Gå til innhold

Pinlig å plinge?

tineline

Anbefalte innlegg

Jeg er selv syklist store deler av året, og jeg er fullt klar over at ringeklokke er påbudt. Jeg syns også dette er en veldig nyttig del av sykkelen, og varsler konsekvent folk på fortau/gang- og sykkelsti om jeg kommer syklende på et slikt et. Dette etter at jeg kjørte på en jente (fotgjenger altså) som plutselig skjente sidelengs ut foran sykkelen.

Men spørsmålet mitt er: Hvorfor bruker så få ringeklokka?

En ting er at mange ikke har skaffet seg en, selvom det er påbudt. Dette burde såklart butikken opplyse om, de kan jo tjene penger! (At det er spekulativt å ikke inkludere klokka i sykkelprisen er en annen sak.) Men det er veldig mange som HAR en sykkelklokke, som ikke ringer med denne. I går ble jeg nesten kjørt ned av en dame som plutselig var en halv meter bak meg og jeg så henne kun ved en tilfeldighet fordi jeg snudde meg akkurat da. Jeg observerte vitterlig en bjelle på styret hennes.

Er det pinlig å gjøre seg bemerket, er det derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er ikke pinlig, men det er uhøflig... Om man sykler på fortau, har syklisten vikeplikt for den gående. Forbikjøring av gående skal foregå i gangfart. Det skal ikke være slik at man plinger for å få fotgjengerne til å skvette til side. Det man hovedsaklig oppnår med å plinge, er at folk skvetter, og faktisk blir mer tilbøyelig tli å gjøre plutselige retningsendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at man skal følge disse reglene uansett. Jeg skvetter i alle fall mer av et svisj forbi, hvor jeg føler meg lettere panisk og beveger meg brått, enn dersom noen plinger på litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er klart at man skal følge disse reglene uansett. Jeg skvetter i alle fall mer av et svisj forbi, hvor jeg føler meg lettere panisk og beveger meg brått, enn dersom noen plinger på litt avstand.

Jeg skvetter omtrent like mye i begge tilfellene, men om sykkelen svisjer forbi kjører den jo ikke på meg, og faren er over. Om noen plinger bak meg hopper jeg en halvmeter i været og så begynner jeg å snu meg for å se hvilken side sykkelen er på, og mens jeg snur meg skjærer jeg, som de fleste gjør, over til siden. Og det er gjerne den siden sykkelen kommer på. Jeg skjener ikke omkring til vanlig, så det å plinge øker sjansen for at jeg blir påkjørt. I tillegg til at jeg irriterer meg over dustesyklisten som plinger for at jeg skal flytte meg. Det er jo omtrent som bilkjøring: å tute på folk blir av de fleste regnet som noe negativt. Man tuter ikke på folk for å vise at man vil kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Bjella i likhet med bilhorn er påbudt, og skal KUN brukes til å varsle fare. På godt norsk betyr å plinge i den: "Flytt dere, jeg greier ikke å stanse eller svinge unna tidsnok! Sprett vekk!"

For at bjella ikke skal kunne forveksles med et bilhorn, er det kun bjelle som er tillatt av lydting på sykkel, selv om butikkene selger tuteting.

Jeg pleier bare å hilse på folk, jeg. Og ser de dumt på meg, så er det helt greit. Jeg er tross alt KG-bruker, og derved sertifisert som rar. Men ler gjerne i forbifarten, at jeg måtte forsikre meg om at de oppdager at jeg er her.

Hvis fotgjengerne holder seg til høyreregelen, også når bilen er parkert, og unngår å virre fra side til side, blir livet enklere for oss alle, syklende som gående.

Ellers kan du jo alltids plystre yndlingstrudelutten din, med dine lungers fulle kraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ut til å være en av få som setter pris på at syklisten som kommer bakfra bruker ringeklokka. Dersom syklisten er ute i litt god tid og plinger skal det mye til før jeg hopper over på andre siden av veien. Dersom syklisten svisjer forbi i alt for høy fart skvetter jeg og blir sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg veldig over syklister som plinger, jeg går på fortauet og der har de vikeplikt. De fleste syklister som plinger bruker klokka som et "flytt deg, her kommer jeg". Jeg er gjerne fleksibel, men gjentatt ringing med klokka fordi jeg ikke flytter meg fort nok får meg til å se rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tenk så mye bedre sted verden hadde vært om syklister måtte gå et lite kurs før de fikk lov til å sykle rundt!

For det første, hvis man 'plinger' litt før man er rett bak fotgjengeren så er det ingen grunn til å skvette. Og om man gjør det, har syklisten hvertfall mulighet til å se til hvilken side fotgjengeren skvetter.

Plinget er som en advarsel å regne, det er ikke noe man bruker for å få folk til å flytte seg (syklister har faktisk vikeplikt for gående)!

For det andre, så burde syklister lære seg at når man sykler på fortau med fotgjengere så skal man faktisk holde (tilnærmet) gangfart!

For det tredje så skjønner jeg ikke at disse syklistene ikke skjønner dette selv. Det er jo i deres egen interesse å ikke sykle ned folk. Det er nemlig de som får skylda uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker plingern som et varsel på at jeg kommer (altså som et farevarsel), ikke at jeg vil at noen skal flytte seg. Dersom fortauet er trangt, plinger jeg selvom fotgjengeren går på siden, slik at vedkommende skal være klar over at det er en sykkel i emning. Dette er en sykkeletikette som er svært vanlig i Belgia, der alle sykler, selv oldinger, og for mitt vedkommende anser jeg det som ren høflighet.

Det er ikke så greit å sykle i veibanen i Oslo sentrum bestandig, det er så mange trikker og biler som blir sinna dersom man velger å sykle mellom trikkeskinnene slik at de ikke kommer forbi. Spesielt i Oslo ser jeg et stort plingebehov som ikke blir imøtekommet fra syklistenes side.

Noen her som har vært fotgjenger på gangbroa over Ring 3 ved Ullevål Stadion? Har kommet borti svisjende syklister flere ganger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Noen her som har vært fotgjenger på gangbroa over Ring 3 ved Ullevål Stadion? Har kommet borti svisjende syklister flere ganger der.

Jeg har gått der flere ganger, men kan ikke huske å ha møtt noen syklister. Er det ikke lagt opp til at syklister skal sykle på et spor der?

Dersom en fotgjenger går og virrer midt på fotgjengerfeltet (de er laget slik at man skal klare å passere hverandre i god avstand (+ en del andre greier om bredde pga måking), da to i bredden) kan jeg helt klart se behoved for å plinge når man kommer bakfra. Som fotgjenger syns jeg det er ålreit å få en oppfordring til å flytte meg, er liten vits i å stå på krava da syns jeg. Når man lærer å kjøre bil lærer man at man skal bidra til å lage flyt i trafikken. Det syns jeg bør gjelde på fotgjengerfeltet også ved at fotgjengeren noen ganger må flytte på seg.

Jeg tenker også på blinde. De ser ikke hvem som kommer, hverken forfra eller bakfra, og jeg kan tenke meg at for dem er et lite pling med klokka til stor hjelp for deres egen plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg litt, jeg. Når vi som syklister uansett må passere fotgjengerne i tilnærmet gangfart; har alle sammen blitt stumme? "Unnskyld?!" - Fort gjort å si det. "Unnskyld! Kan jeg få slippe forbi deg?" Mye hyggeligere enn et mye misbrukt faresignal.

Og sykler du så fort forbi fotgjengere, når du kommer bakfra, at du ikke rekker å snakke til dem, ja så passerer du dem for fort på gangsti/fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jo en sykkel, selv i gangfart, et faremoment for en fotgjenger som ikke er klar over at den kommer. For det andre må man være nesten oppå personen i Oslo for at det skal høres at du snakker til noen.

Jeg syns nesten det er frekkere å hevde seg fram med "unnskyld (Slipp meg fram)" enn et diskret pling på ti meters avstand. Og hva med nettopp blinde og eldre eller andre som ikke har mulighet til å skifte retning på to sekunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første er jo en sykkel, selv i gangfart, et faremoment for en fotgjenger som ikke er klar over at den kommer.

Helt enig!

Jeg har flere ganger irritert meg over sykklister som kommer bak på gang og sykkelvei, som ikke gir signal!

Senest i kveld holdt det på å gå ille. Jeg var ute og luftet hunden, da bruker jeg (av visse årsaker!) mavebelte som jeg fester den til meg i. Vi såg ingen andre, og ante fred og ingen fare...

Både jeg og hunden skvatt når sykklisten kjørte forbi - hunden bykset ned i grøfta, der skråningen var en steinur, og holdt på å rive meg med seg.

Sykklisten bare lo...

Men hunden kunne jo like gjerne ha bykset til andre kanten, og rett inn i sykklisten. DA tenker jeg at jeg hadde fått høre det...

Det er ingen spøk - hverken for den ene eller andre - når en hund på 55 kg plutselig bykser...

En oppfordring til sykklister: gi et hint, helst før dere er like ved siden av fotgjengeren, om at dere kommer! Pliiis...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler svært sjelden på såkalte gang- og sykkelstier, men de få gangene jeg må det, bruker jeg sjelden å plinge selv om jeg har "pling" på sykkelen min. Av den enkle grunn at fotgjengerne da i de aller fleste tilfeller begynner å virre rundt lik en saueflokk som har ulvebesøk. Da er det bedre å snike seg forbi i tilnærmet gangfart så langt til venstre for fotgjengerne som mulig. Er fortauet smalt, og jeg av en eller annen grunn ikke kan sykle i veibanen, går jeg stort sett alltid av sykkelen, da jeg ikke er spesielt glad i hindersykling. For the record: Jeg har også prøvd "kan dere slippe meg forbi"-trikset, noe som sjelden fungerer særlig godt. Virker som om fotgjengerne da sprer seg enda mer for i hvertfall ikke å slippe fram den fæle syklisten. :ler:

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plinging når sykkelen er to meter bak meg er fælt. Plinging på god avstand slik at jeg får tid til å flytte meg fra midt i fortauet (det er ikke særlig med hverken fotgjengere eller syklister rundt her, så jeg virrer gjerne midt i fortauet, fy meg), veldig flott. Plinging i det sykkelen suser rundt en sving og ned i en undergang, for eksempel, skjerpings, jeg trenger en advarsel før jeg har en sykkel kjørt inn i meg. Plinging i god tid før de suser rundt svingen slik at jeg kan trykke meg inntil veggen, greit nok, plinging i god tid før de kommer sakte syklende rundt svingen, fantastisk.

Men det jeg aldri kommer til å forstå er hva syklister i fullt konkuranseutstyr som man ser på lang avstand er ute og trener til ett løp gjør i fotgjengerfeltet. De sykler langt over fartsgrensen på veien, og likevel føler de seg hjemme i gangfeltet. Usjameg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sykler ikke så fort når det er mange gående rundt meg, og ringeklokka (som er ødelagt og derfor lager lyd som består av "tuttutt" fra egen munn)brukes kun hvis noen valser av sted og bruker hele sykkelstien.

Jeg gidder ikke ha det så travelt at jeg må plinge meg vei, det er bare stressende både for meg og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tute (Bært-bært!), og bruker den ofte; mest når jeg er på sykkelsti og bare vil varsle noen foran om at jeg er påvei forbi dem, men det virker som om de aller fleste oppfatter det mer aggressivt, som at "Flytt dere, ellers kjører jeg på dere!", og det er jo ikke helt meningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Akkurat hva trafikkreglene sier om plinging er jeg ikke sikker på, men det jeg er sikker på er at det er forskjell på fortau/gangsti på den ene siden, og gang- og sykkelvei på den andre. På fortau og gangsti har fotgjengerne førsteretten, og syklistene skal innrette seg etter dem. På gs-vei stiller fotgjengere og syklister likt, og man skal "tilstrebe et best mulig samarbeid".

Når jeg er fotgjenger på gs-vei, ser jeg gjerne at syklister kommer med et pling når de er 20-30 meter bak (litt avhengig av farten de holder), og jeg flytter meg gjerne til siden for å gi dem fri bane. Da må de bare suse forbi meg så fort de måtte ønske. Jeg tar mye heller denne lille "ulempen", enn at de skal sykle i veibanen og hindre meg når jeg kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...