Gå til innhold

Sykle i regn - hva ha på seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynner i ny jobb i høst. Hurra - sånn bortsett fra at det i rushet tar halvannen time å busse de 10 km til arbeidsstedet. Så da tenkte jeg at å sykle er et bra alternativ. Men så er det jo det at jeg bor i Bergen, og her har det en tendens til å regne aldri så lite granne en gang iblant. Jeg har langt og tykt hår, som ser helt horribelt ut når det er vått, og bruker timesvis på å tørke, og da ser jeg ut som et lykketroll. Så jeg vil helst unngå å få vått hår når jeg sykler.

Hva gjør dere når dere sykler i regn? Har dere noen tips for å unngå vått hår (sykler jo med hjelm, men den er det jo huller i)? Sykler dere i en eller annen form for vanntette klær, eller sykler dere i vanlig sykkeltøy som blir klissvått (ekkelt å måtte ta på seg igjen når man skal hjem...)?

Skrevet

Når jeg sykler til jobb sykler jeg i et tempo hvor jeg ikke blir alt for varm (jeg vil jo ikke komme frem rennende av svette heller :gjeiper:). Så når det regner bruker jeg joggeskoene min, som er vantette, regnbukse og en allversjakke hvor jeg trekker hetten over hodet og snurper igjen. Før jeg kjøpte regnbukse måtte jeg jo bare sykle uten, og da brukte buksa hele jobbdagen til å tørke, så det blir litt vel kladt. Så nå sykler jeg nesten alltid med en regnbukse i sekken, den tar ikke så stor plass ;)

Skrevet

Jeg har også regntøy. Er hette på jakka, og den er så stor at jeg får den over hjelmen og snurper sammen.

Smink deg når du kommer på jobben, ellers kan det hende du ser ut som en pandabjørn ;)

Skrevet

Ellers kan man bruke badehette inni hjelmen.

Skrevet

Jeg sykler i allværsjakke (type Bergans dermizax), gjerne med en tynn ullgenser (ullundertøy) under, hvis jeg regner med å bli litt svett, regnbukse og goretex-sko (evt. gummistøvler). Jeg har tatt hetten under hjelmen når jeg har sett det nødvendig å beskytte håret. Jeg anbefaler allværsjakke framfor regnjakke, fordi det puster bedre (ikke morsomt å føle seg klam når man sykler). Når det gjelder sminke, går det noen ganger bra, mens jeg andre ganger trenger å friske opp litt når jeg ankommer målet.

Skrevet

Allværsjakke, eller sånne silikonimpregnerte jakker/bukser som bl.a. wistex selger. Hette under hjelmen. Badehette til setet. Det burde holde for vanlige regndager.

I plaskregn bør du bruke tett oljebukse og gamasjer, regnjakke, poncho eller buss.

Husk at det er ikke lurt å gå i ett med asfalten, så farget regntøy og oransje refleksvest gjør at du blir lagt merke til noen meter tidligere.

Det kan uansett være lurt å ha en bag på jobben med en ekstra bukse og skjorte/bluse.

Håper for din del at du bor oppe mot natland da. Derfra er det nesten bare nedoverbakker til sentrum, og sykkelfelt et bra strekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...