Gjest fersk i arbeidslivet Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Skattekortet jeg fikk for 2008 er tabelltrekk. Hvordan kan jeg regne ut at tabellen er den riktige? Evt hva skatteprosenten min skal være?
Eplefe Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Arbeidsgiver regner tabelltrekk utifra den informasjonen han får når du leverer skattekort. Står tilogmed "fylles av arbeidsgiver" over feltet for tabelltrekk.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Her finner du skatteetatens skjema for å beregne skatt for 2009.
punkyB Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 (endret) Sorry - linket til skjema for 2008 Endret 21. juli 2009 av punkyB
Gjest SmallTalk Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Du finner kalkulator for dette på skatteetaten sine nettsider. Der kan du legge inn forventet inntekt, samt de fratrekkene du kommer på, også får du anbefalt vite hvilken skatteprosent eller tabell du skal ha.
Gjest Lønningskonsulenten Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Arbeidsgiver trekker bare ut i fra den tabellen som skattekortet oppgir. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å sjekke om du betaler nok skatt, kun pliktig å følge det skattekortet sier. Har du oppgitt feil opplysninger til skattekontoret slik at du ikke har korrekt skattetrekk er det du som får svi for det, ikke arbeidsgiver som har ingen forutsetninger til å vite om du trekker riktig. Arbeidsgiver har ingen anelse om hvor mye du evt har i lån osv. http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne....;epslanguage=NO
Gjest TS Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Arbeidsgiver trekker bare ut i fra den tabellen som skattekortet oppgir. Arbeidsgiver er ikke pliktig til å sjekke om du betaler nok skatt, kun pliktig å følge det skattekortet sier. Har du oppgitt feil opplysninger til skattekontoret slik at du ikke har korrekt skattetrekk er det du som får svi for det, ikke arbeidsgiver som har ingen forutsetninger til å vite om du trekker riktig. Arbeidsgiver har ingen anelse om hvor mye du evt har i lån osv. http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne....;epslanguage=NO Nettopp derfor hadde jeg lyst å regne over dette selv. Takk for alle svar!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Hvis du er usikker kan du jo sette til side noen kroner hver måned med tanke på en evt baksmell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå