Gå til innhold

Har det bra, foreldrene!

Anbefalte innlegg

Gjest Lite frøken
Skrevet

Hei dere!

JEG SKAL FLYTTE UTTTTTT! Jaaa daaa jooo daaa liksom!

Men jeg vet IKKE hvor mye jeg kan, en frøken, forvente å betale i månedlig faste avgifter!

Jeg tenke på ting som strøm, ved, mobil, rikstv, bil lån, leie mat osv.

KAN DERE HJELPE FRØKEN MEG?!?

TAKK

xx

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Hadde du gitt oss et tall på hvor mye du har å rutte med, så hadde ting blitt litt enklere.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Inntil du sier noe om hvilken standard du skal ha på bolig, hvor denne ligger og om du skal leie eller kjøpe, så er det umulig å komme med annet enn ville gjetninger.

Hvis du skal leie en femroms i Gimle terasse på Frogner i Oslo, så er leieprisen litt stivere enn om du skal ha en ettroms sokkelleilighet i Narvik.

Du bør forresten få bistand til å lese en eventuell leie-/kjøpskontrakt. All den tid skriveferdighetene vitner om at du knapt er ferdig med ungdomsskolen, så er det lurt å få hjelp til å lese det med "liten skrift".

Gjest Gjest_Frøken_*
Skrevet

Dere har på en måte misforstått frøken meg!

Jeg skal leie, litt ut på landet, men det er ikke så viktig vettdere!

Jeg vil gjerne vite om de ANDRE kostnader, de ANDRE fasteutgifter.

F.eks

hvor mye strøm koster (liten hus)

hvor mye det koster med mobil

med mat til 2 mennesker

med deilig bil

og ting jeg har ikke tenkt på!

Tusen hjertelig takk

Eller?

Skrevet
F.eks

med mat til 2 mennesker

med deilig bil

Tusen hjertelig takk

Eller?

Mobil koster ca 50 kr i måneden for min mor, 500 kr i måneden for min far, og over 1000 kr måneden for diverse unge frøkner jeg kjenner. Du kjenner ditt forbruk mye bedre enn oss.

Mat til 2 mennesker har for meg vært 2000 kr, da har vi ikke bare spist havregryn og poteter, men heller ikke hatt særlig mye ferdigmat. Fjordland etc. er dyrt og unødvendig.

Deilig bil? Tja, Bentley Continental eller Aston Martin DB9 koster vel et sted mellom 2 og 3 millioner, finn nedbetalingstid og regn ut månedsbeløp selv? Man får fint en romslig, komfortabel, relativt trygg, relativt pålitelig, men ikke særlig kul bil til 50,000 kr. I tillegg kommer forsikring som for en ung fører kommer på ca 4000-20000 kroner i året avhengig av dekning, årlig kjørelengde og biltypens tendens til å havne i ulykker. Årsavgift ca 3000, bensin ca 1 kr/km, så hvis det å bo ute på landet betyr at du skal kjøre 20,000 km i året for å komme til skole/jobb i byen blir det fort penger av det og.

Internett er vel 250-500 i måneden avhengig av hastighet og type.

Skrevet

For et merkelig innlegg..

TS, du skjønner vel at det er litt vanskelig å sitte her og estimere ditt forbruk over nett når vi ikke kjenner dine vaner eller noe annet om deg. Om du skriver litt mer detaljert om hva du vil ha og trenger hadde det vært lettere å hjulpet deg :)

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Noen har helt klart misforstått noe, men jeg føler meg alt annet enn truffet. Sjekk heller i speilet.

Gjest Gjest
Skrevet

Som minimum kan man vel ta sosialstønadsatser å vise til? Det bruker vel et budsjett fra sifo.

La oss anta at du er 20 år og kvinne

Individuelle utgifter:

2000,- til mat (2500,- for en mann - tilsammen noe mindre enn summen av disse)

540,- til klær og sko (490,- for en mann)

610,- til helse og hygiene (490,- for en mann)

910,- til lek og fritid (samme for mann)

550,- til reiser (samme for mann)

Totalt: 4610,- (4940,-)

Husholdsutgifter:

280,- til dagligvarer

380,- til husholdsartikler

370,- til møbler

1470,- til mediebruk

2000,- til bilbruk

Totalt: 4500,-

Pluss: husleie, strøm, tobakk, alkohol, skoleutgifter, helsetjenester, dyre fritidsinteresser, ferier, gaver, "uteliv"

La oss anta en "rimelig boutgift" på 5000,- (fint på finmarksvidda, knøtt rundt oslo). Strøm på 1500,- og ellers ingen utgifter til det andre under "pluss".

Totalt: 6500,-

Til sammen: 20.550,- pr. mnd for to personer, en mann og en kvinne på 20 år. Kvinnen alene vil bruke mer enn halvparten.

Man kan fint få det litt ned. Billigere mat, ikke ha både månedskort på buss/tog og bil, billigere mobil/internett, billigere bolig, ol.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei dere!

JEG SKAL FLYTTE UTTTTTT! Jaaa daaa jooo daaa liksom!

Men jeg vet IKKE hvor mye jeg kan, en frøken, forvente å betale i månedlig faste avgifter!

Jeg tenke på ting som strøm, ved, mobil, rikstv, bil lån, leie mat osv.

KAN DERE HJELPE FRØKEN MEG?!?

TAKK

xx

Ved? Unnskyld meg, men hva skal du med det?

Gjest Gjest
Skrevet
Ved? Unnskyld meg, men hva skal du med det?

Brenner det vettuu!!! Ja da!!!

Gjest Gjest
Skrevet
Som minimum kan man vel ta sosialstønadsatser å vise til? Det bruker vel et budsjett fra sifo.

La oss anta at du er 20 år og kvinne

Individuelle utgifter:

2000,- til mat (2500,- for en mann - tilsammen noe mindre enn summen av disse)

540,- til klær og sko (490,- for en mann)

610,- til helse og hygiene (490,- for en mann)

910,- til lek og fritid (samme for mann)

550,- til reiser (samme for mann)

Totalt: 4610,- (4940,-)

Husholdsutgifter:

280,- til dagligvarer

380,- til husholdsartikler

370,- til møbler

1470,- til mediebruk

2000,- til bilbruk

Totalt: 4500,-

Pluss: husleie, strøm, tobakk, alkohol, skoleutgifter, helsetjenester, dyre fritidsinteresser, ferier, gaver, "uteliv"

La oss anta en "rimelig boutgift" på 5000,- (fint på finmarksvidda, knøtt rundt oslo). Strøm på 1500,- og ellers ingen utgifter til det andre under "pluss".

Totalt: 6500,-

Til sammen: 20.550,- pr. mnd for to personer, en mann og en kvinne på 20 år. Kvinnen alene vil bruke mer enn halvparten.

Man kan fint få det litt ned. Billigere mat, ikke ha både månedskort på buss/tog og bil, billigere mobil/internett, billigere bolig, ol.

Tusen takk til det alle første ordentlig svar!!!!! Joooo da!

Skrevet

Jeg skal leie, litt ut på landet, men det er ikke så viktig vettdere!

Jeg vil gjerne vite om de ANDRE kostnader, de ANDRE fasteutgifter.

F.eks

med mat til 2 mennesker

med deilig bil

Tusen hjertelig takk

Eller?

Hvor god isolert er det lille huset? Hvor stort er det lille huset?

Hvilket mobilabonnement har du, og hvor mye bruker du den?

Hvor mye spiser dere? Kjøper dere mye mat ute?

Hva er en deilig bil?

Skrevet

haha for et latterlig innlegg!

dette må du nesten finne ut av selv,

utgifter er helt individuelt, som andre har skrevet før meg

går det ikke an for andre å regne ut din mobilregning..

sett deg ned og virkelig tenk over hva du bruker penger på

og regn ut et ordentlig budsjett.

Gjest Gjest
Skrevet

Det ser ikke ut til at frøken aner hva hun bruker. Vil tro foreldrene betaler alt...

Det er viktig å finne en bolig og bil (og mobilabonnement og internett) til den inntekten man har. "Deilig bil" får man når man har råd til det, man begynner ikke der!

Gjest Gjest
Skrevet

:fnise:

Denne tråden nekter jeg å tro er seriøst ment.

Mest sannsynlig er det et par kvisete fjortenåringer som sitter og har det kjempemorsomt på gutterommet.

Skrevet

Bruk det du har, så er d'kke mer å ta av lissom.

Ække så ille om du ikke få betalt mobilen en måned, kan sikkert ta den neste måned istede.

Personlig ville jeg heller brukt penger på klær istedefor mat også, ikke tenk på maten. Man finner sikkert en krone her og en kroner der så man får skrapa sammen til en pakke spagetti. Dessuten er det fint å ha fest, for da mister folk ofte litt småpenger ut av lommene, perfekt å lete under sofaputene etterpå. Seriøst ass...

Skrevet

Hvor gammel er den lille frøkna da? Og hva slags inntekt har du? Jobb? Stipend? Bidrag?

Skrevet

Denne tråden var morsom. :ler:

Skrevet
Denne tråden var morsom. :ler:

:ler: håper det kommer oppdateringer når hun faktisk har flyttet ut, kan bli interessant lesing med diverse aha- og ops-opplevelser... :lur:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tenke på ting som (...) leie mat osv.

Eie er bedre enn leie, vet du! Spesielt når det gjelder mat.

Dessuten vet jeg ikke om noen som leier ut mat, så det helt klart enkleste er nok å kjøpe den på butikken framfor å leie den.

Dessuten: Tenk på det når du sitter der med et måltid foran deg som noen har leid før deg - brukt mat, altså! Uff og fy. Jeg er såpass jålete at jeg foretrekker maten min ny og ufordøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...