Gå til innhold

Oppdiktede personer/liv på nettet.

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptikus.
Skrevet

Jeg har en venninne som bor i et kollektiv sammen med andre studenter i Oslo.

Flere av disse studentene har i en lengre periode hatt moro av å dikte opp en bestemt og nokså fargerik person som figurerer mye på et eller annet forum på nettet. (vet ikke hvilket)

De har holdt det gående lenge og mener bestemt at de ikke har blitt avslørt hverken på ulik skrivestil eller andre "faktafeil".

Mitt spørsmål til dere er: tror dere på de ulike personlighetene som figurerer hyppig her på KG eller har dere noen ganger mistanke om at både personer og liv er fullstendig oppdiktet av en fantasifull sjel med få venner og mye fritid?

Jeg for min del syns nesten det er fasinerende å se hvor mange som, iallefall tilsynelatende, "kjøper alt som blir servert" - nesten uansett hvor utrolig det enn måtte høres ut.

Jeg sikter forøvrig IKKE til en spesiell bruker her på KG, bare så det er sagt!

Brukere som gir enormt mye av både seg selv og sitt fargerike privatliv får det til å skurre hos meg. KG er for meg ren underholdning så det spiller forsåvidt ingen rolle, men jeg undres likevel både titt og ofte - er dette virkelig sant, eller..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er absolutt en tviler!

Tror ikke på halvparten av det enkelte skriver her inne.

Det blir litt for mye glamour til at det er troverdig.

Skrevet

Ja jeg trur nok det er enkelte her inne som fantaserer endel.

Derfor tar jeg det meste med en stoooor klype salt

At en eller flere brukere her inne, kun er oppdiktende personerer jeg ganske sikker på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er en tviler jeg også!

Noen har slike fargerike liv at det grenser til det absurde!

Kanskje det er mange forfatterspirer her?

Selv har jeg en venninne som er veeeldig mye her inne, og ut i fra det jeg leser så pynter hun ganske mye på det hun skriver!! Og da spesielt på mann og barn og hvor utrolig fantastiske de er. Jeg ser selv hvordan sannheten er, både når vi er sammen og pr telefon!

Kanskje hun det hun skriver om dem er slik hun vil de skal være? Litt fantasiverden hvor hun kan forestille seg hvordan hun egentlig vil ha det??

Men jeg er definitivt en tviler......

Skrevet

Nope. Jeg tror bestemt at det finnes personer som, av ulike motiver, dikter opp et cybermenneske som lever et helt annet liv enn forfatteren selv. MEN, med mindre det går ut over andre, så gir jeg bæng, og morer meg i stedet for å konfrontere. :kul:

Gjest eminel
Skrevet

Folk må få gi seg ut for å være hvem de vil for min del :ler: Jeg lyver masse selv jeg, har mange tullenick, ja!!! Virkeligheten er ganske grå og kjedelig noen ganger...

Skrevet
Ja jeg trur nok det er enkelte her inne som fantaserer endel.

Derfor tar jeg det meste med en stoooor klype salt

At en eller flere brukere her inne, kun er oppdiktende personerer jeg ganske sikker på.

Enig med deg.. men det er da ofte artig å lese likevel.... :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke på halvparten!

Har selv flere nick. Både snille, slemme, rike og fattige!

Who cares?

Skrevet

Jeg må bare tilstå at jeg ikke skjønner poenget med å sitte her å juge,jeg da..........

Hva er vitsen med det? :-?

Skrevet

Tviler på en ganske god porsjon av det jeg leser her inne, ja....

Og med rette......

Er temmelig sikker på at jeg har avslørt noen også,

men jeg lever et ganske sannferdig KG-liv selv.....

(Kanskje til og med et mer sannferdig KG-liv enn et virkelig liv....)

Skrevet
Jeg tror bestemt at det finnes personer som' date=' av ulike motiver, dikter opp et cybermenneske som lever et helt annet liv enn forfatteren selv. MEN, med mindre det går ut over andre, så gir jeg bæng, og morer meg i stedet for å konfrontere. :kul:[/quote']

Enig med Retz. Har generelt med meg en saltpose på nettet, men ser på KG som underholdning og gidder ikke spekulere verken i om noen, og evt hvem som dikter, så lenge det ikke går utover andre. Synes egentlig det er ganske underholdende med dem som driver og leter etter "feil" og på død og liv skal avsløre andre brukere og jeg. :kul:

Skrevet
Tviler på en ganske god porsjon av det jeg leser her inne, ja....

Og med rette......

Er temmelig sikker på at jeg har avslørt noen også,

men jeg lever et ganske sannferdig KG-liv selv.....

(Kanskje til og med et mer sannferdig KG-liv enn et virkelig liv....)

Sier det samme som Tex, bortsett fra at jeg har ikke avslørt noen og ikke har jeg tenkt å prøve på det heller. Gidder ikke spekulere i det. Jeg bare håper at de som juger på seg ikke juger på seg ting som faktisk kan sette store følelser i sving hos andre mennesker og trår over visse grenser, for det er bare sykt.

Selv er jeg mer ærlig om livet mitt her inne enn jeg er i virkeligheten, for her har jeg åpna veldig mange sluser. Enkelt og greit fordi jeg er litt mer anonym her enn IRL selv om ganske mange etterhvert også her vet hvem jeg er. Føler meg iallfall mer anonym selv om jeg vet at jeg ikke nødvendigvis er det.

Lillian

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Ser ikke akkurat poenget med en forum hvor folk faktisk kommer for å få fakta og råd og hjelp om ting de faktisk lurer på, for så å skumpe borti oppdiktede situasjoner/personer etc etc.

Da kan man like godt henge på irc.

Jeg VET det er bløff på gang, det er så sjokkerende at enkelte tror det er bulletproof og ikke simpelt lett å avsløre.

Norge er et utrolig lite land.

Selv holder jeg meg på det tørre, som sagt - ser ikke poenget med noe annet.

Skrevet

Leser KG litt som en roman noen ganger. Kanskje er det nesten bare sann, kanskje er den mye basert på forfatterens liv eller kanskje er det bare oppdikta. Forholder meg ikke til personer her inne på en sånn måte at det er viktig for meg å vite om de er oppdikta eller ikke.

Skrevet

Tar ting med en "klype salt".

Tror nok noen skriver oppdiktede ting for å få oppmerksomhet og når de ikke får den oppmerksomheten de ønsker, kommer det noe nytt.

I enkelte tilfeller ser man hva det neste blir før det kommer.

Skrevet

Jeg tror nok ikke på alt som blir sagt her, til det er div. brukere for vellykket. :ler:

Mener også, å kjenne igjen noen, under flere "Nick" her også, og det er ganske morsomt faktisk. :wink:

Lyver gjør jeg også. Men da går det på steder og navn osv.

Skrevet

Må forresten si at om folk dikter opp en personlighet, så tror jeg ikke de svarer tull på hvordan en fjerner en rødvinsflekk eller andre praktiske spørsmål.

Skrevet
Jeg må bare tilstå at jeg ikke skjønner poenget med å sitte her å juge,jeg da..........

Kan være ulike årsaker til det, Barbie. Noen liker å dikte opp historier, og finner samtidig glede i taste ned historiene sine, andre kan være dagdrømmere som flykter fra en tilværelse de ikke finner tilfredsstillenede. Enkelte gjør det kun for å more seg med å "lure" andre.

Selv tenker jeg sjelden over sannhetsgehalten i innlegg, og tar stort sett det meste for god fisk. Det skal være temmelig åpenbart at brukeren er fiktiv før det begynner å demre for meg. Gidder aldri å kommentere det, men innrømmer gjerne at jeg klukker litt for meg selv. Særlig hvis man har lært brukeren litt å "kjenne", og nærmest kan forutsi hva som vil skje videre. Det blir som å lese en roman i jeg-form.

Skrevet

Er ganske så enig i det.

At noen her inne utbroderer sitt fantasiliv tviler jeg ikke på.

Sjøl gidder jeg ikke juge. Hva er vitsen?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...