Gjest Gjest_lindth_* Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 jeg bor for tiden i utlandet, og før jeg reiste sa jeg opp en meget godt betalt jobb, siden jeg ikke fikk permisjon var jeg tvunget til å gjøre det slik,og må derfor søke nye jobb når jeg kommer hjem om ca 4 måneder. Problemet mitt er at når jeg tjente godt pådro jeg meg lån tilsammen 18400000, pluss jeg har studielån på ca 100.000. BSU 100.000 Det kan jo være at jeg ikke finner meg en godt betalt jobb når jeg kommer hjem til Norge, og hva gjør jeg da? Jeg kan løse problemet mitt med å selge den ene leiligheten jeg har i utlandet, men da vil jeg ikke ha noe gevinst. Venter jeg 2 år kan jeg oppnå det dobbelte. Jeg har en leilighet i Norge også men den vil jeg ikke selge. En mulig løsning er også å bruke BSU pengene til å betale deler av lånet mitt, til jeg kan oppnå en gevinst på leiligheten i utlandet. Hva hadde dere gjort?
Frøken Freken Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Det er en mulighet å bruke BSU`en ja. Da kan du bruke den i ca 1 år til å betale på lånet avhengig av hvor store avdrag du har. Vi gjorde det på vårt hus da vi kjøpte fordi den var full. Men, jeg må si jeg reagerte litt på at du ikke vil selge leiligheten i utlandet fordi du ikke får gevinst av den. Dersom du ikke klarer betjene lånet ditt, så må du kanskje selge den. Det viktigste da er at du ikke taper på den. I lengden så vil det ikke lønne seg å sitte på to hus dersom du ikke klarer betjene lånene. Da er det bedre å selge den ene.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 lån tilsammen 18400000 Ehh... 18,4 millioner, eller er det en null for mye? Hvis det faktisk er snakk om et tosifret antall millioner, så tror jeg banken er ganske keen på at du selger en eiendom, eller to, slik at du får betalt det du skylder - og det uavhengig av om boligene ligger i Norge eller utlandet. En norsk bank vil nok dog foretrekke at du selger boligen i utlandet, slik at de i tillegg til å få inn disse pengene fremdeles kan sitte med sikkerhet i din norske eiendom. Skal ikke se bort fra at det også er i din interesse å betale i tråd med nedbetalingsplanen; inkasso med 25% rente på 18 mill frister vel lite...?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Jeg kan løse problemet mitt med å selge den ene leiligheten jeg har i utlandet, men da vil jeg ikke ha noe gevinst. Venter jeg 2 år kan jeg oppnå det dobbelte. Eller så kan leiligheten halvere seg i verdi om 2 år. Ingen kan spå om fremtiden.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Ehh... 18,4 millioner, eller er det en null for mye? Hvis det faktisk er snakk om et tosifret antall millioner, så tror jeg banken er ganske keen på at du selger en eiendom, eller to, slik at du får betalt det du skylder - og det uavhengig av om boligene ligger i Norge eller utlandet. En norsk bank vil nok dog foretrekke at du selger boligen i utlandet, slik at de i tillegg til å få inn disse pengene fremdeles kan sitte med sikkerhet i din norske eiendom. Skal ikke se bort fra at det også er i din interesse å betale i tråd med nedbetalingsplanen; inkasso med 25% rente på 18 mill frister vel lite...? hehe...sorry 1,84 million... Takk for svar. Jeg kommer trolig til å annonsere leiligheten jeg har i utlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå