Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Gitt en rente på 6 (bundet i ti år) klarer jeg med mitt pengeforbruk lett en låneutgift på 10-11 000 pr mnd. Har bare en symbolsk egenkapital å spytte inn. Har 20 000 netto pr mnd. 2 000 går til studielån pr mnd. Dvs 8 000 igjen til mobil, strøm, avgifter, trening og mat.

Hvorfor får jeg ikke lån?

Kunne jeg fått det om foreldrene mine stod som kausjonister?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er din brutto årslønn? Hvor stort er ditt studielån? Har du andre lån eller kreditter? Har du bil? Har du barn?

Har du fått avslag på lån i det hele tatt, eller får du tilbud om et lavt beløp? Hvor mye har du i egenkapital, og kvalifiserer du til førstehjemslån?

Skrevet

Hva er din brutto årslønn?

350 000

Hvor stort er ditt studielån?

200 000

Har du andre lån eller kreditter?

Nei

Har du bil?

nei

Har du barn?

nei

Har du fått avslag på lån i det hele tatt, eller får du tilbud om et lavt beløp?

nei, ikke vært i kontakt med banker, baserer antakelsen min på hva jeg leser rundt omkring om lånemuligheter

Hvor mye har du i egenkapital

50 000

og kvalifiserer du til førstehjemslån

ja

Gjest Gjest
Skrevet

Bankene pleier å beregne at man har et ganske høyt forbruk. Ganskje kjedelig for den som ikke har det. Men samtidig bra at de regner inn at renta kan stige mye.

Skrevet

Når bankene beregner forbruk, så tar de også med andre faste avgifter, som du ikke har nevnt.

- forsikring på huset

- renovasjon

- vann/kloakk

dette vil også kunne utgjøre noen tusenlapper pr mnd (avhenger av størrelse på hus, og beliggenhet)

Og veldig viktig å ta med i beregningen

Skrevet
Hva er din brutto årslønn?

350 000

Hvor stort er ditt studielån?

200 000

Har du andre lån eller kreditter?

Nei

Har du bil?

nei

Har du barn?

nei

Har du fått avslag på lån i det hele tatt, eller får du tilbud om et lavt beløp?

nei, ikke vært i kontakt med banker, baserer antakelsen min på hva jeg leser rundt omkring om lånemuligheter

Hvor mye har du i egenkapital

50 000

og kvalifiserer du til førstehjemslån

ja

Det er alt for mye med 1,5 mill i lån med din inntekt. Med studielånet vil du da ha nesten 5 x inntekten i lån, noe som er alt for mye. Det er mer realistisk med omkring 900.000,- i totale lån (inkl. studiegjeld og annen gjeld).

Kausjonister vil ikke hjelpe så lenge du ikke har inntekt til å betjene lånet, men kommer inn i bildet hvis det ikke er nok sikkerhet i boligen din.

De fleste bankene tar utgangspunkt i standardbudjettet til SIFO. Ut fra det vil de legge til grunn ca kr 7.000,- i utgifter hvis du ikke har bil ( + 2.010,- hvis du har bil). I tillegg må du regne med strøm, kommunale utgifter, forsikringer, vedlikehold, tobakk, alkohol, helsetjenester, ferier, gaver, feiring av høytider, uteliv mm. I tillegg bør du tåle en renteøkning på minst 3-5 %. Du må også ha rom for å spare. Anbefalt sparebeløp er 3 % av lånesummen hvert år. Med et lån på kr 1,5 mill bør du derfor ha rom til å sette til side ca 3.750,- i mnd.

Skrevet (endret)
Hvorfor må man spare?

Jeg skrev ikke at du spare, men du bør ha rom for å spare. Jeg synes nesten det er litt skremmende at noen lurer på hvorfor en skal spare. Spare er noe en skal gjøre for å ha til uforutsette regninger. Det bør også spares til fremtidige utgifter som f.eks. vedlikehold, ny bil, nye møbler, ferier, pensjon, større bolig +++.

Edit: måtte omformulere en setning.

Endret av Alison
Skrevet

Hvis du har et lavt forbruk og mye penger til overs i slutten av måneden, hvorfor ikke bevise dette for bankene (og deg selv) ved å spare opp egenkapital? Innfør et fast trekk på f.eks 5000 kr/mnd til sparekonto (pluss 1667 kr til BSU) og spar opp et par hekto tusenlapper.

Etter et par år blir det mye enklere å få lån.

Skrevet

jo, jeg tenker på det som du H80 foreslår, men frykter samtidig at boligprisene skal øke så mye at det ikke lønner seg så veldig...

Gjest Gjest
Skrevet

1,5 mill er alt for mye når du bare tjener 350 000. At du har 200 000 i gjeld fra før gjør jo ikke saken bedre. Det vil bety at du har et totalt lån på 1.7 mill! Jeg har også 350 000 i året, er barnfri og billøs, og jeg tok opp lån på 1 mill. Jeg hadde egenkapital på 600 000, og ikke et øre i gjeld fra før. Fellesgjelden der jeg kjøpte var på 20 000, altså ubetydelig.

At du ikke har noe særlig egenkapital viser jo til banken at du bruker opp hele lønnen din hver måned. Det tyder ikke på at du vil klare å betale på et lån på 1.5 mill i tillegg.

Banken vil at du skal ha noe til overs ved slutten av måneden. De vil aldri gi deg et lån som bare akkurat går opp med lønnen. Hvorfor? Fordi du da ikke har noe slingringsmonn om det skjer uforutsette ting, og da kan det hende de ikke får pengene sine. Du må også ha rom for renteøkning. Du må klare å betale forsikringer og avgifter. Om du kjøper i borettslag e.l. er det alltid fellesutgifter. Om du kjøper selveier må du betale diverse avgifter, som kommunale avgifter. En bolig koster mer enn bare kjøpesummen.

Gjest Gjest
Skrevet

Slenger meg bare på de andre her, at i forhold til egne erfaringer og andres, er 1.5 for mye for din inntekt. Desverre, men sånn er det.

Lykke til videre.

1,5 mill er alt for mye når du bare tjener 350 000. At du har 200 000 i gjeld fra før gjør jo ikke saken bedre. Det vil bety at du har et totalt lån på 1.7 mill! Jeg har også 350 000 i året, er barnfri og billøs, og jeg tok opp lån på 1 mill. Jeg hadde egenkapital på 600 000, og ikke et øre i gjeld fra før. Fellesgjelden der jeg kjøpte var på 20 000, altså ubetydelig.

At du ikke har noe særlig egenkapital viser jo til banken at du bruker opp hele lønnen din hver måned. Det tyder ikke på at du vil klare å betale på et lån på 1.5 mill i tillegg.

Banken vil at du skal ha noe til overs ved slutten av måneden. De vil aldri gi deg et lån som bare akkurat går opp med lønnen. Hvorfor? Fordi du da ikke har noe slingringsmonn om det skjer uforutsette ting, og da kan det hende de ikke får pengene sine. Du må også ha rom for renteøkning. Du må klare å betale forsikringer og avgifter. Om du kjøper i borettslag e.l. er det alltid fellesutgifter. Om du kjøper selveier må du betale diverse avgifter, som kommunale avgifter. En bolig koster mer enn bare kjøpesummen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...