Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Jeg er fra en by og har aldri vært borti hjemmebrent og vet ikke helt "kodene" for dette utpå landsbygdene omkring. Det jeg vet, er at det er ulovlig. Det gjør jo at jeg tar avstand fra det, og jeg synes det er ekkelt å tenke på at det er hjemmebrenningsutstyr i kjelleren hos mine svigerforeldre. De har barnebarn hos seg i ny og ne. Det har begynt å plage meg mer og mer, dette at de gjør noe ulovlig, og hva hvis de får besøk at politiet mens barnebarna er der? Og jeg har ikke så veldig lyst til at mine barn skal vokse opp med denne type verdier. Hva gjør man i denne situasjonen, bare later som ingenting? Eller uttrykker sitt ubehag og skaper dårlig stemning?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Jeg er fra en by og har aldri vært borti hjemmebrent og vet ikke helt "kodene" for dette utpå landsbygdene omkring. Det jeg vet, er at det er ulovlig. Det gjør jo at jeg tar avstand fra det, og jeg synes det er ekkelt å tenke på at det er hjemmebrenningsutstyr i kjelleren hos mine svigerforeldre. De har barnebarn hos seg i ny og ne. Det har begynt å plage meg mer og mer, dette at de gjør noe ulovlig, og hva hvis de får besøk at politiet mens barnebarna er der? Og jeg har ikke så veldig lyst til at mine barn skal vokse opp med denne type verdier. Hva gjør man i denne situasjonen, bare later som ingenting? Eller uttrykker sitt ubehag og skaper dårlig stemning? Jeg hadde vært mer redd for eksplosjon enn for politiet... Liker ikke slikt selv, men det er jo vanlig i enkelte hjem. 3
Gjest SmallTalk Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Hva gjør man i denne situasjonen, bare later som ingenting? Eller uttrykker sitt ubehag og skaper dårlig stemning? Man lar det skure og gå, og innser at svigers er voksne mennesker som selv er ansvarlig for sine handlinger. Uansett så tror jeg ikke politiet hadde giddet å bry seg om dette. De fleste politidistrikter har dårlig dekning om dagen, og jeg vil tro at de ikke har ressurser til å bry seg. Jeg hadde som gjest over meg vært mer bekymret for eksplosjon enn for politiet.
Gjest farge Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Må være ærlig å si at jeg ikke ser problemet,med mindre det er alkoholiserte,kriminelle mennesker det er snakk om.Det er lov å lage øl og vin selv,og så lenge de brenner for å holde eget forbruk så syns jeg det er uproblematisk. Hjemmebrent er et bygdefenomen,er selv relativt nyinnflyttet på et småsted og ser at det erhelt andre holdninger til det enn jeg var vant til. 1
Gjest lille_kvinne Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Jeg er fra en by og har aldri vært borti hjemmebrent og vet ikke helt "kodene" for dette utpå landsbygdene omkring. Det jeg vet, er at det er ulovlig. Det gjør jo at jeg tar avstand fra det, og jeg synes det er ekkelt å tenke på at det er hjemmebrenningsutstyr i kjelleren hos mine svigerforeldre. De har barnebarn hos seg i ny og ne. Det har begynt å plage meg mer og mer, dette at de gjør noe ulovlig, og hva hvis de får besøk at politiet mens barnebarna er der? Og jeg har ikke så veldig lyst til at mine barn skal vokse opp med denne type verdier. Hva gjør man i denne situasjonen, bare later som ingenting? Eller uttrykker sitt ubehag og skaper dårlig stemning? Partneren din vokste sikkert opp med et apparat i kjelleren hjemme også, og det er da blitt et godt menneske ut av h*n siden du faktisk er sammen med h*n er det ikke? 2
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Det har kommet en ny lov som omfatter hjemmebrent, og det ses ikke lenger så lett på hos Politiet. Det har de siste årene vært økende omfang av fengselsstraff for hjemmebrenning. Og dessuten; hjemmebrent med høy prosent (over 60) kommer inn under narkolov. Jeg synes da det er ganske alvorlig lovbrudd det er snakk om. Og skal hva som er vanlig på bygda egentlig ha noe å si? Når resten av samfunnet synes det er forkastelig og sier fra om dette gjennom lovgivningen. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Partneren din vokste sikkert opp med et apparat i kjelleren hjemme også, og det er da blitt et godt menneske ut av h*n siden du faktisk er sammen med h*n er det ikke? Jo, han er veldig ok. Men det har ingenting å gjøre med at han vokste opp med hjemmebrenningsapparat i kjelleren.
Gjest Glør Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Jeg synes det er ganske tåpelig at det ikke er lov å brenne til eget forbruk, og ville derfor ikke reagert på det. Ser ikke den store forskjellen mellom det, og å sette vin eller øl, så lenge det er voksne mennesker. 2
Nala Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Man lar det skure og gå, og innser at svigers er voksne mennesker som selv er ansvarlig for sine handlinger. Helt enig med det SmallTalk sier her. Ingenting å lage dårlig stemning for. De brenner vel ikke midt i stua liksom. Skjønner ikke at dette skal påvirke barnebarna på noe som helst vis.
Gjest lille_kvinne Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Jo, han er veldig ok. Men det har ingenting å gjøre med at han vokste opp med hjemmebrenningsapparat i kjelleren. Men hvis det ikke hadde noe betydning for han, hvorfor har det betydning for barna dine? 1
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Men hvis det ikke hadde noe betydning for han, hvorfor har det betydning for barna dine? Slike argumenter er ikke logiske. Tenk over alt man ikke gjør, selv om andre gjør det. At noen for eksempel har lyst til å røyke, eller drikke og setter seg i bil eller båt eller bruke narkotika, og gjør det uten at det får noen følger for en selv eller andre, betyr ikke at det er greit for meg. Jeg har jo ansvar for mine barn, sammen med min mann. Det har ingenting å si for meg at det stort sett ikke får følger å brenne hjemme, all den tid det faktisk skjer eksplosjoner og det også er ulovlig. At ikke mannen min har tatt noen skade av at faren brant hjemme da han bodde der betyr jo ikke at det ikke kan skje. Det kunne jo også tenkes at mannen min hadde vært mye mer ålreit hvis faren ikke brant hjemme under oppveksten. Det vet vi jo ikke noe om. :gjeiper:
Gjest lille_kvinne Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Slike argumenter er ikke logiske. Tenk over alt man ikke gjør, selv om andre gjør det. At noen for eksempel har lyst til å røyke, eller drikke og setter seg i bil eller båt eller bruke narkotika, og gjør det uten at det får noen følger for en selv eller andre, betyr ikke at det er greit for meg. Jeg har jo ansvar for mine barn, sammen med min mann. Det har ingenting å si for meg at det stort sett ikke får følger å brenne hjemme, all den tid det faktisk skjer eksplosjoner og det også er ulovlig. At ikke mannen min har tatt noen skade av at faren brant hjemme da han bodde der betyr jo ikke at det ikke kan skje. Det kunne jo også tenkes at mannen min hadde vært mye mer ålreit hvis faren ikke brant hjemme under oppveksten. Det vet vi jo ikke noe om. :gjeiper: Det henger ikke sammen at du ikke mener det hadde betydning for mannen din, men at det betyr noe for barna dine. At det kan ta fyr osv ja det forstår jeg. Men hvis han psykologiskt ikke er skadet av at foreldrene lager hjemmbrent i kjelleren så er det utrolig liten sannsynlighet for at barna dine blir det. Du får spørre mannen din da, om hvordan foreldrene var i forhold til han og hjemmbrenten, om han sier at dette visste han ingenting om så er det utrolig lite sannsynlig at de vil ta med barna ned i kjelleren. At du er redd for faren ja det kan jeg skjønne. Men om de ikke har skadet mannen din psykisk pga dette så vil de ikke skade barnebarna psykiskt pga dette. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #13 Skrevet 22. juli 2009 Det henger ikke sammen at du ikke mener det hadde betydning for mannen din, men at det betyr noe for barna dine. At det kan ta fyr osv ja det forstår jeg. Men hvis han psykologiskt ikke er skadet av at foreldrene lager hjemmbrent i kjelleren så er det utrolig liten sannsynlighet for at barna dine blir det. Du får spørre mannen din da, om hvordan foreldrene var i forhold til han og hjemmbrenten, om han sier at dette visste han ingenting om så er det utrolig lite sannsynlig at de vil ta med barna ned i kjelleren. At du er redd for faren ja det kan jeg skjønne. Men om de ikke har skadet mannen din psykisk pga dette så vil de ikke skade barnebarna psykiskt pga dette. Jeg har ikke nevnt noe om at jeg er redd for pyskologiske skader. Det har jeg liten tro på at kommer til å skje. (Men om det så skulle være en slik sammenheng, så er slutningen din om at siden mannen min ikke har fått slike skader, er det "utrolig liten sannsynlighet" for at barna får det, ikke akkurat gyldig. Men nok om det.) Det jeg tenker på i denne sammenhengen er først om fremst at det er ulovlig, at politiet kan involveres, og slike ting. Jeg synes det er helt unødvendig å brenne hjemme. Ulykker er en annen ting forsåvidt, det kan skje overalt og det er man som mamma alltid redd for.
Gjest imli Skrevet 22. juli 2009 #14 Skrevet 22. juli 2009 Det har nok ikke noe betydning for barnebarna i alle fall. Han brenner vel ikke i stua Jeg har i alle fall en far som brenner til eget bruk, og alt er i et forsvarlig avstengt rom i kjelleren. Har aldri tenkt over at det er farlig for ungen min å være der for det, regner ikke akkurat med at de driver med spritbrenning de gangene ungen er der. Tror du bare får prøve å slå deg til ro med at det er slik de gjør det hos svigerforeldrene dine også. Så lenge han ikke drikker eller på annen måte håndterer dette når de har ansvar for barnebarna, ville jeg ikke sett på det som noe problem. 1
Nigo-san Skrevet 22. juli 2009 #15 Skrevet 22. juli 2009 Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan dette skulle være skadelig for barna. "At politiet kommer" sier du, og lager det til noe fryktelig skummelt. Og det kan det kanskje være, hvis man er maks skvetten, men risikoen for at dette skjer en dag dine barn er der er jo minimal. Det å brenne hjemme er så harry man kan få det, og det bærer også et visst preg av "det er ikke så nøye med hva jeg gjør"-holdninger. Bare av den grunn hadde jeg selv blitt litt skeptisk. Men det er ikke snakk om nærmeste omsorgsperson her. Det er snakk om besteforeldre, som er der for å passe barn, ha det gøy med dem, kose seg en gang i blant- mens dere har ansvaret. At dette skulle være noe problem kan jeg ikke forstå. Jeg hadde nok hatt et problem med min far i forhold til verdier, men jeg hadde ikke hatt skrupler med å sende barna dit fordi det i praksis ikke har stort å si. Og barn trenger besteforeldre.
Gjest Nesten avholdsmann Skrevet 23. juli 2009 #16 Skrevet 23. juli 2009 Fint at du stiller spørsmål om brannfare. Det er viktig. Hjemmebrenning forøvrig synes jeg ikke er noe problematisk. Og jeg drikker ikke en gang, annet enn et glass vin 3 ganger i året kanskje. Det står nok et apparat og putrer flere steder enn mange tror (tror jeg) og jeg tipper årsaken er statens satser (satser, tok dere den . Staten tar inn nok avgifter og alt for mye av disse snos vekk lenge før de når folket som det var tiltenkt. Hjemmebrenning stiller nok i samme kriminelle klasse som hjemmebrenning av cder (les piratkopiering/piratebay). Det kunne kanskje være på sin plass å spørre litt uskyldig - "er det ingen brannfare forbundet med hb-apparatet?".
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 24. juli 2009 #17 Skrevet 24. juli 2009 Kodeks på landsbygda...... For en 20 år siden var vel hjemmebrenning mer som en husflid å regne på landsbygda, før folk til daglig tilgang til vinmonopol og slikt. Svigerfar din henger nok igjen i den tida, og vil ha litt sterkt og billig på si`. Godta at det fins mange stødige mannfolk som brenner hjemme den dag i dag. Som andre har nevnt her, er vel eksplosjonsfaren kanskje det eneste som hadde bekymret meg, vis ikke mannen er alkoholiker da, eller selger til småbarn bak låveveggen? Vis du derimot er avholdsdame selv, eller har stygt i alkohol, ville jeg bare nevnt for din svigerfar at han ikke skal eksponere denne bedriften for dine barn. Ville selv mye heller hatt en stødig, hjemmebrennende svigerfar fra bygda, enn enn forfyllet en som kjøper lovlige, "fine" varer på polet i by`n
Gjest mamma`n Skrevet 24. juli 2009 #18 Skrevet 24. juli 2009 Jeg kan godt se for meg de hyggelige familieselskapene deres, etter at du har sladra og fått svigerfar anmeldt for hjemmebrenning. Med inndragelse av apparat og fet bot...
Rosalie Skrevet 24. juli 2009 #19 Skrevet 24. juli 2009 Jeg kan godt se for meg de hyggelige familieselskapene deres, etter at du har sladra og fått svigerfar anmeldt for hjemmebrenning. Med inndragelse av apparat og fet bot... Ikke sant? Jeg kommer selv fra "hjembrent-land", og var vel ikke gamle kroppen første gang jeg var med å sette på sats hjemme hos pappas foreldre. Jeg fikk smuldre gjæren, for det syntes jeg var gøy. Der jeg kommer fra er det fortsatt helt vanlig å brenne til eget bruk, spesielt før store anledninger som bryllup og jul, og kommer lensmann inn i huset når dette foregår, sier han noe a la "Jasså, her lukter det gjærbakst, kjenner jeg". De som brenner i stort mon for salg, derimot blir fort tatt og siktet og får beslaglagt apparatene sine. 3
mimifin72 Skrevet 24. juli 2009 #20 Skrevet 24. juli 2009 vi hadde en liten vingård da jeg var liten, og jeg var med bestefedrene mine da de laget vin til eget forbruk. Ble ikke skada av dette på noen måte, så jeg hadde ikke bekymret meg for barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå