Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2009/07/22/nyheter...ments_container

Selv synes jeg jo faktisk det er spennende å gi min kvinne privilegier, men det blir noe helt annet om dette ikke er del av en bevisst valgt skjevfordeling der man i utgangspunktet stiller likt. I dag har kvinner de samme muligheter som menn når det gjelder utdanning og karriere. I forhold til foreldreskap og barn sitter kvinnen med alle de sterkeste kortene på hånden; blir det brudd er det som regel han som må gå og hun som får beholde omsorgen for barna. I hvert fall hvis det er det hun ønsker. Heldigvis er det en del kvinner som etter hvert ønsker delt omsorg, selv om de hadde tjent økonomisk på å kreve den daglige omsorgen alene. Men så lenge mannen er avhengig av velvilje fra kvinnens side for å bli likestilt overfor felles barn, setter rettspraksis uansett mannen i et håpløst avhengighetsforhold til kvinnen.

Når et par skal velge feriereise eller plukke ut nye møbler, har det nok gjerne vært slik at kvinnen føler hun bør ha siste ord. Til gjengjeld fikk mannen lenge ha det siste ord når paret skulle kjøpe bil. I våre dager har svært mange familier to biler, så dermed faller dette mannsprivilegiet bort. Om kvinnen så i tillegg skulle ha siste ord når et par velger hus/leilighet er det jo i praksis kvinnen som har det siste ord i alle vesentlige spørsmål. - Dette kan være spennende om man bevisst velger å leve slik fordi man finner utfordringer nettopp i mangel på balanse, men jeg tviler på at det er tilfelle for alle de norske hjem der hun i praksis regjerer. (Hvis Huseiernes Landsforbund har rett) Hva er det egentlig med norske menn? Det er forskjell på å respektere kvinnen som likeverdig og å la seg herse med. Det siste skal man bare gjøre hvis man finner seksuell glede i det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvorfor skal ikke kvinner ha like mye å si som mannen når det gjelder huskjøp? Hun skal også bo der, holde det i orden, vaske og innrede på lik linje med han.

Hvorfor skal ikke kvinnen ha like mye å si ved kjøp av bil? Hun skal også kjøre bilen, ta ansvar for at den holdes ren og i stand.

Og hun frakter som regel barn i bilen, oftere enn hva mannen gjør.

Ja takk til likeverd, sier jeg.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Jeg er rystet over Huseierenes Landsforbund som går ut med en slik generalisering av kvinner. Er det mulig? Når jeg leste artikkelen så satt jeg som ett spørsmålstegn. Er det i 2009 slike holdninger ute å går?

Kvinner som er fornøyd med huskjøpet fordi det fulgte med en fin reol?

Da må jeg virkelig spørre meg..............var det kvinnen som var dum og korttenkt eller mennesket?

Jeg tror ikke på noen generalisering av at kvinner kjøper hus fordi kjøkkenet, reolen, what ever er fint?

Ja det finnes dumme mennesker........både hun- og hankjønn.

Gjest konedama
Skrevet

Jeg betviler ikke at det er noen kvinner dette passer men for mange stemmer det ikke i hele tatt. Jeg for min del er mer opptatt av at alt er i orden med tak, gulv og vegger - ingen sopp, ingen råte, ingen fuktighet. Og så ser jeg på romløsningen, om den er fornuftig. Hvis det da er et pent kjøkken i tillegg som gjør at vi ikke trenger å begynne der med det første så er det bare en bonus, men ikke et must. Ofte så pusser man opp sånn som man ønsker det selv likevel. Badet trenger ikke være nytt og trendy, hovedsaken er at det ikke er fukt eller andre skader der.

Dumme mennesker finnes, også blant kvinner.

Skrevet

Vel, jeg må jo si meg enig i at jeg likte parketten og kjøkkenet i huset som vi kjøpte, men det er samboer min som tok endelig beslutning, og for ham ble det viktigst at det var i det samme området hvor vi bodde fra før av! :mrgreen: Så jeg vet nå ikke helt. :eeeh:

Vi har jo selvfølgelig sjekket at alt er i orden med tak, gulv og vegger, det er jo en selvfølge, men når det er i orden, bli avgjørelsen basert på andre ting.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor skal ikke kvinner ha like mye å si som mannen når det gjelder huskjøp? Hun skal også bo der, holde det i orden, vaske og innrede på lik linje med han.

Hvorfor skal ikke kvinnen ha like mye å si ved kjøp av bil? Hun skal også kjøre bilen, ta ansvar for at den holdes ren og i stand.

Og hun frakter som regel barn i bilen, oftere enn hva mannen gjør.

Ja takk til likeverd, sier jeg.

Når man ser hvordan huser innredet så er det lett og se at kvinner bestemmer mye mer en mannen hvordan huset skal se ut innvendig

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes uttalelsene var korttenkte og provoserende. At de vet om én kvinne som har kjøpt et hus på grunn av en reol gir dem ingen rett til å komme med krenkende generaliseringer om alle kvinner.

Jeg er enslig kvinne, og har kjøpt leilighet og siden hus helt alene. Jeg har alltid undersøkt hvordan det er med fukt og mugg, røropplegg, elektrisk opplegg, osv osv . Parkett og kjøkkeninnredning har kommet omtrent sist på listen over hva jeg har sett på - for det er faktisk ganske billig å pusse opp selv ved en senere anledning. Faktisk er det det jeg har gjort i huset mitt, jeg kjøpte det med stygt, gammelt kjøkken og fikk nytt ikeakjøkken til en billig penge.

Ingen av mine venninner passer til huseiernes beskrivelse av huskjøpende kvinner. Samtlige har vært opptatt av husets tilstand. Jeg nekter tro det er vanlig at kvinner tenker mer på fin parkett enn på fuktskader på badet.

Gjest Gjest
Skrevet
Når man ser hvordan huser innredet så er det lett og se at kvinner bestemmer mye mer en mannen hvordan huset skal se ut innvendig

Her hos oss er det fordi mannen har null interesse av innredning, og om noe går i stykker så nytt må kjøpes inn må han hales surmulende med i møbelforretninger og nekter å se i brosjyrer og bare svarer med "samma for meg, velg noe du".

Skrevet
Hvorfor skal ikke kvinner ha like mye å si som mannen når det gjelder huskjøp? Hun skal også bo der, holde det i orden, vaske og innrede på lik linje med han.Ja takk til likeverd, sier jeg.

Påstanden fra Huseiernes Landsforbund var da ikke at kvinner i dag har like mye å si som mannen ved huskjøp. Påstanden jeg reagerte på var:

Kvinner bestemmer huskjøp i dag.

Hvis dette er riktig har vi fått kultur for at kvinnen har det siste ord i alle store spørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet
Påstanden fra Huseiernes Landsforbund var da ikke at kvinner i dag har like mye å si som mannen ved huskjøp. Påstanden jeg reagerte på var:

Hvis dette er riktig har vi fått kultur for at kvinnen har det siste ord i alle store spørsmål.

Det er bare tull. Med mindre det er snakk om en enslig kvinne. Jeg kjenner ikke et eneste par hvor kvinnen alene har bestemet at dette huset kjøper vi. Det kan jo selvsagt tenkes at det finnes en mann uten noen særlige meninger om hvor han vil bo, det er greit nok for ham så lenge han har tak over hodet. Men jeg har aldri møtt en slik. Og da er det jo hans egen feil.

Det er heller ikke mulig at en kvinne tvinger mannen til å kjøpe et hus mot hans vilje. Han trenger slettes ikke skrive under på noen papirer på et hus han ikke vil kjøpe. Jeg synes hele påstanden er merkelig. Om mannen ikke vil kjøpe huset, men kjøper det likevel, så er det ene og alene fordi han er en tøffel og ikke har baller nok til å si sin mening.

Gjest gurkan
Skrevet

Jeg føler ikke at kvinnen har det siste ord i alle store spørsmål, og har ikke erfaring fra at det er kvinnen som bestemmer huskjøpet - i hvert fall er det ingen av de mennene jeg kjenner som har gitt uttrykk for det.

Jeg tror dette blir litt agurktidnyheter som blir blåst opp pga. nyhetstørke.

Skrevet

Det er bare tull. Med mindre det er snakk om en enslig kvinne. Jeg kjenner ikke et eneste par hvor kvinnen alene har bestemet at dette huset kjøper vi. Det kan jo selvsagt tenkes at det finnes en mann uten noen særlige meninger om hvor han vil bo, det er greit nok for ham så lenge han har tak over hodet. Men jeg har aldri møtt en slik. Og da er det jo hans egen feil.

Det er heller ikke mulig at en kvinne tvinger mannen til å kjøpe et hus mot hans vilje. Han trenger slettes ikke skrive under på noen papirer på et hus han ikke vil kjøpe. Jeg synes hele påstanden er merkelig. Om mannen ikke vil kjøpe huset, men kjøper det likevel, så er det ene og alene fordi han er en tøffel og ikke har baller nok til å si sin mening.

Argumentasjonen din forutsetter at det ikke gir mening å snakke om dominans i et forhold der begge parter juridisk sett er likestilt. Du vil da også måtte avvise at mannen opptil ganske nylig i praksis hadde siste ord i mange store og viktige spørsmål. (Slik det fortsatt er i mange ikke-vestlige innvandrermiljøer) Så lenge det juridiske er i orden er alt vel.

Det som er verd å huske er at feminister gjerne har oppfattet det like interessant hvordan kjønnene i praksis deler på makten. Særlig dersom det er skjevfordeling som danner et mønster. Slike kulturelle mønstere har ofte falt ut til mannens fordel, men det er ingenting som sier at det alltid må gjøre det. I vårt samfunn er det åpenbart dem som mener at kvinnen har mest å si i huskjøp. Men vi er helt enige om at dette er uheldig, og at norske menn i den grad de godtar dette er noen tøfler.

Gjest Bertil
Skrevet
Her hos oss er det fordi mannen har null interesse av innredning, og om noe går i stykker så nytt må kjøpes inn må han hales surmulende med i møbelforretninger og nekter å se i brosjyrer og bare svarer med "samma for meg, velg noe du".

Hvorfor haler du ham med, da?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor haler du ham med, da?

Fordi det er vårt hjem og ikke bare mitt, og dermed har jeg lyst på innspill fram ham om hva han har lyst på eller ei. Før noe blir kjøpt. Surmuling etter at noe er kjøpt kan unngås ved at han er med i butikken.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Ja, og mon tro hva det kommer av? Kanskje fordi mannen ofte sier : samme for meg, bestem du, hvis du liker det så liker jeg det.

Jeg klarer ikke se for meg at majoriteten av kvinner i Norge legger seg på gulvet og griner til hun får viljen sin i de store spørsmålene.

Må si jeg er lei av menn som tar offerrollen. Å, stakkars meg, jeg har ikke noe jeg skulle sagt - buhu. Så slå i bordet da, si din mening. Men kom ikke og klag over manglende medbestemmelse, hvis du ikke har gitt uttrykk for å være uenig.

Så, det var godt å få ut ;)

Skrevet

Ja, og mon tro hva det kommer av? Kanskje fordi mannen ofte sier : samme for meg, bestem du, hvis du liker det så liker jeg det.

Jeg klarer ikke se for meg at majoriteten av kvinner i Norge legger seg på gulvet og griner til hun får viljen sin i de store spørsmålene.

Må si jeg er lei av menn som tar offerrollen. Å, stakkars meg, jeg har ikke noe jeg skulle sagt - buhu. Så slå i bordet da, si din mening. Men kom ikke og klag over manglende medbestemmelse, hvis du ikke har gitt uttrykk for å være uenig.

Så, det var godt å få ut ;)

Nå klager jeg ikke på egne vegne; jeg stusser over at vi virkelig har kommet dit at noen som må ha sett en del par i etableringsfasen oppfatter at dette er utbredt.

Det er for øvrig verd å merke seg at feminister aldri har godtatt at formell likestilling er alt som behøves. Så lenge det ene kjønn i større grad bestemmer på et område skal det mer til å bryte kulturen og kreve full likebehandling. Kvinner vil i mange tilfeller ta det som en selvfølge at hun har siste ord i spørsmål som angår barna. Om man ikke finner frem til enighet. Og det er nok også mange kvinner som vil ha seg frabedt at mannen krever likestilling når det gjelder kjøp av møbler og innredning.

Om kvinner ikke akkurat legger seg på gulvet og griner vet vi at kvinner har et stort arsenal av manipulerende teknikker, og menn har muligens en noe lavere tålegrense når det gjelder psykisk terror - og i tillegg en lavere evne til å forsvare seg og gjennomskue manipulasjonsteknikkene. Kanskje dette er litt av forklaringen.

Gjest Gudla
Skrevet
Nå klager jeg ikke på egne vegne; jeg stusser over at vi virkelig har kommet dit at noen som må ha sett en del par i etableringsfasen oppfatter at dette er utbredt.

Det er for øvrig verd å merke seg at feminister aldri har godtatt at formell likestilling er alt som behøves. Så lenge det ene kjønn i større grad bestemmer på et område skal det mer til å bryte kulturen og kreve full likebehandling. Kvinner vil i mange tilfeller ta det som en selvfølge at hun har siste ord i spørsmål som angår barna. Om man ikke finner frem til enighet. Og det er nok også mange kvinner som vil ha seg frabedt at mannen krever likestilling når det gjelder kjøp av møbler og innredning.

Om kvinner ikke akkurat legger seg på gulvet og griner vet vi at kvinner har et stort arsenal av manipulerende teknikker, og menn har muligens en noe lavere tålegrense når det gjelder psykisk terror - og i tillegg en lavere evne til å forsvare seg og gjennomskue manipulasjonsteknikkene. Kanskje dette er litt av forklaringen.

Du stakkarliggjør mennene og fratar mannfolka ansvar for delaktighet i både barnespørsmål og husspørsmål. Jeg tror ikke de fleste menn er så stakkarslige som du gir uttrykk for, men noen er det sikkert. Akkurat som at det nok finnes noen kvinner som manipulerer for å få det som de vil.

Feminisme er så mangt, spenner fra vanlig feminisme til panserfeminisme som kanskje Ottar står for.

Skrevet (endret)

Du stakkarliggjør mennene og fratar mannfolka ansvar for delaktighet i både barnespørsmål og husspørsmål. Jeg tror ikke de fleste menn er så stakkarslige som du gir uttrykk for, men noen er det sikkert. Akkurat som at det nok finnes noen kvinner som manipulerer for å få det som de vil.

Feminisme er så mangt, spenner fra vanlig feminisme til panserfeminisme som kanskje Ottar står for.

Nå er det ikke jeg som påstår at kvinner har siste ord ved huskjøp, det er det Huseiernes Landsforbund som hevder. Om de har rett vet jeg ikke, men det er jo grunn til å tro at de har bedre innsikt i dette enn mange av oss andre.

Det er for øvrig ikke bare panserfeminister som kvinnene i Ottar som mener at kjønnsroller, tradisjoner og kulturelle føringer bidrar til å gjøre det vanskeligere for kvinner å handle fritt, det skal mer til om du må bryte med normale konvensjoner, handle på tvers av "alle andre", naboer, venner og kolleger.

Men det samme gjelder faktisk for menn. Så lenge det er innarbeidet at møblering og innredning er kvinnens domene vil menn være litt tilbakeholdende med å kreve full likestilling på dette området. Og tilsvarende i forhold til felles barn. Man ønsker jo ikke å fremstå som en sær mannlig "panserfeminist".

Når det gjelder barn har jo kvinnen allerede et overtak i lovverk/rettspraksis slik at mannen bare stiller likt som forelder etter samlivsbrudd om kvinnen ønsker det. Man er altså prisgitt kvinnen, og det er ikke fordi man er stakkarslig, men fordi lovgiverne har ønsket det slik.

Endret av Cuckold
Gjest Gjest
Skrevet

Velger å uttale meg basert på mine egne forhold:

Jeg har mer følelser for hvordan et hjem skal være enn ham. Ingen av mine menn har vært likegyldige til hus/hjem/eksteriør/interiør/funksjonalitet, men heller ikke like interessert som meg.

Min seneste ex var enslig i flere år, eide egen villa, og hadde alle muligheter til å gjøre alt han ville med huset, eller erstatte det med et nytt, men han valgte å gjøre lite. Dersom han innleder et nytt forhold, vil han gjøre mye mer.

Jeg tror nok at mannen lar kvinnens mening veie tyngst fordi han ikke bryr seg så mye om huset er perfekt etter hans mening, så lenge han ikke er direkte misfornøyd med det. Omtrent samme holdning som mange menn har til ekteskap/forhold ;-) Det betyr ikke at han er kuet.

Gjest Gjest_Malena_*
Skrevet
Jeg er rystet over Huseierenes Landsforbund som går ut med en slik generalisering av kvinner. Er det mulig? Når jeg leste artikkelen så satt jeg som ett spørsmålstegn. Er det i 2009 slike holdninger ute å går?

Kvinner som er fornøyd med huskjøpet fordi det fulgte med en fin reol?

Da må jeg virkelig spørre meg..............var det kvinnen som var dum og korttenkt eller mennesket?

Jeg tror ikke på noen generalisering av at kvinner kjøper hus fordi kjøkkenet, reolen, what ever er fint?

Ja det finnes dumme mennesker........både hun- og hankjønn.

For det første så er mannen blitt sitert feil - men det er allikevel endel sannhet i artikkelen. Kvinner flest vektlegger bagateller når de skal velge et hus - i motsetning til menn som ofte henger seg opp i viktigere detaljer.

Har nettopp solgt hus selv - hatt over 45 personer på visning og mitt inntrykk stemmer godt overens med artikkelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...