Gå til innhold

Bytte folkeregistrert adresse til studieby,

Anbefalte innlegg

Gjest Charming
Skrevet

Jeg skal begynne å studere nå, og vil gjerne derfor bytte folkeregistrert adresse til studiebyen så jeg har alt på en plass. MEN. Jeg vil helst ikke miste fastlegen min her hjemme i hjembyen.. Er det mulig å beholde den? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Du må bytte fastlege selv med mindre din nåværende slutter eller dør eller noe sånt.

Gjest Charming
Skrevet

Åja! Trodde dette gikk automatisk jeg.. pga skatt man betaler til kommunen osv osv..eller noe? :P

Skrevet

Det er ikke noe problem. Jeg ville ikke miste fastlegen jeg har hatt i flere år, og jeg har derfor fastlege i en annen kommune enn der jeg bor.

En annen sak er dette med folkeregistrert adresse. Som student kan man ha folkeregistrert adresse et anenet sted enn der man bor, og jeg var da folkeregistrert hos moren min. Grunnen til dette var at jeg da var dekket av innboforsikringen hennes (dette var forresten helt greit fikk jeg vite). Bare noe å tenke hvis dette er aktuelt for deg. Den eneste ulempen var at jeg en sjelden gang fikk visse viktige brev til den folkeregistrerte adressen, men dette ble greit løst ved at moren min videresendte.

Gjest Charming
Skrevet

Ja, det var klokt. Men jeg skal bare leie en biiitteliten leilighet så vet ikke helt hvor mye innboforsikring jeg trenger på det nåværende øyeblikk. :)

Samtidig noen som vet om det tar lang tid fra jeg endrer adressen til posten begynner å komme til den automatisk? 1 måned eller noe, eller er det bare noen få dager?

Skrevet

På skjemaet der du endrer adressen setter du en flyttedato, etter denne datoen kommer posten til folkeregistrert adresse. Du må endre adresse hos posten også, ikke bare i folkeregisteret.

Posten ettersender gratis i en måned, og du kan kjøpe ettersending i opptil et år.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Ja, det var klokt. Men jeg skal bare leie en biiitteliten leilighet så vet ikke helt hvor mye innboforsikring jeg trenger på det nåværende øyeblikk. :)

Du trenger garantert mer i innboforsikring enn du tror. Antageligvis noen hundre tusen (nei, jeg tuller ikke). Du har sikkert mere klær enn du tror, flere tekniske duppeditter enn du tror, sannsynligvis noen møbler og garantert flere ting enn du først trodde du hadde.

Alt dette blir DYRT å erstatte dersom du må kjøpe alt på en gang. Innboforsikring er relativt billig, og er virkelig gull verdt dersom noe skulle skje!

Gjest SmallTalk
Skrevet
På skjemaet der du endrer adressen setter du en flyttedato, etter denne datoen kommer posten til folkeregistrert adresse. Du må endre adresse hos posten også, ikke bare i folkeregisteret.

Posten ettersender gratis i en måned, og du kan kjøpe ettersending i opptil et år.

Dette stemmer ikke helt lenger!

Man må melde flytting til folkeregisteret og postendring til Posten, ettersom disse ikke har noe samarbeid og felles skjemaer for øyeblikket. Tidligere fikk man skjema for endring i folkeregisteret OG posten hos Posten, men dette opphørte i desember en gang, og man må nå melde ifra til begge parter selv.

Gjest Charming
Skrevet
Dette stemmer ikke helt lenger!

Men er det fortsatt flyttedato jeg kan fylle inn da? Så jeg kan fikse det i nærmeste fremtid men gjøre så det ikke blir "aktivert" før om 14 dagers tid?

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Men er det fortsatt flyttedato jeg kan fylle inn da? Så jeg kan fikse det i nærmeste fremtid men gjøre så det ikke blir "aktivert" før om 14 dagers tid?

Både adresseendring og folkeadresseendring kan meldes på nett, og skal virke fra den datoen du vil. Da slipper du i tillegg å vente på postgang og registrering. Det skal ikke være noe problem å få den til å virke fra og med 14 dager, eller hvilken som helst annen dato du vil. :)

Endret av SmallTalk
Gjest Gjest
Skrevet

Som student omadresserte jeg faktisk bare i posten, aldri i folkeregisteret. Eneste slitet er da at banker og slikt kun vil sende ting til den folkeregistrerte adressen din. Gjorde det pga innboforsikring bl. a. Og så mister man også såvidt jeg vet reisestipendet siden dette blir regnet ut fra din folkeregistrerte adresse. Men det er latterlig lavt takket være våre løgnaktige politiske ledere, snakk om noen hundrelapper i halvåret.

Gjest Gjest_L
Skrevet

Vet ikke om du har rett på reisestipend fra Lånekassa, men dette faller vel bort hvis du setter studieadresse som din folkeregistrerte adresse. Greit å tenke på iallefall.

Selv beholdt jeg mine foreldres adresse som student, bytta jo leilighet et par ganger i løpet av studietiden + var jo hjemme i feriene... Var greit å slippe å sende flyttemelding hver eneste gang.

Når det gjelder fastlege så avhenger jo dette litt av hvor langt du skal studere fra hjemstedet, for min del var det 5-6 timer unna og da var det greit å bytte fastlege til en på studiestedet. Studerer du i nabokommunen så er jo ikke dette noe problem.

Gjest Charming
Skrevet

Tror ikke jeg får reisestipend.. Det er en 3 timers tur unna, men jeg er jo så fryktelig glad i fastlegen her hjemme, og det er stappfullt der - så får henne nok ikke igjen hvis jeg bytter.:O

Skrevet

Jeg tror det er uvanlig at man flytter sin folkeregistrerte adresse når man studerer. Nå er det noen år siden jeg studerte, men jeg hadde litt under 3 timers reise med tog og fikk reisestipend, så det er god sjanse for at du får det også. Når det gjelder post som kommer til folkeregistrert adresse så er dette ikke mange brev om året, og om du har et bra forhold til dine foreldre så burde dette väre helt uproblematisk. Er det noen spesiell grunn til at du vil bytte adresse i folkeregisteret?

Gjest Charming
Skrevet

Nei, men jeg har ikke den folkeregistrerte adressen min hos foreldrene mine nå i utgangspunktet - pga tidligere stipendgreier.. Så den er hos kjæresten til pappa, hvor jeg heller ikke bor. Og siden jeg har store planer om å bo i den samme leiligheten de neste tre årene - synes jeg det hadde vært ålreit å hatt adressen min en plass jeg faktisk bor.

Skrevet

Samtidig noen som vet om det tar lang tid fra jeg endrer adressen til posten begynner å komme til den automatisk? 1 måned eller noe, eller er det bare noen få dager?

Det er utrolig hvor mye det koster å erstatte alt du eier, selv på et lite rom! Innboforsikring er noe alle burde ha

Skrevet

For å svare på det du lurte på i utgangspunktet:

Når du melder flytting til folkeregisteret får du tilbud om å bytte lege til en i kommunen du flytter til. Men du velger selv om du vil bytte.

Forøvrig anbefaler jeg på det sterkeste å ha innboforsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...