Gå til innhold

Barn og brann

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg hadde en slags branngjennomgang med barna mine for en tid siden ( de flyttet i egen etasje), de er 8 og 9 år nå. Jeg forklarte og viste hva de skulle gjøre i tilfelle brann. Vi har seriekoblede brannvarslere. Jeg sa at om de begynner å pipe så skulle de ut med en eneste gang, uansett. Da begynte minsten å gråte forferdelig sårt. "Mamma, jeg vil ikke hoppe (nå skal de ikke hoppe da) ut av vinduet før jeg har fått varslet dere". Jeg ante ikke hva jeg skulle si :ler: Han var bare så skjønn :)

Men det jeg svarte var at om det ikke var brann i trappen og om det så trygt ut så kunne han springe ned og varsle oss. Om det var skummelt, med mye røyk eller brann så måtte de bare komme seg ut i full fart å stole på at vi var varslet av brannvarslerene. Han syntes det var så fælt, var helt knust stakkars...

Skjønne gutten min :rødme:

M;en hva sier man egentlig, skal de rett ut uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de skal rett ut, berge seg selv! Mamma og pappa møter deg ute på plenen eller hvor dere har avtalt. Røyken er giftig, så selv om de ikke ser flammene kan de omkomme av røykforgiftning. Jeg leste et sted at enkelte gasser dør man av etter allerede 3 minutter(kanskje ikke døde men besvimte og da er man nesten like langt), da fikk jeg meg en tankevekker. Jeg har faktisk tenkt å kjøre full brannøvelse om et par uker når barna er tilbake fra ferie, bare så de får en gjennomgang, og ser om de husker at de skal gå ut på verandaen, ut av vinduet og rundt huset hvor vi skal møtes. Så er jeg innstilt på å bruke et par timer av natta til å roe de ned igjen og skryte (forhåpentligvis) av hvor flinke de var. Mine er 7 og 8 og bor i hver sin etasje og de vet veldig godt i teorien hva de skal gjøre. Har også sagt at strømmen antakeligvis går om det brenner så de har ikke mulighet til å skru på lyset, derfor skal de også rett ut.

Andre som kjører full brannøvelse hjemme?

Skrevet
Andre som kjører full brannøvelse hjemme?

Vi har også brannøvelse hjemme.. Eldste jenta på 4 har rom nede så vi har fjernet barnesikringen på vinduet slik at det åpnes helt når det åpnes.. Hun har fått beskjed og prøvd ut å hoppe ut av vinduet og løpe over til naboen.

Når vi har hatt øvelse gjør vi det på samme måte som i barnehagen - først "samlingsstund" hvor vi forteller hva som kommer til å skje og hva vi skal gjøre. Så går "brannalarmen" og vi øver...

Har en øvelse til som ikke er like planlagt uka etter...

Skrevet

Når man skal ha brannøvelse, må det i alle fall være planlagt - ikke noe vekking av ungene midt på natta for å øve på brann e.el. Da blir de bare redde og hele læringseffekten blir borte.

Skrevet
Når man skal ha brannøvelse, må det i alle fall være planlagt - ikke noe vekking av ungene midt på natta for å øve på brann e.el. Da blir de bare redde og hele læringseffekten blir borte.

Vi har hatt en planlagt og en uplanlagt noen dager senere.. da har vi satt på brannvarsleren og sett hva jenta har gjort.. Hun husket godt hva hun skulle - spratt opp av senga fant frem krakken og var på tur ut vinduet rimlig kjapt :) Så kom jeg og sa det var en øvelse og at det heldigvis ikke var noe brann, men at hun hadde vært kjempe flink!

Man kan ikke bare ha planlagte øvelser - for da er det ikke sikkert de husker like godt hva de skal ved en evt brann senere...

Gjest Gjest
Skrevet

Men hadde dere foreldre virkelig klart å løpe ut uten å sjekke at barna deres hadde kommet seg ut?

Skrevet

Jeg tror ikke at JEG hadde klart det nei, men barna MÅ vite at de skal rett ut. Jeg har samme problem som trådstarteren, minstemann blir helt satt ut av tanken på å skulle gå ut uten meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an...

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har hatt en planlagt og en uplanlagt noen dager senere.. da har vi satt på brannvarsleren og sett hva jenta har gjort.. Hun husket godt hva hun skulle - spratt opp av senga fant frem krakken og var på tur ut vinduet rimlig kjapt :) Så kom jeg og sa det var en øvelse og at det heldigvis ikke var noe brann, men at hun hadde vært kjempe flink!

Man kan ikke bare ha planlagte øvelser - for da er det ikke sikkert de husker like godt hva de skal ved en evt brann senere...

helt uenig med deg! barn er ikke små voksne, barn skal ikke utsettes for unldvendig traume. det holder i massevis at dere trener ved bruk av planlagte øvelser! å la ungen vekkes av brannalarmen på kvelden for at dere skal øve, det er på grensen til barnemishandling! du har åpenbart ikke peiling på hva du driver med... :nei:

Gjest Chrizzy
Skrevet
Men hadde dere foreldre virkelig klart å løpe ut uten å sjekke at barna deres hadde kommet seg ut?

Aldri i livet, det første jeg ville gjøre (jeg har tenkt på det mange ganger før jeg sovner) er å springe rett opp til barna. Jeg ser for meg at faren og minstemannen på 1 hopper ut av vinduet. :ler: Men om det skulle skje noe (bank i bordet) så er det jo mulig at det er mannen som springer opp, jeg har bare en viss angst i meg med tanke på det at vi sover i forskjellige etasjer, det er på en måte værst å være øverst også, så jeg har tenkt mye på det etter de flyttet opp. Mannen min er mye borte så jeg har også tenkt på hva i svarte jeg skulle gjort om det skjedde noe når jeg var alene, men jeg må opp å se til at barna kommer seg ut uansett!!! Omså med lille under armen. Eller kanskje jeg må ned med han først, men det går jo ikke for da msiter jeg tid for de oppe. Ikke kan jeg sleppe minsten fra meg på bakken heller (og springe opp) for vi bor ved en traffikert vei og har ikke gjerde.

Uff, jeg blir bare skikkelig mørkeredd av å se for meg ulike scenarioer her :tristbla:

Hva er det egentlig moderne brannvarslere reagerer på?

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var liten kunne jeg ligge om kvelden og tenke på hva jeg skulle gjøre hvis det begynte å brenne eller hvis det kom en innbruddstyv. Jeg måtte bare finne på noe selv, for foreldrene mine sa aldri noe om det. Jeg tror jeg hadde vært mindre redd for sånt hvis de hadde hatt en "branngjennomgang" med meg.

Det barna dine kan gjøre er å løpe til naboen og varsle dem. Da kommer de seg vekk fra brannen, og kan få hjelp av andre voksne. Barn skal ikke ha ansvaret for å redde voksne.

Skrevet
helt uenig med deg! barn er ikke små voksne, barn skal ikke utsettes for unldvendig traume. det holder i massevis at dere trener ved bruk av planlagte øvelser! å la ungen vekkes av brannalarmen på kvelden for at dere skal øve, det er på grensen til barnemishandling! du har åpenbart ikke peiling på hva du driver med... :nei:

Nå kjenner jeg min datter mye bedre enn deg - og jeg regnet med at ting ville gå bra da vi prøvde dette. Jeg stod forøvrig i trappen slik at jeg fulgte med på reaksjonen hennes uten at hun så meg..

Det gikk helt fint og hun er godt forberedt ved en evt. brann...

Gjest Gjestejente
Skrevet

Jeg synes det er bra og viktig at du forteller ungene hvordan de skal oppføre seg ved en eventuell brann, selv om du naturligvis må være forberedt på at de godt kan glemme hva de skal gjøre dersom noe skjer.

En ting du bør passe på å si til dem er at dersom brannalarmen går og de er i et rom med lukket dør så må de kjenne på døra/dørhåndtaket. Dersom den er varm så skal de IKKE åpne døra, men komme seg bort til vinduet slik at de er synlig fra utsiden og kan rope til forbipasserende. (evt. komme seg ut vinduet dersom det er mulig)

Det jeg ville sagt til han som blir redd og ikke vil gå uten deg, er at du vil finne han og at hvis han springer rundt i huset for å finne deg så blir det vanskeligere for deg. Derfor må han gå rett ut om det er mulig og hvis ikke så må han holde seg der han er (med lukket dør og borte med vinduet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...