Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Er sommervikar med turnus for første gang, sjefene er på ferie og det er litt uoversiktelig hvordan reglene for overtid er. Har turnus på 100 %, men det er jo ikke jevnt med timer hver uke. Jobbet 9 vakter på rad nå frem til denne søndagen, altså fra lørdag til og med denne søndagen, noe som gjør at jeg denne uken 'bare' har 4 vakter, mandag - fredag med fri torsdag. Nå ble jeg bedt om å jobbe ekstra på torsdag grunnet sykdom, og det sa jeg ja til. Får jeg overtid for den vakten? Noen av de faste jeg snakket med på jobb mente at jeg ikke fikk det fordi det ble sett på en uke isolert sett, og på uken får jeg jo akkurat 100 % med 5 vakter. Men grunnen til at jeg bare bare 4 ordinære vakter denne uken er jo fordi jeg har hatt så utrolig mange på rad. Det blir jo mer enn 100 % stilling og jeg synes logikken tilsier at jeg skal ha overtid..
Gjest turusarbeider Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Der jeg jobber turnus er det i hvert fall slik at arbeidstiden er gjennomsnittsberegnet over turnusen slik at hvis du jobber 100% stilling så skal du ha overtid på allt du jobber ekstra. Det kan muligens være noe annet siden du er en sommervikar. Har du en arbeidskontrakt?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Et eller annet sted ja, men stod ikke noe i den, de har et veldig elektronisk system der de fleste detaljene står. Er fagorganisert og arbeidsplassen min driver ikke med noe tull, jeg vet de følger regler og gir meg det jeg har krav på, men vi må levere timelistene selv og jeg prøver å finne ut om jeg kan skrive opp overtid for vakta.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Det spørs. For i turnus går det på månder. Hvis du jobber 162,5 i mnd og det er 100% den mnd, så skal alt over dette bli overtid. Så i praksis kan du jobbe forskjellig fra uke, til uke... og likevel ikke nå overtidsgrensa.
IrmaAdele Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Hos oss er alt isolert til den uka man er i. Jobber man over 35.5 timer den uka får man overtid. Spiller ingen rolle hvor mange vakter du har jobbet før denne uken. Det som spiller noen rolle er hvis du får mere enn 10 vakter på rad. Dette er ikke lov, men du får altså ikke overtid fordi om, det er bare ikke lov å jobbe flere vakter etter hverandre. Dette er i allefall slik reglene er hos oss.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Ring lønningskontoret hvis lederen din ikke er tilstede. Dette varierer fra sted til sted, så du får ikke noe sikkert svar her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå