Gjest Vettel Skrevet 22. juli 2009 #1 Del Skrevet 22. juli 2009 Saken er at på kontrakten vår står det at vi har xxx kommune sin tariff, men i mai/juni fikk jeg over telefon godkjennelse for å sette oss opp til den lokale tariffen, som er noe høyere. Det er jeg som ordner en del av lønna, regnskapfører skatt/etc. Og sjefen utbetaler selve summen. Vi er tilsammen 12 ansatte + vikarer. 15. juni regnet vi ut lønn for juni, samt etterbetaling for mai. (mai årets tariffoppgjør gjelder fra), alle fikk altså 20. juni utbetalt etter de nye satsene + etterbetaling for mai. Så sjefen er klar over på dette tidspunkt hvor mye det utgjør. Mandag 20. juli fikk jeg først sms om at lønna blir forsinket 3 dager på grunn av feil utregning av lønn. Denne ble nok sendt ut til flere ansatte. Siden det sto "feil i utregning", mailet jeg sjefen for å høre hva jeg hadde gjort feil eller om det var regnskapsfører som hadde tullet. Da fikk jeg vite at på grunn av dårlig økonomi hadde sjefen ikke råd til de nye lønnsatsene. Og satt oss tilbake i lønn. Vi har hele tiden vært forspeilet at vi skulle opp til de lokale satsene, da den kommunale tarffen er en slags grunntariff som alle de andre lokale satsene baserer seg på. Og nå i tidlig juni trodde jeg alt var i orden siden hun sa det over telefon og at vi nå i to mnd har fått de nye satsene. Skal kontakte fagforeningen og har sendt mail til verneombud/tillitsvalgt. Har sjefen lov til dette?? Vet at jeg burde ha fått dette skriftelig, men når to lønninger er betalt med nye satser så skulle man tro det var i orden. På grunn av ferie har vi ikke rukket å gjøre dette skriftelig. (sjefen har vært masse borte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2009 #2 Del Skrevet 22. juli 2009 Inntil alle skarpskodde juristspirer hiver seg på, så er i det minste en muntlig avtale like bindene som en skriftlig. At dere i tillegg har fått lønn i tråd med den nye satsen i to måneder, bekrefter langt ut din versjon av at en ny - muntlig - avtale skal eksistere. På den annen side, all den tid du åpenbart er med å styrer litt av økonomien om bord i skuta; sørg for at du har oversikt over om det sjefen sier har rot i virkeligheten. Er det faktisk ikke penger nok til å holde den nye lønnssatsen, og er dette i så fall et kortsiktig likviditetsproblem (slik at dere kan få det etterbetalt om en måned eller to) eller er det slik fatt at skuta i løpet et år går under dersom ikke lønnen settes tilbake til tidligere nivå. Hvis sistnevnte, så er dere i så fall med på tidenes piss-i-buksa dersom dere står på kravet. Noen kroner mer i lønn i et halvår, for så å stå der arbeidsledig... mildt sagt dumt slik arbeidsmarkedet ser ut nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 23. juli 2009 #3 Del Skrevet 23. juli 2009 Takk for svar, det var det jeg trodde! Jeg er dessverre (??) ikke med på skuta lengere, har nemlig permisjon ett år - men gjelder jo alle de andre. Jeg har forøvrig sett regneskapet til jobben, men jeg kan virkelig ingenting om dette, så jeg aaaner ikke om tallene sjefen presenterer er reell eller ei. (regnskapet var en liste over "inn" og "ut" for et år. Og slik det så ut ville sjefen få nesten ingenting, men aner ikke om det er sjult under andre poster. Vet jo ikke om vi virkelig bruker så og så¨mye på de ulike postene! H*n har iaf råd til bil og bygge økologisk hus, reiser utenlands, etc. ) Nei, vi er selvfølgelig ikke intr å kjøre jobben på dunken, det tror jeg ingen vil. Det som er irriterende er at det er lignende rot stadig vekk. Og jeg som mellomleder måtte forklare hvorfor det og det skjer, når det ikke er min feil/rot. Jeg synes sjefen burde vite at man ikke har råd til de nye lønningene FØR sjefen sier ja til ny lønn. Ikke komme 1,5 mnd senere og bare trekke det av lønna med beskjed via sms. Folk har jo basert sommeren sin på den nye inntekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 23. juli 2009 #4 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg har ikke så mye råd å komme med, men dette høres skummelt nærme ut situasjonen på min arbeidsplass for tiden. Vær ihvertfall veldig nøye på at dere faktisk får utbetalt lønn. Dersom sjefen ber om å få utbetale lønnen senere (eller gjør det uten å spørre) så er det på høy tid å kontakte fagforeningen. Om dere er villig til å gi opp lønnsforhøyningen for å hjelpe firmaet må dere diskutere dere imellom, men vær nøye på at dette i så fall gjelder alle. Dersom det skulle gå så galt at dere ikke får lønn på lang tid, så er det lurt å huske på at dersom bedriften går konkurs er dere bare garantert lønn for de siste 6 månedene (det er svært sjeldent et firma går så lenge uten å betale lønn, men det finnes mange dumsnille mennesker i landet). Ønsker deg lykke til. Skriv gjerne litt om hvordan det går for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 23. juli 2009 #5 Del Skrevet 23. juli 2009 Vi får lønn så det er ikke problemet. Men det gjelder altså lønnsforhøyelsen. Er veldig enig i at dette er håndtert på en klønete måte fra sjefen. Sjefen burde innkalt til personalmøte/tillitsvalgt, lagt frem budjett og slikt. Så informert alle skriftelig. Men sjefen har ikke så mye peil....startet bedriften litt for å skape egen arbeidsplass og ideellt grunnlagt - men for oss andre er det jo en faktisk arbeidsplass. Ulempen for bedriften er at om lønna ikke blir holdt på det egentlige nivået, så vil en del etterspurt kompetanse forsvinne, eller det blir vanskelig å få tak i kvalifisert personale. Noe det allerede er mangel på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #6 Del Skrevet 24. juli 2009 Saken er at på kontrakten vår står det at vi har xxx kommune sin tariff, men i mai/juni fikk jeg over telefon godkjennelse for å sette oss opp til den lokale tariffen, som er noe høyere. Det er jeg som ordner en del av lønna, regnskapfører skatt/etc. Og sjefen utbetaler selve summen. Vi er tilsammen 12 ansatte + vikarer. 15. juni regnet vi ut lønn for juni, samt etterbetaling for mai. (mai årets tariffoppgjør gjelder fra), alle fikk altså 20. juni utbetalt etter de nye satsene + etterbetaling for mai. Så sjefen er klar over på dette tidspunkt hvor mye det utgjør. Mandag 20. juli fikk jeg først sms om at lønna blir forsinket 3 dager på grunn av feil utregning av lønn. Denne ble nok sendt ut til flere ansatte. Siden det sto "feil i utregning", mailet jeg sjefen for å høre hva jeg hadde gjort feil eller om det var regnskapsfører som hadde tullet. Da fikk jeg vite at på grunn av dårlig økonomi hadde sjefen ikke råd til de nye lønnsatsene. Og satt oss tilbake i lønn. Vi har hele tiden vært forspeilet at vi skulle opp til de lokale satsene, da den kommunale tarffen er en slags grunntariff som alle de andre lokale satsene baserer seg på. Og nå i tidlig juni trodde jeg alt var i orden siden hun sa det over telefon og at vi nå i to mnd har fått de nye satsene. Skal kontakte fagforeningen og har sendt mail til verneombud/tillitsvalgt. Har sjefen lov til dette?? Vet at jeg burde ha fått dette skriftelig, men når to lønninger er betalt med nye satser så skulle man tro det var i orden. På grunn av ferie har vi ikke rukket å gjøre dette skriftelig. (sjefen har vært masse borte) Så useriøst. Sender mail om at han ikke har råd? nei, dette kan han ikke gjøre. Det som dere skulle ha etterbetalt og lønn, skal utbetales. Han kan ta et møte med dere,sammen med tillitsvalgt og legge frem saken. 1. Det går dårlig,så alternativet er at dere får den lønnen dere hadde før. 2. permiteringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 24. juli 2009 #7 Del Skrevet 24. juli 2009 Jo temmelig useriøst, føyer seg i rekken over slike lignende ting gjennom de fem åra bedriften har ekstert. Blir nesten falu over å tenke på hvor "barnslig" ting ble drevet. Per idag er det jeg som opplærer min egen sjef.... Sjefen ser nemlig på seg selv som en del "av de ordinære ansatte" og skjønner ikke hvorfor det blir stille når h*n diskuterer og vil "være med" på å bestemme i plenum. Må også fortelle om arbeidsmiljøloven, diverse interne lover som gjelder vår bedrift, faglige saker (sjefen har aldri jobbet før innen dette feltet, jeg er den med lengst erfaring) etc etc etc. Ah! Deilig jeg har permisjon ett år da gitt, på mandag begynner min stedfortreder. Jeg skal nemlig etterutdanne med innen personalledelde og administrasjon. (personalsaker, juridiske ting, veiledning, etc) Nå fatter jeg nesten ikke at jeg har orket å jobbe der så lenge, men mulig jeg trives med små-konflikter, spesielt siden jeg er det med fagutdannelse og lengst erfaring fra dette yrke, hehe! Altså teller min mening ganske mye, og enda mer når jeg er mellom-leder. (i praksis den som styrer hele bedriften, siden sjefen ikke har utdannelse eller erfaring) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 26. juli 2009 #8 Del Skrevet 26. juli 2009 Dette vil tydeligvis ingen ende ta, har fått over 4000,- for lite i lønn, etter skatt! (etter gammel lønn, ny lønn er det jo enda mer som mangler...) Erre mulig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #9 Del Skrevet 27. juli 2009 Dette vil tydeligvis ingen ende ta, har fått over 4000,- for lite i lønn, etter skatt! (etter gammel lønn, ny lønn er det jo enda mer som mangler...) Erre mulig! Ja... Det er nok mulig. Etter å ha lest denne tråden, så må denne "sjefen" være på nederste hylle, hva gjelder seriøsitet. Her er det bare å samle troppene (de ansatte) å så stå på krava. Jeg mener det faktisk er bedre uten jobb, enn denne jobben på disse vilkårene (som tydeligvis ikke er vilkår i det hele tatt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. juli 2009 #10 Del Skrevet 27. juli 2009 *dumdudum* Arbeidstilsynet! *dumdudum* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 6. august 2009 #11 Del Skrevet 6. august 2009 *sukk* igjen. TROR jeg har fått forlite betalt fordi sjefen har trukket oss/meg i lønn for det vi fikk ekstra i mai/juni. Er da jaggu meg ikke lov altså! Har sendt mail til Fagforbundet, så får se hva de svarer, der etter sender jeg mail til arbeidstilsynet. Men har jo ikke lyst at bedriften skal gå konk heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå