Gjest clueless Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Jeg kjøpte meg et nytt digital kamera for ei stund siden, betalte vel rundt 2500(har sikkert ikke noe å si) Det er et casio kamera med 10 megap. og 3x zoom, er vel ganske standard. Men det jeg opplever er at bildene ofte blir så blasse og ofte litt uskarpe. Av og til kan de bli fine, men jeg skjønner meg rett og slett ikke på det:P hehe. Det er jo en del forskjellige innstillinger, og tenkte kanskje det kunne være slik at jeg burde forandret på disse? Bildekvaliteten er innstilt på 10m, dette kan også settes på 3:2, 16:9, 7m, 4m, 2m og VGA. Er det noe her jeg burde forandre på? Når jeg tar bilder står det som regel på auto blits, dette gjør også ISO-sensitiviteten. Så er det noe som heter EV som jeg ikke har noen anelse på hva er:P Den kan stilles til -2 og til +2
Gjest Gjest_trudi_* Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Jeg kjøpte meg et nytt digital kamera for ei stund siden, betalte vel rundt 2500(har sikkert ikke noe å si) Det er et casio kamera med 10 megap. og 3x zoom, er vel ganske standard. Men det jeg opplever er at bildene ofte blir så blasse og ofte litt uskarpe. Av og til kan de bli fine, men jeg skjønner meg rett og slett ikke på det:P hehe. Det er jo en del forskjellige innstillinger, og tenkte kanskje det kunne være slik at jeg burde forandret på disse? Bildekvaliteten er innstilt på 10m, dette kan også settes på 3:2, 16:9, 7m, 4m, 2m og VGA. Er det noe her jeg burde forandre på? Når jeg tar bilder står det som regel på auto blits, dette gjør også ISO-sensitiviteten. Så er det noe som heter EV som jeg ikke har noen anelse på hva er:P Den kan stilles til -2 og til +2 Hei! Kanskje jeg kan hjelpe deg! Har masse erfaring med slikt, så skal nok få til noe. Som du skriver så har ikke prisen på kameraet så mye å si...men virker som 2500 var en litt stiv pris for "kun" 3x zoom. Men for alt jeg vet så kan det være et kjempekamera. Hjelper alltid å skrive hvilken modell det er fra Casio, så kan noen som har kameraet komme med konkrete innspill. Men her er noen tips: -La ALLTID oppløsningen stå på 10m. Dvs at du har høyest mulig oppløsning som er mulig med akkurat dette kameraet, så ikke tull noe med det. -Prøv gjerne ut noen av funksjonene på kameraet, ingenting blir ødelagt av å trykke på det. I verste fall tar du noen stygge bilder, men heldigvis er jo dette digitalt som kan slettes. -Sett deg ned å prøv alle funksjonene når du har tid en dag. Så slipper du å ødelegge det perfekte bildet når du ikke har tid. -Ikke vær redd for å lese bruksanvisning, dette er en feil omtrent alle gjør. Men det er mange nyttige tips å finne. -Let gjerne opp kameramodellen på nett. Google den, eller gå rett på www.casio.no og let den opp. Der ligger ofte opplæringsvideoer og tips. -Jeg ville nok ikke brukt automatisk ISO. Grunnen til dette er at når det er litt lite lys, så tenker kameraet at det må ha høy ISO. Og resultatet blir at du får mye støy i et bilde som ikke trenger det. -Sett fra deg kameraet og skru av blitzen når du skal ta stemningsbilder(gjerne på kvelden eller innendørs). Det fungere slik: Bruk selvutløseren i steden for at du handholder kameraet. Da blir bildene skarpe siden underlaget står støtt(dette greier du ikke å få til om du holder det). -Blitzen kan godt stå på auto. Men somme tider kan det være like flott å skru den helt av, eller å bruke blitzfunksjonen som heter "Fill-in". Da lyser du opp motivet uten at du blåser alt hvitt. Fungerer veldig bra om du tar bilder i motlys(sola i ryggen, eller når det er solnedgang). -EV er det vi kaller eksponeringskompensasjon. Den kan hjelpe deg når du har for lite eller for mye lys. Er du feks på fjellet og det er snø og sol, så kan kameraet bli lurt til å tro at det er lysere enn det faktisk er. Og du kan prøve deg med å stille inn de forskjellige trinnene fra -2 til +2EV. Da ser du på skjermen at det blir lysere eller mørkere, og finner det trinnet som passer best for motivet og knips. Du kan bruke det om det er litt lite lys og du vil ta bilder inne, men husk at det lyser ikke opp bildet slik som blitz gjør. Bare hjelper deg til å se flere detaljer. Dette er kanskje i overkant mye info, men som jeg skrev: Prøv ut kameraet!! Test ut alle de forhåndsprogrammerte funksjonene. Det er helt sikkert en egen funksjon som heter portrett, landskap, nattfoto osv. De bruker du til akkurat det som det står. Sportsfunksjonen kan brukes når du har et motiv i bevegelse(altså ikke bare til sport=o)) At bildene blir uskarpe og blasse har nok mye med innstillingene, men kan også ha med at kameraet ikke er så bra. Dette er uvisst å vite uten at jeg vet hvilken kameramodell det er. Men det du kan gjøre er å sjekke kameratester som ligger på nett. Mange fotosider å sjekke ut, eller skriv test og kameramodellen din i søkefeltet på Google og håp på det beste! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå