Gå til innhold

Mat til 30 gjester

mowgli

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen tips til mat når vi skal ha 30 gjester? Vil helst slippe å stå på kjøkkenet hele kvelden... har tenkt på spekemat men syns det blir litt "kjedelig" igjen... Forslag folkens??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er anledningen? Er det noe veldig formelt, eller bare en "fest" med gode venner, litt mer uhøytidelig?

Noen forslag, kanskje "kjedelige" mine også, men greit å servere til mange:

* Gryterett med biffkjøtt, ris og salat

* Chicken tandoori med ris - sterkt og godt

* Taco

* Lasagne m/ salat og brød - kan lages tidlig på dagen og stekes like før

* Enkelt koldtbord som du lager selv, f.eks. roastbeef, skinke, laks, kylling, karbonader, ulike salater og gjerne spekemat

* Spekemat som du selv foreslo - ikke kjedelig, det!

* Enchiladas eller hva det heter, fylte pannekaker som du varmer i langpanne

* Reker og hvitvin er jo knallgodt på sommeren, da! Kanskje jeg hadde satset på det?

Det var bare noen ideer som ramlet meg inn akkurat nå!

Er ikke så kreativ selv, og håper du får mange gode ideer slik at jeg også får noen tips... :wink:

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Lasagne er lett å varme opp.

Kalkun kan stekes i forveien, og varmes i skiver/serveres kald i skiver med varm saus. Til dette kan man ha fløtegratinerte poteter som også lett lar seg varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Under en utflukt sammen med bilklubben jeg er medlem av, grillet vi kalv. Fungerte veldig greit, sosialt og trivelig. Krever jo riktignok pent vær og utemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Til så mange syns jeg buffet er det beste. Velg en verdensdel, og lag retter ut fra det. Da kan du variere med kald og varm mat, og mat som kan lages i forveien og mat som må lages samme dag.

Jeg syns det er mye bedre å fordele matlagingen ut over flere dager, men samtidig få en hel rett ferdig slik at jeg slipper å tenke mere på akkurat den. (og ikke minst, du kan sette ut små oppgaver til de andre gjestene!)

Dette har jeg gjort med indisk mat (kylling tandoori, lam i spinat, pakora, naan, chaat, samosa, salat og raita) texmex (tacos, fajitas, salater, encilladas, chili con carne) og italiensk (bruchetta, lasagne, pasta med fløtesaus og kylling, foccacia, salat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Stikk innom i ettermiddag du, Donpedro! ;-) anytime, bare kos å lage middag til gjester!

Jeg har ALT for få slike venner!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapas bruker å være en suksess... Eller "moderne koldtbord" eller hva man enn vil kalle det.

Med spanske kjøttboller, ovnsstekte potetbåter, choritzo-pølse, pastasalater og andre salater, paier, kyllingvinger (sånne store svenske), tomat og mozzarella og diverse. Må være flere sauser (hvitløksmasjones rømme + +)

Det fine med det er at man kan legge det opp etter lommeboka, putte de mer tradisjonelle tingene inn (spekemat, reker) så liker alle det, og det blir elegant uansett.

Også kan det meste lages på forhånd. Potetene må i ovnen og kjøttboller og kyllingvinger må varmes... men ellers er det meste fiks ferdig.

Også kan man lage et lite kakebord til dessert med friske bær og frukter, sjokolademousse eller karamell-pudding, og et par kaker..

åhhh sulteeen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dærsken! Her var det mange gode tips!! Nå ble det plutselig vanskelig å velge et av dem... Thanks everyone!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

osobuco er nydelig, og kan med fordel lages dagen i forveinen, den blir bedre av å stå natta over.

Vi lagde det nylig til 15 stykker og serverte med en nydelig safran risotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

osobuco er nydelig, og kan med fordel lages dagen i forveinen, den blir bedre av å stå natta over.

Vi lagde det nylig til 15 stykker og serverte med en nydelig safran risotto.

Hva er osobuco?? Har du oppskrift??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos en venninne som hadde laget fantastisk god fiskesuppe, men det var så mye i, at det nesten ble fiskegryte, ved siden av hadde vi hjemmelaget brød og smør. Men det passer kanskje bedre til kaldere tider?

Nå på sommeren er koldtbord ideelt, men husk at det kan ta lang tid å lage mange anretninger, så lag heller færre, men større porsjoner. Her er det også veldig greit å få litt hjelp av venner.

Hva ble det til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...