.
Gjest Gjest_Jenna_* Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Hvorfor uregistrert? Det må nok registreres enten på deg eller på foreningen, eller på hva du eventuelt måtte ha liggende av falsk id... Så lenge mobilen din ikke er operatørlåst er det teknisk sett tut og kjør å sette inn et kontantkort av og til, jeg har praktisert det selv for å slippe å bruke norsk abonnement i utlandet ved lengre opphold. Har hørt rykter om at SE-telefoner blir litt grinete og sletter innhold når de startes opp med nytt SIM-kort (telefonen tror den har blitt stjålet/solgt og sletter forrige brukers filer), men med Nokia var det ikke noe problem. Jeg ville nok heller satset på en ekstra telefon, du får dem for 279 kr, om ikke enda billigere, så slipper du å bli utilgjengelig på ditt private nummer når du er aktiv for foreningen. Falsk id? Mener du at man bare kan finne opp et navn å registrere tlf på? Jøsses.... Ja det var det jeg også tenkte, at når jeg er i nabolandene så blir det dyrt for meg hvis noen ringer til min norske tlf. Lettere å kontrollere med kontantkort. Eller burde jeg skaffet et dansk nr feks? Er det mulig? Til min norske tlf?
feuerstein Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Falsk id? Mener du at man bare kan finne opp et navn å registrere tlf på? Jøsses.... Ja det var det jeg også tenkte, at når jeg er i nabolandene så blir det dyrt for meg hvis noen ringer til min norske tlf. Lettere å kontrollere med kontantkort. Eller burde jeg skaffet et dansk nr feks? Er det mulig? Til min norske tlf? Nja, ikke bare å finne opp, du må nok kunne vise en eller annen form for offentlig godkjent legitimasjon på dette navnet, hvis du ikke jobber for noen som deler ut falsk leg kan det bli vanskelig. Det jeg brukte var et kontantkort fra det landet jeg oppholdt meg i, slik at samtaler der ble belastet kontantkortet som innenrikssamtale og ikke via Norge.
Gjest Gjest_Jenna_* Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Nja, ikke bare å finne opp, du må nok kunne vise en eller annen form for offentlig godkjent legitimasjon på dette navnet, hvis du ikke jobber for noen som deler ut falsk leg kan det bli vanskelig. Det jeg brukte var et kontantkort fra det landet jeg oppholdt meg i, slik at samtaler der ble belastet kontantkortet som innenrikssamtale og ikke via Norge. Takk for hjelpen :-) Det kontantkortet du kjøpte i det landet du oppholdt deg i, brukte du det i din ordinære tlf med abbonement og med ditt vanlige nummer?
feuerstein Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Det kontantkortet du kjøpte i det landet du oppholdt deg i, brukte du det i din ordinære tlf med abbonement og med ditt vanlige nummer? Brukte det i min ordinære telefon ja, men fikk naturlig nok et "innfødt" nummer. De som ringte meg på mitt norske nummer når telefonen gikk på det utenlandske kontantkortet kom rett til mobilsvar. Begynte å lure på en liten ting nå... Hadde du tenkt å ha samme telefonnummer på både organisasjonens kontantkort og ditt private abonnement, slik at det er likegyldig hvilket kort som ringer deg, men at dine utgående samtaler belastes avhengig av hvilket kort som står i når du ringer ut? Det tror jeg ikke er teknisk mulig, du må nok ha ulike numre på ulike kort/abonnement.
Gjest Gjest_jenna_* Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Brukte det i min ordinære telefon ja, men fikk naturlig nok et "innfødt" nummer. De som ringte meg på mitt norske nummer når telefonen gikk på det utenlandske kontantkortet kom rett til mobilsvar. Begynte å lure på en liten ting nå... Hadde du tenkt å ha samme telefonnummer på både organisasjonens kontantkort og ditt private abonnement, slik at det er likegyldig hvilket kort som ringer deg, men at dine utgående samtaler belastes avhengig av hvilket kort som står i når du ringer ut? Det tror jeg ikke er teknisk mulig, du må nok ha ulike numre på ulike kort/abonnement. Nei, organisasjonen trenger ikke dele mitt privatnummer med meg. De som ringer blir jo likevel henvist til mobilsvarern og kan få info der. Var bare opptatt av at jeg ikke orket å drasse med to telefoner (m tilbehør) hvis man kan kjøpe et kontantkort med nummer i landet man befinner seg i og bruke det der. Og du sier jo at det går an. Så fint! Takk for hjelpen :-).
Kamikatze Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Du spør egentlig om to ting, Jenna. Om du kan skaffe et utegistrert kontantkort for foreningen. Nei, det må registreres, enten på foreningen eller deg, som Feuerstein sier. Du får et eget nummer, og kan ringe fra kontantkortet mens det står i. Hvis telefonen er operatørlåst, må kontantkortet være fra samme operatør. Da kan du også legge inn en 'viderekobling ved utilgjengelig', slik at folk som ringer til foreningens nummer havner på ditt ordinære nummer når kontantkortet ikke står i. Det bør ikke være verre med sony-ericsson, enn at man kopierer alle kontakter til minnekortet. Ditt andre spørsmål gjelder utlandet. Det er ingen problem å kjøpe kontantkort i det landet du er i, men du kan få problemer med å få brukt det, hvis din telefon er operatørlåst (kjøpt med bindingstid).
Gjest Gjest_Jenna_* Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Du spør egentlig om to ting, Jenna. Om du kan skaffe et utegistrert kontantkort for foreningen. Nei, det må registreres, enten på foreningen eller deg, som Feuerstein sier. Du får et eget nummer, og kan ringe fra kontantkortet mens det står i. Hvis telefonen er operatørlåst, må kontantkortet være fra samme operatør. Da kan du også legge inn en 'viderekobling ved utilgjengelig', slik at folk som ringer til foreningens nummer havner på ditt ordinære nummer når kontantkortet ikke står i. Det bør ikke være verre med sony-ericsson, enn at man kopierer alle kontakter til minnekortet. Ditt andre spørsmål gjelder utlandet. Det er ingen problem å kjøpe kontantkort i det landet du er i, men du kan få problemer med å få brukt det, hvis din telefon er operatørlåst (kjøpt med bindingstid). Tusen takk for svar begge to. Tenkte bare uregistrert for enkelthets skyld, slik at man slipper å bli hengende med et nr man ikke bruker. Men når man kjøper kontantkort med nr i utlandet, må man oppgi id, da?
Kamikatze Skrevet 25. juli 2009 #10 Skrevet 25. juli 2009 Utlandet er et stort land da... Dette vil variere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå