Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Gitt en rente på 6 (bundet i ti år) klarer jeg med mitt pengeforbruk lett en låneutgift på 10-11 000 pr mnd. Har bare en symbolsk egenkapital å spytte inn. Har 20 000 netto pr mnd. 2 000 går til studielån pr mnd. Dvs 8 000 igjen til mobil, strøm, avgifter, trening og mat. Hvorfor får jeg ikke lån? Kunne jeg fått det om foreldrene mine stod som kausjonister?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Hva er din brutto årslønn? Hvor stort er ditt studielån? Har du andre lån eller kreditter? Har du bil? Har du barn? Har du fått avslag på lån i det hele tatt, eller får du tilbud om et lavt beløp? Hvor mye har du i egenkapital, og kvalifiserer du til førstehjemslån?
Gjest ts Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Hva er din brutto årslønn? 350 000 Hvor stort er ditt studielån? 200 000 Har du andre lån eller kreditter? Nei Har du bil? nei Har du barn? nei Har du fått avslag på lån i det hele tatt, eller får du tilbud om et lavt beløp? nei, ikke vært i kontakt med banker, baserer antakelsen min på hva jeg leser rundt omkring om lånemuligheter Hvor mye har du i egenkapital 50 000 og kvalifiserer du til førstehjemslån ja
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Bankene pleier å beregne at man har et ganske høyt forbruk. Ganskje kjedelig for den som ikke har det. Men samtidig bra at de regner inn at renta kan stige mye.
Chiquita Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Når bankene beregner forbruk, så tar de også med andre faste avgifter, som du ikke har nevnt. - forsikring på huset - renovasjon - vann/kloakk dette vil også kunne utgjøre noen tusenlapper pr mnd (avhenger av størrelse på hus, og beliggenhet) Og veldig viktig å ta med i beregningen
Alison Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Hva er din brutto årslønn? 350 000 Hvor stort er ditt studielån? 200 000 Har du andre lån eller kreditter? Nei Har du bil? nei Har du barn? nei Har du fått avslag på lån i det hele tatt, eller får du tilbud om et lavt beløp? nei, ikke vært i kontakt med banker, baserer antakelsen min på hva jeg leser rundt omkring om lånemuligheter Hvor mye har du i egenkapital 50 000 og kvalifiserer du til førstehjemslån ja Det er alt for mye med 1,5 mill i lån med din inntekt. Med studielånet vil du da ha nesten 5 x inntekten i lån, noe som er alt for mye. Det er mer realistisk med omkring 900.000,- i totale lån (inkl. studiegjeld og annen gjeld). Kausjonister vil ikke hjelpe så lenge du ikke har inntekt til å betjene lånet, men kommer inn i bildet hvis det ikke er nok sikkerhet i boligen din. De fleste bankene tar utgangspunkt i standardbudjettet til SIFO. Ut fra det vil de legge til grunn ca kr 7.000,- i utgifter hvis du ikke har bil ( + 2.010,- hvis du har bil). I tillegg må du regne med strøm, kommunale utgifter, forsikringer, vedlikehold, tobakk, alkohol, helsetjenester, ferier, gaver, feiring av høytider, uteliv mm. I tillegg bør du tåle en renteøkning på minst 3-5 %. Du må også ha rom for å spare. Anbefalt sparebeløp er 3 % av lånesummen hvert år. Med et lån på kr 1,5 mill bør du derfor ha rom til å sette til side ca 3.750,- i mnd.
Alison Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 (endret) Hvorfor må man spare? Jeg skrev ikke at du må spare, men du bør ha rom for å spare. Jeg synes nesten det er litt skremmende at noen lurer på hvorfor en skal spare. Spare er noe en skal gjøre for å ha til uforutsette regninger. Det bør også spares til fremtidige utgifter som f.eks. vedlikehold, ny bil, nye møbler, ferier, pensjon, større bolig +++. Edit: måtte omformulere en setning. Endret 21. juli 2009 av Alison
H80 Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Hvis du har et lavt forbruk og mye penger til overs i slutten av måneden, hvorfor ikke bevise dette for bankene (og deg selv) ved å spare opp egenkapital? Innfør et fast trekk på f.eks 5000 kr/mnd til sparekonto (pluss 1667 kr til BSU) og spar opp et par hekto tusenlapper. Etter et par år blir det mye enklere å få lån.
Gjest ts Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 jo, jeg tenker på det som du H80 foreslår, men frykter samtidig at boligprisene skal øke så mye at det ikke lønner seg så veldig...
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 1,5 mill er alt for mye når du bare tjener 350 000. At du har 200 000 i gjeld fra før gjør jo ikke saken bedre. Det vil bety at du har et totalt lån på 1.7 mill! Jeg har også 350 000 i året, er barnfri og billøs, og jeg tok opp lån på 1 mill. Jeg hadde egenkapital på 600 000, og ikke et øre i gjeld fra før. Fellesgjelden der jeg kjøpte var på 20 000, altså ubetydelig. At du ikke har noe særlig egenkapital viser jo til banken at du bruker opp hele lønnen din hver måned. Det tyder ikke på at du vil klare å betale på et lån på 1.5 mill i tillegg. Banken vil at du skal ha noe til overs ved slutten av måneden. De vil aldri gi deg et lån som bare akkurat går opp med lønnen. Hvorfor? Fordi du da ikke har noe slingringsmonn om det skjer uforutsette ting, og da kan det hende de ikke får pengene sine. Du må også ha rom for renteøkning. Du må klare å betale forsikringer og avgifter. Om du kjøper i borettslag e.l. er det alltid fellesutgifter. Om du kjøper selveier må du betale diverse avgifter, som kommunale avgifter. En bolig koster mer enn bare kjøpesummen.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #13 Skrevet 23. juli 2009 Slenger meg bare på de andre her, at i forhold til egne erfaringer og andres, er 1.5 for mye for din inntekt. Desverre, men sånn er det. Lykke til videre. 1,5 mill er alt for mye når du bare tjener 350 000. At du har 200 000 i gjeld fra før gjør jo ikke saken bedre. Det vil bety at du har et totalt lån på 1.7 mill! Jeg har også 350 000 i året, er barnfri og billøs, og jeg tok opp lån på 1 mill. Jeg hadde egenkapital på 600 000, og ikke et øre i gjeld fra før. Fellesgjelden der jeg kjøpte var på 20 000, altså ubetydelig. At du ikke har noe særlig egenkapital viser jo til banken at du bruker opp hele lønnen din hver måned. Det tyder ikke på at du vil klare å betale på et lån på 1.5 mill i tillegg. Banken vil at du skal ha noe til overs ved slutten av måneden. De vil aldri gi deg et lån som bare akkurat går opp med lønnen. Hvorfor? Fordi du da ikke har noe slingringsmonn om det skjer uforutsette ting, og da kan det hende de ikke får pengene sine. Du må også ha rom for renteøkning. Du må klare å betale forsikringer og avgifter. Om du kjøper i borettslag e.l. er det alltid fellesutgifter. Om du kjøper selveier må du betale diverse avgifter, som kommunale avgifter. En bolig koster mer enn bare kjøpesummen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå