Gjest Gjest86 Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Jeg og kjærsten min har de siste to årene leid en leilighet sammen. Vi har delt de felles utgiftene, som husleie og strømutgifter, og ellers holdt våre egne penger til egen kontroll (altså ingen felleskonto og sånt). Nå vurderer han å kjøpe seg leilighet, for oss å bo i. Jeg har akkurat sluttet i jobben og starter på studier til høsten så det er ikke aktuellt for meg å bli med på dette kjøpet. Derfor foreslo han at jeg betaler "husleie" til han i stedet, noe som hjelper han til å betale ned huslånet han må ta. Jeg mener dette er rettferdig, men er det noen som har noe erfaring med å skrive samboerkontrakt? Da vi har leid til nå, har vi ikke hatt noe behov for dette. Om det blir slik at jeg betaler inn "husleie" hver måned, bør ikke jeg ha dette skriftlig ett sted, slik at jeg har noen rettigheter hvis det skulle bli slutt mellom oss? Jeg invisterer jo i boligen jeg også, selv om jeg ikke står som eier. Håper dette ble forståelig
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Jo, du bør sikre deg gjennom samboerkontrakt.Det finnes et utall tråder om samboerkontrakt på forumet allerede, så søk...
Titti72 Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Skal du betale ren husleie, eller lån? Det er en forskjell der. Kanskje det er bedre for dere/deg at du tar opp lån på f.eks. 20% av leiligheten, og han 80% av den? Hvis du ikke er med på lånet, så leier du i realiteten kun av han. Da får du heller ingen eierdel i leiligheten.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Skal du betale ren husleie, eller lån? Det er en forskjell der. Kanskje det er bedre for dere/deg at du tar opp lån på f.eks. 20% av leiligheten, og han 80% av den? Hvis du ikke er med på lånet, så leier du i realiteten kun av han. Da får du heller ingen eierdel i leiligheten. Henger meg med på denne. Du får jo ingen rettigheter etter å ha leid en leilighet av en fremmed heller?? Det blir jo helt feil å snakke sånn overfor kjæresten din da. Han er jo den som tar all risikoen ved å ta opp lånet! Han må også bære risikioen hvis leiligheten faller i verdi. Skal du bare få rettigheter ved verdistigning, men ikke betale hvis verdifall?! Derfor - du får ingen rettigheter som leier. Da må du heller bli med på kjøpet.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Da jeg var samboer med en mann som eide leilighet delte vi husleien i to. Det var han som var eier av den. Vi gikk til advokat for å få råd hvordan vi skulle gjøre ting pga leiligheten skulle og pusses opp og det var jeg som hadde penger til det. For at jeg ikke skulle tape masse penger ved et evnt. brudd ble det lagt inn i kontrakten at han måtte betale meg ut med en viss prosentandel av verdien på leiligheten. Vi skrev også opp det vi tok med oss inn i forholdet, snakker da om bil, vaskemaskin, tørketrommel , sølvtøy, møbler osv. Ting av litt stor verdi. Da det ble brudd mellom oss etter noen år, tapte jeg absolutt ingen ting. Han skyldte meg masse penger som jeg fikk tilbake ved salg av leiligheten. Oppfordrer samboere også til og skrive testamente. Mange tenker ikke over det i ung alder men masse kan skje. Flere mener kontrakt er bortkasta, men det sier man ikke den dagen man står ovenfor sin verste fiende. Husk at samboere har ikke samme rettigheter som ektepar og du kan plutselig stå på trappa med absolutt ingenting hvis du ikke kan dokumentere at det er ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå