Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha hund?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva slags kostnader må en regne med når en har hund?

Hvor mye bruker du i året på din hund, og på hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hundeeier_*
Skrevet
Hva slags kostnader må en regne med når en har hund?

Hvor mye bruker du i året på din hund, og på hva?

Forsikring og vetrinærutgifter

Mat og utstyr til hunden..

Forsikringen er jo et fast beløp i mnd, vetrinærundersøkelser som hunden skal igjennom som er "obligatoriske" og undesøkelser som den må igjennom av ulike grunner. Det kan variere hvor mye dette koster. Det burde du såfall undersøke med et forsikringsselskap du vil bruke og priser hos dyrlege.

Matkostnader varierer med hvilket fôr du velger å bruke og hvor stor hund du har planer om å ha.

En hver hund bør ha skikkelig utstyr som matskåler, hundehalsbånd og kobbel. Godbiter til innlæring, gnagebein for tenna.

Shampo, balsam, tannbørste og tannkrem...(for hund)

Jeg har liten hund, og har utstyr som jeg sikkert har brukt et sted mellom 2000-3000 kr på (ordentlig hundeseng, løpebånd, regndress, refleksvest, klotang, sakser... etc)

Hunden spiser for 350 kr i mnd ca. og forsikres for 200 kr pr mnd. Utover dette har hunden kostet meg nærmere 3500 kr i vetrinærutgifter hittil i år.

Burde kanskje også ha hundebur... til liten hund har jeg betalt 1000 kr for mitt. (i tillegg til de nevnte kostnader)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan jeg spørre hva slags veterinærutgifter du har hatt da, hundeeier? Hvis du har forsikring og i tillegg har betalt hele 3500 kr hittil i år? :-O

Skrevet
Kan jeg spørre hva slags veterinærutgifter du har hatt da, hundeeier? Hvis du har forsikring og i tillegg har betalt hele 3500 kr hittil i år? :-O

De fleste forsikringer har en egenandel på ca tusenlappen pluss 20%. Da er det ikke mer enn tre besøk hos vet det før en er oppe i den summen.

Skrevet
De fleste forsikringer har en egenandel på ca tusenlappen pluss 20%. Da er det ikke mer enn tre besøk hos vet det før en er oppe i den summen.

Ja det stemmer. har hatt en skade på hunden som kostet dette. Men jeg har forsikring igjennom gjensidige og har sent krav om å få tilbakebetalt beløpet.. Har betalt dette av egen lomme pga endringer i hvordan forsikringopplegget fungerer. Før betalte jeg egenandelen, og klinikken jeg gikk til ordnet resten med forsikringselskapet. Nå måtte jeg legge ut alt sammen. DVS at jeg måtte ut med de pengene. Hittil har det da kostet MEG 3500 kr... ;)

(andre som har opplevd dette?)

Skrevet
Forsikring og vetrinærutgifter

Mat og utstyr til hunden..

Forsikringen er jo et fast beløp i mnd, vetrinærundersøkelser som hunden skal igjennom som er "obligatoriske" og undesøkelser som den må igjennom av ulike grunner. Det kan variere hvor mye dette koster. Det burde du såfall undersøke med et forsikringsselskap du vil bruke og priser hos dyrlege.

Matkostnader varierer med hvilket fôr du velger å bruke og hvor stor hund du har planer om å ha.

En hver hund bør ha skikkelig utstyr som matskåler, hundehalsbånd og kobbel. Godbiter til innlæring, gnagebein for tenna.

Shampo, balsam, tannbørste og tannkrem...(for hund)

Jeg har liten hund, og har utstyr som jeg sikkert har brukt et sted mellom 2000-3000 kr på (ordentlig hundeseng, løpebånd, regndress, refleksvest, klotang, sakser... etc)

Hunden spiser for 350 kr i mnd ca. og forsikres for 200 kr pr mnd. Utover dette har hunden kostet meg nærmere 3500 kr i vetrinærutgifter hittil i år.

Burde kanskje også ha hundebur... til liten hund har jeg betalt 1000 kr for mitt. (i tillegg til de nevnte kostnader)

Mitt innlegg:)

Skrevet

Et par dressurkurs 1. året koster kjapt 4.000,-

Gjest Marlo
Skrevet

Har dobermanntispe på 4 år

Når jeg fikk henne hadde jeg en utgift på 1000kr (vaksiner og ID-chip)

Når hun var 1 år hadde jeg en utgift på 2000kr (hd-röngten og öyelysning)

Dressurkurs har jeg fått gratis, men normalt så tar vi 900kr (da er dette billig også) for valpekurs - noe som i mine öyne burde väre obligatorisk. Vi har også gått unghundkurs, samt noe IPO trening.

400kr pr mnd på fôr (dette inkluderer godbiter og snack)

ca 200 kr pr mnd på full forsikring

500kr pr år vaksine og helsesjekk

Bruker ca 600kr pr år fordi hun sliter med innbilt svangerskap

Bruker også ca 500kr pr år pga analkjertlene

Jeg har alltid 5000kr i backup i tillfelle noe skjer.

Har utstyr til hunden som til sammen koster ca 7000kr (bur, seng, bånd, refleksvest etc)

Jeg er heller ikke den som bruker unödvendige penger på min hund - hun er langt fra bortskjemt. Kjöper kun det hun trenger og MÅ ha, ingen glitter og stas, ingen ekstra utstyr, men det går da litt penger likevel.

Gjest Gjest
Skrevet
Har dobermanntispe på 4 år

Når jeg fikk henne hadde jeg en utgift på 1000kr (vaksiner og ID-chip)

Når hun var 1 år hadde jeg en utgift på 2000kr (hd-röngten og öyelysning)

Ble ikke dette dekket av forsikringen?

Gjest Marlo
Skrevet

Har aldri hört om at HD röngting og ID merking har blitt dekket av forsikringen. Har selv jobbet hos veterinär og heller aldri värt i möte med noen som har fått det.

Hvor har du det fra?

Skrevet

Det dekkes ikke av forsikringen.

Gjest Gjest
Skrevet

I tillegg til forsikring så har vi også en backup sum på ca 5000 i tilfelle lillegutt bli syk igjen. Skjer det noe så passer det aldri og da er det iallefall godt å slippe å bekymre seg over pengene på toppen av alt. I tillegg så er det som med unger,-det er gøy å kjøpe nye tyggeleker,snacks,utstyr! Vær forberedt på at å eie en hund merkes på lommeboka fra dag en!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...