Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Jeg flyttet for ca 1,5 år siden sammen med min samboer. Og nå venter vi vårt første barn i november.

Her om dagen skulle jeg rydde litt, og da fant jeg en del papirer som han ikke har fortalt om. Det var brev fra inkasso og statens innkrevingssentral. Et på ubetalt studiegjeld, og et på ubetalt restskatt for flere år tilbake. Tilsammen var det over 300 000. Dette har han ikke fortalt noe om til meg... Men nå tør jeg ikke ta det opp med han for da kommer han til å bli kjempesinna og tro at jeg har snoka i papirene hans. Synes det er veldig dumt at han ikke forteller meg om sånne ting. Vi venter tross alt et barn sammen. Nå er vi "bare" samboere og lurer på om dette er noe som kan gå utover meg? Jeg har alltid vært supernøye med å betale regninger osv. Det er han som sitter som eier av leiligheten her.

I det ene brevet stod det at de var besluttet at han skulle trekkes i lønn. ca 2700 i mnd. Og dette gjaldt bare studielånet. Er litt utafor nå og vet ikke helt hva som skjer. Jeg vil jo bare hjelpe han. Utad virker han som en ordentlig fyr som har god orden på økonomien....

Sorry, dette ble rotete, men håper noen kan hjelpe meg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Du er lei deg for at han ikke kan fortelle deg noe slikt, men du tör ikke prate med han om dette?

PRAT med ham! Finn ut om dette nå er under kontroll, hva som skjer i fremtiden, hvordan dette vil påvirke dere.

Skrevet

Når det gjelder hvordan det vil gå ut over deg, så vil det gå ut over deg siden han får dårligere råd når han blir trekt/skal betale. Hvis dere skal kjøpe noe i fremtiden vil dere mest sannsynlig få problemer med ett lån sammen pga betalingsanmerninger. De pengene du får inn eller har, og dine eiendeler kan de ikke hente. Det kan også bli et problem med leiligheten han eier, han kan miste den i verste fall.

Du må snakke med han om dette, enkelt og greit. Ikke anklag han, men si at du vil hjelpe og ordne opp i dette, og at hvis dere skal ha et samliv, er dette viktig for deg. Si at du ryddet og oppdaget dette, evt har sett en konvolutt el. Det er viktig å finne ut om han har tatt tak i dette og prøver alt han kan for å få til en nedbetalingsplan. Driter han i det kan gjelden vokse han langt over hodet.

Lykke til :)

Skrevet

Er det flere som har innspill?

Jeg må jo selvfølgelig snakke med han, men vet ikke helt hvordan...

Skrevet

Tusen takk for svar Nelly Pelly!

Blir vel nødt til å ta en prat. Vi reiser på ferie på fredag, og blir borte i 3 uker. Vil ikke ødelegge ferien med dette.... Uff, jeg gruer meg...

Gjest Glør
Skrevet

Snakk med han om det. Så lenge du fant dem tilfeldig, og ikke snoket, så har du ditt på det tørre. Og så burde han jo selvsagt fortalt det til deg, før dere flyttet sammen og fikk barn, men når du snakker med han bør du huske at mange har psykiske problemer knyttet opp mot gjeld, og derfor har store problemer med å snakke om det.

Så lenge dere bare er samboere skal ikke du ha noe ansvar for hans gjeld, men det fører jo til at han bringer mindre inn i felleskassa. Det som er viktig for deg er å finne ut om dette er noe han har tatt grep om, og har under kontroll, eller om det er helt ute av kontroll.

Gjest Gjest
Skrevet

blir dere gift blir det din gjeld hvis han faller fra

blir dere gift, sikrer dere barnrt bedre

tragisk knipe han har satt deg i

KREV at han er åpen om alt i fremtiden! også til tross for ev. psykiske problemer

Skrevet

Nå har vi tatt en prat, og han påstår at alt er betalt tilbake. Så jeg hadde ingen grunn til å bekymre meg sa han.

Jeg har jo ikke så mye annet valg enn å stole på det han sier.

Takk for alle innspill!

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm, skal godt gjøres å betale så mye på så kort tid?! Det er mulig, men du bør få se bevis på det!

300.000 på 3 år er 8333,- i måneden (og da skal det ikke ha påløpt en eneste krone i ytterligere gebyr).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...