Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på bilkjøp?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jean_*
Skrevet

Jeg vil veldig gjerne kjøpe meg nyere bil. En 2006/07 mod. til 320.000 kr har jeg tenkte.

Men dere, jeg trenger råd!

Hvordan finansierte dere bilene deres og hva mye lønn hadde dere da?

F.eks, til sammen, skal kjærringa og jeg tjener 420.000 kr i året, og jeg lurer på om dere er dumt eller helt vanlig å bruke så mye penger til slik...

Hjelp meg!

Takk

Jean

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet

Det kommer helt an på utgifter ellers.

Jeg og mannen min tjener ca. 1.200.000 i året og vi kjøpte ny bil i 2006 - denne kostet da i underkant av 400.000. Finansierte kjøpet med billån fra forhandler. Da jeg sjekket betingelsene i banken så var de så og si det samme som lånet jeg fikk hos bilforhandler.

Gjest Gjest1
Skrevet

Kjøpte ny (les: ubrukt) bil våren 2006, med en prislapp på 380'. Ble finansiert gjennom refinansiering av boliglån. Vi har ca 1,1 mill i bruttolønn.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vil veldig gjerne kjøpe meg nyere bil. En 2006/07 mod. til 320.000 kr har jeg tenkte.

F.eks, til sammen, skal kjærringa og jeg tjener 420.000 kr i året, og jeg lurer på om dere er dumt eller helt vanlig å bruke så mye penger til slik...

Hjelp meg!

Takk

Jean

Spørs hvilken situasjon dere er i. trenger dere boligln senere? da er det dumt å ha billån til over 300 tusen.

hva slags bil trenger dere? hvor mye kjører dere? trenger dere en bil med stor motor, eller klarer dere med en mindre en? Billigere forsikring blir det også der.

Blir det barn i nærmeste fremtid, og trangen til annen bil komme da?

Å kjøpe bil er igrunnen et tapsprosjekt.

Vi køpte for et år siden, da renten steg. Det var me bra biler billig til salgs. Vi tok oss god tid. prutet,men fikk den ikke. ette en tid fikk vi den alikavel.dt var 30.000 sparte kroner. Vi bruker den stort sett bare til jobbkjørin. Vi er avhengi av bil for å komme til jobben.Vi tok lån på huset for å få en lavere rente.

Bilen kostet ca 200.000, og vi regner med å ha den i 5 år til

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet
Spørs hvilken situasjon dere er i. trenger dere boligln senere? da er det dumt å ha billån til over 300 tusen.

hva slags bil trenger dere? hvor mye kjører dere? trenger dere en bil med stor motor, eller klarer dere med en mindre en? Billigere forsikring blir det også der.

Blir det barn i nærmeste fremtid, og trangen til annen bil komme da?

Å kjøpe bil er igrunnen et tapsprosjekt.

Vi køpte for et år siden, da renten steg. Det var me bra biler billig til salgs. Vi tok oss god tid. prutet,men fikk den ikke. ette en tid fikk vi den alikavel.dt var 30.000 sparte kroner. Vi bruker den stort sett bare til jobbkjørin. Vi er avhengi av bil for å komme til jobben.Vi tok lån på huset for å få en lavere rente.

Bilen kostet ca 200.000, og vi regner med å ha den i 5 år til

Men huslånet kommer dere til å betale på i 20 år til ... dermed betaler dere i realiteten på en bil dere ikke har lenger.

Hvis man klarer det så er det best å ta en rent billån.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi leaser bil, betaler ca 2500 i måneden, bytter inn i ny bil ca hvert 3. år, syns det er mye sikrere og enklere enn å eie :)

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet
Vi leaser bil, betaler ca 2500 i måneden, bytter inn i ny bil ca hvert 3. år, syns det er mye sikrere og enklere enn å eie :)

Akkurat dette lurer jeg litt på - hva betaler dere i forhåndsleie da? Hvis dere betaler så lite som 2500 i måneden så må dere ha betalt inn forhåndsleie?

Dessuten trodde jeg ikke privatpersoner fikk lov til å lease biler.

Gjest Mary B
Skrevet
Akkurat dette lurer jeg litt på - hva betaler dere i forhåndsleie da? Hvis dere betaler så lite som 2500 i måneden så må dere ha betalt inn forhåndsleie?

Nei da det er lov nå igjen vettu!

forskuddsleie måtte har vært ca 40.000kr vil jeg tipper liksom

Skrevet

Hjelp meg!

Takk

Jean

Det er jo et valg dere må ta på hvordan dere ønsker å disponere pengene deres. Hvis bil er ekstremt viktig for dere, så kjør på - men da blir den kostnaden prioritert over mye annet, ettersom dere ikke tjener så mye.

Jeg hadde ikke gjort det. Men for meg er ikke bil en livsstil, det er tilgjengelighet og transport. Vi ønsket å finansiere bil ved å bruke egne penger og unngå billån, da jeg ikke ser noen grunn til å gi banken masse rente om jeg ikke må. Bil er uansett et tapsprosjekt.

Gjest Gjest
Skrevet
Men huslånet kommer dere til å betale på i 20 år til ... dermed betaler dere i realiteten på en bil dere ikke har lenger.

Hvis man klarer det så er det best å ta en rent billån.

Tull - selvfølgelig under forutsetning av at du betaler ned den delen som tilsvarer billånet på tilsvarende kort tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Med en såpass beskjeden inntekt synes jeg det er mye å bruke over 300.000,- på bil.

Men, nå er nå pengebruk en prioriteringsak. Bil har aldri blitt prioritert her i huset. Vi har bil, men den betalte vi rundt 160.000,- for. For oss er det viktigere å komme oss inn på boligmarkedet, ha penger til å leve godt i hverdagen og reise på en og annen ferie viktigere enn å frese rundt i fet bil. Andre derimot er opptatt av bil og gladelig ofrer ferieturer og "luksus" i hverdagen mot en bedre bil. Så du må nesten regne på det selv. Se hva en slik bil vil koste deg, og hvor stort innhugg i økonomien det vil gjøre. Så kan du sammenlige med en rimeligere bil (eller ingen bil) og se om differansen er verd det.

Vi tok forøvrig billån da vi kjøpte vår bil. Neste bil kommer nok til å bli kjøpt med pant i bolig i steden for i bil for å få bedre betingelser (da som et tilleggslån med kort nedbetalingsplan, og ikke ved å øke eksisterende boliglån)

Gjest Gjest
Skrevet

Hver gang jeg har kommet i nærheten av å tenke på hvor mye en bil vil komme, så har jeg delt den kostnaden på antall taxiturer jeg kan få for den prisen... og dermed aldri virkelig seriøst vurdert egen bil.

Skrevet

Hjelp meg!

Takk

Jean

Jeg synes det er veldig mye penger å bruke på bil med deres inntekt. Min ektefelle og jeg tjener rundt det dobbelte, men vi ville ikke ha vurdert å kjøpe en så dyr bil. Nå skriver du ikke noe om hva slags planer dere har i årene fremover. Skal dere kjøpe bolig, ha barn eller andre kostnadskrevende prosjekter? Har dere det ville jeg valgt å kjøpe en langt rimeligere bil og heller satt av en del til sparing hver måned. En bil faller rask i verdi og er ikke egnet som et investeringsobjekt slik som når du f.eks. kjøper fast eiendom.

Dere må nesten se på hva dere ønsker å prioritere. Kjøper dere en ny, dyr bil nå er det ikke sikkert dere har mulighet til å få oppfylt andre ønsker og drømmer dere har.

Valget må dere selv ta, men husk at dette valget kan ha konsekvenser for hva slags muligheter dere vil ha økonomisk de nærmeste årene.

Gjest Gjest
Skrevet

45.000

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Ved å låne med sikkerhet i bolig, så får man bedre lånevilkår. Dette betyr at man får anledning til å betale mer avdrag totalt sett.

I ditt enkle hode så blir billigste løsning å ta et rent billån, samtidig som man får avdragsfrihet på boliglånet - da kan du jo ha ekstra kort nedbetalingstid på bilen.

Endret av Nigo-san
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det var veldig dyrt i forhold til inntekten deres. Bilen koster dere jo nesten en samlet årslønn!

Vi kjøpte nylig en ny bil til 400 000. Da har vi en årsinntekt på cirka 1 million tilsammen, og annen gjeld på cirka 2 millioner. Selv uten den andre gjelden ville vi neppe kjøpt en dyrere bil enn det - rett og slett fordi det for oss ikke ville vært verdt det. Men er du svært bilinteressert kan du jo ha andre prioriteringer.

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet (endret)
Ved å låne med sikkerhet i bolig, så får man bedre lånevilkår. Dette betyr at man får anledning til å betale mer avdrag totalt sett.

I ditt enkle hode så blir billigste løsning å ta et rent billån, samtidig som man får avdragsfrihet på boliglånet - da kan du jo ha ekstra kort nedbetalingstid på bilen.

Dette enkle, dumme hodet har jobbet 15 år i bank og vet faktisk litt om økonomi. Du finner ingen bank som anbefaler folk flest å bake billånet inn i huslånet. Joda, det er billigere månedsbetaling dersom du kommer innenfor 60% av takst på bolig - men allikevel lite lurt.

Hvis du plutselig skulle ha behov for å ta opp et tilleggslån på huset så kan du risitekere at du ikke får det pga at du har tatt billånet inn i huslånet. Et slikt behov kan komme fort, det kan være oppussing, skifte av bolig, skilsmisse, hjelp til barna, etc. En bil kan du ta pant i på kjøpstidspunktet - ikke senere, dermed vil det ikke være mulig å stille bilen som pant.

Dessuten er det selvsagt viktig at nedbetalingstiden på lånet er tilpasset bilens levetid og ikke noe du må slite med lenge etter at bilen er skiftet ut.

Endret av Nigo-san
Gjest Gjest1
Skrevet (endret)
Dette enkle, dumme hodet har jobbet 15 år i bank og vet faktisk litt om økonomi.

Hvis du virkelig jobber i bank, som økonomisk rådgiver for privatpersoner, så er det forstummende å lese hva du skriver.

Ved å få bedre betingelser så kan man bruke mer av det man måtte ha av disponible penger på å nedbetale gjeld. Det er selvfølgelig ikke meningen at besparelsen man får skal bli tatt ut i økt forbruk, tvert i mot kan man øke innbetalingene og dermed få totalt kortere nedbetalingstid på den samlede gjeldsporteføljen.

Dine argumenter er at man plutselig skal være nødt til å ta opp ekstraordinære lån grunnet boligskifte, oppussing, skilsmisse etc. Hvis man er så dårlig til å planlegge, og bruker så mye penger på bil at dette skal kunne bli et tema, da er det ikke valg av låneform som er problemet...

Og skulle det nå være slik at man av uforutsette grunner plutselig trenger mer frisk kapital, så er det ikke verre enn å selge bilen. Ved da å ha lånet i bolig så kan man faktisk få disse pengene i lomma, i stedet for at de må betales tilbake til banken som har pant i bilen.

Endret av Nigo-san
Gjest Gjest
Skrevet

Vi tjener tils. 1,5 mill brutto, har kjøpt ny bil til 350 000, uten å ta opp lån. Jeg har betalt 50 000, partner har betalt 300 000, dette fordi han har mer formue og høyere inntekt enn meg.

Jeg ville ikke lånt penger for å kjøpe bil, ser også på bil som et tapsprosjekt.

Vi skal ha 2 biler neste år, men den andre bilen blir en ren jobbebil for partner, den finansierer han selv, uten lån. Han er villig til å betale mye, mens jeg aldri ville drømt om å gi mer enn 200 000 for en liten personbil som bare skal fram og tilbake til jobb. Smak og behag :)

Skrevet (endret)

Nå jeg en annen bankansatt enn den du svarte, men svarer likevel.

Det å bake bilen inn i boliglånet kan være en god løsning, men da under visse forutsetninger. For at det skal lønne seg må du passe på at nedbetalingstiden blir stort sett den samme som ved et billån. Hvis ikke så risikerer du å betale på lånet i mange år etter bilen er skrotet. Da blir det en dyr bil.

Du bør også tenke over om du har behov for å låne til f.eks. oppussing eller lignende fremover. Billånet vil binde opp en del av sikkerheten slik at det kanskje ikke blir rom til den opplåningen du har behov for senere. Bilen kan selvfølgelig selges, men det vil lage en del merarbeid. I tillegg er det slett ikke sikkert at du får igjen så mye for bilen som du forventer. Trenger du ny bil vil det også komme på en del ekstra kostnader i den forbindelse.

Endret av Nigo-san

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...