Gå til innhold

Mulig jeg blir kasta ut...

Anbefalte innlegg

Gjest Lunis
Skrevet (endret)

Jeg har ett veldig schizofrent forhold til min utleier og har nå fått litt problemer igjen.

Han jeg leier av er (...) egentlig veldig syk og går på en frodig cocktailmix av diverse piller, har sukkersyke osv, lista er lang (...). En annen kvinne pleier å være med han og hjelpe han med forskjellige ting (...). Husleiekontrakten står i HAN sitt navn, ikke i hennes (...) men i HAN sitt navn.

Problemet er dette. Kvinnfolket er iskaldt, manipulerende, kalkulerende og pertentlig. Hun oppfører seg som om hun kjører hele showet og referer konstant til reglementet. Bokstavelig talt. For ett år siden var jeg sløv og uheldig og kom i skade for å mangle ett par husleier. Da fikk jeg henne på nakken med en gang. Det er så klart ikke rart at de vil ha huseleia og jeg ordnet opp i dette etter en kort stund. Jeg har vært punktlig og flink etter den lille usaken. Men hun truet med å hive meg ut og var riktig så ufin, for å så det pent og forsvarlig.

Nå er det bare jeg som bor her og det er to ledige rom. Det blir visning i løpet av uken og jeg må vaske hele kåken. Dette forstår jeg og skal jeg såklart gjøre. Men jeg fikk også beskjed om at jeg måtte "belage meg på at de kan komme til å leie ut leiligheten under ett", dvs at de leier ut hele kåken som en enhet hvis det blir enklest for dem. Jeg vil da bli oppsagt midt i skolestart for at de skal få det mer beleilig. Det er ihvertfall det hun sier!

For min huseier kan ikke kritiseres for særlig mye annet enn å ha ganske tørr humor. Han er rund i hjørnene, man kan forhandle med han, han forstår deg hvis du har det vanskelig en mnd og han hører på forslag om forbedringer. Det er hans navn på kontrakten og nå har jeg lest gjennom http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bo...alen/oppsigelse og jeg sitter nå igjen svært forvirret. Han selv sier det ikke er aktuelt å si meg opp, men kvinnfolket er persistent som fy, jeg vet hun hater trynet mitt og hadde det vært opp til henne hadde jeg vært ute for lengst.

Er det å si opp noen for å gjøre en ny leieavtale mer belelig en "saklig grunn", slik det står beskrevet i linken?

Innlegget er redigert i henhold til Kvinneguidens regler.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

At det er mer beleilig for dem er IKKE gyldig grunn for dem å kaste deg ut. Hadde du f.eks. herpet leiligheten, hatt fest hver dag, bodd 5 mennesker på ditt lille rom, trakkassert utleier eller andre leieboere eller alvorlig brutt ting i leiekontrakten (f.eks. innerøyking, husdyrhold)... Det kunne vært gyldige grunner. Men om de sier deg opp fordi de vil leie ut hele leiligheten under ett, er det ikke lovlig!

Gjest strykebrett
Skrevet

Det kan være saklig grunn dersom det er spesielt vanskelig å få leid ut rommene separat. Bor du i en studentby for eksempel der det er lett å få leid ut rom er det ikke saklig grunn. Det skal være veldig vanskelig å få leid ut rommene hver for seg om de skal kaste deg ut.

Men det kommer litt an på hvordan den kontrakten din er. Leier du hele leiligheten eller bare et rom?

Det at du tidligere har skyldt penger er ikke et argument for å si deg opp dersom alt er ryddet opp i. Da måtte de ha kastet deg ut på det tidspunktet du skyldte penger.

Gjest Lunis
Skrevet (endret)

Det er en helt vanlig leilighet i en blokk, rommene er typisk størrelse for studenter. Vi har en stor stue og ett middels bad. Kjøkkenet er derimot ganske lite. Jeg ser ikke helt hvordan det skal være ekstra vanskelig å få leid ut noe her. De klarte det jo helt fint ifjor og året før der igjen. Jeg leier bare ett rom.

Hvis dere har rett i det så er det veldig beroligende. Har vært ganske stressa i dag. Syns det er uproffesjonelt å slenge ut med noe sånt uten grunn. Bare for å skape kvalm liksom.

Endret av Lunis
Skrevet
Det er en helt vanlig leilighet i en blokk, rommene er typisk størrelse for studenter. Vi har en stor stue og ett middels bad. Kjøkkenet er derimot ganske lite. Jeg ser ikke helt hvordan det skal være ekstra vanskelig å få leid ut noe her. De klarte det jo helt fint ifjor og året før der igjen. Jeg leier bare ett rom.

Hvis dere har rett i det så er det veldig beroligende. Har vært ganske stressa i dag. Syns det er uproffesjonelt å slenge ut med noe sånt uten grunn. Bare for å skape kvalm liksom.

Du har ganske mange rettigheter som leier, om du kikker litt på lovdata finner du mye interessant

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Håper dette kan hjelpe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...