Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har prolaps i ryggen, en merkelig en sådan. Plutselig kjenner jeg ikke noe til den i det hele tatt på lang tid, før den plutselig slår til med full styrke og det er skikkelig vondt i mange dager. Dette skjer gjerne om jeg støvsuger, vasker gulvene e.l. Jeg er ikke overvektig, men vil gjerne ned 5-7 kg og stramme opp og har nå planer om å melde meg inn på treningstudio. Jeg liker IKKE å trene med apperater, da jeg synes dette er frytelig kjedelig (tom med musikk på ørene) Jeg vil derfor melde meg inn for å delta på saltimene, alt fra aerobic, stram opp, pilates osv. Det er treningsformer jeg liker veldig godt. Jeg lurer på om dette kan være dum trening for meg når jeg har prolaps og om det enten går fint, eller at jeg rett og slett får dritvondt etter et par ganger. Noen som har erfaring med prolaps i ryggen (den sitter nederst på venstre side av ryggen, om det skulle ha noe å si) Jeg tar gjerne i mot tips og råd fra dere som vet noe om dette, før jeg melder meg inn og kanskje ender som støttemedlem...
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Jeg trener saltimer med prolaps. Det går stort sett fint, men jeg må ta hensyn og det er ikke alle bevegelser jeg kan gjøre. Merker at aerobic er "snillere" timer for meg enn step. De bevegelsene jeg merker jeg ikke kan gjøre i de periodene ryggen er vrang er å - trampe (i hvert fall ikke hardt) - sparke (gjør jeg aldri - det provoserer ett eller annet nederst i ryggen så jeg tar kneløft i stedet) - hopp (i hvert fall ikke hvis jeg lander hardt, men litt forsiktige hopp kan gå greit) De andre tingene gjør jeg. Går stort sett på aerobic, step, core, MRL og ren styrketrening. I de verste periodene er jeg litt forsiktig med mage-rygg øvelser og kjører kun varianter jeg vet - og kjenner - går greit. Noen ganger kjenner jeg at det er helt på grensen og da er det om å gjøre å være forsiktig. Jeg har blitt veldig mye bedre i ryggen av å trene. Spesielt viktig er det selvsagt å styrke muskulatur i ryggen, men også å være i bevegelse generelt. Ryggøvelser bør du supplere på stuegulvet hjemme, få en instruktør til å vise deg gode øvelser. Det vil du ha mye igjen for, mange øvelser er også fine å ta når ryggen er på det verste.
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Ta en prøvetime - snakk med instruktøren på forhånd så vil du få beskjed om hvordan du skal gjøre de aktuelle øvelsene. På mitt treningssenter er flere av instruktørene fysioterapeuter - det gjelder sikkert andre steder også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå