Gjest grønn gjest Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Jeg innser at jeg antakelig er litt sent ute i sesongen. Jeg ønsker meg så gjerne blomter på terassen vår, men når det kommer til levende planter er jeg helt grønn, og da altså ikke i fingrene! Noen som kan hjelpe meg med hvordan man kommer i gang? Alle blomstene jeg eier har dødd. Jeg hadde en fredslilje (noen sa de skulle være nærmest udødelige..), men den døde selvfølgelig. Hvordan er det å plante krydderplanter innendørs, slik at de f.eks. står over vinteren?
Amused Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 (endret) Jeg er litt grønn selv, men hva med å sette tulipanløker i blomsterkrukker til høsten? Så har du tulipaner til våren Krydderplanter... Er ikke de vanskelige å få til? :klø: Stemorsblomster er kjempelette å få til De kan du kjøpe nå, så har du utover høsten. Plant dem i kasser eller krukker. Sukkererter kan du også så til våren i krukker De må du så når vårsola kommer. Og så kan du jo kjøpe en eller flere tujaer eller buksbomer som er grønne hele året? Endret 21. juli 2009 av Amused
Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 - Husk at alle blomstrende sommerblomster vil ha god jord, lys og varme og litt gjødsel. Har merket meg at en jeg kjenner som har terrassen full av deilige sommerblomster hvert år, setter blomstene i litt store potter med god jord, sånn at de har plass til å vokse. Pluss at de står i live for vind og vær. Og så får de litt gjødselvann sommeren igjennom. Hvis du er heldig nå, så finnes det sommerblomster på tilbud. Hvis du liker roser, så pleier de også å være på tilbud på denne tiden. Blir fine til neste år hvertfall hvis du steller dem riktig. Dype potter og gjødselrik jord. Spør på et hagesenter, de har ofte peiling. Jeg ville også plantet litt vintergrønt. Hvis du bor på et sted med mye frost, så finnes det planter som er ekstra hardføre. Krydderplanter er ofte ett-årige og krever mye varme. Du får bare prøve deg fram. To sikre er gressløk og persille som tåler å stå ute om vinteren. Dill pleier jeg å plante om våren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå