Gjest Gjest_gjestine_* Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Det er med en viss undring og på samme tid stolthet jeg nå ser at min datter på 9 1/2 år begynner å få antydning til voksende brystknopper. Hun har også hatt litt kviser rundt nesen denne våren. Synes dette er veldig tidlig da både jeg og faren hennes var omtrent sistemann i klassen begge to når det gjaldt pubertet. Jeg fikk mensen når jeg var 15 osv. Føler jo fortsatt at hun er liten og lurer litt på om jeg skal si noe om dette og hva jeg eventuelt skal si. Vil jo gjerne at hun skal være stolt av kroppen sin men vil samtidig gjerne forberede henne på at det kan komme kommentarer fra guttene og at hun da må lære å takle dette på en positiv måte. Skal jeg bare si at jeg ser at hun begynner å utvikle seg og ta resten ut av samtalen der...? Ellers lurer jeg fælt på når og hva jentene bruker til topper/bh under når de vokser enda litt mer? De begynner vel ikke å bruke skikkelige bh-er før de er ganske voksne? Men synes det ser ut som om de bruker noen topper de første årene, stemmer dette? Når begynner de å bruke disse? Når det gjelder kvisene har jeg ikke gjort eller sagt noe, tenkte liksom ikke tanken engang på at det kunne være pubertet...hun er jo så liten... :-) Men kanskje jeg bør gjøre noe med dette også - men til nå har det jo kun vært et par kviser om gangen. Dette ble visst litt tåpelige spørsmål, men blir veldig glad dersom noen kan gi meg noen tips og erfaringer på dette området. Vil jo så gjerne hjelpe jenta mi til å bli stolt av kroppen sin. Jeg kunne ikke snakke med min mor om dette overhodet, så sånn vil jeg ikke bli!
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Jeg synes det ville være en god ide å fortelle hva pubertet er og hva som da skjer med kroppen. Når det gjelder BH ... Ikke mas med det. Men du kan jo sjekke litt i klesforretningen hva som finnes og foreslå det for henne etterhvert. Vi hadde et stort sånt medisinsk leksikon med tegninger av hvordan kroppen utviklet seg og det var den eneste infoen jeg fikk. Og helt plutselig lå det en BH på rommet mitt. Når det gjelder kviser så vær varsom! Fortell om hvordan man holder huden ren, men ikke drukne henne i ørten renseprodukter. Velg heller et mildt ansiktsvann uten parfyme og vis henne hvordan det brukes. Hun er veldig ung, men det var jeg og. Dessverre fikk jeg et gedigent kviseproblem, men det som var verre enn kvisene var at alle trodde at jeg ikke forstod at jeg måtte rengjøre ansiktet og at jeg omtrent levde på sukker og chips. Så jeg druknet i dyre produkter som bare gjorde vondt verre og råd om å ikke spise snacks og godter.
Gjest kkkk Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Jeg synes det ville være en god ide å fortelle hva pubertet er og hva som da skjer med kroppen. Når det gjelder BH ... Ikke mas med det. Men du kan jo sjekke litt i klesforretningen hva som finnes og foreslå det for henne etterhvert. Vi hadde et stort sånt medisinsk leksikon med tegninger av hvordan kroppen utviklet seg og det var den eneste infoen jeg fikk. Og helt plutselig lå det en BH på rommet mitt. Når det gjelder kviser så vær varsom! Fortell om hvordan man holder huden ren, men ikke drukne henne i ørten renseprodukter. Velg heller et mildt ansiktsvann uten parfyme og vis henne hvordan det brukes. Hun er veldig ung, men det var jeg og. Dessverre fikk jeg et gedigent kviseproblem, men det som var verre enn kvisene var at alle trodde at jeg ikke forstod at jeg måtte rengjøre ansiktet og at jeg omtrent levde på sukker og chips. Så jeg druknet i dyre produkter som bare gjorde vondt verre og råd om å ikke spise snacks og godter. Jeg fikk mensen når jeg var 14, men begynte å få bryster da jeg var 11. Jeg husker godt at alle jentene i klassen begynte å bruke topper i 5 klasse bare for å tøffe seg litt. Så å begyne med topper tror jeg ikke skal være noe spesielt flaut Når det gjelder kviser er det nok litt værre. Jeg begynte å få kviser da jeg var 12 men har fått mye mer ( jeg er 15). Men nå har jeg begynt med noe som har hjulpet veldig mot kviser spis sunt, ungå så mye sukker som mulig. Vask ansiktet med klutt og vann på kvelden og morgningen. Og jeg bruker Baseron på kvisene. For all del IKKE bruk penger på sånne såkalte "renseprodukter" Det er bare svindel alt sammen. Har brukt masse penger på det, og det har gjort værre ja. Men hun kan jo foreksempel ta tannpasta på kvisene? Hvis det blir et større problem kan hun enten gå til legen å få en krem, eller å kjøpe baseron å apoteket. (Det er det eneste produktet nesten som hjelper mot kviser som du ikke trenger å gå til legen for å få. Men det kan være strekt for huden så ta på lite. Baseron hjelper! Håper dette var til hjelp
Gjest Purple Haze Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Jeg fikk mensen da jeg var 9. Ante ikke hva det var, og trodde jeg skulle dø, jeg blødde jo DER. Mamma ble like sjokkert, og forklarte meg ikke noe som helst. Skulle ønske at hun hadde forklart meg skikkelig hva dette innebar, både rent fysisk og praktisk. Jeg hadde jo ikke vett på å skifte bind ofte nok, vaske meg skikkelig osv. Mitt råd er å snakke ordentlig med henne om hva som kommer til å skje med henne framover. 1
Gutt17 Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Hei. Jeg hadde kviser selv fra 9 års alderen, hår her og der også. Dette er en pinglig ting, hvertfall mtp skolen. Gym og slike ting kan bli ubehagelig. Det finnes diverse enkle og forstålige bøker om dette. Trond Viggo T. har mange bøker om alt slikt til denne gruppen. Jeg hadde diverse av disse bøkene, og det hjalp mye. Først ville jeg sett om hun følte seg komfortabel med hva som skjedde, altså, ikke begynn å prakk på henne rensevann osv med mindre hun selv vil. Mange vil helst ikke dette siden de faktisk liker forandringene som skjer. Når det gjelder bh, så kan du jo alltids kjøpe en, spørre om hun vil ha, og heller la den ligge. Håper dette går bra da, alltid morro å se forandringer.
Gjest Hun med saksa Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Etter å ha lest igjennom alt dette flker jeg bare veldig sterkt for å si en ting: Hårfjerningsmidler!! Da jeg begynte å få kjønnshår og hår under armene fant jeg frem sysaksa til mamma og sto og klipte det vekk!! Det ble skjevt og det vistes selfølgelig i dusjen, men jeg syntes dette var rart også fordi vi var tvunget til å dusje med yngre jenter som selvfølgelig ikke hadde det fnugg av noe sånt. Lær henne godt opp!! Da mamma oppdaget dette (farlig å stå med sylskarp saks nedentlig og under armene) kjøpte hun Veet hårfjerningskrem. Sikkert bra til under armene, lærte antagentligvis om barberhøvelen samtidig, men jeg gjorde den tabben å smøre Veet på musa og vips så var alt håret borte noe som selvfølgelig var enda VERRE, for da hadde jeg plutselig ingenting hår i forhold til de på min alder som alle hadde bittelitt. Måtte skippe svøm og gym i noen uker for var livredd, det skulle jo helle ikke vises at jeg dreiv å fjerna ting.. det skulle bare være veldig lite der..!! Dette var min selvlæring i hvordan holde buska trimma..grøss Du trenger ikke fortelle din datter hvor og når hun skal barbere seg, men hvis henne hvordan hun bruker verktøyene under armene ihvertfall siden de aller fleste ikke vil ha hår der..legger evt underliv må hun eksperimentere segf ram på. Ja, også dumme lille meg fant jo mammas elektriske barberhøvvel og brukte den på armene.. hmm.. når jeg tenker meg om kan det være greit å gi henne en pekepinn allikevel.. Også hvis hun skal nappe øyenbryn, fortell henne for guds skyld å ikke bruke barberhøvvel mella øyenbryna for å fjerne hår! It will be worse ÅH, som jeg er glad jeg ikke er ung lenger.. innser at jeg gjorde utrolgi mye rart til tross for at jegv hadde eldre søstre som burde ha lært meg opp! :S
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Jeg kom selv i puberteten da jeg var 10 år. Jeg hadde heldigvis lest i Starlet (jenteblad den gangen) om utflod, men det var litt pinlig å måtte forklare det for mamma som trodde at jeg tisset på meg, hun så jo det i trusene mine... At pupper kommer som små, harde klumper som er kjempeømme hadde jeg aldri hørt, og ikke at den ene kan komme litt før den andre - så jeg var redd for at jeg hadde fått kreft! Tenk at jeg visste om kreftkuler, men ikke brystkuler! Jeg syntes ikke at det var så gøy at jeg hadde begynt å utvikle meg så tidlig, og klagde til mamma om at jentene i klassen så så fælt på meg i gymgarderoben. Hun sa: "Bare la dem glo, de kommer snart etter. Og det er verre å være sist ute enn først!" Jeg brukte treningstopper i flere år, og måtte mase meg til å få BH. Jeg likte ikke at brystvortene syntes gjennom tynne gensere, heller ikke at jeg kjente at puppene doinget og duvet når jeg gikk. La henne få BH når hun vil ha det. Husk at hun fortsatt er liten i hodet sitt. Hjernen utvikles ikke noe fortere selv om kroppen gjør det. Hun er fortsatt en liten jente som vil trenge foreldrene sine i mange år fremover. :-) Jeg vil anbefale å skaffe en bok eller to som hun kan lese, og så kan dere diskutere innholdet i bøkene etterpå. :-)
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #8 Skrevet 26. juli 2009 Jeg synes ikke så små barn skal barbere seg. La de være barn og vent med barbering til de har blitt voksen hvis de absolutt må gjøre slikt. Og er det virkelig nødvendig med bh på en 9-åring? Synes du skal vente med å gi henne det før hun begynner på ungdomskolen. Hvorfor haste sånn med å la barna bli voksen? Man er nå tross alt bare barn en kort periode av livet. La de nyte det.
Gjest Iah Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 Og er det virkelig nødvendig med bh på en 9-åring? Synes du skal vente med å gi henne det før hun begynner på ungdomskolen. BH er da et plagg man begynner å bruke da man har behov for det. Har man såpass med bryster at BH er nødvendig før ungdomsskolen synes jeg det er en selvfølge at man får det. 4
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #10 Skrevet 26. juli 2009 Jeg var også tidlig utviklet, fikk mensen i 6. klasse - på skolen. Utrolig pinlig! Heldigvis var jeg og min beste venninne kommet likt. fikk pupper og mensen før alle andre, men vi var i hvert fall to. Kan ikke huske å ha snakket særlig med mamma om det hele, men fikk informasjon fra Starlet, ukeblader mm. Husker mamma brukte Saba bind som jeg fikk - et samt mareritt av en klump å ha mellom bena! Kjøp et utvalg forkjellige bind når den tid kommer slik at hun kan prøve og finne det hun syns er best. Og om hun ikke har så lyst å snakke med deg om disse tingene, kan det kanskje være en tante eller noe som det kan være lettere å snakke med slikt om?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 BH er da et plagg man begynner å bruke da man har behov for det. Har man såpass med bryster at BH er nødvendig før ungdomsskolen synes jeg det er en selvfølge at man får det. Helt riktig, det har da ingenting med alder å gjøre. Husker jeg måtte improvisere med en trang t-skjorte innerst for å holde ting på plass, og en stor t-skjorte utenpå. Slikt skulle være helt unødvendig, og i hvert fall hvis grunnen er at man skal "få lov å være barn" litt lenger.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #12 Skrevet 26. juli 2009 Dette med BH. Det går an å kjøpe små, tynne "sportsbh-er" på barneavdelingen. De gir et tynt underlag, sånn at ikke brystvortene vises når en går med den under singleter blant annet. Det var minst første "BH" i hvertfall(er jo mange år siden da, så er ikke helt sikker på om de selges lengre...). I tillegg har det en sportsBHeffekt, som gir litt mer støtte enn ingenting, når man fremdeles har små pupper.
Gjest Gjest_jente84_* Skrevet 28. juli 2009 #13 Skrevet 28. juli 2009 Aldri no stas å være først, ei heller sist, men samtidig husker jeg det som litt spennende også når pupper og hår begynte å dukke opp både på en selv og jentene i klassen. Jeg fikk en bok som het Kropp og Topp (tror jeg) av moren min, hvor det er samlet en del artikler om dette med pubertet, forelskelse, seksualitet osv. Også var det en del spørsmål og svar der, og det er jo veldig trygt å vite at man ikke er den eneste som lurer. Vet ikke om den fortsatt selges, men et kjapt søk på Bokklubbens sider gav hvertfall treff på lignende bøker. Kanskje det hadde vært no? Seksualundervisningen på skolen har vel blitt ganske bra etter hvert, selv om det sikkert varrierer fra skole til skole/lærer til lærer, men alltid fint for en jente å vite at hun kan snakke med moren sin om sånt
Gjest Supermimz Skrevet 28. juli 2009 #14 Skrevet 28. juli 2009 Gøyalt å lese gjennom deres erfaringer, å hvor jeg kjenner meg igjen i de klumpete bindene og puppestresset! Til trådstarter:Jeg tror det viktigste er å ikke virke ubekvem når man snakker om puberteten med jenta, men å være positiv og feire det litt.
estrella Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Jeg fikk mensen når jeg var 14, men begynte å få bryster da jeg var 11. Jeg husker godt at alle jentene i klassen begynte å bruke topper i 5 klasse bare for å tøffe seg litt. Så å begyne med topper tror jeg ikke skal være noe spesielt flaut Når det gjelder kviser er det nok litt værre. Jeg begynte å få kviser da jeg var 12 men har fått mye mer ( jeg er 15). Men nå har jeg begynt med noe som har hjulpet veldig mot kviser spis sunt, ungå så mye sukker som mulig. Vask ansiktet med klutt og vann på kvelden og morgningen. Og jeg bruker Baseron på kvisene. For all del IKKE bruk penger på sånne såkalte "renseprodukter" Det er bare svindel alt sammen. Har brukt masse penger på det, og det har gjort værre ja. Men hun kan jo foreksempel ta tannpasta på kvisene? Hvis det blir et større problem kan hun enten gå til legen å få en krem, eller å kjøpe baseron å apoteket. (Det er det eneste produktet nesten som hjelper mot kviser som du ikke trenger å gå til legen for å få. Men det kan være strekt for huden så ta på lite. Baseron hjelper! Håper dette var til hjelp Jeg vil være litt uenig med deg jeg kkkk! Klut og vann holder ikke for alle, når det kommer til å kviseproblemet. Ei heller å spise sunt. Jeg hadde utrolig mye kviser gjennom u.skolen (begynte på barneskolen, men u.skolen var det veldig mye kviser) og spiste sunt. Jeg gjorde ditt og gjorde datt. Basiron er vel det som har vært verst for min hud. Helt ødelagt ble jeg. Redningen for meg var tabletter fra legen, syrebehandling hos hudpleier og renseprodukter fra Dermalogica. Dyre greier, alle tre, men de hjalp meg. Må fortsatt rense huden med Dermalogica sine produkter, ta en dyprens i ny og ne, men det er verd det. Så det er forskjell! Noen må kaste bort pengene på slikt, fordi klut og vann er ikke et mirakel for alle! Jeg fikk mensen da jeg var 9. Ante ikke hva det var, og trodde jeg skulle dø, jeg blødde jo DER. Mamma ble like sjokkert, og forklarte meg ikke noe som helst. Skulle ønske at hun hadde forklart meg skikkelig hva dette innebar, både rent fysisk og praktisk. Jeg hadde jo ikke vett på å skifte bind ofte nok, vaske meg skikkelig osv. Mitt råd er å snakke ordentlig med henne om hva som kommer til å skje med henne framover. Den var nesten litt søt! Til TS: Sørg for å ha et åpent og godt forhold dere to i mellom. Jeg hadde ikke det med min mor-ikke så veldig lett for meg når jeg hadde mange spm og dritt gjennom de årene.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 Enig i at åpenhet og samtale er det som gjelder, og praktiske råd med mensen. Selv brukte jeg stive tørkepapir fra skoletoalettet fordi jeg var for flau til + ikke hadde penger til å kjøpe bind, følte meg skitten og merket at det var mye skam og tabu rundt temaet (var 12 år). Barn i dag er så velfødde og store at de gjerne får mensen tidlig, da er man enda mindre i stand til å klare dette alene. Mine egne døtre skal slippe å lide seg gjennom puberteten alene, når de begynner på skolen skal jeg begynne å forberede de på puberteten. 1
Gjest Wiig Skrevet 11. august 2011 #17 Skrevet 11. august 2011 Det er med en viss undring og på samme tid stolthet jeg nå ser at min datter på 9 1/2 år begynner å få antydning til voksende brystknopper. Hun har også hatt litt kviser rundt nesen denne våren. Synes dette er veldig tidlig da både jeg og faren hennes var omtrent sistemann i klassen begge to når det gjaldt pubertet. Jeg fikk mensen når jeg var 15 osv. Føler jo fortsatt at hun er liten og lurer litt på om jeg skal si noe om dette og hva jeg eventuelt skal si. Vil jo gjerne at hun skal være stolt av kroppen sin men vil samtidig gjerne forberede henne på at det kan komme kommentarer fra guttene og at hun da må lære å takle dette på en positiv måte. Skal jeg bare si at jeg ser at hun begynner å utvikle seg og ta resten ut av samtalen der...? Ellers lurer jeg fælt på når og hva jentene bruker til topper/bh under når de vokser enda litt mer? De begynner vel ikke å bruke skikkelige bh-er før de er ganske voksne? Men synes det ser ut som om de bruker noen topper de første årene, stemmer dette? Når begynner de å bruke disse? Når det gjelder kvisene har jeg ikke gjort eller sagt noe, tenkte liksom ikke tanken engang på at det kunne være pubertet...hun er jo så liten... :-) Men kanskje jeg bør gjøre noe med dette også - men til nå har det jo kun vært et par kviser om gangen. Dette ble visst litt tåpelige spørsmål, men blir veldig glad dersom noen kan gi meg noen tips og erfaringer på dette området. Vil jo så gjerne hjelpe jenta mi til å bli stolt av kroppen sin. Jeg kunne ikke snakke med min mor om dette overhodet, så sånn vil jeg ikke bli!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2011 #18 Skrevet 11. august 2011 puberteten ja, jeg fikk mensen når jeg var 9 år og hår her og der før det også! Mine foreldre er sykepleiere begge to, så jeg forsto det meste uten at noe trengte å bli sagt, men tror du skal være litt forsiktig med å fortelle henne at hun har fått kviser å pupper, det kan hende hun ikke er helt klar over det selv engang. Man legger som regel ikke så godt merke til sånt selv når man er så ung. Men om hun spør bør du ha praten klar, og det viktigste er vel å gjøre det til noe positivt! Gi henne en klem og si at hun er på vei til å bli voksen kvinne! Ta henne med på shopping og gjør jenteting, hun skal jo bli kvinne, og du kan også trøste henne med at når hun begynner på ungdomskolen er hun den jenta som kommer til å få mest oppmerksomhet fordi hun allerede er godt utviklet! Jeg var den første jenta i klassen som kom i puberteten, og det var ikkeno morro, men når jeg gikk på ungdomskolen så var jeg så glad for at jeg allerede nesten var ferdig med hele greia og gymtimene, da kan du kanskje sende med en melding og si at hun ønsker å bruke egen garderobe grunnet mensen, det fikk ihvertfall vi lov til i alle år :)etterhvert gikk jeg bare bort til gymlæreren på slutten av timen og spurte om jeg kunne få låne nøkkel til lærergarderoben Lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #19 Skrevet 11. august 2011 9 år er tidlig, men det er viktig å prate om ting for det om Husker da jeg var 10 år. Da hadde tre av jentene i klassen min begynt å få pupper, og de hadde fått mensen og kjønnshår iløpet av den sommeren. De var 10 år, eller ble 10 det året. Det læreren vår gjorde da, etter å ha pratet med foreldrene til disse jentene, var å samle alle jentene i klassen og prate om puberteten. Hun fortalte om mensen, pupper, kjønnshår, og hun fortalte om de tre jentene i klassen som hadde fått pupper og mensen og kjønnshår. Disse jentene syns det var flaut, men de syns også det var godt å få pratet om det. Da ville vi andre jentene, som ikke hadde fått det enda, forstå hva som skjedde med de. Og vi ville forstå hva som ville skje med oss fremover. Det som er bra med å være åpent om dette, er at andre vil forstå bedre, og det vil ikke bli noe mobbing. Alle jentene, som ikke har fått mensen, pupper, kjønnshår, vil forstå at det vil skje med de engang også. Kanskje når de er 10, 11, 12, 13, 14 år .... jeg husker selv at jeg ble 15 før jeg fikk mensen. Pupper og kjønnshår kom når jeg var 12-13 år. Om man ikke er åpen om det, eller skjuler det, vil det lett bli mobbing, og mange vil ikke forstå. Og din 9 år gamle datter vil oppleve det som traumatisk, og føle at hun står alene. Kanskje det er flere i klassen hennes som i er samme situasjon? Da kan dere prate med læreren, som vil prate med klassen slik at det ikke blir noe mobbing og tull
hulaboer Skrevet 11. august 2011 #20 Skrevet 11. august 2011 Er hun litt overvektig? Det kan fremskynde puberteten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå