Gå til innhold

Hvor mye tid faar tenaaringen lov til aa bruke paa dataspill?

Anbefalte innlegg

Gjest MooCow
Skrevet (endret)

Jeg bare lurer paa hva som er vanlig ang. 15 aaringer og dataspill o.l. Hvor mye tid faar tenaaringen din bruke paa spill i helgene for eksempel? Faar de styre det selv?

Endret av MooCow
Videoannonse
Annonse
Gjest Maxtor
Skrevet

Spilte mye når jeg var 15.

Bygde meg opp et nettverk i spillet som jeg også tok med meg utenfor spillet. Noen av de er fortsatt mine beste venner.

Gjest Gjest_faen_*
Skrevet

JEG SPILLER HELE TIDEN FOR JEG ER JÆVLIG DEPPA PLUSS AT JEG HAR ANGSTSÅ TØRR NESTEN IKKE GÅ UT! DATASPILL REDDER MEG. REGJERINGEN NÅR DRITER I HVORDAN UNGDOMMER HAR DET!! FÅR FAEN MEG IKKE HJELP!! OG PÅ SKOLEN FORVENTER DE ALT!! OMG LIVET ER HARDT

:(

UNGDOMMER ER IKKE VERDT NOE LENGER!!

Skrevet
JEG SPILLER HELE TIDEN FOR JEG ER JÆVLIG DEPPA PLUSS AT JEG HAR ANGSTSÅ TØRR NESTEN IKKE GÅ UT! DATASPILL REDDER MEG. REGJERINGEN NÅR DRITER I HVORDAN UNGDOMMER HAR DET!! FÅR FAEN MEG IKKE HJELP!! OG PÅ SKOLEN FORVENTER DE ALT!! OMG LIVET ER HARDT

:(

UNGDOMMER ER IKKE VERDT NOE LENGER!!

??

Skrevet

Mine gutter styrer det selv, men jeg prøver å legge til rette slik at de gjør andre ting innimellom.

PÅ hverdagene er det ikke noe problem, men nå i ferien blir det mye spilling.

Skrevet

Her har tenåringen styrt dette selv. Det går helt fint fordi h*n tilbringer ikke all tid foran pc'n. Jeg vil kun gripe inn dersom jeg ser at spillingen går foran livet ellers og sosial kontakt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Mine tenåringer har styrt dette selv, jeg satte aldri noen begrensninger på dette.

Det hendte vel at jeg ymtet om at kanskje det var på tide å finne på noe annet en stund, men ut over det, styrte de selv.

Her var det aldri noe problem, selv om eldste spilte myyyyye. Han var likevel sosial med venner, spilte fotball og var sammen med familien. Og gjorde det bra på skolen.

Skrevet

Vi har ingen begrensninger på databruk, det styrer de selv.

Skrevet

Hvor mye tid får barna dine lov til å spille fotball?

Jeg kan i alle falle love deg en ting: Oddsen for at datainteressen deres blir til en lukurativ jobb i framtiden er mye større enn at de blir fotballproffer. Din rolle som foreldre burde være å stimulere dette. Ikke sett grenser for hvor mye de skal få sitte, så lenge de også gjør andre ting. Så lenge de ikke tar fysisk skade av det, er databruk en temmelig harmløs hobby framfor pyromani, mopedkjøring eller å leke med jenter! ;)

• 2 uker senere...
Gjest MooCow
Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen. :)

Jeg er stemor til en 15-aaring som er hos oss annenhver helg, og hvis vi ikke "tvinger" ham til aa gjoere andre ting kan han fint spille fra fredag til soendag. I tillegg saa klager han ofte over vondt i ryggen, og da tenker vi at han sikkert hadde hatt godt av aa vaere mer aktiv. Saa derfor lurer vi paa om vi skal sette en begrensning paa spillingen og proeve aa vaere litt mer aktive alle sammen.

Jeg kan foroevrig godt forstaa at han spiller mye for det er ikke mye aa finne paa for en tenaaring i denne byen. Men man har jo ikke vondt av aa kjede seg litt heller, og bruke fantasien litt.

Baade jeg og sambis liker data og spill selv saa det er ikke det vi er negative til. ;)

Endret av MooCow
Skrevet (endret)

Data er fine ting, men om kroniske muskel- og skjelettplager kan være å være en realitet før fylte 20 år, så burde han oppmuntres til å drive med en eller annen fysisk aktivitet på jevnlig basis.

Eventuelt kan han jo ha skjev ryggsøyle/muskulatur eller tilsvarende - det stammer neppe fra inaktivetet, men gjør fremdeles vondt. Legesjekk hvis det kan være en mulighet.

Endret av Zealuu
Skrevet
Data er fine ting, men om kroniske muskel- og skjelettplager kan være å være en realitet før fylte 20 år, så burde han oppmuntres til å drive med en eller annen fysisk aktivitet på jevnlig basis.

Eventuelt kan han jo ha skjev ryggsøyle/muskulatur eller tilsvarende - det stammer neppe fra inaktivetet, men gjør fremdeles vondt. Legesjekk hvis det kan være en mulighet.

Det tenkte jeg og paa. Ikke bra aa sitte for mye i ro! Vi har i grunnen kommet fram til at det blir litt vanskelig aa sette noen tidsbegrensning, men vi skal bli flinkere til aa gjoere ting sammen og slaa av tven og dataen litt oftere. :)

Gjest Marillia
Skrevet

Vi har ingen begrensninger på databruk, mest fordi det som regel aldri er noe problem. De få gangene at tenåringen vår har spilt litt for mange timer i ett strekk, har vi oppfordret henne til å finne på noe annet. Minstemann som enda ikke er tenåring, er mer glad i å spille, så her må vi passe mer på. Synes det er vanskelig å gi faste tidsrammer, da dette varierer veldig etter vær og hvilke aktiviteter de er med på den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...