Gå til innhold

Kjeveortoped og tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det det egentlig fungerer med ungdommene og kjeveortopedbesøkene.

Får man noe dekket, må man betale alt selv ved tannregulering?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer jo helt an på grunnen til at de skal ha tannregulering. Man kan få dekket 75 eller 50 prosent, 100 prosent er bare ved f.eks leppe og ganespalte med tilhørende problemer.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får en gradert dekning fra 0% til 100% alt etter hvor alvorlig bittfeilen er.

De færreste får dekket 100%. Som det ble skrevet så gjaldet det leppe- og ganespalte.

Vi fikk dekket 75% og da var det flere alvorlige bittfeil. Min andel ble allikevel på 20 000.

Du har først en skikkelig undersøkelse og en reguleringstannlege. Så får du beskjed om hva som bør gjøres og hvor mye det offentlige dekker.

Skrevet

Tror eg fikk ein del dekka når eg måtte ha tannregulering. Men aner ikkje kor mye.

Skrevet

Da min eldste datter hadde regulering fikk vi dekket 60%, hun hadde ikke bittproblemer.

Da nr to fikk regulering fikk vi dekket 90% pga at han var veldig overbitt også er det litt rabatt fordi han hadde søsken som også har hatt regulering.

Hvor mye vi får dekket av reguleringen til minsten vet vi ikke enda, men tannlegen har sagt at det hverfall blir 60%. Han har heller ingen bittfeil.

Skrevet

Vi får ikke dekket noe nå som 14-åringen går med kjetting på tennene. Det kommer på ca 18 000 :eeeh:

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje det er litt off-topic, men jeg vil ikke anbefale tannregulering da det hemmer veksten av underkjeven og ofte fører til et mindre attraktivt utseende.

Skrevet (endret)
Kanskje det er litt off-topic, men jeg vil ikke anbefale tannregulering da det hemmer veksten av underkjeven og ofte fører til et mindre attraktivt utseende.

Det er ikke tilfellet. Det som du kanskje tenker på er kjeveortopedi der det trekkes mange tenner. Det var vanlig for få år siden, men kunne i enkelte tilfeller føre til "innsunket" munnparti, nesten som de tannløse i gamle dager.

I dag prøver de å beholde alle tennene.

Endret av lottomillionæren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...