Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Minstejenta på 5 år skal være noen dager hos besteforeldrene, i et område med mange andre barn der det kan bli bading. Jeg har alltid trodd at ihvertfall en av besteforeldrene er med når det har vært bading. Men i dag fikk jeg vite av mannen min (det er hans foreldre) at de lot henne bade sammen med noen større barn, det er et søskenpar på 8 og 13 år. Uten at de ble med. Jeg holdt på å sprekke av sinne, da jeg har stor respekt for dette med bading, samme hvor langgrundt det er, og en ung tenåring har ikke nok erfaring til å passe på både seg selv og en aktiv 5-åring. Det er vel jeg som har "rett" her? Det er da en selvfølge at en voksen er med? Jeg vil igrunn at en voksen skal være tilstede hele tiden når det er utelek. Jeg fikk mannen min til å love å si fra til dem om dette, han var enig, men uten det samme engasjementen føler jeg.. Jeg tør nesten ikke la henne være der hvis jeg ikke vet 100% at de faktisk forstår at dette med bading er viktig.
Vera Vinge Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Jeg er enig med deg. Jeg syns en femåring er for liten til å være alene i vannet med kun en 13-åring som barnevakt. Jeg tenker også på byrden for 13-åringen om noe skulle gå galt.
Gjest *Mim* Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Helt enig med deg. Og med tanke på de tragiske drukningsulykkene som har vært i sommer er det ikke vanskelig å være enig med deg. Husk også at dette var annerledes for noen år siden. Svigerforeldrene dine gjør det sikkert ikke sånn av vrangvilje.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Absolutt enig med ts. Unger skal være under oppsyn i og ved vann.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Takk for svar dere. Når man blir veldig sint så kan man etterpå bli litt usikker på om man skal fortsette å stå på sitt, da hjelper det å høre hva andre mener, at jeg faktisk er fornuftig. De gjør det ikke av vond vilje, men de er litt slappe mennesker sånn generelt. De er kjempeglad i barnebarna sine, men de ser ikke helt likt på ting og tang som oss i vår generasjon. Det gjelder det meste, noe som gjør samvær litt krevende til tider.
Gjest annemor30 Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Takk for svar dere. Når man blir veldig sint så kan man etterpå bli litt usikker på om man skal fortsette å stå på sitt, da hjelper det å høre hva andre mener, at jeg faktisk er fornuftig. De gjør det ikke av vond vilje, men de er litt slappe mennesker sånn generelt. De er kjempeglad i barnebarna sine, men de ser ikke helt likt på ting og tang som oss i vår generasjon. Det gjelder det meste, noe som gjør samvær litt krevende til tider. Min 14 åring bader alene.. er trygg på svømmingen sin.. har en på 10 den får ikke lov uten voksen tilstedet.. ikke negang broren på 14 får passe av den grunn hvis noe tragisk skulle hende med 10 åringe, det er for tøft for en 14 åring å takle. dessuten.. har en barn må en passe på dem også.. Trodde alle besteforeldre var hønemor pg hønefar;-)
Gjest Eurodice Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Takk for svar dere. Når man blir veldig sint så kan man etterpå bli litt usikker på om man skal fortsette å stå på sitt, da hjelper det å høre hva andre mener, at jeg faktisk er fornuftig. De gjør det ikke av vond vilje, men de er litt slappe mennesker sånn generelt. De er kjempeglad i barnebarna sine, men de ser ikke helt likt på ting og tang som oss i vår generasjon. Det gjelder det meste, noe som gjør samvær litt krevende til tider. Vet du hva, dette har ingenting med forskjellige generasjoner å gjøre. Voksne har alltid ansvar for at barn har det trygt, uansett om det gjelder bading eller annet.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Vet du hva, dette har ingenting med forskjellige generasjoner å gjøre. Voksne har alltid ansvar for at barn har det trygt, uansett om det gjelder bading eller annet. Joda, det er jeg helt enig med deg i. Men tidligere generasjoner hadde og har ofte et litt annet syn på dette med barn og selvstendighet. Jeg ville for eksempel ikke sendt min 5-åring alene til butikken med penger, slik jeg gjorde da jeg var liten. Jeg ville ikke sendt henne alene på trikken til mormor, slik jeg også gjorde som 5-åring. Det var ikke noe rart den gangen, mange gjorde det. Jeg er 35 år. Disse tingene er helt annerledes i dag, ihvertfall her i Oslo hvor jeg bor og har vokst opp. Tror mange har erfaring med dette.
Karry Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Minstejenta på 5 år skal være noen dager hos besteforeldrene, i et område med mange andre barn der det kan bli bading. Jeg har alltid trodd at ihvertfall en av besteforeldrene er med når det har vært bading. Men i dag fikk jeg vite av mannen min (det er hans foreldre) at de lot henne bade sammen med noen større barn, det er et søskenpar på 8 og 13 år. Uten at de ble med. Jeg holdt på å sprekke av sinne, da jeg har stor respekt for dette med bading, samme hvor langgrundt det er, og en ung tenåring har ikke nok erfaring til å passe på både seg selv og en aktiv 5-åring. Det er vel jeg som har "rett" her? Det er da en selvfølge at en voksen er med? Jeg vil igrunn at en voksen skal være tilstede hele tiden når det er utelek. Jeg fikk mannen min til å love å si fra til dem om dette, han var enig, men uten det samme engasjementen føler jeg.. Jeg tør nesten ikke la henne være der hvis jeg ikke vet 100% at de faktisk forstår at dette med bading er viktig. Du kan jo be han spørre besteforeldrene om barna hun bader sammen med er gode på hjerte-lunge-redning? Eller hva slags potensiell skyldfølelse de utsetter disse andre barna for dersom noe galt skulle skje? Sorry, sønnen til et vennepar på 4 år druknet nettopp, Det er ingenting annet en kontinuerlig oppfølging av voksne som er godt nok.
ToveM Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Først i år jeg har latt min yngste bade uten at jeg vet det er voksne til stedet, og hun nærmer seg 11.
Gjest baneheia Skrevet 23. juli 2009 #12 Skrevet 23. juli 2009 de to jentene som fikk lov til å dra opp i baneheia for å bade helt alene, var nettopp fylt 8 p og 10 år...
Gal_dame Skrevet 23. juli 2009 #13 Skrevet 23. juli 2009 Hadde ikkje likt det om mitt barn fikk bade uten oppsyn av voksne, hadde nok kjefta noe jævlig om det hadde skjedd.
Ellevill Skrevet 23. juli 2009 #14 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er enig med deg. Jeg syns en femåring er for liten til å være alene i vannet med kun en 13-åring som barnevakt. Jeg tenker også på byrden for 13-åringen om noe skulle gå galt. VELDUG enig med deg i det jeg har uthevet. Jeg har selv en gutt på 12 år som er suveren til å passe en yngre slektning i 1 - 2 års alder. Men vi skal huske at det skjer ulykker selv når det både er en og flere voksen til stede. For et barn/tenåring synes jeg dette er for stort et ansvar. Jeg ville ikke likt det.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. juli 2009 #15 Skrevet 23. juli 2009 Syns dette er et alt for stor ansvar for 13åringen.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #16 Skrevet 23. juli 2009 Enig med de andre. Har ikke barn selv, men tilbrakte alltid sommeren ved sjøen i oppveksten, og det var alltid voksne tilstede om vi skulle bade i den alderen. En 13-åring kan ikke forventes å ha samme oversikt eller handle fornuftig dersom noe skulle skje, som voksne.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #17 Skrevet 23. juli 2009 de to jentene som fikk lov til å dra opp i baneheia for å bade helt alene, var nettopp fylt 8 p og 10 år... Det er på siden av temaet. De døde som kjent ikke i noen badeulykke, men ble utsatt for overgrep som kunne skjedd hvor som helst ellers. Skal ikke 8-10-åringer få gå alene til skolen feks?
tingeling Skrevet 23. juli 2009 #18 Skrevet 23. juli 2009 Har i hele ettermiddag sittet og sett på hvordan helikoptre og letemannskaper har lett etter den 12 år gamle gutten som forsvant på badetur sammen med to jevnaldrende. Så: nei: jeg hadde ikke syntes det var greit i det hele tatt. En 13 åring er et barn som leker i vannet. Fokus vil ikke være på 5-åringen slik det vil for en voksen som passer barn som bader.
La Guapa Skrevet 24. juli 2009 #19 Skrevet 24. juli 2009 Joda, det er jeg helt enig med deg i. Men tidligere generasjoner hadde og har ofte et litt annet syn på dette med barn og selvstendighet. Jeg ville for eksempel ikke sendt min 5-åring alene til butikken med penger, slik jeg gjorde da jeg var liten. Jeg ville ikke sendt henne alene på trikken til mormor, slik jeg også gjorde som 5-åring. Det var ikke noe rart den gangen, mange gjorde det. Jeg er 35 år. Disse tingene er helt annerledes i dag, ihvertfall her i Oslo hvor jeg bor og har vokst opp. Tror mange har erfaring med dette. Tror du har veldig rett sammen med de andre som snakker om generasjonene. Vi lå i baksetet på turer....uten belte. Var ute hele dagen, mens foreldrene våre antok at vi holdt oss i nabolaget. og vi slo oss forderva da vi datt av sykkelen- uten hjelm! Jeg er veldig enig i at det ikke går an å sende en 5-åring alene på bading med en på 13. Vi har en datter på fem og min stedatter på 13. Ville ALDRI sendt de to alene.Bading krever øyekontkt med den som ikke er svømmedyktig HELE tiden. Vår 13 -åring er flink med barn, men klarer ikke å holde et sånt fokus en hel badetur.
Frk Johansen Skrevet 24. juli 2009 #20 Skrevet 24. juli 2009 En femåring skal da ikke være i nærheten av vannet uten en ansvarlig voksen! En ungdom er ikke voksen, denne 13 åringen har mer enn nok med seg selv. Jeg hadde nektet besteforeldrene å ha jenta på besøk medmindre de LOVTE å passe på HELE tiden mens hun var ved vannet. Jeg har barn som har gått på svømming fra de var små, de er flinke i vannet men selv om de er 7-11 er det kun 11 åringen som får være litt alene ved vannet. Skal det bades sitter jeg på land og følger med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå