Kayli Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Vi har fått oss en nydelig løvehodekanin! Har aldri hatt kanin før, men fikk en del råd og tips av dama på dyrebutikken, samt at jeg har lest en del i forkant av kjøpet. Likevel føler jeg meg langtfra utlært... Er det noen som har en slik kanin og som kan komme med noen retningslinjer i forhold til stellet av den? Vil jo gjerne gjøre ting riktig, slik at den får det bra hos oss!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 har selv en løvehode. Utover vanlig stell, er det litt pelsstell med disse. Anbefaler kaninforum for "eksperthjelp" http://www.kaninforum.no/
Reals Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Løvhode kaniner har jo nye pels, så det er viktig at du børster den. Vætrfall om våren, da de mister vinterpelsen.
Lady La-Laa Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Mitt beste tips til stell av bur er iallefall å invistere i en do-kasse til kaninen! Alle mine fire søte små gjør kun fra seg i do-kassa (med unntak av noen uhell innimellom ) Do kassa har de lært å bruke helt av seg selv og det hele sparer meg for masse arbeid! Jeg bruker pellets i do-kassa og ikke spon, da spon fyker her og der, og også lett setter seg fast i løvehode pels. Jeg har kun pellets i do-kassa, så en sekk med pellets holder lenge og buret ellers er lett å holde rent! Synes ikke det er så mye pels-stell igrunn, men prøver å være flink til å børste hodemanken før jeg slipper dem ut i luftegården for å unngå store floker som må klippes av! Blåser det mye børster jeg både før og etter lufteturen Også er det viktig å hjelpe til med børsting i røyte perioden, da unngår du at den slikker i seg for mye pels, som igjen lett kan føre til forstoppelse og store magesmerter! Skulle du likevel se tegn på dette kan et lite "kanin-apotek" være kjekt å ha for hånden! Jeg har hatt god anvendelse av zoolac og parafin! Lykke til
Kayli Skrevet 1. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2009 Takk for svar! Nå har Simba vært hos oss i en og en halv uke, og det går virkelig kjempefint! Jeg har lest en del både på kaninforum.no og på kanin.org, så føler at jeg vet mer nå. Har blant annet funnet ut at vår kanin er en krysning mellom dvergvedder og løvehodekanin (siden han har hengeører). Vi kjøpte et bur på FK-butikken med sprinkelgulv, men er det bra vær er kaninen ute i en luftegård svigerfar har laget av revenetting. Inne i kassa i buret fra FK, skiter Simba på en plass, så det er ganske greit å rengjøre. Likevel tror jeg jammen jeg skal prøve og sette inn en dokasse med pellets. Blir kanskje litt plassproblemer, men... Vi får se...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå