Gå til innhold

Pus mjauer og mjauer

Anbefalte innlegg

Gjest Mjau?
Skrevet

Jeg har ei søt pusefrøken på ett år som betyr alt for meg, :rødme: hun er en vanlig huskatt, sterilisert og vaksinert osv for å ha nevnt det.

Hun pleier å være inne og ligge i sengen til meg og samboer om natta, og ute (eventuelt inne hvis det er veldig dårlig vær) om dagen. Så kommer hun inn på aftenen og er inne en stund, før hun går ut igjen. Før vi legger oss roper vi på henne, så kommer hun om hun vil, hvis ikke blir hun ute til hun gjerne midt på natta finner ut at hun vil inn igjen og stiller seg under soveromsvinduet og mjauer så sårt til hun slippes inn.

I forrige uke kom hun hjem midt på natten med et vondt bakbein. Da beinet ikke ble bedre i løpet av neste dag og det var veldig hovent, tok vi henne med til dyrlegen som i grunn ikke fant noe særlig mer enn noen torner og noe som kunne være ett stikk. Pus ble satt på antibiotikakur og smertestillende med streng beskjed om at disse må holdes. (Fikk også høre en skrekkhistorie fra uken før hvor en pus døde pga eierne ikke klarte å gi antibiotika)

Å gi medisinene er ikke noe problem, hun spiser frivillig tabletten når jeg legger den foran henne. Men problemet ligger i at hun er en STOR mjaueguri! Hun mjauer og mjauer, stortsett fordi hun vil ut.

Og da kan du tenke deg hvordan det er i huset vårt om dagen med en pus som må være inne i TI dager for å være sikker på at hun får alle medisinene sine.

I går var jeg så lei at jeg først ringte dyrlegen og spurte om hun var heeeelt sikker på at kuren må fullføres selv om pusen er i full fart igjen nå (Hun flyr bokstavelig talt på veggen og opp gardiner av frustrasjon). Det var dyrlegen selvsagt sikker på, men kunne foreslå å ta en tur med henne i bånd.

Så da gjorde jeg det, satte på henne bånd så stramt jeg turte og trasket ut. Først gikk det greit, men så fikk pus panikk og vridde og røsket seg ut av båndet. Det tok meg kjempelang tid å få henne nærme nok til å få fatt i henne igjen.

Så var det rett inn igjen da.. til timevis med mjaue-tortur.. sukk.

Hun får oppmerksomhet hele tiden, vi leker og koser og står på. Hun får "ordentlig" dyrlegefor og jeg skjønner frustrasjonen hennes så godt.. men allikevel blir jeg sprø!

Hadde noen stått utenfor huset og hørt hadde de sikkert anklaget oss for dyreplageri på sekundet.

Det er kanskje ikke mye å få gjort noe med, men det hjelper jo uansett å lufte frustrasjonen litt..

Jeg har dog et ørlite håp om at noen kanskje har noen tips på lur?

Det er veldig fristende å slippe henne ut og satse på at hun kommer inn igjen til tablettene som skal taes to ganger om dagen.. men hun er så glad i å være ute og er av og til ute flere dager om gangen :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_puseline_*
Skrevet

Stakkars pusen som sikkert kjeder seg noe helt forferdelig og stakkars deg som må høre på hylinga....

Kjenner du noen som bor i nærheten som du og pusen kan besøke (forutsatt at vedkommende har alle vinduer og dører igjen)? Da vil pus (og du) få litt avveksling og det roer henne kanskje en liten stund?

Skrevet

Kjenner igjen den her..

Du sier hun klarte å komme seg ut av båndet. Jeg vil anbefale at du kjøper en kattesele med bånd som går både rundt halsen og bak frambeina. De har de på vanlig dyrebutikk.

Så fester du et tau eller noe langt (sterkt) på det vanlige båndet slik at det blir lengre. Og så er det bare å henge på så godt du kan. :)

Hvis hun ikke er vant til det fra før, så blir hun redd når hun kjenner båndet strammer, men hun vil venne seg fort.

Det er dessuten en kjempefin ting å lære henne til hun kanskje behøver det igjen ved en senere anledning.

Hvis dere går faste lufteturer f.eks 2 ganger om dagen, morgen og kveld, så kan du bare ignorere masingen ellers. Jeg skjønner at det er slitsomt, men det beste er å ikke gi henne oppmerksomhet i det hele tatt når hun står og maser foran døra.

Gi henne heller masse oppmerksomhet ellers, og sørg for at hun får springe skikkelig av seg, slik at hun blir sliten fysisk. Dra snor bortetter gulvet, trille en ball el.lign. Ikke slipp henne ut før dyrlegen sier det er ok. Det viktigste er at hun blir helt bra i foten. Lykke til! :)

Skrevet

du kan ha bur ute i hagen :)

Gjest Mjau?
Skrevet

Hei igjen, tusen takk for hyggelige svar :)

Vi dro rett og kjøpte sele til pus etter jobb i dag, og jeg er akkurat inne igjen fra en times tur ute i det fri. Først var det nok det værste i hele verden at hun ikke fikk hoppe og løpe som hun ville, men etter en stund virker det som hun godtok det og hun tok meg med på rundtur i hagene til naboene. (Jeg fikk til og med se hvor hun "gjør fra seg" leste tidligere her at det var flere som aldri har sett noe tegn på slik i blomsterbed eller lignende, så jeg begynte å lure selv.. hvor i alle dager gjør hun av det. Og mitt svar ble da: naboens komposthaug, så det var jo veldig greit :) )

Med en gang vi kom inn igjen var det på an igjen med mjauing, men det varte ca bare de to første linjene av dette innlegget. Nå ligger hun i stolen ved siden av meg og ser iallefall litt fornøyd ut.. Håper bare det varer!

Til deg som foreslo bur ute i hagen, så kunne nok det vært en ide, bare ikke på denne pusen. Hun er en ivrig jeger som fanger alt som rører på seg i gresset. Å sette henne så nærme noe hun ikke kan fange ville nesten føltes slemmere enn å ha henne inne. Men hun får være med ut på terrassen i bur når vi sitter der da :)

Gjest Stina
Skrevet

Jeg hørte på radioen at katter "majuer" fordi de vet at vi mennesker gir dem det de vil ha til slutt, og at den mjaue lyden er for plagsom for oss å overse..

Neste som en baby som skriker og skriker, til den får viljen sin

Gjest Mjau?
Skrevet
Jeg hørte på radioen at katter "majuer" fordi de vet at vi mennesker gir dem det de vil ha til slutt, og at den mjaue lyden er for plagsom for oss å overse..

Jeg er redd du har rett.

Etter pus hadde slikket seg ren og tatt en liten blund, var det rett på an igjen.. nesten værre, for nå vet hun at hun KAN komme ut.

Jeg gjør mitt beste for å ignorere henne når hun holder på slik, men da blir hun bare værre. I natt hadde vi ingen annen mulighet enn å stenge henne inne på gjesterommet, for hun gikk løs på alt som var av gardiner og dører da vi hadde lagt oss.

I dagtidlig var jeg så skjærende lei hylingen hennes at jeg måtte sette på høy musikk for å overdøve henne.. da hoppet hun opp i fanget mitt og nistirret på meg og mjauet.. Men det hjalp da meg iallefall :)

Stakar vesla.. kan jo ikke annet enn å synes synd på henne, men fy hvor glad jeg skal være når hun endelig kan gå ut alene igjen!

Skrevet

Been there, done that.. og det stemmer at katter bruker majuingen for å oppnå viljen sin. Mitt beste tips til deg ( hadde også en sykdomsperiode med pusen min,veldig aktiv herremann ) er å bare ignorere i den tiden det gjelder. Prøv å overse majuingen og når katten ikke mjauer, lek, kos, aktiver. Jeg gikk også på tur i bånd, bare for å finne ut at det ble ti ganger verre..husk at det er bare for en kort periode.

Gjest Glør
Skrevet

Det gjør de, og med en gang vi gir etter, lærer de at det funker, og blir enda mer pågående neste gang. Det beste er å bare lukke øra, og tenke at "det er til ditt eget beste. Og når katten oppdager at den ikke påvirker deg, vil den som regel gi seg, og legge seg ned i krok og furte istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...