Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og kjærsten bor sammen, og nå har han bestemt seg for å kjøpe leilighet.

Jeg kan enten betale han en sum i måneden som "husleie" for å bo der, eller få låne egenkapital av min far til å bli med på lånet og dermed ha en eierandel i leiligheten.

Problemet er at jeg nå skal begynne å studere, og med ett lån da vil jeg få ganske dårlig råd de neste årene..

Hva lønner seg?

Egentlig hadde jeg slått meg til ro med at jeg skulle fortsette å leie i enda noen år til, men nå som kjærsten skal kjøpe blir jeg litt bekymra med tanke på at jeg ikke har noen økonomisk sikkerhet om det blir slutt.

Men det har jeg jo forsåvidt ikke når jeg leier heller..

Uff, forvirra!! Noen som har noen gode råd eller tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_laffa_*
Skrevet

Hvor lenge skal du studere da?

Og hvor mye mener han du skal betale i leie, skal du i så fall betale noe mer enn strøm, nett osv?

Kjedelig å betale han penger som går rett til å betale ned på HANS lån. Jeg ville prøvd å få en eierandel i leiligheten, jobbet litt ved siden av studiene og levd litt trangt under studietiden.

Du kan vel ha en liten andel nå, og heller kjøpe deg mer inn etter endt studietid? :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor lenge skal du studere da?

Og hvor mye mener han du skal betale i leie, skal du i så fall betale noe mer enn strøm, nett osv?

Kjedelig å betale han penger som går rett til å betale ned på HANS lån. Jeg ville prøvd å få en eierandel i leiligheten, jobbet litt ved siden av studiene og levd litt trangt under studietiden.

Du kan vel ha en liten andel nå, og heller kjøpe deg mer inn etter endt studietid? :)

Han er litt rar, jeg vet ikke om det er prinsipper eller hva det er, men han sier han ikke vil at jeg bare skal ha en liten andel.. helst halve hver.. så da setter det meg litt vanskelig stillt..

Jeg aner ikke hvor lenge jeg skal studere, men tenker på mange år.. Det er jo trangt nok i studietiden, hadde jeg ikke vært sammen med kjærsten hadde jeg jo aldri vurdert å ta opp boliglån nå..

"Husleia" blir det jeg betaler nå, rundt 3000kr, så sånn sett bor jeg jo veldig billig.. Det er bare kjedelig som du sier, at det går rett til hans lån..

Men hva hadde jeg gjort om det var omvendt? Jeg hadde vel kanskje gjort det samme..jeg vet ikke.. Jeg kan i hvertfall ikke be han om å vente til jeg har like god råd, det kan jo ta maange år.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye skal han betale ned på lånet i måneden?

Hvor mye har han i EK?

Hvis du får lånt tilsvarende Ek som som han har, og dere betaler ned 6000 kr i avdrag/rente i mnd, går det akkurat opp. Går ikke an å få noe til på dette viset da?

Så kan du betale ned Ek du har lånt med å ta opp lån når du er ferdig med studiene, og gi pengene direkte tilbake til den du lånte hos?

Gjest Gjest_laffa_*
Skrevet

Min svigermor var i samme situasjon som kjæresten din.

Nå bor mannen hennes sammen med henne, men betaler INGENTING i husleie annet enn vanlige felles utgifter, slik som strøm, mat, internett, TV etc.

Jeg har lest en artikkel om akkurat dette tidligere, skal se om jeg finner den for deg! Slik at du har noe å vise kjæresten din!

Kjip situasjon å være i, og det er lett å tenke at det er jo kjæresten, så da er man litt ekstra "snill". Men om dere skulle finne ut at dere ikke var ment for hverandre, vil du slå deg selv i hodet for dette!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :)

Har regnet litt, og om jeg har regnet riktig blir det i måneden nedbetaling på rundt 3000kr, det hadde jo blitt det samme om dette gikk til lån eller til husleie, så sånn sett er det jo greit å ta opp lån. Jeg vil jo veldig gjerne bli med på dette kjøpet, da jeg vil være med å kalle det "vårt" og ikke "hans"..

Det jeg da lurer på er om hva som skjer om det blir slutt, hva skjer med lånet? Hvordan blir det løst? Jeg er jo så fersk som det går ann å bli hehe..

Skrevet

Jeg hadde nok valgt å finne meg en annen plass å bo tror jeg. Ikke at jeg ikke ville være kjæreste lenger, men enten gjør man ting sammen eller så gjør man ting hver for seg. Blir noe annet når man er godt voksen og ikke skal stifte familie og sånn.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde nok valgt å finne meg en annen plass å bo tror jeg. Ikke at jeg ikke ville være kjæreste lenger, men enten gjør man ting sammen eller så gjør man ting hver for seg. Blir noe annet når man er godt voksen og ikke skal stifte familie og sånn.

Men det er kanskje en prinsippsak for deg, jeg skjønner poenget, men jeg vil jo ikke gjøre dette til en så stor forskjell at vi ikkke kan bo sammen - selv om det blir han som eier. Det er jo alt i alt bare penger, og det er jo ikke sånn at jeg ikke kan kjøpe meg inn senere..

Akkurat nå heller jeg nok på å bare bo der og betale litt til husholdningen.. Tar jeg lån binder jeg meg for nedbetaling på 30 år , og som skrevet før så var jeg jo egentlig ikke klar for dette enda, jeg er absolutt ikke ferdig med å studere..

Gjest regine ii
Skrevet

Du er/skal bli student og holde på med det i flere år. = lav inntekt, og ikke lurt å binde seg til et stort huslån.

Samboeren din er tydeligvis i jobb, og ønsker å "komme videre" i den forstand at han vil kjøpe leilighet.

Du er redd for at dine penger går til å betale hans lån og/eller at du sitter igjen med ingenting hvis det blir slutt.

Min umiddelbare tanke er at 1) du må uansett bo et sted - og som regel må man betale for å bo.

2) du er ikke klar for å binde deg til et huslån

3) samboeren din derimot er klar for det.

Jeg ville latt han kjøpe leilighet alene.

Du betaler litt husleie - ikke så mye at han "tjener" på deg, men likevel en definert husleie. Du ville uansett ikke kunne bodd gratis, og siden du ikke er klar for å binde deg til et lån pr i dag - så er det ikke å kaste bort dine penger at du betaler leie for å bo. Som sagt, det måtte du uansett gjort.

Utenom det som defineres som husleie må dere så se på det med fellesutgifter. Det kan kanskje fortsette med den fordelingen dere har i dag? iallfal hvis den oppleves som noenlunde rettferdig selv om dere får mer ulik økonomi til høsten?

Jeg ville iallfall IKKE satt meg i den situasjonen at jeg skulle bo "gratis" men betale mye av fellesutgiftene. Da ville jeg følt at jeg burde ta en stor andel av det, fordi jeg bodde gratis. Mye bedre å holde dette adskilt.

Når alt dette er sagt - så er jeg og enig med Thomas Andre......

Gjest Gjest
Skrevet

Kjempefin oppsummering av tankene mine, alt på en gang :)

Du har veldig rett.. det jeg ikke vet er om jeg faktisk vil studere lenge, men jeg er redd for å si fra meg den muligheten ved å ta opp et lån om dere skjønner..

Jeg skal snakke litt med min far senere i dag, trenger noen råd :)

Det blir nok i hvertfall ikke aktuellt å flytte fra hverandre, selv om jeg kan se poenget deres.

Tusen takk for svar :)

Gjest Gjest_halo_*
Skrevet

"leier" selv hos kjæresten for 1800 i mnd. Tidligere betalte jeg 3500 i annen hybel,og jeg kunne absolutt heller tenke meg å bo hos han enn et annet sted.

Ikke at det er sinnsykt mye mer, men jeg dusjer jo hver dag, kanskje 2 pga trening, mer oppvask og mer klesvask, jeg synes det er helt rettferdig og logisk at jeg skal betale han!

"man gjør ting sammen". Ja, det er det vi gjør. Jeg er også student, og gir han som sagt 1800 kr , jeg hadde garantert måttet betale mer andre steder. Selv om man er kjærster trenger man ikke føye unna på alt av kostnader og få vente at alt er gratis. Ingenting er gratis. Jeg hadde følt meg direkte teit hvis jeg fikk bo der gratis, og lurer på om jeg i det hele tatt hadde gått med på det, da jeg gjerne vil betale for meg selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og kjærsten bor sammen, og nå har han bestemt seg for å kjøpe leilighet.

Jeg kan enten betale han en sum i måneden som "husleie" for å bo der, eller få låne egenkapital av min far til å bli med på lånet og dermed ha en eierandel i leiligheten.

Problemet er at jeg nå skal begynne å studere, og med ett lån da vil jeg få ganske dårlig råd de neste årene..

Hva lønner seg?

Egentlig hadde jeg slått meg til ro med at jeg skulle fortsette å leie i enda noen år til, men nå som kjærsten skal kjøpe blir jeg litt bekymra med tanke på at jeg ikke har noen økonomisk sikkerhet om det blir slutt.

Men det har jeg jo forsåvidt ikke når jeg leier heller..

Uff, forvirra!! Noen som har noen gode råd eller tanker?

det er høye priser nå, så ta en sum i mnd og sett på sparekonto heller til du er fedig studert

Skrevet

Folka her er litt fanatiske på at "stakkars jentene" ikke skal bli utnyttet av de griske kjærestene sine å betale ned lånene deres. Det koster og bo og selv om den som eier har en mulighet for å få avkastning i form av verdi stigning på eiendommen er det ikke logisk at en evt kjærest skal få bo nermest gratis!

Synes nesten altid det er best om begge eier men her tror jeg du bare skal leie intill videre. det koster mye penger både å kjøpe, eie og selge en leilighet, det har du ikke penger til. og å gjør alt du kan for å eie tror jeg ikke er lurt. sørg heller for å få leid. ja du kan gå glipp av ganske store summer, men du kan også spare ganske store summer ingen som vet hvor markedet skal.

Å kjøpe en liten eier andel for så å ikke betale leie synes jeg også blir feil selv om mange er fornøyd med denne løsningen om en ikke skal eie like deler ser jeg ikke poenget med å eie sammen.

Ang hva jeg mener du bør betale.

50% av strøm, lissens, komavg osv

50% av markeds rente på verdien av boligen *0,72

eks verdi 1,5mil rente 3% =2700/mnd for deg + kanskje 1000 i andre faste utgifter

Om du har mye dårligere økonomi bør du få bo billigere.

Skrevet

Alternativt ville jeg tenkt slik:

dere finner ut hva gjengs leie for en leilighet i denne størrelsen og i dette området kommer på, og så betaler du halvparten av det. Enkelt og greit.

Skrevet

Du sier du var innstilt på å leie et par år til. Det er å kaste penger ut av vinduet. Å leie hos kjæresten sin er å kaste penger til kjæresten sin, og selvom du ikke tjener på det, så er det jo litt triveligere å se hvor/hvem/hva pengene går til.

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet
Du sier du var innstilt på å leie et par år til. Det er å kaste penger ut av vinduet. Å leie hos kjæresten sin er å kaste penger til kjæresten sin, og selvom du ikke tjener på det, så er det jo litt triveligere å se hvor/hvem/hva pengene går til.

Helt enig med deg ... det er vel ikke bedre å betale til fremmede?

Skrevet

Godt sagt det med å kaste pengene til kjæresten i stede for å kaste dem ut av vinduet. men det er ingen garanti for at hun tjener mer på å eie kontra å leie i dette tilfellet.

ja over tid er det så godt som sikkert at en tjener på å eie i hvertfall om en betaler markeds pris. det tar gjærne 3år å gå i 0 på et bolig kjøp pga omkostninger ved kjøp og salg. og det er veldig greit å slippe å ha et lån hengende over seg når en skal studere. og sett at kjærsten tjener noen kroner på henne vil de jo kanskje komme henne til gode også.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig, skal pengene mine gå ut vinduet så heller til kjærsten enn til en ukjent huseier..

Jeg må nok tenke litt på saken.. Tusen takk for alle svar :) Det hjelper å lufte tankene litt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde min kjærest \ mann forlangt LEIE for at JEG skal bo sammen med han.. hadde jeg flyttet på dagen.

I perioder av livet (samboerskap\ ekteskap) er det slik at den ene har lavere eller ingen inntekt. Er en innstilt på å være kjærester og dele livet med noen så HJELPER en hverandre, ikke stiller den andre i vanskeligheter.

JEG hadde penger på bok og studerte da jeg traff kjæresten min. Han hadde ikke rare lønna. SELVFØLGELIG var det jeg som bidro mest da siden det var jeg som hadde pengene dengang.

Så kom en periode hvor han fikk høyere inntekt og jeg var arbeidsledig.

Da var det han som bidro med alt.

Så fikk jeg jobb og han var uten jobb. Da var det min tur til å bidra mest.

Da vi gikk fra å leie til å eie bolid ble det selvfølgelig felleseie. Selv om jeg på den tiden hadde lavest inntekt og sån sett kunne bidre minst til lånet.

Nå har begge jobber med noenlunde god\lik inntekt. Da bidrar vi likt

Gjest regine ii
Skrevet
Hadde min kjærest \ mann forlangt LEIE for at JEG skal bo sammen med han.. hadde jeg flyttet på dagen.

Dette er altfor enkelt, det kommer helt an på situasjonen. Men utgangspunktet er vel at enhver faktisk må betale for å bo, om en bor med kjæresten eller på annet vis.

Pt. krever jeg leie av min samboer. Dette er vi enige om, fordi

1) huset er mitt og det er uaktuelt at han kjøper seg inn

2) han "bruker" huset og er dermed med på slitasjen.

Men - han betaler selvsagt ikke markedsleie - jeg skal jo ikke tjene på at han bor her - like lite som han skal snylte på meg ved å bo gratis.

Vi har tatt utgangspunkt i husleien minus fellesgjeld + litt av renteutgiftene på lånet mitt. I praksis utgjør det en knapp 3del av markedsleie, så han bor ganske billig!

Funker helt fint for oss.

Flytter vi, blir det nok til at vi kjøper noe sammen og ender med å eie omtrent likt. Men pr i dag er det uaktuelt, og vi er begge fornøyde med situasjone.

og for ordens skyld: skulle han - god forbid - bli arbeidsledig, langtidssykemeldt el. så ville vi selvsagt revurdert vårt økonomiske mellomværende. Vi hjelper jo så klart hverandre om det trengs!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...