Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Hei Jeg og kjæresten min skal reise til Tunisia på søndagen, har foreløpig lest mye negativt om landet...blir jammen meg skeptisk! Noen som kan fortelle litt om landet? Det vi er ute etter er soling, bading, aktiviteter på stranda og rundt omkring. Er d muligheter for å leie scooter etc.. Er det slik at det nesten ikke serveres alkohol der? Hvordan er utelivet? Er det noe å handle der? Klær, sko etc? Hvordan er landet sammenlignet med Tyrkia for de som også har vært der...har vært i Tyrkia 3 ganger og trivdes kjempegodt der..
Gjest pusla_utlogget Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Jeg har vært i Tunis for noen år siden, vi var i Sousse. Det var ikke min mest vellykka syden-tur, men dette var i mars og da var ikke været så bra. Hvis dere er ute etter sol, strand og avslapning, så får dere jo det i Tunis nå. Det var ikke så lett å få tak i alkohol nei, men jeg mener å huske at det gikk greit å få kjøpt seg en øl til maten på restaurant og sånt (tror særlig turist- og hotellområdene serverer alkohol, men det selges jo ikke i butikk). Jeg fant ingenting å handle der, men vi ga igrunn opp hele shoppinga fordi de er ekstremt innpåslitne og masete. Dersom du ikke bryr deg om slitsomme selgere, så kan du sikkert gjøre noen kupp. Men du må prute!! Jeg har ikke vært i Tyrkia, så jeg vet ikke om det er store forskjeller der. God tur
Gjest luv Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Heisann! Jeg har vært i Tunisia 2 ganger, men har holdt meg borte fra de større byene som Sousse og Monastir da jeg ville ha litt mer intim kultur og har dratt til Hammamet begge gangene! Leter om dagen etter ny tur til Tunisia i August, men litt for stive priser for en student =) Såvidt jeg ser skriver du ikke hvor du skal, men jeg har et utroolig godt inntrykk av landet og folkene. Det er som i mange andre land vanlig å prute på saker, og at hvis du spør om en t-skjorte så tror de at du skal kjøpe den osv, du vet sikkert hvordan det fungerer siden du har vært i Tyrkia. Maten er helt fin, pizza, steik, pom fri , sauser... øl fåes kjøpt på de fleste restauranter og også oftest på baren i hotellet. Da jeg var der for 6 år siden var det litt mindre tilgjengelighet, men da jeg var der ifjor så var dette absolutt ikke noe problem! Jeg vet ikke om du har vært i Egypt, men sammenligner man disse to landene så er Tunisia MYE MYE bedre på mat. Jeg er iallefall kjempemisunnelig på deg! =) =)
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Takker for svar Gleder meg kjempe mye til å reise, tross for all negativitet...reiser dit med åpent sinn å håper at det blir bedre enn alle forventninger
ToveM Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Veldig mange år siden jeg var der (sånn i underkant av 30...) Men jeg minnes enda turen med glede, og mimrer enda av og til gjennom fotoalbummet av bildene jeg tok der. Var overhode ikke problem å få tak i alkohol. Var i alle fall den gangen hauger av nattklubber og diskotek, som serverte det en måtte ønske. Jeg var i Sousse. Tunisia er et av de mest liberale muslimske land. Kjenner og fler som reiser dit år etter år og storkoser seg. En kan alltid finne negative ting, hvis det er det en er ute etter. Møt nye steder med åpenhet, og les gjerne litt om landene før en reiser.
Strawberrygirl Skrevet 25. juli 2009 #6 Skrevet 25. juli 2009 Hei! Jeg har vært i Tunisia for ca to år siden, i Sousse. Reiste dit med min daværende kjæreste. Vi hadde også lest utrolig mye negativt om landet før vi reiste, men dro ned med åpent sinn. Vi ble veldig positivt overraska! Vi trivdes kjempe godt der nede, været var topp (Veldig varmt) greie strender. Folkeslaget syns jeg var veldig koselig! Veldig pratsomme, hyggelige (og noen litt slitsomme, men hvilket land har ikke slitsomme folk da?). Vi fikk handla masse, skinn er veldig billig der nede. Fikk handlet en skinnveske til en veldig fin pris, og x'n en lommebok i ekte skinn! Jeg håper dere får en like bra tur som vi fikk:) God tur=)
Gjest Aldri igjen! Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Hei. Landet for 4 timer siden i Norge igjen etter en uke i Sousse, Værste ferien vi noen gang har hatt. Negative opplevde ting: 1: Alle menyer er på fransk og arabisk, kelnerne snakker dårlig engelsk og kommer dermed med feil mat hele tiden. 2: Gatene var urenslige, her kaster man søppel på gata, barn som voksen. 3: Fikk beskjed av guiden om å prute, og gjerne ned til halve prisen. Det vi fikk slengt etter oss da var at vi var Norske Kapitalister. 4: Alt handlet om Respekt, ville du ikke høre på pris tilbud fikk du beskjed om at du var respektløs, tar ikke nei for et nei. De hadde til og med lært seg ordet "Hore" på norsk som de slang etter oss. 5: På flyet hjem idag satt det 3 stykker med blåveis etter å ha sagt ifra når de ikke følte seg rett behandlet der nede, de var ikke i samme reisefølge og alle var over 30 år. Positivt: 1: Prisnivå 2: Fine strender 3: Hyggelige rengjøringsdamer på hotellet:-) ELLERS bånn i bøtta, aldri igjen. Dra til Egypt i stedet, hørte folk på flyet som sa at å være kvinnelig turist i Tyrkia var som å være i himmelen i forhold:-) (tenker på mas fra mannfolk og når det gjelder å gå å se og shoppe der) Mvh Voksent reisefølge på 3, 2 damer og 1 mann.
Gjest Gjest_Fjest_* Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Alle punkta over her er jo bare bullshit. Punkt 5 var jo artig. Tunisia, der alle får bank, selv om de oppfører seg fint og bare ymtar frampå om å føle seg urettferdig behandla. Var der for noen år siden med noen venner. Vår blonde vennine hadde det slitsomt med oppmerksomheten. Strendene var fine - men hold deg gjerne unna den oppmerka, restriktive delen der de mer konservative muslimene bader. Vi valsa inn der første dagen, med vår blondine i bikinien sin. Ingen problemer, men man føler seg ikke helt vel. Ikke imponert over maten, og tidvis vanskelige menyer. Opplevde aldri å få servert feil rett - hjelper kanskje å snakke grei engelsk selv? Man pruter i markedene, det er skikken. Ingen blir sure. Kanskje normal folkeskikk sørger for dette? Alkohol var ikke særlig vanskeligere å få kjøpt enn i norge. Solgte sprit på supermarkedet - med tidsbegrensing som nok var mer liberal enn vinmonopolet sine. Restauranter og klubber (de få, og stort sett dårlige) selger også alkohol.
Gjest Gjest_julie_* Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Hei. Landet for 4 timer siden i Norge igjen etter en uke i Sousse, Værste ferien vi noen gang har hatt. Negative opplevde ting: 1: Alle menyer er på fransk og arabisk, kelnerne snakker dårlig engelsk og kommer dermed med feil mat hele tiden. 2: Gatene var urenslige, her kaster man søppel på gata, barn som voksen. 3: Fikk beskjed av guiden om å prute, og gjerne ned til halve prisen. Det vi fikk slengt etter oss da var at vi var Norske Kapitalister. 4: Alt handlet om Respekt, ville du ikke høre på pris tilbud fikk du beskjed om at du var respektløs, tar ikke nei for et nei. De hadde til og med lært seg ordet "Hore" på norsk som de slang etter oss. 5: På flyet hjem idag satt det 3 stykker med blåveis etter å ha sagt ifra når de ikke følte seg rett behandlet der nede, de var ikke i samme reisefølge og alle var over 30 år. Positivt: 1: Prisnivå 2: Fine strender 3: Hyggelige rengjøringsdamer på hotellet:-) ELLERS bånn i bøtta, aldri igjen. Dra til Egypt i stedet, hørte folk på flyet som sa at å være kvinnelig turist i Tyrkia var som å være i himmelen i forhold:-) (tenker på mas fra mannfolk og når det gjelder å gå å se og shoppe der) Mvh Voksent reisefølge på 3, 2 damer og 1 mann. Er faktisk litt enig... Tunisia er det verste stedet jeg noen gang har vært på ferie. (ikke så ille som beskrevet over, men likevel). Var der med ei venninne i 2001, da var vi 20 år. Kan godt hende ting er bedre der nå.. To blonde jenter, det var ikke noe særlig... slitsom oppmerksomhet hvor enn vi gikk, verst var det på stranda... Ville jo pynte oss når vi skulle ut på kvelden, men det gikk ikke - oppmerksomheten avtok noe når vi gikk usminket i joggesko og hestehale, nemlig.. måtte legge vekk de høye hælene. Vil absolutt ikke anbefale Tunisia for jenter som reiser alene - det er nok bedre for par og familier, da de har mer respekt for mannfolka. Ikke for å skremme dere som skal reise dit... Andre minussider var: møkkete, ikke særlig god mat, føltes rett og slett litt utrygt til tider. Ble litt skuffet, for det ser jo så fint ut i reisekatalogen.. Plusside: var med på ørkentur i Sahara- DET anbefales! Fantastisk opplevelse å ri på kamel i ørkenen. God tur :-) Håper dere skriver her igjen når dere har kommet tilbake.
Strawberrygirl Skrevet 13. september 2009 #10 Skrevet 13. september 2009 Jeg var i Sousse, merkelig at man skal ha en totalt vidt forskjellig opplevelse av samme sted! Jeg opplevde alle menneskene som kjempe hyggelige, og de viste respekt (jeg er blondine..og reisefølget mitt var min daværende kjæreste).. Alle spisestedene vi var på hadde meny på engelsk! Alle vi snakket med snakket veldig godt engelsk også! Taxi folka prøvde seg på dyrere taxi, men da sa vi bare klart i fra at vi ville avtale pris før vi kjørte, så no problems! Jeg opplevde ikke noe søppel overalt (kanskje på by-stranda, men der var vi aldri, bare gikk forbi en gang).. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg tilbake til landet:)
Gjest Gjest_julie_* Skrevet 13. september 2009 #11 Skrevet 13. september 2009 Jeg var i Sousse, merkelig at man skal ha en totalt vidt forskjellig opplevelse av samme sted! Jeg opplevde alle menneskene som kjempe hyggelige, og de viste respekt (jeg er blondine..og reisefølget mitt var min daværende kjæreste).. Alle spisestedene vi var på hadde meny på engelsk! Alle vi snakket med snakket veldig godt engelsk også! Taxi folka prøvde seg på dyrere taxi, men da sa vi bare klart i fra at vi ville avtale pris før vi kjørte, så no problems! Jeg opplevde ikke noe søppel overalt (kanskje på by-stranda, men der var vi aldri, bare gikk forbi en gang).. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg tilbake til landet:) Mulig du hadde en annen opplevelse siden du tross alt reiste sammen med en gutt (som jeg skrev over var vi to jenter som reiste. og det var i 2001, så kan hende at ting har forandret seg til det bedre også.) Er spent på hva trådstarter syntes om landet og ferien sin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå