Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter er snart ett år, og jeg vil gjerne høre om noen har noen erfaringer om når det er best å ta hull i ørene? Er det best å ta det før sentralnervesystemet er ferdig utviklet? Og hvor gjorde dere det? Vi bor i Oslo.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lege og mor
Skrevet

Det blir ikke mindre vondt av å gjøre det nå, men derimot større fare for å ødelegge øreflippene da hullet kan vokse med barnet. Og en ettåring synes gjerne det er spennende å fikle eller øredobbene kan henge seg opp i en bamse eller lignenede.

Med litt fornuft ville jeg ventet til jenta er stor nok til å ta av og på øredobbene selv og til enkelt stell dersom det blir infeksjoner e.l. og det blir det av og til. Det vil si vent til jenta er seks-sju år. Også synes jeg det er en god ide og iallefall vente til de ber om det selv.

Skrevet

Vent til hun er gammel nok til å uttrykke ønske om å få det selv.

Skrevet

Det er ingenting farlig med å ta hull i ørene i den alderen så lenge at man er nøye med å rense hullene og bruker bare øredobber i ekte gull/sølv i tilfellet man reagerer på det.

Fikk selv hull i ørene da jeg var 2 år og har ikke hatt noen problemer siden den gang :)

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Synes hun bør få bestemme selv hvorvidt hun vil ha hull i ørene eller ikke. Synes ikke det er pent med hull i ørene på små barn.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.foreldreportalen.no/forum/showt...ht=hull+%F8rene

Les denne tråden før du gjennomhuller ørene til jenta di.

Og snakk gjerne med profesjonelle piercing-folk, eller folk som driver med akupunktur. De vil alle synes det er hårreisende å ta hull i kroppen på små barn. Øreflippen er full av nervebaner man tukler med idet man gjennomhuller dem. Det er ikke uten grunn at mange akupunkturnåler settes i ørene!

Skrevet

I all heite... Hvorfor i all verden ønsker du å ta hull i ørene på en ettåring? Var det min unge ville jge sagt nei til ungen var i 10 års alderen, først da mener jeg de er gamle nok til å kunne ta en sånn avgjørelse. Og dette er da ærlig talt noe de må få bestemme selv??

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ikke før ungen selv begynner å mase om å få hull i ørene. En ett åring har null glede av hullene, og sannsynligvis vil de i tillegg bli malplasserte i flippen ettersom ørene vokser.

Skrevet

Vent til hun er gammel nok til å ytre ønske om det selv. Har selv en som nærmer seg 11, hun har ingen ønsker om hull i ørene, selv om "alle" andre har.

Gjest Gjest
Skrevet

8-åringen min maser, sier at "alle" jentene på trinnet har hull i ørene. Og jeg ser jo at veldig mange har. Men det blir ikke aktuelt enda, ikke på minst to år. Helst skulle jeg sett at hun ventet til hun begynte på ungdomsskolen, vi får se.

Jeg tror på det jeg leser og hører, skrevet og sagt av folk som jobber med piercing og akupunktur, som nevnt over her.

Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid til å skrive svar!!!

Har diskutert det med akupunktøren min, og han mener det er helt uproblematisk, man må bare se an formen hvis det skulle treffe noen punkter. Er det noen som har erfaring med hull i ørene på små barn?

Gjest Gjest
Skrevet
Har diskutert det med akupunktøren min, og han mener det er helt uproblematisk, man må bare se an formen hvis det skulle treffe noen punkter.

Hva i alle dager skal det bety?

Skjønner du ikke at et hull i øret på et lite barn blir som å permanent stimulere sårbare og uutviklede nervebaner i årevis? "Se an formen"??

Vær så snill, ikke la din egen forfengelighet og idé om at det er "søtt" med en baby med øredobber gå ut over en uskyldig baby. Pynt henne med smykke og hårsløyfe i stedet.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hva er poenget med hull i ørene på et så lite barn, eller for den saks skyld på barn i det hele tatt? Det må jo være fordi du synes det er fint, barnet ditt forstår ingenting av det. Hun kan bli plaget av betennelse og vondt, også.

Skrevet

Å vente til at ungen er 10 syns jeg er bare tull!

Jeg fikk da jeg var 7 og har de fortsatt (er 19)

Men jeg vil ikke anbefale å dra til frisør som alle gjør, det er vondere og utstyret er ikke like rent!

Jeg stakk hull i øret selv da jeg var 13, med vanlig nål, og det var bedre enn å ta hos frisør as.

Så bruk heller litt mer penger og dra til et piercing studio! De fleste ordentlig studioer her i Norge er bra, og du ser jo alt de gjør så det burde ikke være noe problem.

Bor folk nær Hamar så er studioet der å anbefale!! Mannen er ikke bare hyggelig, men også utrolig renslig! Alt av utstyr og smykker er så klart pakket inn, han vasker benken hele tiden, han tar alltid på seg hansker og han tar til og med no sprit på hanskene. Jeg har tatt i leppa to ganger hos han, har en vertical labret som er perfekt og det er ikke bare bare å stikke den vil jeg tro.

Skrevet
Det blir ikke mindre vondt av å gjøre det nå, men derimot større fare for å ødelegge øreflippene da hullet kan vokse med barnet. Og en ettåring synes gjerne det er spennende å fikle eller øredobbene kan henge seg opp i en bamse eller lignenede.

Med litt fornuft ville jeg ventet til jenta er stor nok til å ta av og på øredobbene selv og til enkelt stell dersom det blir infeksjoner e.l. og det blir det av og til. Det vil si vent til jenta er seks-sju år. Også synes jeg det er en god ide og iallefall vente til de ber om det selv.

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Hullene i ørene vokser ikke sammen med ørene???

Denne debatten er tatt opp ufattelig mange ganger på nett og irl, men svarene og innleggene er alltid forskjellige. Det ser ut til at man aldri blir enige hvorvidt det er greit å gi unge barn hull i ørene. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, skjønner jeg ikke problemet?

Hvis følger de tipsene med å vaske ørene og rense dem jevnlig, er det ufattelig liten sjans for at det blir betent. Og hvis det absolutt hadde vært så dumt og farlig som mange her på forumet mener, ville det vært ulovlig eller sett på som uetisk av sjønnhetspleiere/de som tar hullene og de ville nektet å gjort det.

Skrevet

Vent til barnet selv ønsker det. Nå er det jo ikke snakk om at barnet ønsker det, men at du evt. dekker et av dine egne behov gjennom å stikke hull på ditt barns ører. I og med at det faktisk ikke er din kropp det er snakk om, så synes jeg du burde vente.

Tenk om noen hadde funnet ut at de ville pierce eller tatovere deg bare fordi de syntes det var fint? Hadde du likt at andre da tok seg til rette med din kropp for å tilfredstille et av sine behov? ;)

Gjest Miley
Skrevet

Er det virkelig lov å ta hull i ørene på babyer? De fleste piercingstudioer har aldersgrenser så vidt jeg vet, så er det da frisører som er så useriøse?

Skrevet

Jeg har sagt at mine jenter kan få ta når de begynner på skolen, men eldste har ikke tatt enda. Det er ikke fordi hun ikke vil, for hun ønsker det mer enn noe annet på jord, men fordi venninna har fortald hvor uuutruuuulig vondt det gjør.

Vel, vel, jeg har sagt at valget er hennes. Men jeg ville ikke tatt hull i ørene før barnet selv kunne bestemme. Og akupunktur og piercing er vel to ganske forskjellige ting.

Skrevet

Det viktigste spørsmålet mitt var egentlig om det var mindre vondt jo tidligere man satte hullene, har hørt at dette er tilfellet fra folk som gjør det på spedbarn. De har gjort det mens barnet sov og det gråt minimalt. Og ser også at hun ikke alltid reagerer så mye på smerte ennå når hun slår seg, det virker mer psykisk at hun gråter destod mer der det er frykt i bildet.

Babyrus, husker du hvordan det var å ta hull i ørene? Vet du hvordan det ble utført?

Ida-Kristine: jeg har også svært god erfaring med pircing iht hvor seriøse og hygeniske de er, men mener å huske at de har en absolutt aldersgrense på 16 eller 18?

I tillegg ønsker jeg at det skal gå fortest mulig :-)

Gjest Gjest_jenny_*
Skrevet

men guuud! ikke ta hull i barnet ditt før det er gammelt nok til å spørre om det selv! er en grund til at de fleste rene og pene studioer har aldersgrense på det også! hørt om steder med 7 års grense så, kanskje vente?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...