Gjest Selis Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Vi er tre jenter på 25 år, som tenker oss en tur til USA neste sommer. Vi planlegger å være i omtrent 10-12 dager, og da vil vi besøke ovennevnte steder. Vi tenker å leie bil. Har da noen spørsmål: * Forslag til reiserute? Hvor bør vi starte? Starte og avslutte på samme sted? * Tips til flere steder vi bør få med oss? * Ligger Disneyland i SF? Hvor mange dager bør man bruke der? * Flypriser i juni/juli, sånn omtrent? Hvilke selskap er av de billigste? * Når bør flybillettene bestilles? * Kan vi få presset 3 stk. inn på 2-mannsrom, om det er to dobbeltsenger der? * Hva omtrent er prisforskjellen på hotell vs. Bed & Breakfast? Vi tenker å prøve ut begge deler. Anbefalinger? * Ca. pris på leiebil? * Hvordan er prisen på mat/måltider ute? Kommer man langt med 20 000 pr. pers?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Er nok noe kort tid, men det lar seg gjøre. 4 dager i SF, kjøre til LV på en dag, være i LV i tre dager, en dag på å kjøre til LA, 4 dager i LA. 3 stykk går vanglivis fint på amerikanske dobbeltrom. Når det gjelder overnatting, må dere bestille dette i SF og helst i LV hvis dere skal være der ei helg. Anbefaler dere bruker litt penger på hotell i LV, da dette er en del av opplevelsen der. Disneyland ligger utenfor LA. Spørs hva man ønsker, men du bruker ihvertfall ikke mer enn en dag. Anbefaler egentlig et av filmstudiene i stedet, og/eller six flags som ligger rett nord for LA. Flybilletter bør bestilles når det kommer tilbud. Klarer dere ikke å følge med, kan det vre lurt å bestille så raskt som mulig. Leiebil er 500-1000kr dagen.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Jeg ville bestilt overnatting alle tre stedene. I San Francisco bodde vi på et veldig ålreit motell - er greit å ikke bestille det billigste der for det er da ganske så dårlig standard etter vår erfaring. I LA hadde vi ikke bestilt rom og kom frem veldig sent. Da angret vi sterkt på at vi ikke hadde ordnet det på forhånd, for der viste det seg å være enten dårlig standard til en ganske dyr penge eller luksus til enda litt dyrere.. Vi sjekket inn på et motell som så ålreit ut utenifra, men inne var det blodflekker på senga og skikkelig creepy så vi dro fort derfra.. Kostet 7000,- for to rom i tre netter så var ikke akkurat billig heller.. Sjekket også flere moteller, men endte til slutt på et veldig fint hotell i Hollywood. Var der en natt - rom med to dobbeltsenger kostet i underkant av 300 dollar og det var det verdt! Dagen etter dro vi rundt for å se etter annet sted å bo, men endte da også opp med å sjekke inn på et veldig fint hotell, denne gangen i Beverly Hills. Det var noe billigere enn det i Hollywood, og veldig fint! Vi trivdes også bedre i Beverly Hills enn midt i Hollywood. I Las Vegas bodde vi på Stratosphere hotell og betalte under 300 norske kroner per natt for rom med en dobbeltseng og boblebad (Luksus spa-rom) Det er et av de eldste hotellene der og det ser man, men vi trivdes veldig godt der og det har jeg også hørt fra andre som har bodd der. Så jeg ville nok heller betalt litt ekstra i SF og LA hvis dere vil bo litt ok, for i Vegas kan du få veldig bra priser for bra rom! Følg med litt på hotels.com! Vi bestilte alle rom der, og da vi så det hadde blitt billigere på Stratosphere ordnet de så vi fikk den nye prisen og pengene tilbake for det vi hadde betalt over. Vi fikk veldig bra priser med Continental Airlines. Sjekk der! Det tar ganske lang tid å kjøre mellom disse tre stedene.. Jeg ville nok startet i San Francisco og kjørt langs kysten til LA. Det tar tid, men det er en utrolig flott kjøretur!! Dersom dere har mulighet ville jeg nok tatt en overnatting på veien slik at dere har tid til å ta noen stopp. Har flere ting å anbefale på den ruta hvis dere er interesserte Fra LA går det ganske radig til Las Vegas så det går fint på en dag. Dere vil da sannsynligvis kjøre gjennom et sted som heter Barstow og like ved der er det en liten spøkelsesby som er artig å ta en tur innom. Ellers vil jeg absolutt anbefale en tur innom Universal Studios i LA. Det ble litt langt dette, med er ikke lenge siden jeg var der så ble litt ivrig :gjeiper: hehe
Gjest HI Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Tusen takk for svar. Vi bør vel ta fly til SF og fly hjem fra Las Vegas?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #5 Skrevet 25. juli 2009 Ja, siden dere har litt liten tid ville jeg flydd til SF og hjem fra LV. Koster litt ekstra når man leverer leiebilen et annet sted enn dere henter den, men syntes ikke det var så veldig dyrt uansett..
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Vi er tre jenter på 25 år, som tenker oss en tur til USA neste sommer. Vi planlegger å være i omtrent 10-12 dager, og da vil vi besøke ovennevnte steder. Vi tenker å leie bil. Vi var på en lignende tur i fjor og her er mine tips: Har da noen spørsmål: * Forslag til reiserute? Hvor bør vi starte? Starte og avslutte på samme sted? Fly til SF. Lei bil der (ikke nødvendig med bil de dagene dere er i SF; så først nødvendig ved avreise derfra. Kjør over Golden Gate på veien ut av byn slik at dere får med dere utsikten fra andre siden av broen. Har dere tid så kjøp Highway 1 langs kysten til LA. Minst en overnatting på veien isåfall. Har dere dårlig tid og heller vil prioritere byene fremfor natur og koselige småbyer så kjør innlandet så slipper dere unna en overnatting på veien. Kjør så LA til Vegas og fly hjem derfra. Hvis dere bare skal være borte 10-12 dager ville jeg anbefalt det. Tur-retur er ikke noe særlig billigere, så spar heller tid ved å slippe å kjøre frem og tilbake. * Tips til flere steder vi bør få med oss? * Ligger Disneyland i SF? Hvor mange dager bør man bruke der? Ligger i LA. Du kan bruke flere dager, eller bare en. Første gang jeg var i LA hadde vi en dag i Disneyland og en i Universal Studios. I fjor droppet vi det. For meg holder det med en dag, og skulle jeg velge en av dem hadde jeg gått for Universal Studios. Men det blir jo en smaksak. * Flypriser i juni/juli, sånn omtrent? Hvilke selskap er av de billigste? Jeg brukte lang tid på å sjekke flypriser, og fant ut at det jevnt over var mye å spare hvis man kunne reise fra Norge før 16.juni. Etter den dato steg prisene med et par tusen. Vi betalte i fjor ca 13.000,- for to personer med avreise fra Norge i juli og hjemreise i august. Vi fløy da Norge-New York ca 9.000,- og New York-SF / LA-New york for ca 1000,- per pers hver vei. * Når bør flybillettene bestilles? * Kan vi få presset 3 stk. inn på 2-mannsrom, om det er to dobbeltsenger der? I byene hadde vi kun dobbeltrom med en stor seng, men det var vel ofte mulig å bestille rom med to queen-senger i steden. For tre venninner burde det være greit, sengene er større i USA enn her hjemme. På moteller fikk vi stort sett to senger, og lå da alltid i samme sengen. Nå var jeg på tur med kjæresten da, men hadde ikke vært et problem å dele samme seng med en venninne. * Hva omtrent er prisforskjellen på hotell vs. Bed & Breakfast? Vi tenker å prøve ut begge deler. Anbefalinger? Noen av de dyreste overnattingene vi hadde var faktisk på moteller hvor vi ikke hadde reservasjon, men bare droppet innom. Vi hadde booket hotell i byene på forhånd og fått svært greie priser. Vegas er billig, der får du i ukedagene rom helt ned i 20-30$ på the strip (vi bodde på mgm for ca 70$ per natt). I LA betalte vi ca 100$, og i SF rundt 150$. Alle disse var booket på forhånd på sider som hotels.com og travelzoo.com. Alle disse hotellene var 3* eller bedre. Dyreste (med unntak av NY) var vel ca 200$, og det var på et motell langs Highway 1. Jeg har ingen klar anbefaing å komme med når det gjelder hotell vs. motell/B&B, men anbefaler dere å sjekke litt rundt på nett før dere reiser, og ta gjerne med en pc slik at dere kan legge inn bookinger underveis (hvis dere booker hele ruten før dere reiser da). * Ca. pris på leiebil? Vi leide gjennom Avis og betalte like under 3000,- for 14 dager. Vi hadde en standard size bil, som er stor nok for 3 pers (hvis man ikke har fryktelig mye bagasje med seg * Hvordan er prisen på mat/måltider ute? Kommer veldig ann på, men billigere enn i Norge er det uansett. Fastfood er veldig rimelig, men heller ikke så veldig godt. Vi spiste stort sett middag på "normale" restauranter og endte da ofte opp på et sted mellom 40-50$ for to. Da hadde vi stort sett en øl eller to til maten, en hovedrett hver og forrett eller dessert. Et par måltider rimeligere, og noen dyrere. Et budsjett på 50$ dagen burde være nok for mat og drikke. Det er mulig å gjøre det langt billigere enn dette, men også mye dyrere. Men for 50$ burde det være mulig å leve godt. I Vegas var det forresten dyrt å spise. Nå var vi vare på the strip og de ulike hotellene der, og skulle man på en ordentlig restaurant der så var det mye dyrere enn tilsvarende restauranter i de andre byene. Men, så bodde vi kjempeflott der for en svært rimelig penge også, så det gikk vel gjerne opp i opp Kommer man langt med 20 000 pr. pers? Inkl. alt? Kommer jo veldig ann på hvor mye man har tenkt til å shoppe egentlig. Jeg vil tro at 20.000,- er litt knapt, men det avhenger vel veldig av hva dere får kjøpt flybilletter til og hvordan valutakursen er. Vi slapp billig unna med en kurs på rundt 5,2 da vi var der, mens nå må man ut med 1-2 kr mer per dollar. Det blir fort endel
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Tenk på hvilket strøk hotellet ligger i. Vi overnattet i en litt tvilsom del av SF. Det gikk bra, men vi fikk en del advarsler da vi gikk hjem om kveldene. Husker ikke hva det het der, men det var i nærheten av china town, i et område med mange strippeklubber etc. I LA bodde vi hos en fyr vi hadde blitt kjent med i Hellas året før. Da vi kjørte med han gjennom enkelte områder av LA måtte bildørene låses. Han var redd for at noen skulle dra opp døra. Han trakk alltid opp taket (cabriolet) da vi kjørte gjennom disse områdene selv om det var midt på dagen. Jeg opplevde han som ganske paranoid, men oppdaget etterhvert at vennene hans var like forsiktige. Jeg innså etterhvert at LA ikke er like trygt som Oslo. Det er store avstander i LA. Byen er enorm. Vi bodde ved Huntington beach, og ble avhengige av bil for å komme til andre områder av LA. Prøvde oss med buss en dag, men det tok en evighet å komme frem. Enig i at Highway 1 er en fin kjøretur med mange fine steder å stoppe.
mia83 Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 Jeg ville bestilt overnatting alle tre stedene. I San Francisco bodde vi på et veldig ålreit motell - er greit å ikke bestille det billigste der for det er da ganske så dårlig standard etter vår erfaring. I LA hadde vi ikke bestilt rom og kom frem veldig sent. Da angret vi sterkt på at vi ikke hadde ordnet det på forhånd, for der viste det seg å være enten dårlig standard til en ganske dyr penge eller luksus til enda litt dyrere.. Vi sjekket inn på et motell som så ålreit ut utenifra, men inne var det blodflekker på senga og skikkelig creepy så vi dro fort derfra.. Kostet 7000,- for to rom i tre netter så var ikke akkurat billig heller.. Sjekket også flere moteller, men endte til slutt på et veldig fint hotell i Hollywood. Var der en natt - rom med to dobbeltsenger kostet i underkant av 300 dollar og det var det verdt! Dagen etter dro vi rundt for å se etter annet sted å bo, men endte da også opp med å sjekke inn på et veldig fint hotell, denne gangen i Beverly Hills. Det var noe billigere enn det i Hollywood, og veldig fint! Vi trivdes også bedre i Beverly Hills enn midt i Hollywood. I Las Vegas bodde vi på Stratosphere hotell og betalte under 300 norske kroner per natt for rom med en dobbeltseng og boblebad (Luksus spa-rom) Det er et av de eldste hotellene der og det ser man, men vi trivdes veldig godt der og det har jeg også hørt fra andre som har bodd der. Så jeg ville nok heller betalt litt ekstra i SF og LA hvis dere vil bo litt ok, for i Vegas kan du få veldig bra priser for bra rom! Følg med litt på hotels.com! Vi bestilte alle rom der, og da vi så det hadde blitt billigere på Stratosphere ordnet de så vi fikk den nye prisen og pengene tilbake for det vi hadde betalt over. Vi fikk veldig bra priser med Continental Airlines. Sjekk der! Det tar ganske lang tid å kjøre mellom disse tre stedene.. Jeg ville nok startet i San Francisco og kjørt langs kysten til LA. Det tar tid, men det er en utrolig flott kjøretur!! Dersom dere har mulighet ville jeg nok tatt en overnatting på veien slik at dere har tid til å ta noen stopp. Har flere ting å anbefale på den ruta hvis dere er interesserte Fra LA går det ganske radig til Las Vegas så det går fint på en dag. Dere vil da sannsynligvis kjøre gjennom et sted som heter Barstow og like ved der er det en liten spøkelsesby som er artig å ta en tur innom. Ellers vil jeg absolutt anbefale en tur innom Universal Studios i LA. Det ble litt langt dette, med er ikke lenge siden jeg var der så ble litt ivrig :gjeiper: hehe Hei! Vi vurderer roadtrip.. vil gjerne høre de tipsene du har til den reiseruta
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Mia83 - Vi startet som nevnt i San Francisco og hadde tre dager der, kjørte videre til Monterey hvor vi var med på vinsmaking i Carmel Valley - anbefales! På vei til Monterey var vi innom og så på Pinewood trees - enorme trær hvor du kan kjøre med damplokomotiv gjennom skogen. Fra Monterey skulle vi rett til LA, men med diverse stopp. Det ble litt for liten tid på veien, så rakk ikke innom alt og kunne gjerne hatt en overnatting på veien. Vi stoppet ved Hearst Castle, men der bør man bestille for vi fikk ikke billetter. Anbefaler en tur dit. Vi var også innom Solvang - en liten og veldig koselig dansk-amerikansk by. Skulle gjerne sett litt av Santa Barbara, men rakk bare å kjøre rett gjennom, for da var det allerede ganske sent. Så veldig fint ut der På veien er det også et sted med masse sjøelefanter. Ganske artig å se på de! Det er ganske godt skiltet langs kysten, så dere vil se hvor sjøelefantene er. I LA var vi som nevnt på Universal Studios - anbefales!!! Vi kjørte også etter kjendis-kart, men er ganske store områder og ikke så lett å finne alt, så neste gang tror jeg nok det blir en guidet tur Morsomt å ha prøvd i alle fall! Ellers bør man gå gjennom Rodeo Drive i Beverly Hills, artig å se der og! Videre fra LA dro vi til San Diego. Veldig koselig sted! Vi rakk ikke se så mye der, men var på sea world og bl.a. svømte med delfiner der inne. Det var en utrolig opplevelse!! Deretter kjørte vi til Big Bear Lake. Planen var å gå turer og bevege oss litt etter mange dager med mye bilkjøring, men vi hadde uflaks og det regnet, tordnet og lynte. Ble derfor en tur innom spa og deretter en kjøretur til Joshua Trees som ligger litt unna. Det er ørken der, og vi var på leting etter solen ;o) Gikk litt rundt i nasjonalparken der og kjørte tilbake til Big Bear Lake. Neste overnatting var i Lone Pine - et lite sted ved Death Valley. på veien til Lone Pine kjørte vi innom Calico - en spøkelsesby. Vi valgte å overnatte i Lone Pine pga store avstander, og det hadde bllitt for langt å kjøre fra Big Bear Lake, gjennom Death Valley og til Las Vegas på en dag. Vi startet så i 6 tiden på morgenen for å kjøre gjennom Death Valley. Det var for å unngå den verste varmen. Death Valley er et veldig stort område og man må velge ut hva man vil se. Vi kjørte og så på det laveste punktet og det er også det varmeste. I tillegg var vi oppe på noe som kalles Dante's view hvor du får bra utsikt. Brukte vel 5-6 timer bare i Death Valley. I Las Vegas var vi på helikoptertur over Grand Canyon. Den turen vi valgte inneholdt også at vi landet i en liten cowboylandsby hvor vi fikk mat, mulighet til å ri, eller lære å kaste lasso og vi kledde oss ut og de fotograferte. Det anbefales også!!! Vi hadde også fem dager i New York på slutten. dersom det er noe du lurer på eller ønsker anbefalinger på hoteller/moteller e.l. så bare spør Jeg skal følge med her inne
Gjest Miia Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Hei. Jeg var på en lignende tur nå i sommer. Vi var 3 jenter som dro, bestilte rom med 2 dobbeltsenger, så bytta vi på å "dele seng". Jeg husker ikke helt hva vi betalte, men det ble ikke dyrt selv om vi bodde på hotell med mer enn ok standard. Hotell er stort sett ganske billig i USA, det er i hvertfall mitt inntrykk. Vi startet turen med 4 dager i SF, tok fly til LV, leide bil, kjørte til Grand Canyon, tilbake til LV, fly til San Diego, før vi avsluttet i LA. San Francisco og San Diego var begge fantastiske byer, LA var litt uoversiktlig, men vi møtte en venninne som bor der borte og hun guidet oss litt rundt. Allikevel ville jeg valgt flere dager i San Diego (vi var der i to dager) hvis jeg skulle gjort om på noe. Herlig by, som jeg gjerne skulle utforsket litt mer. Vi svømte også med delfinene i Sea World, som noen har nevnt tidligere her, kjempeopplevelse. Vi reiste i juni, med British Airways, og jeg mener å huske vi betalte rundt 6000 pr person. Dette var da fly inn til SF og ut fra LA. Jeg får litt vondt i magen av å tenke på det, men jeg tror det gikk med opp mot 30 000 på hele turen. Altså alt av fly, hotell, leiebil, mat, shopping, taxi, inngang her og der, ja alt tilsammen. Selv om det er grådig mye penger vil jeg si at det definitivt var verdt det! Endret 17. oktober 2009 av Miia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå