Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Jeg er 166 høy, og nå er jeg oppe i 65 kg. Har prøvd å gå ned 10 kilo gudene vet hvor lenge og jeg er veldig opptatt av vekt, utseende osv. Hadde en periode jeg bare spiste appelsiner omtrent, og jeg har vært deprimert pga vekten min selvom den ikke er spessielt høy, og er fortsatt veldig plaget av at jeg ikke klarer å gå ned de 10 kiloene. Det blir en ganske stor plage når jeg går og tenker på vekten min døgnet rundt, noe som jeg sykt nok faktisk gjør. Har hatt perioder jeg har vært nærme å få spiseforstyrrelser, kastet opp mat flere ganger o.l .. Og jeg vet egentlig godt selv at det ikke finnes noen snarveier hvis man vil ned 10 kilo og BLI der, men jeg bare aner ikke hvordan jeg skal klare det. Selvfølgelig vet jeg at et ordentlig og sunt kosthold og trening er det som skal til. Og jeg er også veldig opptatt av det og leser om det hele tiden, men jeg er hele tiden redd for å spise for mye. Har veldig jojo vekt da jeg har perioder hvor jeg kun lever på grønnsaker og frukt, også plutselig har jeg en 3-4 dager hvor jeg bare stapper i meg alt mulig dritt og da legger jeg på meg noe helt enormt pga helt forferdelig forbrenning, mye pga kostholdet mitt og fordi jeg har lav forbrenning fra før. Så jeg lurte på om noen ville hjulpet meg med tips ang trening, treningsprogram, hvor mange ganger i uken jeg bør trene, hvordan jeg bør trene, hvor lenge osv. Og kosthold også, jeg trenger ikke de grunnleggende tipsene som å drikke mye vann, spise hver 3-4. time, spise frokost, mye grønt og kylling osv. Jeg vil vite liksom eksakte tips til f.eks en kostholdsplan. Jeg har så utrolig lyst til å klare dette, det at jeg ikke føler meg vel med hvor mye jeg veier gjør at jeg trekker meg veldig tilbake og det er masse ting jeg ikke blir med på og vil pga dette.. Håper noen kunne hjulpet.
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 VG's vektklubb, kanskje? Der får du ferdige dagmenyer med hva du skal spise, beregnet på din høyde, vekt, aktivitetsnivå og ønsket vekttap. Du får også treningsprogram.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Men dette koster penger, hadde satt pris på noen gratis råd. Har også medlemskap på treningssenter, hvis noen vet om noen anbefalte treningsprogram hvis man vil ned i vekt eller noe lignende.
Kenneth199 Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Kan du ikke liste opp hva du spiser gjennom en gjennomsnitts dag eller hva du spiser i de dagene der du stapper i deg alt slags mulig dritt som du sier. Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut nå?
Shipwreck Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Jeg vil anbefale deg å gå masse. En eller to timer for dagen med rask gange er kjempebra for kroppen. Du kan godt ta det i flere små omganger, og fordele det utover dagen, så virker det ikke så uoverkommelig.
Gjest norah Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Jeg er 166 høy, og nå er jeg oppe i 65 kg. Har prøvd å gå ned 10 kilo gudene vet hvor lenge og jeg er veldig opptatt av vekt, utseende osv. Hadde en periode jeg bare spiste appelsiner omtrent, og jeg har vært deprimert pga vekten min selvom den ikke er spessielt høy, og er fortsatt veldig plaget av at jeg ikke klarer å gå ned de 10 kiloene. Det blir en ganske stor plage når jeg går og tenker på vekten min døgnet rundt, noe som jeg sykt nok faktisk gjør. Har hatt perioder jeg har vært nærme å få spiseforstyrrelser, kastet opp mat flere ganger o.l .. Og jeg vet egentlig godt selv at det ikke finnes noen snarveier hvis man vil ned 10 kilo og BLI der, men jeg bare aner ikke hvordan jeg skal klare det. Selvfølgelig vet jeg at et ordentlig og sunt kosthold og trening er det som skal til. Og jeg er også veldig opptatt av det og leser om det hele tiden, men jeg er hele tiden redd for å spise for mye. Har veldig jojo vekt da jeg har perioder hvor jeg kun lever på grønnsaker og frukt, også plutselig har jeg en 3-4 dager hvor jeg bare stapper i meg alt mulig dritt og da legger jeg på meg noe helt enormt pga helt forferdelig forbrenning, mye pga kostholdet mitt og fordi jeg har lav forbrenning fra før. Så jeg lurte på om noen ville hjulpet meg med tips ang trening, treningsprogram, hvor mange ganger i uken jeg bør trene, hvordan jeg bør trene, hvor lenge osv. Og kosthold også, jeg trenger ikke de grunnleggende tipsene som å drikke mye vann, spise hver 3-4. time, spise frokost, mye grønt og kylling osv. Jeg vil vite liksom eksakte tips til f.eks en kostholdsplan. Jeg har så utrolig lyst til å klare dette, det at jeg ikke føler meg vel med hvor mye jeg veier gjør at jeg trekker meg veldig tilbake og det er masse ting jeg ikke blir med på og vil pga dette.. Håper noen kunne hjulpet. først til de som har svart deg: veldig trist at dere ikke kan se at denne jenta sliter med kroppsbildet - og enda tristere at dere gir tips for vektnedgang for en som har helt normal vekt. så til trådstarter: kjære deg vennen. du forteller at du har vært nærme å få spiseforstyrrelser. jeg vet ikke om du har det, men det er ikke vanskelig å se at du har spiseproblemer. så jeg vil at du skal stille deg et spørsmål: hvorfor dør noen av spiseforstyrrelser? og hvorfor sliter man med det resten av livet uansett vekt? jo - fordi det sitter i hodet, og ikke i antall kilo vektskålen viser. følelsene vil alltid være der, men man kan jobbe for å leve livet sammen med disse følelsene. man kan tilogmed jobbe seg mot å akseptere kroppen sin mer. så sier du at du kan mye om kosthold, men at du vil vite eksakte tips. det handler om kontroll. når man har spiseproblemer - og da spesielt spiseforstyrrelser så handler alt om å kontrollere hva som kommer inn i kroppen - enten ved å spise for lite, for mye eller ved å kaste opp. ALT handler om kontroll. så sier du tilslutt at dette med vekten gjør at du trekker deg tilbake og at det gjør at du ikke har lyst å være med på ting. dette handler om unngåelse. unngåelse av situasjoner som gjør at du blir mer usikker. det kan være sosiale sammenhenger, strandliv, ferier e.l. jeg skal fortelle deg noe en god venninne sa til meg(hun ahr slitt med spiseforstyrrelser i 15 år): hun skulle reise på ferie, og var lei seg fordi hun ikke veide lite nok. hun fortalte om hvordan hun gruet seg til å gå i sommertøy, og at hun var redd for at hele ferien skulle bli ødelagt. så sa hun: "alle disse årene så har jeg bare ventet på den perfekte vekten som aldri har kommet uansett. jeg har alltid følt meg tykk, og jeg har alltid hatet kroppen min. hver eneste dag har jeg tenkt "hvis jeg bare veide mindre, så ville livet og følelsene vært så mye bedre" men i virkeligheten så har jeg jo bare levd for å veie mindre, og jeg har ikke skjønt at man lever livet her og nå." hun følte altså at hun hadde mistet 15 år av livet sitt fordi hun ikke hadde klart å skjønne at hun måtte begynne å akseptere at disse tankene kanskje kom til å være der, men at hun ikke trengte å handle etter dem. vil du det? det tror jeg ikke du eller noen andre vil. kanskje du aldri vil bli kvitt disse følelsene, men jeg håper du klarer å leve livet ditt mer enn denne venninnen min følte at hun gjorde. og da trenger du hjelp til noe helt annet enn å gå ned i vekt, for jeg lover deg at det hjelper ingenting på følelsene dine. http://www.ung.no/spisef/ les litt her, og kontakt helsesøster/fastlege. om du ikke har spiseforstyrrelser enda, så er du på veldig god vei. du kan lære deg å ha en sunn, men ikke sykelig livsstil. klem til deg
Losji Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Hei! 65 kilo fordelt på 166 cm er ingenting! Jeg er 158 og veier 62. Jeg er veldig godt trent. Slank, men mye muskler. Tren styrketrening for å faste opp kroppen, men ikke slank deg!
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Kenneth199: Sånn på en normal dag for meg så spiser jeg kun frukt og grønnsaker, bortsett fra at jeg spiser middag. Og da spiser jeg en porsjon av det vi har, som ofte er sunt fordi familien min er ganske opptatt av kosthold. De dagene jeg spiser skeier ut, så skeier jeg alltid skikkelig ut. Da er det ofte pizza, en eller annen slags form for middag, masse godteri, potetgull osv. Jeg trener ikke for tiden, har ikke trent siden sommerferien begynte. Men treningsprogrammet mitt bestod av oppvarming på et kondisjons apparat i 10min, 2 styrkeøvelser, sykling til 250 kalorier, 2 styrkeøvelser, sykling til 250 kalorier, 2 styrkeøvelser, ellipsemaskin til 300-350 kalorier. Men jeg gir alltid opp med en gang fordi jeg ikke ser resultater med en eneste gang.. Norah: Ja, jeg vet det sitter i hodet. Venninnene mine sier ofte til meg at de virkelig lurer på hva jeg ser når jeg ser meg selv i speilet og at jeg er sykelig opptatt av hvor mye jeg veier. Men jeg klarer ikke la være, jeg har alltid vært veldig opptatt av hvordan jeg ser ut, og jeg har alltid følt at jeg aldri ser bra nok ut utseendemessig uansett hvor mange komplimenter jeg får. Jeg har virkelig ikke lyst på spiseforstyrrelser, jeg vet hvor fælt det er. Selvom jeg kan innrømme at jeg flere ganger har tenkt tanken fordi jeg ikke ser noen annen løsning på å klare å gå ned i vekt. Jeg har vært så deprimert over vekten min og at jeg ikke er tynn at jeg ble dårlig og syk, og jeg vil virkelig ikke ha det sånn. Jeg har lyst til å trives med vekten min, ikke løpe når noen tar frem kamera og kunne gå på stranden å føle meg vel. Og jeg vet også at jeg er normalvektig, men jeg har lyst til å gå ned 10kg. Og dette er også normalvektig for en som er på min høyde, og jeg trenger bare hjelp til å få til dette på en sunn måte, for det er det jeg egentlig vil. Jeg bare synes det er vanskelig fordi jeg ikke vet akkurat hvordan. Grunnen til at jeg veier 65 nå er fordi jeg har spist veldig usunt de siste dagene, normalt i det siste har jeg veid 62. Jeg har veldig lyst til å føle meg vel med hvor mye jeg veier, og jeg har flere ganger sagt til meg selv "Du er perfekt som du er, du får komplimenter hele tiden og du må akseptere deg for den du er!" Men jeg klarer virkelig ikke, for jeg ER ikke vel med vekten min så jeg klarer ikke overbevise meg selv om det heller.
Babyrus Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Jeg synes ikke vi skal undervurdere henne og kommentere at hun ikke bør slanke seg da det påvirker livet hennes i så stor grad. Jeg vil gjerne hjelpe deg for jeg vet at det er vanskelig å føle seg vel i sin egen kropp hvis man ikke liker det man ser i speilet. Og ja det er riktig at det ligger i psyken, men ALT ligger i psyken vår. Alt vi handler, sier og tenker er psykens verk, men det skal ikke stoppe oss fra å være lykkelige! Først og fremst må jeg få si at du ikke må slanke deg 10kg når du veier så lite, i hvert fall ikke all at once. Kroppen tåler ikke en så stor påkjenning, men du kan lett gjøre det dersom du gjør det over tid, men du må huske at trening skaper muskler og muskler er tyngre enn fett. Jeg vil anbefale deg å ha et daglig inntak av kalorier på ca 1700 kcal og trene minimum 1 time om dagen. På den måten vil du forandringer skje med kroppen på en sunn måte
tineline Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 (endret) Som en som har lidd av den samme kroppsfikseringen som deg og har latt det gå ut over kroppen, vil jeg si: Ta kontakt med psykolog, gjerne med PP-tjenesten på skolen. PP-tjenesten kommer til din skole og snakker med deg, og du får fri fra skoletimer så det er ikke noe du må bruke fritiden din på. Du er nok en helt normal jente med en altfor stor fokusering på mat og kropp, og dette kan en psykolog hjelpe deg med. Jeg kan love deg at du aldri blir fornøyd av å detaljgranske deg selv i speilet uten klær, så det vil neppe bli bedre om du veier mindre. Jeg er ikke fornøyd, vil kanskej ikke bli det heller, men jeg har klart å snu tendensen slik at jeg ikke henger meg opp i det lenger. Og det får man et mye bedre liv av! Endret 22. juli 2009 av tineline
plosiv Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Jeg anbefaler deg å lese Mihoes bloggpost om en diett som faktisk fungerer. Masse nyttig lærdom for de som tenker på å legge om kostholdet (for det er det man bør gjøre. Det anbefales ikke å spise nutrilett i tre mnd, for så å gå tilbake til gamle vaner).
Gjest Gjest_joe_* Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Hei du! Jeg må innrømme at jeg har ganske så like tanker som deg når det gjelder spising/trening osv. Men har innsett at jeg ikke kan leve med disse tankene, men da vri dem om til noe positivt. Først og fremst råder jeg deg til å lese boken "Secret", som har gitt meg mye inspirasjon og gode tanker. Og ellers er det alltid bra med trening. Både kondisjon og styrke, men lær deg til å nyte maten! Det trenger ikke være hamburgere og fast food, men sunn og GOD mat som man setter pris på. Finn din realistiske idealvekt og ikke bruk krefter på å tenke hvor tynn du vil være, det gir som regel de motsatte ønsker. Tenk positivt, det er det som hjelper!
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 23. juli 2009 #13 Skrevet 23. juli 2009 Tineline: Nei, men jeg klarer rett og slett ikke bli fornøyd med meg selv med den vekten jeg har nå. Det går bare ikke, selvom jeg prøver. Så det jeg trenger hjelp til er akkurat hvordan jeg bør spise og trene for å gå ned i vekt, eksakt liksom. Type forslag til frokost/lunsj/middag osv, treningsopplegg (og hvor mange ganger i uken og hvor lenge). Selvfølgelig er jeg klar over at man skal spise hver 3-4. time, drikke 2 l vann daglig, spise frukt og grønnsaker, få i seg proteiner via f.eks egg, fisk og kylling osv osv. Jeg kan veldig mye om kosthold, jeg bare synes det er vanskelig å spise sånn fordi jeg er livredd for å spise for mye så jeg ikke går ned, noe jeg vet ofte virker motsatt fordi man ødelegger forbrenningen. Og jeg er også livredd for karbohydrater osv, spiser jeg en brødskive føler jeg meg "failed" resten av dagen. Så jeg vil bare vite nøyaktig hva jeg bør spise og trene for å klare å gå ned 10 kg. Gjest: Hei. Ja, har faktisk lest "The Secret", og den har hjulpet meg med mye. Men det med vekten klarer jeg ikke vri om til noe positivt. Jeg klarer ikke bli fornøyd med meg selv sånn jeg er uansett hvor mye jeg vrir og vender på det, for jeg trives ikke med meg selv med den vekten jeg har nå. Jeg føler meg ukomfortabel, og da nytter det ikke å sitte å si til seg selv at man ikke gjør det. Tro meg, jeg har prøvd utallige ganger.
Sekretæren Skrevet 23. juli 2009 #14 Skrevet 23. juli 2009 Kjære Camilla Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies. Da jeg oppfatter det slik at du ikke har et helt uproblematisk forhold til mat, vil jeg gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen Miss Shorty, mod
Anbefalte innlegg