Guinevere Skrevet 24. juli 2009 #21 Skrevet 24. juli 2009 (endret) Jeg ville latt som ingenting. Hjemmebrenning er usigelig harry i mine øyne, men det får være deres sak hvordan de skaffer seg alkohol. Endret 24. juli 2009 av Guinevere
Silmarill Skrevet 24. juli 2009 #22 Skrevet 24. juli 2009 Så lenge dine svigerforeldre vet hvordan man passer på et hjemmbrentsaparat så er det ingen fare! Ulovlig ja, men.... Det jeg ville hvert mest bekymret for er om de faktisk vet hvordan man håndterer dette aparatet.Får det ikke kjøling kan det eksplodere, ikke ellers! Hva du skal gjøre? Be dem ikke brenne når de har barnebarna på besøk fordi du føler deg uttrygg med tanke på eksplosjon!
Las Aron Skrevet 24. juli 2009 #23 Skrevet 24. juli 2009 Det kunne kanskje være på sin plass å spørre litt uskyldig - "er det ingen brannfare forbundet med hb-apparatet?". Det er en viss eksplosjonsfare forbundet med hb-produksjon, men en garvet hjemmebrenner vet som oftest å ta sine forholdsregler for å unngå slikt.
marsy Skrevet 24. juli 2009 #24 Skrevet 24. juli 2009 Så lenge de brenner for eget bruk, ser ikke jeg problemet heller. De brenner vel ikke hver dag uansett - kanskje et par dager i året?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #25 Skrevet 24. juli 2009 Får det ikke kjøling kan det eksplodere, ikke ellers! Dette er riktig.Mangel på kjøling kan få det til å eksplodere så det lønner seg å passe på at kommunen ikke skal stenge vannet denne dagen! Hva du skal gjøre? Be dem ikke brenne når de har barnebarna på besøk fordi du føler deg uttrygg med tanke på eksplosjon! Så enkelt kan det sis.
ashera Skrevet 25. juli 2009 #26 Skrevet 25. juli 2009 vi hadde en liten vingård da jeg var liten, og jeg var med bestefedrene mine da de laget vin til eget forbruk. Ble ikke skada av dette på noen måte, så jeg hadde ikke bekymret meg for barna. Å legge vin og å sette øl til eget forbruk er fullt ut lolvig, og produksjonen medfører ikke fare for omgivelsene (såsant man setter karene/ballongen et sted der barn ikke kan få tak i innholdet). Hjemmebrenning derimot, er både ulovlig og eksplosjopnsfarlig.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #27 Skrevet 25. juli 2009 Jeg ville også bekymret meg for eksplosjonsfaren. Dessuten hvis det er i stor skala (for salg) og/eller de har et ditto tvilsomt alkoholforbruk, noe jeg har inntrykk av ikke er så uvanlig hos mange som brenner hjemme, ville jeg kanskje lagt noen begrensninger på barnepass. Hvis de sitter og drikker karsk utover kvelden så de blir svimete når de passer barna og sånt. Det samme ville jeg jo reagert på om de drakk for mye av lovlig alkohol
Gjest stalin Skrevet 12. juni 2012 #28 Skrevet 12. juni 2012 må bare kommentere her. argumente med at det kan være ekspolsjonsfare/brann fare er feil, på nye typer hjemmebrennts apperat er det umulig at det ekspolodere. De nye type apperatene er åpen det vil si at det ikke bygges opp trykk inni apperate slik at det ikke kan eksplodere Hjemmebrennts apperat er overhode ikke brann farlig,det er akkurat som en kaserolle vann
Gjest "gjest" Skrevet 12. juni 2012 #29 Skrevet 12. juni 2012 Til TS. Du skal ikke blande deg opp i noe du ikke har noe med. Læss som at du ikke forstår hva som foregår.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #30 Skrevet 12. juni 2012 tror ikke barna blir mer skadet enn din mann det er helt vanlig på landet dette! du velger slev om du ønsker å drikke det. jeg har laget mye vin og brennevin oppgjenomtidene. litt gjer og litt sukker så er du godt i gang + litt poteter.. la det gjære til det er oppnådd en god alkohol prosent. og hell det i brenneaparsatet. viktig med kjøling da husk å sili i kullfilter ellers dauer du av fusel..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #31 Skrevet 12. juni 2012 Jeg vokste opp med et hjemmebrentapparat i huset, selv om vi bodde i en liten by i Norge. Pappa forklarte meg stolt hvordan den fungerte, og jeg fulgte spent med på prosessen. Det er jo en kjemisk prosess, så jeg lærte litt kjemi på den måten. For å si det slik, så har jeg drakk jeg første gang da jeg var 18, men har ikke blitt noen alkoholiker - drikker ytterst sjelden. Er så opptatt med studie, jobb, interesser og reiser.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #32 Skrevet 12. juni 2012 Synes ikke dette er verre enn å røyke hasj for eksempel, men det er jo ganske pinlig at voksne folk drikker og lager noe sånt skvip.
Gjest "gjest" Skrevet 12. juni 2012 #33 Skrevet 12. juni 2012 Da jeg var tenåring var mitt verste mareritt at folk tystet på hjemmebrennerne. 1
Gjest Solsmil Skrevet 12. juni 2012 #34 Skrevet 12. juni 2012 jeg ville ikke reagert. men jeg kommer fra en mindre plass der dette er ganske vanlig, og "alle" holder på med det.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #35 Skrevet 12. juni 2012 Jøss, dette vil jo ingen ende ta. Dagens foreldre er alldeles overhysteriske! Hva din svigerfar har i kjelleren skal vel du drite i! Derimot ville jeg forventet at de ikke brente mens barna er der, og det gjør det helt sikkert ikke heller. Forresten er det ikke ulovlig å eie et slikt apparat.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #36 Skrevet 12. juni 2012 Til TS. Du skal ikke blande deg opp i noe du ikke har noe med. Læss som at du ikke forstår hva som foregår. Jeg forstår ikke holdningene til folk her. Hjemmebrenning er kriminell aktivitet. Den som har kjennskap til slikt uten å melde fra til politiet, gjør seg til medskyldig. En hver som vet om eller har sterk mistanke om kriminelle handlinger, har plikt til å melde dette til politiet. Du må anmelde svigerfamilien din til politiet!
Gjest "gjest" Skrevet 12. juni 2012 #37 Skrevet 12. juni 2012 Jeg forstår ikke holdningene til folk her. Hjemmebrenning er kriminell aktivitet. Den som har kjennskap til slikt uten å melde fra til politiet, gjør seg til medskyldig. En hver som vet om eller har sterk mistanke om kriminelle handlinger, har plikt til å melde dette til politiet. Du må anmelde svigerfamilien din til politiet! Å bli kjent som kjerringa fra helvete som tystet ja. Ha det godt til gubben sin i hvertfall og ikke bare svigerfamilien.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #38 Skrevet 12. juni 2012 Å bli kjent som kjerringa fra helvete som tystet ja. Ha det godt til gubben sin i hvertfall og ikke bare svigerfamilien. Det er klart at slik anmeldelse kan skape familiære problemer, men alvorlig kriminalitet må anmeldes, selv om dette er ubehagelig. Muligens ville det være best å samtale med mannen først og så gå sammen til politiet med anmeldelsen. Det står uansett fast at alle som har mistanke om kriminelle handlinger (ut over forseelser) straks må anmelde dette til politiet. Den som unnlater å melde fra om det h*n visste eller burde visst, skal straffes som medskyldig.
Gjest "gjest" Skrevet 13. juni 2012 #40 Skrevet 13. juni 2012 Det er klart at slik anmeldelse kan skape familiære problemer, men alvorlig kriminalitet må anmeldes, selv om dette er ubehagelig. Muligens ville det være best å samtale med mannen først og så gå sammen til politiet med anmeldelsen. Det står uansett fast at alle som har mistanke om kriminelle handlinger (ut over forseelser) straks må anmelde dette til politiet. Den som unnlater å melde fra om det h*n visste eller burde visst, skal straffes som medskyldig. Det her er ikke alvorlig kriminalitet. Det her var lovlig for bare noen år siden, men så bestemte staten seg for å monopolisere all alkoholhandel så mye som mulig. Fordi de vil være de enste som tjener penger på det. Ikke fordi heimbrenten er så veldig mye verre enn vodkaen vi får kjøpt på polet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå