Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Jeg og mannen min elsker å lage god mat og be venner og kjente på middag. Da lager vi mangeretters middag, vinen flyter, og vi sitter lenge til bords. Dette er saken: Vi har et vennepar som har vært på mange av disse middagene. De er ikke nære venner, og vi sees stort sett bare i sosiale sammenhenger som dette, og på middager hos felles venner og bekjente. De selv inviterer aldri på mat eller middag. De to gangene de har invitert til sammenkomster de siste årene, har det dreid seg om fester hvor alle har med egen drikke, og hvor de selv står for potetgull og peanøtter. Nå har de invitert til en stor feiring med 20 gjester. Og jeg og fire andre har blitt bedt om å ta med mat! Er jeg urimelig som reagerer på dette? Jeg tenker at hvis det er fordi de ikke er flinke til å lage mat, kan de heller invitere til reker og hvitvin, spekemat eller krabbelag eller noe sånt? Eller bestille catering? Jeg mistenker imidlertid at dette dreier seg om gjerrighet og mangel på generøsitet, og derfor føler jeg meg litt utnyttet. Jeg forventer altså på ingen måte å få servert femretters middag, men jeg synes at de kunne stå for maten selv. Jeg må legge til at vi alle er voksne og veletablerte og har god økonomi. For min egen del synes jeg at det å invitere til spleiselag er noe som hører studietiden til (og de første årene etterpå) når mange har dårlig råd. Og dette er ikke en gang et spleiselag. De har i stedet bedt de av vennene sine som de mener er flinkest til å lage mat om å stå for maten, noe som også innebærer å betale for råvarene. Jeg har foreløpig sagt at jeg ikke vet om jeg har tid. Er det jeg som er urimelig her? Og er det ellers noen som har innspill eller råd å komme med?
Gjest Gjest_Beate_* Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Jeg glemte å si at alle har blitt bedt om å ta med drikke selv, noe jeg ikke har noe mot. Men til sammen betyr dette altså at det eneste de selv betaler for er det de skal drikke selv. Og da blir det plutselig ganske urimelig.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Jeg hadde nok tenkt det samme som deg. Spleiselag er for all del ok, men da tar alle med sin egen mat, det er ikke slik at fire-fem av gjestene skal betale for maten for hele gildet. Det er også ok å spørre pent om ikke venner kan lage maten, men da skal det være mot betaling. Betaling for råvarene, og gjerne en flaske vin eller en konfekt som betaling for tiden det tok å lage maten. Jeg stiller gjerne opp med kake når det er fest, fordi jeg liker å bake. Men da er det som regel jeg som tilbyr meg å stille med det. Og om noen ber meg ta med noe, så byr de på rikelig med annen mat som de disker opp med selv. Jeg synes dette var frekt, i og med at de ikke tar med noe når de selv er på besøk hos folk.
rødstrupe Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Helt håpløst og meget frekt å be dere om dette, hvertfall med tanke på at kutymeen i deres omgangskrets er at de som er vertskap står for mat og drikke. Jeg hadde takket nei, og jeg hadde vurdert det nøye om de ble bedt på min neste sammenkomst.
Satyren Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Du er absolutt ikke urimelig. Jeg ville reagert likt. Enig i den vinklingen din, om at hvis problemet er manglende ferdighet på kjøkkenet, så kan reker og hvitvin være et alternativ. Eller catering. Det at de velger denne metoden, vitner om gjerrighet eller dumskap. Det kunne kanskje være en idé å kommunisere dette over, hvis det er mulig. Ikke å si direkte at de er dumme og gjerrige da, men hvordan det oppfattes fra din side. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Jeg vet ikke, jeg har erfaring med at også "godt voksne" inviterer på spleiselag og har inntrykk av at det er helt vanlig i endel kretser (også oppegående folk med helt vanlig eller god økonomi...). Fordelen med spleiselag slik jeg ser det, er at gjestene gjerne lager hver sin spesialitet, så det blir mye god mat, variasjon og ikke altfor mye arbeid på vertskapet. Jeg ville jo forventet at vertskapet også lagde noe eller sto for alkoholen e.l, hvis ikke kan man selvsagt begynne å lure på motivasjonen. Men jeg ville ikke hatt som utgangspunkt at det er gnienhet eller latskap, det er i hvert fall ikke mitt inntrykk fra de spleiselagene jeg har vært i. Ettersom dere ikke regner dere som nære venner av disse vet dere kanskje heller ikke så mye om hva slags kultur de har på dette med fest. Noen elsker å invitere på middager, andre foretrekker å invitere på mer uformelle ting som krever mindre planlegging og arbeid. La gå at dersom man stadig dukker opp som påspandert gjest, så er det bedre å f eks kjøpe inn alkohol til hele festen når man selv inviterer, selv om man ikke kunne tenkt seg å servere middag. Det er jeg helt med på. Men det er jo ikke sikkert de ser den sammenhengen like tydelig som dere, kanskje dere er de "eneste" som inviterer på slike middager du beskriver og at de derfor tenker at det er mer naturlig å gjøre som andre, kanskje flertallet, i vennekretsen...? Verdt å tenke over, men ettersom det er du som kjenner dem personlig er det ikke noe galt i å høre på magefølelsen heller. Man kan jo få et inntrykk av om folk virker gniene eller ei, uten at det er utfra typen fest man arrangerer.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Jeg vet ikke, jeg har erfaring med at også "godt voksne" inviterer på spleiselag og har inntrykk av at det er helt vanlig i endel kretser (også oppegående folk med helt vanlig eller god økonomi...). Fordelen med spleiselag slik jeg ser det, er at gjestene gjerne lager hver sin spesialitet, så det blir mye god mat, variasjon og ikke altfor mye arbeid på vertskapet. Jeg ville jo forventet at vertskapet også lagde noe eller sto for alkoholen e.l, hvis ikke kan man selvsagt begynne å lure på motivasjonen. Men jeg ville ikke hatt som utgangspunkt at det er gnienhet eller latskap, det er i hvert fall ikke mitt inntrykk fra de spleiselagene jeg har vært i. Ettersom dere ikke regner dere som nære venner av disse vet dere kanskje heller ikke så mye om hva slags kultur de har på dette med fest. Noen elsker å invitere på middager, andre foretrekker å invitere på mer uformelle ting som krever mindre planlegging og arbeid. La gå at dersom man stadig dukker opp som påspandert gjest, så er det bedre å f eks kjøpe inn alkohol til hele festen når man selv inviterer, selv om man ikke kunne tenkt seg å servere middag. Det er jeg helt med på. Men det er jo ikke sikkert de ser den sammenhengen like tydelig som dere, kanskje dere er de "eneste" som inviterer på slike middager du beskriver og at de derfor tenker at det er mer naturlig å gjøre som andre, kanskje flertallet, i vennekretsen...? Verdt å tenke over, men ettersom det er du som kjenner dem personlig er det ikke noe galt i å høre på magefølelsen heller. Man kan jo få et inntrykk av om folk virker gniene eller ei, uten at det er utfra typen fest man arrangerer. Må utdype at jeg ikke leste innlegget så veldig nøye, så vil gjerne utdype at jeg IKKE synes det er rimelig at fire stk skal stå for maten. Høres jo snålt ut, og i grunn ganske frekt.
HedvigR Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Høres rimelig spesielt ut ja :S At alle gjestene har med en liten matrett er jo ganske vanlig av og til, men å få fire gjester til å stå for all maten i hele selskapet er jo rett og slett urimelig! Særlig når disse gjestene må betale for maten selv, er jo utrolig frekt!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Jeg vet ikke, jeg har erfaring med at også "godt voksne" inviterer på spleiselag og har inntrykk av at det er helt vanlig i endel kretser (også oppegående folk med helt vanlig eller god økonomi...). Fordelen med spleiselag slik jeg ser det, er at gjestene gjerne lager hver sin spesialitet, så det blir mye god mat, variasjon og ikke altfor mye arbeid på vertskapet. Jeg ville jo forventet at vertskapet også lagde noe eller sto for alkoholen e.l, hvis ikke kan man selvsagt begynne å lure på motivasjonen. Men jeg ville ikke hatt som utgangspunkt at det er gnienhet eller latskap, det er i hvert fall ikke mitt inntrykk fra de spleiselagene jeg har vært i. Ettersom dere ikke regner dere som nære venner av disse vet dere kanskje heller ikke så mye om hva slags kultur de har på dette med fest. Noen elsker å invitere på middager, andre foretrekker å invitere på mer uformelle ting som krever mindre planlegging og arbeid. La gå at dersom man stadig dukker opp som påspandert gjest, så er det bedre å f eks kjøpe inn alkohol til hele festen når man selv inviterer, selv om man ikke kunne tenkt seg å servere middag. Det er jeg helt med på. Men det er jo ikke sikkert de ser den sammenhengen like tydelig som dere, kanskje dere er de "eneste" som inviterer på slike middager du beskriver og at de derfor tenker at det er mer naturlig å gjøre som andre, kanskje flertallet, i vennekretsen...? Verdt å tenke over, men ettersom det er du som kjenner dem personlig er det ikke noe galt i å høre på magefølelsen heller. Man kan jo få et inntrykk av om folk virker gniene eller ei, uten at det er utfra typen fest man arrangerer. I et spleiselag tar alle med noe. Her var det snakk om at noen få av gjestene skulle stå for all maten. Med andre ord skal noen få av gjestene spandere maten på resten av gjestene. Det er noe ganske annet enn at alle tar med noe, og alle dermed bidrar like mye. Spleiselag er ok. Men å "invitere" noen og samtidig kreve at de skal spandere på de andre gjestene, er direkte frekt. Om man ber om noe slikt, så skal det være mot betaling, og det skal spørres pent, "Kunne du tenke deg å lage mat til oss, mot betaling selvsagt?".
Queen B Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Høres i grunnen ganske frekt og smålig ut! Er jo en selvfølge at gjester bringer sin egen drikke...men å bli bedt å ta med mat!? Makan! Jeg inviterer ofte til middag/fester hos meg selv, og det ville aldri falle meg inn å be gjestene ta med seg maten!
Gjest Bente (ts) Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Gjest #6: Takk for innspillet ditt! I alle de andre middagene og sammenkomstene jeg har vært i sammen med dem, har det vært vertskapet som har stått for maten. Dette er dessuten ikke et ordentlig spleiselag, ettersom bare noen få av gjestene blir bedt om å ta med mat. De kommer sikkert til å lage noe selv også. Men allikevel, ettersom vi betaler for all maten når vi har selskap, synes jeg at det blir litt feil at vi også er ment å skulle betale for en del av maten når de har selskap. Når jeg sier at jeg ikke liker spleiselag er ikke det helt sant. Det er helt greit hvis en gjeng bestemmer seg for å lage spleiselag. Eller for "på sparket"-sammenkomster. Eller i litt alternative kretser, samt blant studenter og andre uetablerte. I vår felles omgangskrets er det imidlertid vanlig at vertskapet står for serveringen. Det kan godt være at de har andre venner hvor det er vanlig at gjestene tar med mat. Men i tilfelle synes jeg at det blir litt feil at de spør oss, som alltid disker opp når de blir invitert hos oss, om også å diske opp når de inviterer.
Xtra_lilje Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Kjenner du de andre som er bedt om å ta med mat? Kanskje dere kan snakke med verten - kan det være en misforståelses? At noen tar med mat, noen tar med dessert/kake, noen tar med snacks? Men at fire av 20 gjester skal ta med mat til hele festen høres helt vilt ut!!
Gjest Gjest_heia_* Skrevet 21. juli 2009 #13 Skrevet 21. juli 2009 spleiselag synes jeg er helt ok, selv om dere velger å spandere middag på venner. man kan jo ikke sture hva andre gjør selv om man gjør noe selv. MEN, dette var jo bare skamløst. jeg ville gjort det enkelt og skrevet en høflig(men klar)tekstmelding om at "takk for hyggelig invitasjon, men jeg tror desverre ikke jeg kan ta meg tid til å lage maten. jeg synes kanskje heller ikke det er riktig at andre skal ha utlegg i deres selskap, og håper dere forstår det". rett og slett. i tillegg ville jeg underrettet de tre andre om hva jeg har svart og hvorfor, og sagt at de får selv bestemme hva de ønsker å gjøre. de kommer kanksje til å bli litt sure, men aller mest blir de nok paffe når de tre andre også mest sannsynlig sier nei:=)
Rosenrød Skrevet 21. juli 2009 #14 Skrevet 21. juli 2009 Enig med gjest over. De som arrangerer bør få høre hvor frekt og gjerrig dette er. Sånn gjør man bare ikke!
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 21. juli 2009 #15 Skrevet 21. juli 2009 Kjenner du de andre som er bedt om å ta med mat? Kanskje dere kan snakke med verten - kan det være en misforståelses? At noen tar med mat, noen tar med dessert/kake, noen tar med snacks? Men at fire av 20 gjester skal ta med mat til hele festen høres helt vilt ut!! Jeg vet ikke hvem andre som har blitt bedt om å ta med mat. Det jeg fikk beskjed om er at vi er blant de fem spesielt utvalgte som har blitt bedt om å bidra (underforstått: vi burde være smigret, fordi det betyr at de anser oss for å være dyktige kokker). Jeg klarer meg godt uten denne smigeren, gitt!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 Er selv glad i å lage mat,, men å bli "utvalgt" sammen med 4 andre til å lage mat til et selskap en ikke selv har innvitert til å lage mat til 20 pers... + å ta med drikke selv.. ??? NEI TAKK,,, da hadde jeg holdt meg hjemme. Spleiselag kan være greit når ALLE tar med det de selv ønsker å spise og drikke. Men da bør det og være VANLIG at ALLE i denne "gruppe" venner gjør det uansett hvem de er hos. Men... slik vi gjør det blant vennene våre, er det de som innviterer som lager mat og holder drikkevarene. En tar gjerne med seg en flaske selv som GAVE til værten. Drikker værten mye og har mye, drikker gjerne gjestene mye og. Men er det moderat eller lite drikking, så gjør gjestene det samme. Det handler da bare om normal høfflighet. (Og er en gjest og hvet en MÅ ha mye drikke, tar en selvfølgelig med seg noe på lur,,, men da for også å spandere på de andre) NEI dette synes jeg hørtes både frekt og smålig ut. Hadde nok takket pent nei til dette selskapet og funnet en grei undskyldning på at jeg ikke kunne kommet.
Xtra_lilje Skrevet 21. juli 2009 #17 Skrevet 21. juli 2009 Jeg vet ikke hvem andre som har blitt bedt om å ta med mat. Det jeg fikk beskjed om er at vi er blant de fem spesielt utvalgte som har blitt bedt om å bidra (underforstått: vi burde være smigret, fordi det betyr at de anser oss for å være dyktige kokker). Jeg klarer meg godt uten denne smigeren, gitt! Utrolig frekt... du kan jo sende en melding og opplyse om pris per kuvert og be om at pengene settes inn på kontoen din :D Tuller.. men fy så frekt. Målløs.
Raija Skrevet 21. juli 2009 #18 Skrevet 21. juli 2009 Spleiselag syns jeg må være greit, men da må det jo gjelde samtlige, og ikke bare noen utvalgte.
Gjest lille_kvinne Skrevet 21. juli 2009 #19 Skrevet 21. juli 2009 Da ringer du din venninne og forteller at du har planlagt menyen og at prisen kommer på ca **kr og spørr om denne prisen er for høy eller for lav for henne. Da er hun nødt til å enten si rett ut at dette skulle jo du betale hvor du kan fortelle henne at nei takk det er du ikke interessert i. Eller hun forteller deg at prisen er ok og da kan du spørre når du kan komme bort og hente pengene så du får satt igang med matlagingen.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #20 Skrevet 21. juli 2009 Jeg vet ikke hvem andre som har blitt bedt om å ta med mat. Det jeg fikk beskjed om er at vi er blant de fem spesielt utvalgte som har blitt bedt om å bidra (underforstått: vi burde være smigret, fordi det betyr at de anser oss for å være dyktige kokker). Jeg klarer meg godt uten denne smigeren, gitt! Frekkheten lenge leve, det er rett og slett utrolig hvor langt enkelte klarer å strekke det: "Jeg utnytter deg for alt det er verdt, men kjemper med nebb og kløør for at det skal fremstå som at det er jeg som gjør deg en tjeneste". Jo, takk - jeg kjenner et par sånne jeg også. Til nevnte fest hadde jeg sørget for å ha en annen invitasjon og takket nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå