Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Nå er jeg drittlei av alle innleggene som handler om fedrekvote og hvorvidt far har rett på lengre tid sammen med barnet og hvorvidt det skal deles mere mellom mor og far. Det har vært så mange tråder om akkurat dette. Kan dere ikke bare godta at vi har forskjellige meninger om akkurat den saken?? For noen fedre så passer det overhodet ikke å gå hjemme, mens det for mor er helt perfekt. Det betyr da hverken at far går glipp av noe eller at han er en dårlig far. Hallo! En jobb varer i 8 timer, men det er da flere timer i et døgn.. Mens for noen fedre er det uakseptabelt å ikke få være mere hjemme med barnet sitt, helt greit det også. Dette handler hverken om å være dårlig far, egoistisk mor, gammeldags osv osv.. Det som passer for min familie, trenger da overhodet ikke å passe for naboen.. her har vi bl. a ikke råd til at far tar ut 10 uker, men det betyr slettes ikke at han er mindre glad i sitt barn, og jeg tviler sterkt på at han knytter seg mindre til sitt barn av den grunn. Min svoger har ikke vært hjemme med barna i hele tatt, men jammen er barna svært så knytt til pappaen sin og vil heller være til han enn sin mor når han er hjemme fra jobb. Hver så snill å slutt å pålegg andre deres meninger om akkurat denne saken, for det florerer av disse trådene støtt og stadig. Personlig er jeg noe gammeldags av meg når det kommer til likestilling. Helst kunne jeg tenke meg å vært hjemmeværende husmor, mens mannen var ute og jobbet. Men nå har vi en gang ikke råd til dette. Samtidig er jeg glad jeg har en mann som gjerne kan gå hjemme en periode, men som da gleder seg til å komme tilbake til jobben igjen.. For andre er det helt annerledes, for all del. Det legger jeg meg overhodet ikke i og bryr meg heller ikke. Om naboen syns at man skulle delt 50/50 på permisjonen, så driter jeg i det.. Jeg er uansett helt sikker på at både mine barn og naboens har det like bra uansett, og har fedre som er akkurat like glad i dem..
Nala Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Artig. Du er drittlei av diskusjoner rundt fedrekvoten, og så velger du å starte en egen tråd for å fortelle det? En ting er nå å si at vi har delte meninger. Men her fronter jo du din mening så det holder. Ikke farlig å lese mellom linjene at du er imot fedrekvoten. Du mener foreldrepermisjonen bør være til fri fordeling, ingen uker forbeholdt far. Er du lei av temaet er det jo bare å la vær å lese trådene som omhandler det. Løsningen er i alle fall ikke å lage en ny tråd om nettopp fedrekvoten. Snodig strategi, gitt.
Gjest En annen gjest Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Artig. Du er drittlei av diskusjoner rundt fedrekvoten, og så velger du å starte en egen tråd for å fortelle det? En ting er nå å si at vi har delte meninger. Men her fronter jo du din mening så det holder. Ikke farlig å lese mellom linjene at du er imot fedrekvoten. Du mener foreldrepermisjonen bør være til fri fordeling, ingen uker forbeholdt far. Er du lei av temaet er det jo bare å la vær å lese trådene som omhandler det. Løsningen er i alle fall ikke å lage en ny tråd om nettopp fedrekvoten. Snodig strategi, gitt. Ja, og du, Nala, tar deg bryet med å legge inn et innlegg hvor du skriver at tråden du skriver i, ikke burde vært startet, og så oppsummerer du trådstarters syn på en klar og grei måte. Det skinner gjennom at du er svært uenig med henne. Og nå har jeg også oppsummert ditt innlegg. Artig tråd!
Nala Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Ja, og du, Nala, tar deg bryet med å legge inn et innlegg hvor du skriver at tråden du skriver i, ikke burde vært startet, og så oppsummerer du trådstarters syn på en klar og grei måte. Det skinner gjennom at du er svært uenig med henne. Og nå har jeg også oppsummert ditt innlegg. Artig tråd! Jepp, jeg er uenig med henne. Det har jeg aldri lagt skjul på heller. Jeg diskuterer mer enn gjerne fedrekvoten, jeg ;-)
Gjest ts Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Artig. Du er drittlei av diskusjoner rundt fedrekvoten, og så velger du å starte en egen tråd for å fortelle det? En ting er nå å si at vi har delte meninger. Men her fronter jo du din mening så det holder. Ikke farlig å lese mellom linjene at du er imot fedrekvoten. Du mener foreldrepermisjonen bør være til fri fordeling, ingen uker forbeholdt far. Er du lei av temaet er det jo bare å la vær å lese trådene som omhandler det. Løsningen er i alle fall ikke å lage en ny tråd om nettopp fedrekvoten. Snodig strategi, gitt. Hvor leser du at jeg er i mot fedrekvoten??? Det er jeg da overhodet ikke. Jeg mener folk må få bestemme selv hva de velger å gjøre.. Det er greit å starte tråder som omhandler det samme, men når hver tråd ender i å diskutere og kverulere om det samme hver eneste gang så mener jeg folk etterhvert må godta at folk bare rett og slett har ulikt syn på ting i stedet for å bli frekke og anklage folk for det ene og det andre, det er nemlig fryktelig povoserende!!!
Nala Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Hvor leser du at jeg er i mot fedrekvoten??? Det er jeg da overhodet ikke. Jeg mener folk må få bestemme selv hva de velger å gjøre.. Når du sier at folk selv må få bestemme leser jeg at du ikke er for fedrekvoten, siden den legger føringer for hvordan permisjonen skal avvikles. Om det er feil og du stiller deg positiv til 10 uker fedrekvote må jeg bare beklage, da har jeg feiltolket deg. Men jeg skjønner fortsatt ikke hensikten med å starte en ny tråd for å fortelle hvor lei du er av alle trådene som omhandler et emne som naturlig nok engasjerer. Du kunne jo bare ha skrevet i en av de eksisterende trådene. Med å lage en ny tråd kaster du jo bare bensin på bålet. Men men, det er meg da. Og som sagt, jeg diskuterer gjerne fedrekvoten, og skjønner hvorfor debatten går livlig for seg. For dette er et politisk tema som har stor betydning for mange, ikke bare for den enkelte familie, men for samfunnet i stort.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Når du sier at folk selv må få bestemme leser jeg at du ikke er for fedrekvoten, siden den legger føringer for hvordan permisjonen skal avvikles. Om det er feil og du stiller deg positiv til 10 uker fedrekvote må jeg bare beklage, da har jeg feiltolket deg. Men jeg skjønner fortsatt ikke hensikten med å starte en ny tråd for å fortelle hvor lei du er av alle trådene som omhandler et emne som naturlig nok engasjerer. Du kunne jo bare ha skrevet i en av de eksisterende trådene. Med å lage en ny tråd kaster du jo bare bensin på bålet. Men men, det er meg da. Og som sagt, jeg diskuterer gjerne fedrekvoten, og skjønner hvorfor debatten går livlig for seg. For dette er et politisk tema som har stor betydning for mange, ikke bare for den enkelte familie, men for samfunnet i stort. Jeg er ikke imot fedrekvoten.. Hvorfor skulle jeg være det?? De kan jo allikevel velge selv om de vil ta den eller ikke. Så det at fere har denne muligheten er da bare fint det, for de det passer for.. Jeg mener rett og slett at ingen andre kan sitte å fortelle hva som er riktig og galt å gjøre i denne forbindelse. Om Noen føler det er riktig å ikke benytte seg av den, så er det vel ingen andre som kan sitte å si at du da er en dårlig forelder som ikke bryr seg om ungen din.. Nei, jeg vil ikke diskutere i disse trådene rett og slett fordi de ender opp likedan hver eneste gang.. Nettopp det jeg prater om her.. Folk har ikke forståelse for at folk er forskjellige og har sine grunner til at fedrekvoten ikke passer inn. Da kommer det alltid inn noen som forteller deg hvor dårlig du er som forelder, at du prioriterer feil osv osv.. Og da er det plutselig ikke noen konstruktiv diskusjon lengre sånn som jeg ser det.. Hver og en familie må rett og slett gjøre som det passer dem uavhengig av hva andre skulle mene om denne avgjørelsen..
Gjest Chrizzy Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Om man skal ha noe å si i samfunnet, om man vil gjøre en eller annen forskjell, om man plages grønn av noe, skal man bare stikke hode hunder sanden å gjøre sitt beste for å glemme, for å ikke se, høre eller delta? Skal man ikke prøve å påvirke mennesker, prøve å gjøre sitt syn forstått. Jeg synes det er et simpelt argument "du må for f. ikke komme her og irritere deg over noe høylytt". Hvorfor kan man ikke det egentlig? Jeg er også forundret over hvor utrolig kjipe denne typen debatt kan bli. For meg så virker det som om de aller fleste som skriver vil ha noen å tre ned deres "perfekte" syn over, alt er svart-hvit, mennesker i kjøtt og blod og med menneskelige tanker og følelser, blir egoistiske monstre som er gale av sine egne behov og skyr ingen midler for å fremme sine egne ønsker. De ofrer mann og barn bare for at de er så råe og egoistiske, så eiesyke og storforlangende. Dere glemmer menneskene bak det hele, mennesker med forskjellige meninger, som faktisk har noe å si hverandre. Noe man i et samfunn som Norge faktisk burde ha både respekt og forståelse for. Noe jeg har både hørt og sett at faktisk skjer i slike debatter andre steder, det er mange som mener det jeg mener, det er mange som vil det samme som jeg vil, men jeg har virkelig lurt på hvor i pokker de menneskene befinner seg i løpet av diskusjonene om dette her på KG. En og annen kanskje har dukket opp, men for meg så virker KG verden i så måte helt annerledes en den virkelige verden. Har tatt meg selv i å lure på om folk virkelig er så "redde" for å ikke være riktig her, bak en profil, en avatar og en datamaskin. Vi vet jo ikke hvem hverandre er engang? Hvordan skal noe bli bedre om man bare går løs på hverandre på den måten? Hvordan skal noen komme til enighet? Kan man kun bli enig om man er enig med dere? Jeg snakker ikke om å være enig, men jeg snakker om hvordan man møter mennesker med et annet syn. Det er så lett å finne noen man kan føle seg bedre en, noen man kan se ned på og rakke ned på. Så forsøker man kanskje egentlig ikke å forstå de, man er full av seg selv og vil bare bevise for seg selv hvor bra og fullkommen man er og hvor elendige og uintelligente andre er? Eller hva er det egentlig som får folk til å gå sånn i vranglås at de ikke overhode vil prøve å høre hva andre forsøker å si? Kvinne er kvinne verst. Jeg har gjort det selv mange ganger, men jeg håper og tror at jeg er blitt klokere med tiden og legger den slags på hyllen. Nå er jeg for fedrekvote, mot mer tvungen fedrekvote og for utvidet permisjon med fedrekvote kun tiltenkt far.
Gjest Chrizzy Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Om man skal ha noe å si i samfunnet, om man vil gjøre en eller annen forskjell, om man plages grønn av noe, skal man bare stikke hode hunder sanden å gjøre sitt beste for å glemme, for å ikke se, høre eller delta? Skal man ikke prøve å påvirke mennesker, prøve å gjøre sitt syn forstått. Jeg synes det er et simpelt argument "du må for f. ikke komme her og irritere deg over noe høylytt". Hvorfor kan man ikke det egentlig? Jeg er også forundret over hvor utrolig kjipe denne typen debatt kan bli. For meg så virker det som om de aller fleste som skriver vil ha noen å tre ned deres "perfekte" syn over, alt er svart-hvit, mennesker i kjøtt og blod og med menneskelige tanker og følelser, blir egoistiske monstre som er gale av sine egne behov og skyr ingen midler for å fremme sine egne ønsker. De ofrer mann og barn bare for at de er så råe og egoistiske, så eiesyke og storforlangende. Dere glemmer menneskene bak det hele, mennesker med forskjellige meninger, som faktisk har noe å si hverandre. Noe man i et samfunn som Norge faktisk burde ha både respekt og forståelse for. Noe jeg har både hørt og sett at faktisk skjer i slike debatter andre steder, det er mange som mener det jeg mener, det er mange som vil det samme som jeg vil, men jeg har virkelig lurt på hvor i pokker de menneskene befinner seg i løpet av diskusjonene om dette her på KG. En og annen kanskje har dukket opp, men for meg så virker KG verden i så måte helt annerledes en den virkelige verden. Har tatt meg selv i å lure på om folk virkelig er så "redde" for å ikke være riktig her, bak en profil, en avatar og en datamaskin. Vi vet jo ikke hvem hverandre er engang? Hvordan skal noe bli bedre om man bare går løs på hverandre på den måten? Hvordan skal noen komme til enighet? Kan man kun bli enig om man er enig med dere? Jeg snakker ikke om å være enig, men jeg snakker om hvordan man møter mennesker med et annet syn. Det er så lett å finne noen man kan føle seg bedre en, noen man kan se ned på og rakke ned på. Så forsøker man kanskje egentlig ikke å forstå de, man er full av seg selv og vil bare bevise for seg selv hvor bra og fullkommen man er og hvor elendige og uintelligente andre er? Eller hva er det egentlig som får folk til å gå sånn i vranglås at de ikke overhode vil prøve å høre hva andre forsøker å si? Kvinne er kvinne verst. Jeg har gjort det selv mange ganger, men jeg håper og tror at jeg er blitt klokere med tiden og legger den slags på hyllen. Nå er jeg for fedrekvote, mot mer tvungen fedrekvote og for utvidet permisjon med fedrekvote kun tiltenkt far. Jeg mener at jeg er for mer tvungen fedrekvote under den forutsetning at permisjonen utvides.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Om man skal ha noe å si i samfunnet, om man vil gjøre en eller annen forskjell, om man plages grønn av noe, skal man bare stikke hode hunder sanden å gjøre sitt beste for å glemme, for å ikke se, høre eller delta? Skal man ikke prøve å påvirke mennesker, prøve å gjøre sitt syn forstått. Jeg synes det er et simpelt argument "du må for f. ikke komme her og irritere deg over noe høylytt". Hvorfor kan man ikke det egentlig? Jeg er også forundret over hvor utrolig kjipe denne typen debatt kan bli. For meg så virker det som om de aller fleste som skriver vil ha noen å tre ned deres "perfekte" syn over, alt er svart-hvit, mennesker i kjøtt og blod og med menneskelige tanker og følelser, blir egoistiske monstre som er gale av sine egne behov og skyr ingen midler for å fremme sine egne ønsker. De ofrer mann og barn bare for at de er så råe og egoistiske, så eiesyke og storforlangende. Dere glemmer menneskene bak det hele, mennesker med forskjellige meninger, som faktisk har noe å si hverandre. Noe man i et samfunn som Norge faktisk burde ha både respekt og forståelse for. Noe jeg har både hørt og sett at faktisk skjer i slike debatter andre steder, det er mange som mener det jeg mener, det er mange som vil det samme som jeg vil, men jeg har virkelig lurt på hvor i pokker de menneskene befinner seg i løpet av diskusjonene om dette her på KG. En og annen kanskje har dukket opp, men for meg så virker KG verden i så måte helt annerledes en den virkelige verden. Har tatt meg selv i å lure på om folk virkelig er så "redde" for å ikke være riktig her, bak en profil, en avatar og en datamaskin. Vi vet jo ikke hvem hverandre er engang? Hvordan skal noe bli bedre om man bare går løs på hverandre på den måten? Hvordan skal noen komme til enighet? Kan man kun bli enig om man er enig med dere? Jeg snakker ikke om å være enig, men jeg snakker om hvordan man møter mennesker med et annet syn. Det er så lett å finne noen man kan føle seg bedre en, noen man kan se ned på og rakke ned på. Så forsøker man kanskje egentlig ikke å forstå de, man er full av seg selv og vil bare bevise for seg selv hvor bra og fullkommen man er og hvor elendige og uintelligente andre er? Eller hva er det egentlig som får folk til å gå sånn i vranglås at de ikke overhode vil prøve å høre hva andre forsøker å si? Kvinne er kvinne verst. Jeg har gjort det selv mange ganger, men jeg håper og tror at jeg er blitt klokere med tiden og legger den slags på hyllen. Nå er jeg for fedrekvote, mot mer tvungen fedrekvote og for utvidet permisjon med fedrekvote kun tiltenkt far. jeg er så enig med deg.. Og det er nettopp derfor jeg aldri gidder å svare på disse trådene, man blir jo rett og slett halshugd dersom man har en annen mening.. Og i stedet for at det er en konstruktiv tråd hvor man lytter til andres meninger, blir man bare fryktelig provosert. Da vet jeg for min egen del at det er bedre å holde seg unna slike tråder, istedet for å bli sitert som en dårlig mor osv..
Nala Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Jeg er ikke imot fedrekvoten.. Hvorfor skulle jeg være det?? De kan jo allikevel velge selv om de vil ta den eller ikke. Så det at fere har denne muligheten er da bare fint det, for de det passer for.. Jeg mener rett og slett at ingen andre kan sitte å fortelle hva som er riktig og galt å gjøre i denne forbindelse. Om Noen føler det er riktig å ikke benytte seg av den, så er det vel ingen andre som kan sitte å si at du da er en dårlig forelder som ikke bryr seg om ungen din.. Nei, jeg vil ikke diskutere i disse trådene rett og slett fordi de ender opp likedan hver eneste gang.. Nettopp det jeg prater om her.. Folk har ikke forståelse for at folk er forskjellige og har sine grunner til at fedrekvoten ikke passer inn. Da kommer det alltid inn noen som forteller deg hvor dårlig du er som forelder, at du prioriterer feil osv osv.. Og da er det plutselig ikke noen konstruktiv diskusjon lengre sånn som jeg ser det.. Hver og en familie må rett og slett gjøre som det passer dem uavhengig av hva andre skulle mene om denne avgjørelsen.. Her er vi faktisk ikke så uenig. Fedrekvoten er et gode man kan velge å benytte seg av. Velger man å ikke benytte seg av dette godet er det et valg man tar som far og som familie. Det jeg stusser på er at mange klager over at mor da ikke får overta disse ukene. Jeg er helt enig i at ingen kan definere hva som er det rette valget for den enkelte familie. For noen passer det med permisjon i 46 uker før begge foreldrene går ut i jobb igjen, for andre passer det med 56. Noen velger å ta ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen, andre kan ikke vente med å komme seg på jobb igjen. Noen tar fedrekvoten i ett, andre benytter seg av gradert uttak. Dette er valg man tar, det ene valget er ikke mer rett enn det andre. Ordningen er svært fleksibel, og enhver familie må gjør det som passer dem best. Men diskusjonen går ofte på at fedrekvoten bør fjernes, fordi det ikke passer for alle fedre å ta ut 10 uker sammenhengende permisjon. Det syns jeg blir veldig veldig galt.
Far til 2 Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Jeg mener at jeg er for mer tvungen fedrekvote under den forutsetning at permisjonen utvides. Enig. Dessverre har jeg ikke lov til å argumentere for det samme synet flere ganger her inne på KG, men jeg antar at jeg har lov til å si at jeg er enig. Skal vi endre de gamle holdningene med at far er uønsket som omsorgsforelder må han faktisk ta del i dette arbeidet fra barna er små.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #13 Skrevet 22. juli 2009 Men hva hvis mor ønsket å gå ut i jobb 2 måneder etter fødsel da? Da bør hun jo få lov til det uten å bli kalt egoistisk også.
ViljaH Skrevet 22. juli 2009 #14 Skrevet 22. juli 2009 her har vi bl. a ikke råd til at far tar ut 10 uker Hvorfor har dere ikke råd til det? Fars permisjonspenger er jo basert på hans lønn, ikke din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå