Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som ønsker å gå ned i vekt og mange har planlagt å gjøre nettopp det. Jeg har sett at det er mange på forumet her inkl. meg, som har opprettet nye tråder for å spørre etter slanketips osv. Derfor tenkte jeg at vi kunne samle mye av dette i en tråd :)

Her kan du dele både historier, tanker, problemstillinger og ikke minst slanketips med våre medlesere.

:popcorn:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

JEg har funnet ut at det ikke hjelper å ikke spise hvertfall. Men å spise små og sunne måltider :)

Skrevet

Et godt tips er å kutte ut alt av coffein og sukkerholdige drikker + "light"-drikker.

Coffein finner vi i bl.a brus, kaffe og kaffedrikker, sportsdrikker og te. Dere vet alle den følelsen av våkenhet man får rett etter at man har drukket en kopp kaffe eller et glass brus. Det er pga stoffet coffein. Litt kaffe om dagen er sunt (2-4dl) siden kaffe kommer fra kaffebønner som er sunt. Men coffeinen i kaffen og andre drikker gjør også oss mer sultne. Det er bevist at sulthetsfølelsen øker når man drikker coffein. Coffein er også avhengighetsskapende noe som får deg til å drikke mer og mer og mer....

Sukkerholdige drikker er f.eks brus, juice og iste. Dette bør man styre langt unna dersom man har lyst å gå ned i vekt. Vi har alle lært oss at sukker ikke er bra for kroppen i for store mengder. Hvis dere absolutt må ha et glass juice er det lurt å styre unna de mest sukkerholdige typene. Juice er som kaffe, nyttig for kroppen i små mengder (2-4dl om dagen), HVIS juicen kommer fra ordentlige frukter og ikke er av konsentrat.

Mange mener at "light-produkter" er et godt alternativ til sukkerholdige drikker, men det er ganske tvilsomt. Da produkter med overskriften "light" eller "ikke tilsatt sukker, men er søtt" står på noe du har kjøpt i butikken, legg det tilbake. "Light"-produktene inneholder falsk glykose (sukker) noe som ikke er nyttige for kroppen i det hele tatt. Kroppen er vant til å få i seg glykose og når vi f.eks drikker pepsi max med et stort innehold av falskt sukker, vil kroppen tro at den får en sukkeholdig drikke da pH-verdien er den samme som i en sukkerholdig drikke. Da produserer kroppen insulin som den gjør ved vanlig sukkerinntak. Dette insulinet blir ikke brukt opp og legger seg etter hvert i "nød-lageret" som fett. Trener man ikke bort det fettet i løpet av èn time eller to, vil det gå ut over magen eller baken.

:-)

Skrevet
Et godt tips er å kutte ut alt av coffein og sukkerholdige drikker + "light"-drikker.

Coffein finner vi i bl.a brus, kaffe og kaffedrikker, sportsdrikker og te. Dere vet alle den følelsen av våkenhet man får rett etter at man har drukket en kopp kaffe eller et glass brus. Det er pga stoffet coffein. Litt kaffe om dagen er sunt (2-4dl) siden kaffe kommer fra kaffebønner som er sunt. Men coffeinen i kaffen og andre drikker gjør også oss mer sultne. Det er bevist at sulthetsfølelsen øker når man drikker coffein. Coffein er også avhengighetsskapende noe som får deg til å drikke mer og mer og mer....

Sukkerholdige drikker er f.eks brus, juice og iste. Dette bør man styre langt unna dersom man har lyst å gå ned i vekt. Vi har alle lært oss at sukker ikke er bra for kroppen i for store mengder. Hvis dere absolutt må ha et glass juice er det lurt å styre unna de mest sukkerholdige typene. Juice er som kaffe, nyttig for kroppen i små mengder (2-4dl om dagen), HVIS juicen kommer fra ordentlige frukter og ikke er av konsentrat.

Mange mener at "light-produkter" er et godt alternativ til sukkerholdige drikker, men det er ganske tvilsomt. Da produkter med overskriften "light" eller "ikke tilsatt sukker, men er søtt" står på noe du har kjøpt i butikken, legg det tilbake. "Light"-produktene inneholder falsk glykose (sukker) noe som ikke er nyttige for kroppen i det hele tatt. Kroppen er vant til å få i seg glykose og når vi f.eks drikker pepsi max med et stort innehold av falskt sukker, vil kroppen tro at den får en sukkeholdig drikke da pH-verdien er den samme som i en sukkerholdig drikke. Da produserer kroppen insulin som den gjør ved vanlig sukkerinntak. Dette insulinet blir ikke brukt opp og legger seg etter hvert i "nød-lageret" som fett. Trener man ikke bort det fettet i løpet av èn time eller to, vil det gå ut over magen eller baken.

:-)

1. Det stoffet du snakker om heter Koffein (eller Caffeine på engelsk). Det er overhodet ikke en opplest og vedtatt sannhet at koffein øker sultfølelsen- dessuten setter koffein fart på forbrenningen. Jeg blir ikke mer sulten av koffein.

2. Det er bullshit at ph-verdi har noe som helst med insulinproduksjon å gjøre.

3. Enkelte har hevdet at kroppen, når du fåt i deg kunstige søtningsstoffer, vil produsere insulin som om du hadde fått i deg vanlig sukker, men dette er vel blitt motbevist mange nok ganger nå? Hadde kroppen latt seg lure slik ville ikke diabetikere kunnet drikke lightbrus.

3. Insulin får kroppen til å lagre fett. Insunlin blir ikke til fett.

Skrevet

Slanketips:

1. Kutt ut alle raffinerte karbohydrater, som sukker. Erstatt dem med karbohydrate med lav GI. Få i deg mye protein, og moderat med fett, fortrinnsvis sunne fettstoffer. Grønnsaker bør ha en sentral plass i kostholdet ditt.

2. Drikk mye væske, særlig vann

3. Øk fiberinntaket ditt

4. Hold deg i noen form for aktivitet så ofte og lenge som mulig.

5. Kosttilskuddet L-Tyrosine hjelper med å øke dopaminnivåene i hjernen- er de for lave fører det gjerne til sug etter sukker og andre raske karbohydrater.

6. Få i deg minimalt med alkohol, og velg vin eller sukkerfri rusbrus fremfor øl hvis du absolutt vil ha alkohol.

Slanking er ikke magi, du kommer langt med sunn fornuft.

Skrevet

Jeg gikk ned 7 kg på 2 1/2 mnd nå i vår ved å følge grete roede kostholdet (ikke kurs, bestilte bare bøkene).

Jeg er ekstremt glad i mat, og opplevde at jeg faktisk kunne spise ganske mye på en dag!

Jeg tror det er den desidert beste og sunneste måten å slanke seg på, og holde vekten etterpå, for man legger om kostholdet sitt, og trenger ikke kutte ut f.eks karbohydrater...

Jeg har også lært utrolig mye om riktig kosthold og trening, noe som faktisk er ganske gøy når man kommer inn i det;)

greteroede.no, absolutt verdt å sjekke ut! :)

Skrevet

jeg gikk ned i vekt av å forandre kostholdet mitt. Kuttet ut fast food, snop, fint brød osv. Noe jeg spiste mye av før.

Byttet til:

-Frukt

-Grove varianter av brød, ris, pasta

-Mer salat til måltidene mindre potet, ris, pasta

-Minket på mengden mat

-Kuttet ut brus, juice osv med sukker i

Spiser kun litt snop i helgene, gjør som når du var liten: kun snop på lørdagene

Har nå gått ned 18 kg uten å øke så veldig mye på trenings nivået

Skrevet

Bli svett / få opp pulsen fire ganger i uka. Du trenger ikke trene / mosjonere lenge for at det skal ha positiv effekt, bare du trener / mosjonerer ofte nok. For meg er det eneste som funker økt fysisk aktivitet.

Skrevet

Jeg spiser sunt- følger Grete Roede.

Koser meg med litt godt hver dag (kjeks f.eks.)

Trener 3-4 ganger pr. uke.

Spinning og styrke.

Har gått ned 13 kg. siden April og er utrolig fornøyd :)

Ser musklene i armene nå og rumpa er LITA!!!!

Herlig :)

Jeg er fortsatt godt over målet mitt, men føler meg fin allerede nå- og kan bruke god tid på å nå målet mitt- OG holde meg der!

Skrevet

3. Enkelte har hevdet at kroppen, når du fåt i deg kunstige søtningsstoffer, vil produsere insulin som om du hadde fått i deg vanlig sukker.

3. Insulin får kroppen til å lagre fett. Insunlin blir ikke til fett.

Gjest Grafica
Skrevet

:skratte: Takk for et godt og informativt innlegg Babyrus, nå har jeg lært mye :hoho: Jeg visste ikke at pH-verdi hadde noe å si altså...

Det JEG finner interessant, er at du ikke nevnte ordet kalori én eneste gang. På tide å lære seg litt kostholsteori, og om hvordan kroppen FAKTISK fungerer, så du slipper å lære bort vranglære?

Skrevet

Bare for å illustrere hvor viktig det er å kutte ut sukkerholdig brus kan jeg kort fortelle min historie.

Jeg drakk på et tidspunkt 1,5 til 2 liter cola pr dag. Jeg hadde flere uvaner i kostholdet som f.eks. potetgull med dip og pizza. Men på et tidspunkt bestemte jeg meg for å kutte ut brusen, og slutta tvert. Jeg forandra ikke noenting annet i kostholdet.

I løpet av 3 måneder hadde jeg gått ned 16 kilo.

Så dét er hvertfall mitt viktigste råd til en overvektig som drikker mye brus.

Skrevet

det kan virke som en del overvektige nesten har en spiseforstyrrelse. med mindre de ønsker å være overvektig. det er vel ikke normalt med f.eks. 2 liter cola hver dag? eller? hvis man er overvektig og ikke klarer å kontrollere hva man spiser, så er det vel en slags spiseforstyrrelse?

eller tar jeg helt feil? hmm.

Gjest Grafica
Skrevet

Mange er brusavhengige. Noen er late. Noen trives litt for godt med å spise godt. Det finnes utallige grunner, og man skal ikke se ned på noen før man forstår historien til hver enkelt...

Skrevet
det kan virke som en del overvektige nesten har en spiseforstyrrelse. med mindre de ønsker å være overvektig. det er vel ikke normalt med f.eks. 2 liter cola hver dag? eller? hvis man er overvektig og ikke klarer å kontrollere hva man spiser, så er det vel en slags spiseforstyrrelse?

eller tar jeg helt feil? hmm.

Vi må være litt forsiktige med å bruke ordet "spiseforstyrrelse" i hytt og pine- for å få en slik diagnose må en rekke symptomer være til stede. Men hvis man er helt ute av kontroll, vil jeg kalle det en form for spiseforstyrrelse- men det kan også være grunnet i f.eks avhengighet (av sukker og andre raske karbohydrater), mange som kutter ut sukker blir kvitt det de trodde var en "spiseforstyrrelser" nesten over natta. Debbie Danowski har skrevet mye bra om dette temaet.

Skrevet
Mange er brusavhengige. Noen er late. Noen trives litt for godt med å spise godt. Det finnes utallige grunner, og man skal ikke se ned på noen før man forstår historien til hver enkelt...

ja, men jeg vet om folk som "må" spise hele tiden og som spiser helt unormale mengder mat. ukontrollert overspising er jo en spiseforstyrrelse, er ikke sikker på hva det heter egentlig, og spiseforstyrrelser har mange gråsoner. det er ikke bare anoreksi og bulimi.

jeg har forresten ikke skrevet et ord om å se ned på noen.

Gjest Grafica
Skrevet

Nei den setningen var mer myntet generelt mot verden, ikke mot deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...