Lourdes Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Skjønner ikke mye av syklusen... Jeg sluttet på p-ring den 11. juli og hadde mensen fra den 14. til den 17. Den 18 koste vi oss litt. Tenkte kanskje at EL skulle være den 28. Men i går fikk jeg plutselig en liten blødning. Bare litt brunt blod og så var det slutt.. Skal jeg tolke noe av dette? Eller skal jeg satse på EL den 28. og IKM den 11.? Er litt nybegynner
Saeria Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 (endret) Den blødningen du hadde rett etter du tok ut ringen er en bortfallsblødning, og ikke vanlig mens. Sånt sett har du kaskje ikke påbegynt en normal syklus enda. At det klusser litt i starten etter prevensjonsslutt er heller ikke uvanlig, men det kan hende du sklir rett inn i en normal syklus, og dermed får EL snart også. Så derfor hadde jeg uansett håpet og satset på at det ble EL til normal tid (jeg kjenner ikke til hvordan syklusen din var før du begynte med prevensjon ), og håpet på at kroppen var med på leken. Men fortvil ikke om det tar litt tid før kroppen finner balansen og kommer i gjenge igjen. Selv har jeg alltid hatt ustabil syklus, og den ble ikke noe bedre etter jeg sluttet på ringen. Det tok ca. 6 måneder før jeg i det hele tatt fikk EL, men jammen ble jeg ikke gravid den måneden også. Helt uplanlagt. Endret 23. juli 2009 av Saeria
Lourdes Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2009 Takk for svar Saeria. Syklusen før jeg begynte på p-piller som 16-17 åring husker jeg ikke så mye av bortsett fra at den var regelmessig (tror det var ca. 28 dagers syklus) og jeg hadde sinnsyke menssmerter (skrekk og gru). Vet jo det at det kan være tull med syklusen i begynnelsen, men er så utålmodig merker jeg. Det hjelper jo ikke at jeg har ferie og all verdens tid til å tenke på dette og lese om alle mulige rare ting på KG, barnimagen osv. Man blir jo liksom litt revet med. Nå har vi endelig bestemt oss for å lage barn og da skal det skje NÅ eller helst i går Når ferien er over får jeg sikkert senket skuldrene litt og fokusert på andre ting igjen. Nei da får jeg bare satse på at mensen kommer eller ikke kommer ca. den 11 aug. Hvis den ikke kommer får jeg ta en test før jeg evt. drikker noe alkohol. Så flaks at det klaffet for det på første EL da! Tok du EL tester siden du vet at du ikke hadde det tidligere? Hadde egentlig tenkt til å ikke styre så mye med det, men som sagt så blir jeg revet med. Stod på apoteket og kikket på EL testene, men greide å gå derfra igjen uten å kjøpe. Jeg har brukt så lang tid på å få mannen klar for barn at jeg tør ikke skremme han med å bli helt, hva skal jeg si, ikke "bridezilla", men tilsvarende for de som planlegger graviditet. Hvis det går lang tid og ingenting skjer, så er det nok ikke til å unngå, men nå er vi faktisk bare i første pp.
Saeria Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Jeg tok ikke El-tester, men drev med temping. Jeg er nemlig av typen som dessverre reagerer negativt på hormonprevensjon, så jeg orket ikke mer av det og sluttet etter mange års prøving og feiling med ulike typer prevensjonsmidler. Jeg hadde til og med kobberspiral en stund, noe som resulterte i daglige blødninger i over et halvt år. Slimhinnene mine ble bare irriterte. Det var ikke før i etterkant av EL at jeg skjønte den hadde funnet sted, for da hadde jeg forhøyet basaltemperatur, noe som er normalt i lutealfasen. Akkurat den dagen EL fant sted var vi uforsiktige 1 gang (jeg husker til og med at jeg tenkte at det hadde vært utgjort om jeg ble på tjukka, i det jeg pilte på toalettet etter hyrdestunden ). Når denne forhøyede temperaturen varte i flere dager, tenkte jeg at jeg nok hadde hatt EL, og innerst inne visste jeg vel at jeg også var blitt gravid, men jeg var ikke klar for å ta det inn over meg. Rett før lutealfasen hadde vart i 14 dager, tok jeg en billigtest. Den ble negativ, men da jeg så den i søpla noen timer senere var den positiv. Man skal jo ikke stole på tester da, men den lille mistanken jeg hadde innerst inne fikk jo næring av dette. Omtrent på IKM tok jeg en ny test. Det var en lørdag morgen. Siste helgen i november. Testen viste en kjempesvak positiv. Jeg fikk litt angst, og pilte på apoteket for å kjøpe digital test. Jeg sa ingenting til mannen. Ville ikke uroe han rett før fotballkampen. Jeg kom hjem, tok testen, og den viste "Gravid". Jeg husker jeg så på den og omtrent ventet på at "Ikke" skulle dukke opp, selv om jeg visste jeg var gravid. Snakk om å fortrenge realiteten. Plutselig var det hele virkelig. Det var en spire der. Herregud! Jeg var gravid! Mannen tok det hele veldig fint. Bedre enn meg faktisk. Jeg trengte 2 uker før det hele sank ordentlig inn, men det var aldri noen tvil om at vi skulle beholde. Mannen kunne siden fortelle at han faktisk talt ble litt glad når jeg fortalte om graviditeten, selv om den kom uplanlagt og litt ut av det blå. ------------------------------------------------------------------------------- Det er nok litt annerledes når en går inn for det, prøver og virkelig vil ha barn. Da skjønner jeg at tålamod er en dyd som kan være vanskelig å utøve. Jeg krysser fingrene for at du er blant de som sklir rett inn i syklusen igjen, og at dere får full klaff fort. Gjerne en positiv test den 11. august, som faktisk er min termindag. Lykke til med prøvingen!
Lourdes Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2009 Takk for det. Skal gi tilbakemelding! Nå hadde jeg nok en miniblødning i går og med migrene annenhver dag, så er det ikke så lett å få til denne prøvingen. Jeg må nok nesten satse på neste pp istedet tror jeg. Jaja.. Vi har det jo ikke travelt. Det er jo ikke noe vi skal rekke liksom. Hehe.. Morsom lesning forresten. Tror man få sjokk og venter på denne "ikke" skal dukke opp uansett. Lurer på om jeg har en slik test liggende i skuffen et sted, så hvis vi får prøvd noe de neste dagene og TR ikke dukker opp når den skal, så er jeg klar til å teste. Lurer på om jeg skal starte med temping eller sånn Ladycomp sak når jeg skal begynne med prevensjon igjen. Virker mye bedre enn å putte i seg alle disse hormonene. Søstern min har brukt denne metoden i mange år. Hun har nå to planlagte barn og snart et ikke planlagt. Hehe. Hva som skjedde med det siste vet jeg ikke helt. Mulig at de var litt uforsiktige. Men det fungerer jo tydeligvis relativt bra da. Om jeg blir uplanlagt gravid igjen etter jeg forhåpentligvis får et planlagt barn er jo ikke krise, så da går det jo greit. 100% sikker er man jo aldri uansett. Lykke til med fødselen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå