Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Har i det siste oppdaget at veldig mange unge jenter rundt meg har blitt gravide eller fått barn. Mange av disse er ikke utdannet enda og akkurat fylt 18-19år. I den anledning tenkte jeg å starte en liten debatt på hva forumbrukerne mener er det riktig tidspunktet å få barn på?

Her er noen problemstillinger:

Er man mindre verdige som foreldre når graviditeten ikke var planlagt og kommer når man er ung?

Er man dårligere foreldre når man er unge?

Er det lett/vanskelig å studere samtidig som man har barn? Er det noe du ville gjort?

Og sist, men ikke minst; når er det riktige tidspunktet å få barn på?

Mange vanskelige problemstillinger, men morsomt å høre. Har allerede diskutert dette med mine venninner og har forsåvidt ganske forskjellige svar på det alle sammen :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det riktige tidspunktet er vel når du føler deg moden for det og har en partner som mener det samme. I tillegg bør dere kunne være sikkre på at dere har valgt hverandre og kan forsørge dere og barnet selv.

Dersom disse tingene er på plass må du vurdere om det er best å få barn før, under eller etter studier.

Jeg har selv valgt barn før utdannig - og det har gått flott. Men da har vi hatt hjelp av besteforelder.

ÅÅhhhh, det er så mye som spiller inn, at dt eneste rette er at hver og en finner det som passer for seg.

Endret av lottomillionæren
Skrevet
Er man mindre verdige som foreldre når graviditeten ikke var planlagt og kommer når man er ung? : Mindre verdige? Om graviden er planlagt eller ei har kanskje ikke noe å si, om man er ung eller gammel har vel heller ikke noe å si.. Klarer man å være en forelder og vil være det, så er vel det bra. Ingen er vel mindre verdige vil jeg tro, med mindre de er helt på trynet?

Er man dårligere foreldre når man er unge? : Det kommer helt ann på personene. Jeg vil si både ja og nei, men det spørs hvor ung man liksom er. Noen på 16 kan være litt dårligere enn noen på 20 f.eks, eller motsatt for den saks skyld.

Er det lett/vanskelig å studere samtidig som man har barn? Er det noe du ville gjort? : Det kan vel bli vanskeligere, men det spørs vel hvordan man er på skolen fra før av og hvordan man takler de forskjellige rollene. Jeg kjenner ei som fikk barn i april, siste året på vgs og hu klarte seg fint!

Jeg kunne ikke tenkt meg å få barn i løpet av vgs, men i løpet av høgskole og sånt ville det nok gått greit, men det spørs jo på hvilken utdanning man tar.

Men, hadde jeg blitt gravid så ville jeg gjort alt som trengtes uansett, og prøvd å takle mamma og studentrollen.

Og sist, men ikke minst; når er det riktige tidspunktet å få barn på? : Når du er klar for det selv, og man har tenkt godt over det og vet hva det innebærer. Aldersmessig vil jeg si fra 20+

Skrevet
Hei :) Har i det siste oppdaget at veldig mange unge jenter rundt meg har blitt gravide eller fått barn. Mange av disse er ikke utdannet enda og akkurat fylt 18-19år. I den anledning tenkte jeg å starte en liten debatt på hva forumbrukerne mener er det riktig tidspunktet å få barn på?

Er man mindre verdige som foreldre når graviditeten ikke var planlagt og kommer når man er ung?

Er man dårligere foreldre når man er unge?

Er det lett/vanskelig å studere samtidig som man har barn? Er det noe du ville gjort?

Og sist, men ikke minst; når er det riktige tidspunktet å få barn på?

Mange vanskelige problemstillinger, men morsomt å høre. Har allerede diskutert dette med mine venninner og har forsåvidt ganske forskjellige svar på det alle sammen :gjeiper:

Gitt alle skriveriene i media i dag om at kvinner får barn for seint, så er det lurt at flere starter tidligere enn det mange gjør nå, nemlig i 30 åra.

Vi har noen venner som fikk barn tidlig og under studier, og de har mye raskere en voksentilværelse sammen med frihet til å gjøre kjæresteting igjen.

Ulempen kanskje er at man er så ung og uerfaren ift parforhold når man er 18-19 år at det kanskje er stor sannsynlighet for at forholdet ikke varer? Men om det er noen sammenheng mellom tidspkt for når man blir sammen og skilsmisser/brudd vet jeg ikke.

Jeg hadde nok heller satset på midten av tyveårene enn tenåringsalderen.

Skrevet

.... og en ting til som jeg glemte å si....Jeg fikk selv barn når jeg var 25 og 29. generasjonene foran meg har også fått barn når de var i begynnelsen av tyveårene. Resulatet er at barna våre har unge og aktive besteforeldre som stiller opp, de har til og med oldeforeldre (OK, de sitter ikke barnevakt da...:-))

Skrevet

-Er man mindre verdige som foreldre når graviditeten ikke var planlagt og kommer når man er ung?

-Er man dårligere foreldre når man er unge?

-Er det lett/vanskelig å studere samtidig som man har barn? Er det noe du ville gjort?

-Og sist, men ikke minst; når er det riktige tidspunktet å få barn på?

Her kor eg bor er det veldig mange på min alder og yngre (og eldre som fikk barn når de var på min alder eller yngre) som har fått barn. Er nesten så eg begynner lure på om de har inngått ein pakt om å få barn samtidig eller noe altså.... Det variere jo litt fra person til person, og kor mye hjelp man får, om faren er med i bildet osv. Kan jo si ka eg syns og si litt om folk eg kjenner til her kor eg bor.

-Man er vel nødvendigvis ikkje mindre "verdige" som foreldre selv om det ikkje var planlagt, men man er jo mer forbredt om det er planlagt. Klarer man å være en forelder, så går det vel det bra. ((Men eg syns det blir for teit at de fleste påstår graviditeten var ett uhell. Det er massevis av prevansjonsmiddler på markedet, men de fleste har rett og slett vært for giddalause til å faktisk bruke det. Eller de har hatt ONS og ikkje tenkt på kondom når de ikkje har brukt annen form for prevansjon sjøl. Selvfølgelig, noen av gangene har det faktisk bare vært ett uhell og at prevansjonen ikkje holdt, men når mellom 40-50% av jentene på min alder har blitt gravide er det nok ikkje bare derfor.))

-Eg vil si at man ikkje nødvendigvis er dårligere foreldre som ung, men vil heller ikkje si de er de beste foreldre. Er man ung (og da tenker eg under 20) vil man jo gjerne fokusere på ting som andre på samme alder gjør og ikkje bare på barnet sitt (men det variere fra person til person selvfølgelig) Festing f.eks. Veit om ei her eg bor som har barn. Ho er jo glad i ungen sin, men og veldig glad i å feste. Faren er narkoman, ho bor med 4 andre ungdommer i en liten leilighet der det er fest ofte. Og eg har hørt fra folk som har vært der at når ho ikkje får barnepass har ho ungen på soverommet (rett ved sida av stua) mens de sitter på stua og drikker og høre på musikk. Barnevernet besøker ho veldig ofte.

-Det er vel lettere om ungen er i barnehage alder. Ein bekjent av meg fikk barn når ho var 17, så ho tok fri fra skole. Men begynte studere igjen og hadde ungen i barnehage. Funka for ho. Men det variere jo, spørs på ka man studere til og kor gammel man er og kor gammel barnet er. Eg kunne ikkje tenkt meg å prøvd det ut selv.

-Er vel intet fasit svar på det. Men eg meine sjøl at man ikkje bør få barn før man er forbredt på å ta vare på ett annet menneske de neste 18 åra (og meir.) Personlig ville eg ikkje fått barn før eg var ferdig med skule og utdanninga. Hadde villa gått gjennom læretid og gjerne hatt litt oppsparte midler før eg hadde tenkt på det. Og hadde aldri villa hatt unge om eg ikkje var i fast forhold. Ideelt sett hadde eg villa vært uten gjeld, med egen kåk, fast jobb og penger på konto før eg hadde fått unge. Men når man først blir gravid forandrer jo ting seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...