Gå til innhold

Valpekurs - når da?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Vi har akkurat anskaffet oss en liten hundevalp (labrador) og vi skal begynne på valpekurs med den. Når er det egentlig best for den å begynne. Valpekurset vi har her er over 8 uker og valpen kan begynne når den er mellom 8 uker og 10 mnd står det på hjemmesidene til hundeskolen, men når er best? Nå med en gang eller vente litt?

Hvilke andre måter kan man sosialisere hunder på? Finnes det hundeparker e.l. man kan gå til tro? :)

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet (endret)

Jeg personlig ville ventet til hunden er minst 3-4 mnd för jeg hadde begynt på valpekurs - nettopp fordi hunden er såpass liten enda.

Sosialisering trenger ikke skje med andre hunder, det er ikke det som ligger i begrepet sosialisering. Sosialisering hvorav mange mener betyr at hunden må väre sammen med andre hunder, er en slags menneskeliggjöring av begrepet og av hunder. De trenger ikke måtte väre sammen med andre hunder - DU og din familie er flokken til hunden, ikke alle andre som bor i byen.

Sosialisering betyr at hunden skal utsettes for mange forskjellige ting slik at den blir vant til det - kjöre bil, väre i byen, ta buss, ha masse mennesker rundt seg (uten å måtte hilse), väre på stranden, väre på fjellet - kort sagt eksponeres for nye ting.

Valpetiden er også fyllt med å trenes til å ikke gjöre fra seg inne, spise og sove, läre seg å ha på halsbånd og gå i bånd ... alt må tas med babysteps.

Så når man får en valp i en alder av 8 uker, så går förste måneden veldig fort til andre ting. Valpen skal jo også gjennom en overgangsperiode fra å ha bli tatt fra mor og sösken, til et nytt hjem.

Andre måneden kan man begynne å tenke på kurs (altså etter at den er 12 uker) så når man närmer seg 4 mnd så begynner man på kurs.

Endret av Marlo
Gjest kissme
Skrevet

Du må se an hunden.

da jeg fikk hunden min, fant jeg fort ut hvor lettlært han var. Han kunne kommandoer som sitt, ligg, bli og mer til – etter bare tre uker i nytt hjem. Og nei, vi trente ikke regelrett mot disse kommandoene, men han gav rett adferd som vi belønte, og han skjønte det med en gang.

Derfor var vi veldig kjappe med å dra på valpekurs. Der kunne han allerede de grunnleggende ”kommandoene” som vi gikk igjennom (gå pent i bånd, sitt, ligg osv) – men selve det å omgås hunder (uten å nødvendigvis hilse/leke med dem) og det å fokusere på eieren i stedet for det som skjer rundt – det lærte han på kurset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...