Gå til innhold

Stiv i nakken :o(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt forferdelig stiv i nakken.

Har en "streng" på høyre side som går fra skulderbladet og opp i hodet og får ikke snudd meg uten å ta med overkroppen.

Jeg har mest sannsynlig fått dette etter en biltur med åpne vinduer og i en snål sove-stilling. Og jeg har prøvd massasje-dusj, trykk i muskelfestet og masse annet.

Noen som har et godt råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har jeg av og til også. Det kan også komme av anspent hverdag, noe man tenker så mye på at man spenner seg når man sover etc...

Det beste du kan gjøre er å tøye. Tøy forsiktig... vær varm når du gjør det. Etter en dusj fx.

Stå rett opp og ned. Legg hodet over på motsatt side av der det gjør vondt. Rolig. Hold i 20 sekunder - 30... lenge i hvert fall.

Så vrir du forsiktig på hodet slik at nesen din liksom skal grave seg inn i armhulen din. Forsiktig. Da treffer du en annen nakkemuskel.

Ellers så hjelper triggerpunkt-massasje på sånne ting. Du skal se problempunktet egentlig ligger bak ørene dine, eller under skulderbladene. Her kommer man vanskelig til dersom man ikke vet hva man driver med - og jeg snakker da om din kjære fx - regner med du ikke har armer nok til å kunne massere deg selv under skulderbladene... i så fall skal du ikke se bort fra at problemet ligger der... :ler:

Du sliter med en visdomstann også... den kan også ligge og klemme på en nerve eller muskel som gjør at du får vondt. Rart hvordan kroppen egentlig henger sammen ser du...

God bedring-klem!

Skrevet

Jeg bruker TigerBalsam for å lindre en stiv nakke, som regel går slike ting over i løpet av få dager, men er ille mens det står på!

God bedring!

Skrevet

Takk for svar Tusenfryd.

Både mamma og sambo har fått lov til å trykke og massere masse. Mamma har vel litt mer peiling enn sambo kanskje og det hjalp et liten stund.

Kan hende at det er den j**** visdomstanna ja.

Men jeg er ganske sikker på at jeg pådro meg dette i bilen. Sovna med hodet i en helt merkelig stilling på en pute som var altfor stor og med vinduet åpent. Ikke særlig lurt.

Jeg får val bare tøye og bøye litt til da. :x

Skrevet
Jeg bruker TigerBalsam for å lindre en stiv nakke, som regel går slike ting over i løpet av få dager, men er ille mens det står på!

God bedring!

Kanskje jeg skal få tak i en krukke i morgen da.

TigerBalsam har liksom gått av moten, så jeg har faktisk ikke kommet på akkuart det.

Skrevet

Det har en litt særegen lukt da! :ler: Men det varmer skikkelig godt.

Skrevet

Jepp.. husker at den var et universalmiddel en gang på 80-tallet.

Brukte den stort sett mot alt mulig.

Skrevet

Huff og huff da Lea...

Ikke godt det der.

Dersom du kjenner noen som selger Miranda, så kan jeg anbefale deres muskelgele. Den er utrolig fin til sånne ting.

Ikke så lett å få tak i nå i kveld kanskje` :wink:

Hør på apoteket, eller i en helsekostbutikk om de har en sånn gele.

veldig effektiv.

God bedringklem fra Cita

Skrevet

Takk for tipset, Cita!

Skal gå innom apoteket på vei til jobb i morgen og spørre om de har noe som hjelper.

Det er ikke vondt så leng jeg holder hodet nesten i ro. Kan snu meg et stykke, men så kjenner jeg det plutselig.

Jeg vet at det går over.. men jeg vil at det skal gå over NÅ!!!

Skrevet

Lea!!!!

Du må ikke bruke noe som helst med varme 1. - 2. døgnet, for da kan det bli mye værre!!! Denne første tiden skal du holde deg til kulde, eller i hvert fall noe som er kaldt!! Dette demper de akutte smertene!!

Når det første akutte døgnet/eller to er over, kan du bruke så mye varme du vil. Men vær veldig forsiktig med tøyningene, bruk VELDIG rolige og kontrollerte bevegelser. Massasje på skulderblads-hjørnet er bra da - hvil hånden på nakken - så kommer moren din bedre til. Men uansett så må du følge kroppens signaler om det kjennes ømt/vondt ut= ingen massasje! Hvis det kjennes ømt, men likevel godt kan hun fortsette å massere.

Når det gjelder smertestillende - så har Ibuks/Ibumetin både smertestillende og betennelsesdempende effekt. Legen min skriver ut 100 og hundre i slengen av 600mg-typen - så du kan godt ta flere enn de 2x200mg som står på reseptfrie pakker..

God bedring!

BC

Skrevet

Uffda Lea!

Jeg får ofte det samme og løser det opp ved strekking og tøying slik som Tusenfryd forklarer.

Håper du er bedre i dag! :D

Skrevet

Hei Lea ! Har slitt med det samme i sommer. I første omgang fikk jeg god hjelp hos kiropraktor, men så bar jeg tungt - slik at smertene kom tilbake igjen. Har tygget panodil, men gikk til legen og fikk Brexidol. Dette er et Ibux - lignende prep. men sterkere. Dette var reneste tryllemedisin for meg. Virket fort, og jeg tok bare tabl. i ca tre dager. Lettere å tøye og strekke når det ikke er så vondt. Vil forresten ikke råde å bruke kulde på smerter i nakken. Både legen og kiropratoren anbefalte varme som lindring. Is-poser o.l er veldig bra på ryggsmerter, men ikke nakken. Bruk heller tigerbalsam som andre også anbefaler, eller varmepute.

Lykke til ! Håper du snart blir bedre !

Klem, Trude

P.S Har også vondt i en visdomstann - den skal trekkes så fort som mulig for mitt vedkommende !

Skrevet

Det går myyye bedre nå.

Stivner igjen om jeg sitter stille med hodet lenge om gangen.

Derfor sitter jeg konstant og rister på hodet :ler: .

Kremen jeg kjøpte hjelper godt og om morgenen har jeg tatt et par paraset, ibux eller panodil zapp. Vil helst ikke ha noe sterkere.

Tusen takk for alle råd og tips og sånt.

Gjest Anonymous
Skrevet

ta deg en tur til kiropraktor, du merker raskt forskjell og det er veldig deilig etter på. Jeg har hatt problemer med nakken i mange år, og er stamkunde hos fysio og kiropraktor.

den ene myker opp musklene mine, og den andre knekker de på plass :wink:

Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å gå til kiropraktor, så lenge jeg ikke har plager med rygg og nakke til vanlig. Har vært støl og stiv før, men da har det vært etter fysiske anstrengelser.

Det har blitt bedre i dag, men for litt siden begynte det å dunke skikkelig i denne muskelen på siden av nakken. Så gikk det over igjen og nå føles det myyye bedre enn før.

Kanskje dette er slutten på plagene?

Skrevet

Nå er det år og dag siden jeg har vært plaget med stiv nakke etc. - men vet hva det er.

Leste om et råd - du skal strekke tungen så langt ut du kan, og gjenta noen ganger. Bør gjøres i enerom - foran badespeilet f.eks. Skal visst løse opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...