Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Hva er så søtt med den? At hunden ikke biter fingern av den lille plageånden? Jeg ser en hund som prøver å få ro til å ligge og sove, og en liten gutt som tillates å ikke respektere det. Som piller hunden i munnviken, hvor hunden igjen demper ungen og prøver å be om avstand; gjesper og slikker seg om munnen. Jeg har også hund og to små barn, releg nummer en; en hvilende hund lar man ligge i fred!
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 (endret) Enig,blir bare irritert når jeg ser slikt Endret 21. juli 2009 av Iza'bella
Mons Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. juli 2009 Egentlig helt enig i prinsippene til dere to over. Alikevel synes jeg både hund og barn var søte, og de var jo heller ikke alene.
Gjest Maxtor Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Syns også hunden skulle fått lov å sove i fred =/
Brunhilde Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Egentlig helt enig i prinsippene til dere to over. Alikevel synes jeg både hund og barn var søte, og de var jo heller ikke alene. Desto verre at de ikke var alene. Det tyder på at eieren ikke klarer å lese egen hunds signaler, noe som kan føre til at farlige situasjoner oppstår.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Hva er så søtt med den? At hunden ikke biter fingern av den lille plageånden? Jeg ser en hund som prøver å få ro til å ligge og sove, og en liten gutt som tillates å ikke respektere det. Som piller hunden i munnviken, hvor hunden igjen demper ungen og prøver å be om avstand; gjesper og slikker seg om munnen. Jeg har også hund og to små barn, releg nummer en; en hvilende hund lar man ligge i fred! Hysteriske mennesker! I to sekunder var gutten borti munnvika til hunden, han satt ellers veldig pent i ro, og var rolig rundt hunden. En hund bør læres til å tåle alt mulig. Hadde det vært for plagsomt for hunden kunne den fritt gått derifra. Jeg synes det er søtt at et lite barn og hund går godt sammen.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Hysteriske mennesker! I to sekunder var gutten borti munnvika til hunden, han satt ellers veldig pent i ro, og var rolig rundt hunden. En hund bør læres til å tåle alt mulig. Hadde det vært for plagsomt for hunden kunne den fritt gått derifra. Jeg synes det er søtt at et lite barn og hund går godt sammen. Hvis jeg er hysterisk så tror jeg både hunden og katten min er glad for det gitt Selvfølgelig skal en hund tåle sånt og har ikke vondt av det en sjelden gang, selv om det faktisk finnes en del unntak. Det handler mer om å lære barna hvordan de skal omgåes dyr rett og slett. Og med unger er det bare én ting som fører frem: å være konsekvent! Hjelper ikke om lillegutt får lov til å pille sovende vovve i munnviken det ene øyeblikket og si at det er forbudt i det neste. Eller pilling i munnen ok når vovven sover, men ikke draing i hale og ører og andre ting som stikker ut på hundekroppen. Dessuten er det særdeles viktig for hunder som omgåes barn å få nok hvile, for det er et utrolig krevende miljø å leve i. Jeg må si at som småbarnsmor og hundeeier er ikke sånne episoder noe jeg er stolt av, og har lyst til å vise frem. Ihvertfall ikke noe jeg sitter og ser på og kommenterer med "så søtt!" Man vil helst at hunden skal slippe sånt tull. Det er en grunn til at mange oppdrettere vegrer seg for å selge til småbarnsfamilier...
Hoppetaujenta Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 En hund bør læres til å tåle alt mulig. ...det er jeg ikke enig i. Voksne mennesker skal ha respekt for, og lære samtlige unger, at når en hund ligger og sover, så skal den få ligge i fred. Likeså når den skal spise. Unger som "kan få lov til å gjøre hva de vil" med familiens hund (eller andres dyr for den delen), kan få seg en gedigen overraskelse: plutselig sitter hundekjevene et sted på dem hvor de ikke skulle ha vært, og det er ikke hundens feil nødvendigvis. Unger dytter, klyper, haler og drar - de kan være søte det ene øyeblikket og noen skikkelige beist i det neste. Gjerne i et ubevoktet øyeblikk. Da nytter det ikke å skrike opp om mannevond hund og true med avliving. Det er oppdragelsen og forståelsen av det å ha et dyr, som har sviktet. Det er eieren til dyret (og alle andre voksne i omgivelsene) som skal passe på at unger/hunder ikke gjør ting som de ikke skal. Dyr er ikke tilfeldige henslengte pynteputer i en sofa. De er levende liv, med et helt eget språk som mennesker ikke alltid kan tolke. Ikke fordi det ikke går an, men fordi de ikke har tatt seg bryet med å lære seg "hund", før de kjøpte seg slikt noe. Jeg gremmes over enkeltes dårlige og slappe holdninger. ...men stortsett går det vel bra får en håpe.
Gjest Glør Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 En hund bør læres til å tåle alt mulig. En hund bør lære å tåle ting, men unger bør heller ikke lære at de kan behandle dyr som de vil. Denne hunden hadde ett veldig tydelig dempende kroppsspråk, og da bør man respektere at den vil være i fred. Dvs at foreldrene plukker vekk ungen når den er liten, og lærer den når den skal la bikkja være i fred med en gang den blir stor nok til å skjønne det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå